هنرهای تجسمی و کاربردی
مقایسه ارتباط‌پذیریِ نشانهای ملی دوره قاجار و جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع استعاره‌ها

ساجده نیکیان؛ فریده آفرین

دوره 16، شماره 42 ، دی 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4704.1818

چکیده
  شناخت استعاره‌ها در میان هشت اصل سازمان‌دهنده به ادراک بصری مخاطبان از طریقِ بررسی مبدأ و مقصد استعاره‌، مفاهیم انتزاعی را برای آنان، ملموس و انتقال‌پذیرمی‌سازند. مسئله پژوهش، مقایسه چگونگی استفاده از استعاره‌ها در نشان‌های ملی دوره قاجار و جمهوری اسلامی و نحوه برقراری ارتباط آنها با مخاطبان به‌رغم بن‌مایه‌های فرهنگی، اهداف ...  بیشتر

مطالعه تاثیر استعاره تصویری بر پراکندگی معنا در پیکره های انسانی اردشیر محصص

نیر احمدپور؛ محسن مراثی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1396، ، صفحه 61-72

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.581

چکیده
  استعاره همواره یکی از مهمترین مباحث بلاغت برای تاثیر کلام بوده است. امروزه علوم شناختی جدید باوردارد که انسان استعاری می اندیشد و استعاره فقط لغوی نیست. درپی این نظریه، اندیشمندان مبحث استعارهتصویری را مطرح نمودند، که از جمله آنها نوئل کارول، جان کندی و چارلز فورس ویل است. نقطه مشترکتعاریف آنها از استعاره تصویری، نگاشت مفهوم از مبدأ ...  بیشتر