سید محمد تقی بافقی؛ جواد حاتمی
چکیده
مقاله حاضر در رابطه با اهمیت کاربست روشها و فنون تدریس در اجرای درس طراحی پوستر انجام شدهاست. طی این پژوهش با طرح سئوالاتی پیرامون سه مضمون؛ 1. ویژگی های شخصیتی مدرس 2. تواناییعلمی مدرس 3. توانایی تدریس مدرس، از نظر دانشجویان این حوزه به تبیین روش های موفق آموزش طراحیپوستر در دانشگاههای هنر ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، کیفی و با ...
بیشتر
مقاله حاضر در رابطه با اهمیت کاربست روشها و فنون تدریس در اجرای درس طراحی پوستر انجام شدهاست. طی این پژوهش با طرح سئوالاتی پیرامون سه مضمون؛ 1. ویژگی های شخصیتی مدرس 2. تواناییعلمی مدرس 3. توانایی تدریس مدرس، از نظر دانشجویان این حوزه به تبیین روش های موفق آموزش طراحیپوستر در دانشگاههای هنر ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبهانجام شده است. حجم نمونه 13 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرافیک دانشگاههای ایران بود هاندو ملاک توقف ادامه مصاحبه، رسیدن به غنای داده بوده است. مهمترین یافته های تحقیق عبارت است از؛سلیقه ای عمل کردن مدرسان درس طراحی پوستر در تدریس، عدم تدوین طرح درس مدون و از پیش تعیینشده از سوی مدرسان، عدم اجرای کامل سرفصل های آموزشی توسط استادان، عدم تجربه کاری و حرفه ایمدرسان، بی اعتنایی استادان به اجرای ارزشیابی تکوینی و دوره ای و نیز ارائه درس طراحی پوستر توسطمدرسان غیر مرتبط و غیر متخصص که فاقد تشخص مقبول برای ارائه این درس بوده اند.
جواد حاتمی؛ مصطفی شاهمحمدی؛ وحید چوپانکاره؛ مرضیه یادگار تیرانی
چکیده
با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای ...
بیشتر
با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای هیات علمی رشته طراحی صنعتی(حداقل با مرتبه استادیاری) در دانشگاه های تهران بودند. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا رسیدن به حد اشباع داده ها، تعداد 16 نفر بررسی شدند. گردآوری داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق صورت گرفت و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل ها انجام شدند. مضامین بدست آمده در جلسهی میزگرد صاحبنظران بررسی و نتایج نهایی تحقیق، مشخص شدند. در راستای هدف پژوهش، 604 کد معنادار یافت شد که در انتها، ده مضمون اصلی به عنوان الزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی آشکار گشت، که در دو حیطه برنامه درسی و اصلاحات جای گرفتند. در حیطه برنامه درسی، شش مضمون هدف گذاری، مؤلفه های مؤثر در برنامه درسی، محتوا، یاددهی- یادگیری، فضای آموزشی، ارزشیابی و در حیطه اصلاحات، چهار مضمون بهروز رسانی، تغییر و بازنگری، اعتبار و ضرورت ایجاد گرایش قرار گرفتند. نتیجتاً بر اساس بایدهای آشکار شده به منظور طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی، لزوم بازتعریف ایرانی رشته طراحی صنعتی و تعیین اهداف برنامه درسی بر اساس نیازسنجی، تدوین تخصصی برنامه درسی و استفاده از تجربه30 سالهی آموزش این رشته، تدوین راهبردهایی برای انتقال دانش و دستیابی به مدل بومی رشته طراحی صنعتی، انتخاب راهبردهای یادگیری در عرصه و یادگیری مشارکتی در فرایند یاددهی-یادگیری، ضرورت فضاهای آموزشی متنوع، ارزشیابی مداوم و اصلاحات برنامه درسی، بازنگری و به روز رسانی برنامه درسی، اعتبار بخشی رشته طراحی صنعتی و ایجاد گرایش در مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی به عنوان پیشنهادهایی برای طراحی مجدد برنامه درسی این رشته بعد از 20 سال ارائه گردید.