هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی

میترا غفاری؛ امیر مازیار؛ نیر طهوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4565.1797

چکیده
  در میان مستشرقانی که در دورۀ پهلوی به تحقیق درباره هنر ایرانی پرداخته‌اند، آرتور پوپ جایگاهی برجسته دارد. پژوهش‌ها و فعالیت‌های نمایشگاهی پوپ از مهم‌ترین عواملی بود که سبب شد "هنر ایرانی" به عنوان شاخه‌ای مستقل از هنر اسلامی شناخته شود. اگرچه دیدگاه پوپ درباره هنر ایرانی از برخی رویکردهای پیشین و از جمله تفسیرهای قومی-نژادی تأثیراتی ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تبیین رویکرد یاسر طباع نسبت به هنر اسلامی

محبوبه قدیریان؛ امیر مازیار

دوره 16، شماره 42 ، دی 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3688.1614

چکیده
  پژوهشگران و نظریه‌پردازان هنر اسلامی از زوایا و دیدگاه‌های مختلف به بررسی هنر اسلامی پرداخته‌اند. برخی از آنان به مسألۀ معنا توجه نشان نداده‌اند و تنها سبک‌های مختلف هنر اسلامی را طبقه‌بندی نموده‌اند و برخی دیگر مانند سنت‌گرایان به معنا توجه کرده‌اند و برای این هنر تفاسیر جهان‌شناختی ارائه داده‌اند. یاسرطبّاع از جمله محققان ...  بیشتر

از شمایل نگاری به چهره‌نگاری؛ تحول الگوهای بازنمایی شاهان قاجار

عبدالناصر خیاط؛ امیر مازیار؛ سید حسن سلطانی

دوره 15، شماره 36 ، تیر 1401، ، صفحه 50-75

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2974.1464

چکیده
  مقاله حاضر پژوهشی کیفی است که هدف از آن مطالعة سیر تحول الگوهای بازنمایی شاهان قاجار می‌باشد. این نوشتار حرکت از چهره‌نگاری شمایل‌گونة شاه قاجار به سمت چهره‌هایی که فردیّت خاصی نمایش می‌دهند را به عنوان فرضیه مطرح می‌کند و تفاوت‌های میان این دوگانگی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. از میان تصاویرِ چهار حکمران نخستین قاجار، تعداد ...  بیشتر

تحلیل عنصر فرم در زیبایی‌شناسی به مثابه نوعی از سیستم‌های نشانه‌ای

کامران پاک نژاد راسخی؛ ایرج داداشی؛ مرتضی بابک معین؛ امیر مازیار

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2488.1382

چکیده
  تمام آثار هنری شامل عنصر مشترک فرم هستند، از سویی تمامی اشکال و فرم‌های هنری محتوای معنایی خود را از طریق رسانه‌ها و کانال‌های حسی، به شکلی تأویل‌پذیر به مخاطب منتقل می‌نمایند؛ از این نظر ساختار این عنصر قابل انطباق با ساختار سه‌گانه نشانه نزد پیرس یعنی بازنمون، تفسیر و موضوع بوده و همچنین فرآیند شکل‌گیری تجربه حسیِ فرم توام ...  بیشتر

تحلیل شمایل‌نگاشتی بزم طرب و بزم شکار در سرلوحه‌ی مونس الاحرار فی دقایق الاشعار (۷۴۱ هجری)

غلامعلی حاتم؛ امیر مازیار؛ ازاده لطیف کار

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، ، صفحه 5-23

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.670

چکیده
  بر سرلوحه‌ی دست‌نویس مونس الاحرار فی دقایق ‌الاشعار (۷۴۱ هجری) جلوس زوجی سلطنتی بازنمایی شده که پژوهشگران آن را به پیروی از تفسیر معمول از مجالس مصور در افتتاحیه‌ی نسخ به‌عنوان بازنمایی حامی ناشناس این نسخه تفسیر کرده‌اند. در این مقاله با روش شمایل‌نگاشتی و با تمرکز بر مجاورت این مجلس با بزم شکار به واکاوی محتو‌ای سرلوحه‌ی مونس ...  بیشتر

تقابل تصویر و کلمه در پاراگون لئوناردو داوینچی

فرزانه محمدی خانقشلاقی؛ امیر مازیار

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، ، صفحه 5-18

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.311

چکیده
  از وجوه مهم و چالش برانگیز در بحث تعیین سلسله مراتب هنرها در تاریخ تفکر غرب، مقایسه نقاشی و شعر به عنوان دو رقیب دیرین بوده است. مقایسه‌ای که بخشی از تاریخ دوگانه‌ی تصویر و کلمه را شکل می‌دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تقابل تصویر و کلمه از گذرگاه مقایسه‌ی نقاشی و شعر در رساله‌ی پاراگون نوشته‌ی لئوناردو دا‌ وینچی است که از نخستین آثار ...  بیشتر