هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل و طبقه بندی زوج نگاری های نیمة نخست عصر قاجار

آمنه مافی تبار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3980.1684

چکیده
  پیکرنگاری درباری، سبک نخست نقاشی عصر قاجار است که هرچند پیش‌تر از این عهد و در اواخر حکومت صفوی شکل می‌گیرد اما در زمان فرمانروایی پادشاهان اولیة سلسله قاجار یعنی آغامحمدخان تا محمدشاه در شکل گسترده رواج می‌یابد و اوج آن مصادف با امارت دومین شهریار این خاندان یعنی فتحعلی‌شاه است. در بسیاری از این نوع نقاشی‌ها، فقط یک پیکره در قاب ...  بیشتر

بررسی نقاشی‌های عصرقاجار بر اساس الگوهای ژست‌شناسی میخائیل چخوف (نمونه ی موردی: صنیع‌الملک و کمال‌الملک)

مرضیه فیلی حقیقی؛ مهدی حامدسقایان؛ محمد کاظم حسنوند

دوره 15، شماره 36 ، تیر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3829.1649

چکیده
  ژست ابزاری است که بازیگر به واسطۀ استفاده از آن عواطف، احساسات، خواست و نگرش شخصیت را بیان می کند. بر اساس دیدگاه میخائیل چخوف، بازیگر در راه رسیدن به نقش، از درون و زیرساخت های روانشناختی شروع نمی کند، بلکه از حرکت و ژست شروع می کند. او به انواع ژست اشارۀ مستقیم می نماید؛ ژست روانشناسانه، ژست کهن الگو، ژست روزمره و ژست های الهام گرفته ...  بیشتر