هنرهای تجسمی و کاربردی
نسترن نوروزی
چکیده
تاکنون از آنخودسازیها و بازخوانیهای معاصر بسیاری از نگارههای ایرانی بهویژه نگارههای بهزاد صورت گرفته که در این میان از آن خودسازیهای سودی شریفی با نگرشی فرهنگی-انتقادی متفاوت است. این نوشتار به دو بازخوانی شریفی در سریال ماکسیاتور1 او از دو نگاره بهزاد و رابطه گفتمانی ایجادشده میان آنها میپردازد. هدف از این پژوهش واکاوی ...
بیشتر
تاکنون از آنخودسازیها و بازخوانیهای معاصر بسیاری از نگارههای ایرانی بهویژه نگارههای بهزاد صورت گرفته که در این میان از آن خودسازیهای سودی شریفی با نگرشی فرهنگی-انتقادی متفاوت است. این نوشتار به دو بازخوانی شریفی در سریال ماکسیاتور1 او از دو نگاره بهزاد و رابطه گفتمانی ایجادشده میان آنها میپردازد. هدف از این پژوهش واکاوی گفتمانی نگارههای تیموری بهزاد، متنهای معاصر شریفی و نیز پیوند میان آنهاست و به این پرسشها پاسخ میدهد: هر یک از این نگارهها و متنها چه گفتمانی از جامعه خویش را بازتولید میکنند؟ و براساس گفتمانها و فاصله تاریخی میان نگارههای بهزاد و متنهای شریفی پیوستگی میان آنها چگونه تبیین میشود؟ این پژوهش از نظر روش تحلیلی–تطبیقی است. خوانش فرامتنی نگارهها و متنها، با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و بیناگفتمان است. گردآوری دادهها به روش فیشبرداری از منابع کتابخانهای بوده و تجزیه و تحلیل دادهها نیز کیفی است. نتایج پژوهش نشان داد که شریفی نگارههای بهزاد را چون سندی تاریخی از واقعیت جامعه و سنتهای گذشته ایرانیان دانسته و در از آن خودسازی آنها با رویکردی فرهنگی-انتقادی به دلیل آشنایی با پیشینه ادبی- هنری و بافت فرهنگی_ اجتماعی و سنتهای گذشته ایرانیان همراه با برگرفتگی ساختار صوری به مضمون و محتوای نگارهها نیز توجه داشتهاست. نتایج پژوهش نشان داد که شریفی نگارههای بهزاد را چون سندی تاریخی از واقعیت جامعه و سنتهای گذشته ایرانیان دانسته و در از آن خودسازی آنها با رویکردی فرهنگی-انتقادی به دلیل آشنایی با پیشینه ادبی- هنری و بافت فرهنگی_ اجتماعی و سنتهای گذشته ایرانیان همراه با برگرفتگی ساختار صوری به مضمون و محتوای نگارهها نیز توجه داشتهاست.