ابراهیم باقری طالقانی
چکیده
اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این ...
بیشتر
اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی و تجزیه و تحلیل مفهوم و کاربرد اصطلاح پیش خورد و ارائه مثالهای کاربردی در جهت رفع ابهام و شفاف سازی کاربرد آن در حوزه طراحی تعاملی است تا طراحان بتوانند ضمن اشراف بر موضوع، به درستی از آن در محصولات و سطوح رابط کاربری استفاده نمایند. بنابراین ضمن معرفی پیشینه ورود اصطلاح پیش خورد به طراحی تعاملی، وجوه تشابه و تمایز آن با مفاهیم بازخورد و افردنس به همراه جداول تحلیلی بطور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و انواع پیش خورد با ذکر مثال های کاربردی معرفی شده است و در پایان الزامات کاربرد پیش خورد در طراحی محصولات تعاملی، در قالب ده دستورالعمل کاربردی ارائه شده است، که می توانند چک لیست مناسبی برای طراحی پیش خوردها و ارزیابی سطوح رابط کاربری محصولات تعاملی باشند.