هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه از آن خودسازی "حکایت یوسف و زلیخا" و "سعدی و جوان کاشغری" کمال‌الدین بهزاد در ماکسیاتور سودی شریفی براساس آرای نورمن فرکلاف

نسترن نوروزی

دوره 16، شماره 42 ، دی 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4877.1846

چکیده
  تاکنون از آن‌خودسازی‌ها و بازخوانی‌های معاصر بسیاری از نگاره‌های ایرانی به‌ویژه نگاره‌های بهزاد صورت گرفته که در این میان از آن خودسازی‌های سودی شریفی با نگرشی فرهنگی-انتقادی متفاوت ‌است. این نوشتار به دو بازخوانی شریفی در سریال ماکسیاتور1 او از دو نگاره بهزاد و رابطه گفتمانی ایجادشده میان آنها می‌پردازد. هدف از این پژوهش واکاوی ...  بیشتر

بازآفرینی روایت نقاشی ایرانی در رمان نام من سرخ اورهان پاموک

مریم بیرنگ؛ طاهر رضازاده

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، ، صفحه 92-107

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2416.1394

چکیده
  این مقاله بر آن است تا با ارائه مثال‌هایی از متن رمان تطبیق روایی این اثر داستانی با روایت در نقاشی ایرانی را نشان دهد. با توجه به فرم‌های بیانی متعددی که برای روایت در نقاشی ایرانی به‌کار رفته است، اصل هم‌زمانی و نگاه کل‌نگر همواره یکی از ویژگی‌های اساسی و محرز این آثار بوده است. این ویژگی‌های پست‌مدرنیستی داستانی در راستای محور ...  بیشتر

انواع بست رنگ در متون تاریخی فنی نقاشی و خوشنویسی ایران
دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1391، ، صفحه 63-80

https://doi.org/10.30480/vaa.2013.267

چکیده
  از مهم‌ترین منابع شناخت فنون قدیمی رنگ‌سازی به‌خصوص در مورد بست‌های نقاشی ایرانی، رسالات فنی قدیمی است. بدون بکار گیری روشی منظم و تعریف‌شده، بررسی متون فنی قدیمی ممکن نیست. پرسش اصلی این است که بست‌های مرسوم در نقاشی ایرانی کدام مواد بوده و آیا تناسبی بین بست و رنگدانه وجود داشته است یا نه. در مقاله حاضر 24 رساله چاپ‌شده فارسی از ...  بیشتر

واکاوی رازهای تداوم هزار ساله تصویر «بهرام گور و آزاده »
دوره 5، شماره 9 ، خرداد 1391، ، صفحه 19-35

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.258

چکیده
  تصویر بهرام گور و آزاده با یک‌شکل بندی کمابیش یکسان بر آثار هنری گوناگون به‌جای مانده از یک سده پیش از هجرت تا سده نهم هجری قمری (سده پنجم تا پانزدهم میلادی) نقش بسته است. این تصویر در طول قرن‌ها در عرصه هنر دوره پیشا‌اسلامی و اسلامی ایران رواجی چشمگیر یافته و حیاتی بدون گسست داشته است. این تداوم، پرسش‌هایی چند را به ذهن متبادر می‌سازد ...  بیشتر