Introducing the Illustrated Shahnameh of Kabul, Dated 1634 AD/1044 AH
for the First Time
text
article
2012
per
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
5
18
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_257_d881bf85e1a7461ecb610aa9f75ffc83.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.257
Investigating the Secrets of a Millennium Longevity of Image of “Bahram
Gur and Azadeh”
text
article
2012
per
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
19
35
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_258_4b43b7f9108fc77795d402d2b51005e3.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.258
Genetic Criticism Approach towards the Mural on Khorramshahr Mosque
text
article
2012
per
نقد تکوینی نقدی است که مراحل پیش از تولید یک اثر ادبی- هنری را بررسی و مطالعه میکند و معمولاً با رویدادهای بعدازآن کاری ندارند. ازآنجاکه در طول تاریخ همواره مهمترین عنصر برای مطالعه یک اثر، متن بوده است، نقد تکوینی نیز با تکیهبر متن مراحل شکلگیری و فرآیند تولید یک اثر را بررسی میکند تا عوامل مؤثر در شکل نهایی آن را پیدا کند. در این حال چرکنویسها و اسکیسهایی که همیشه دور انداخته میشود، گاه از خود متن مهمتر است. اساس کار نقد تکوینی هنر که بر شکلگیری اثر هنری مؤثر است بهاختصار شامل پیرامتنها، فرا متنها، پیش متنها و پیشامتنها است. این مقاله با تمرکز بر نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر، ضمن بررسی عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری آن به شیوه نقد تکوینی، روند و سیر تحول و تکوین آن را موردبررسی قرار میدهد. نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر از آثار ارزشمند دوران جنگ و آزادسازی خرمشهر بوده و از کارهای ماندگار و تأثیرگذار ناصر پلنگی از هنرمندان معاصر ایران است. در این خصوص، با تمرکز بر انگیزه خلق اثر و ذهنیت نقاش بر روند شکلگیری، مراحل تحول و تکوین این اثر مطالعه شده است. این نوشتار با تکیهبر منابع مکتوب، مصاحبهها و دسترسی بهپیش طرحهای این دیوارنگاره، شامل اتودها، اسکیسها، طرحهای رنگی و عکسهای آن زمان شکلگرفته است. با اجرای نقاشی دیواری مراحل مطالعه تکوینی آن نیز به اتمام میرسد. بررسی این اثر با شیوه تکوینی، روشنگر روند حرکتهای خلاقانه دوران جنگ و تأثیر آن بر هنرمندان این دوره خواهد بود.
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
37
52
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_259_dafc6974e8992fa0d22e943b35a10e18.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.259
Zen-Buddhist Aesthetic Ideals in Japanese Illustration
text
article
2012
per
تصویرسازی ژاپن در زمرۀ هنرهایی است که همگام با دیگر حوزههای بصری و ادبی این کشور، با ورود آیین ذن دچار تحولاتی بنیادین شده است تا آنجا که نشانههای پایدار این نفوذ گسترده همچنان تا به امروز باقی است. میتوان گفت تأثیر آیین ذن بر هنر ژاپن چنان عمیق بوده که ارکان و آرمانهای آن، نظام زیباییشناختی این سرزمین را شکل دادهاند. این مقاله در پی بررسی تأثیراتی است که آرمانهای مذبور بر تصویرسازی کشور ژاپن برجای گذاشته و بدین طریق خصلتی یگانه و بیهمتا به آثار تصویری این سرزمین بخشیده است. برخی از عمدهترین معیارهای زیباییشناسی ذن که به آثار تصویرسازی نیز تسری یافته عبارتاند از: خلاء گسترده، عدم تقارن، طنز، خودانگیختگی، شیبویی، یوگن و وابی-سابی که معنای آنها بیشتر در قالب تصویر و یا حال و هوای شعری ادراکپذیرند تا از طریق معادلهایی در قالب کلمه. کنکاش و مداقه در مسیری که از سپهر فرهنگی ملهم از این بینش شرقی میگذرد و درآمیختن مؤلفههای ماهوی آن با عناصر هنر مدرن و جهانبینی امروزی و نگرش شخصی هنرمند معاصر، میتواند در جهت یافتن جلوههایی نو در تصویرسازی معاصر راهگشا باشد. اطلاعات و دادههای این مقاله به شیوه کتابخانهای گردآوریشده و با روش کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
53
70
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_260_58cf63277185302c570e374ddf2e4bca.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.260
Conceptual Expression of Brand and Its Essence in Marketing
Communication Development (Case Study: Apple’s Brand)
text
article
2012
per
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
71
92
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_261_faaf0f0520ff27e75c267af4f035e6c9.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.261
The Design and Motif of Kormanji Hand-woven Textiles of Northern
Khorasan
text
article
2012
per
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
93
118
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_262_1e1f8a8b1d898a0bda4723aa4004fa26.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.262
Pichman (Tie-Dye) Printing Technique and Motif Control
text
article
2012
per
Journal of Visual and Applied Arts
Tehran University of Art
2717-1272
5
v.
9
no.
2012
119
131
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_263_ebcd7474a284787a5dd82234be06c915.pdf
dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.263