هنرهای تجسمی و کاربردی
پیدایش، تاثیر و افولِ الگوی مدیریتی «نهادگرایی نوین» در موسسه‌های هنر اروپایی

محمد مصطفی یزدان‌پناه؛ حسن بلخاری قهی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5357.1926

چکیده
  «نهادگراییِ نوین» به‌منزلهٔ یک الگوی مدیریتی جدید از اواخر دههٔ ۱۹۹۰ توسط برخی از موسسه‌های هنر اروپایی از جمله گالری‌ها، مراکز هنر و موزه‌های هنر به‌‌کار گرفته شد و تا اواخر دههٔ نخست قرن بیست و یکم، الگوی مدیریتی غالب بر این موسسه‌ها بود. این الگو که عمدتا مبتنی بر شیوه‌های کیوریتوریال و متاثر از گفتمان انتقادیِ «نقد ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
پژوهشی در مفهوم فرا انسان نگری در هنر قرن 21

منیره رئیسی زرگری؛ حسن بلخاری

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5063.1880

چکیده
  در این پژوهش، مقوله فرا انسان نگری در هنر معاصر، به عنوان رویکردی جدید در هنرهای هفتگانه مورد بررسی قرار گرفته و سیر تاریخی آن، به شکل خلاصه آورده شده است؛ این رویکرد، که نگاهی تازه به پدیده های پیرامونی را پیش روی ما قرارداده و تعریفی جدید از آفرینش هنری را ارائه می دهد، در تمامی هنرها مورد توجه قرار گرفته و منجر به تولید آثار هنری ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی داستانِ جریان سیال ذهن و نقاشی کنشی آمریکا

محمد شمخانی؛ حسن بلخاری

دوره 12، شماره 23 ، فروردین 1398، ، صفحه 25-48

https://doi.org/10.30480/vaa.2019.711

چکیده
  داستانِ جریان سیال ذهن و نقاشی کنشی آمریکا دو جریانِ مهم ادبی و هنری ب هشمار می روند که هر دوبا اندکی تقدم و تأخر در اوج دورۀ مدرن رقم خورده اند. هدف این پژوهش، بررسی شباهت های روساختیاین دو جریان و کشف یک رابطۀ ژر فساختی )بینامتنی( میان آن ها است. مه مترین پرسش هایی که در اینبین وجود دارد عبارت اند از اینکه شباهت های ساختاری میان این دو ...  بیشتر