@article { author = {}, title = {An Introduction to Comparative Study of the Arts, as a Research Field in Art Studies}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {5-29}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.250}, abstract = {}, keywords = {Comparative Study of the Arts,Necessity,Epistemology,Globalization}, title_fa = {درآمدی بر مطالعات تطبیقی هنر در مقام یکی از گونه های مطالعاتی حوزه پژوهش هنر}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {مطالعات تطبیقی هنر,پیشینه,لزوم,شناخ تشناسی}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_250.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_250_d6b5576a3a7ff3988a8acb34058f36b9.pdf} } @article { author = {}, title = {Neuroesthetics and its Challenges}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {29-46}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.251}, abstract = {}, keywords = {Neuroaesthetics,Perception of beauty,Visual brain,aesthetics}, title_fa = {نورواستتیک (زیبایی شناسی عصب محور) و چالش های پیش روی آن}, abstract_fa = {نوراستتیک زمینه علمی جدیدی در حوزه تحقیقات ادراک زیبایی و همچنین خلق هنر است. این علم به ارتباط بین نواحی از مغز انسان و سیستم‌های عصبی با ادراک زیبایی می‌پردازد. محققان و نظریه‌پردازان نورواستتیک ادراک زیبایی را دارای بنیانی بیولوژیک می‌دانند. آنها در آزمایش‌ها و مطالعات خود با استفاده از روش‌های تجربی و علمی و نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در مورد ادراک بصری و تصویربرداری مغزی و به‌کارگیری روش‌هایی چون MRI,EEG,MEG,FMRIدر تلاش هستند تا واکنش فیزیولوژیکی را به ادراک زیبایی در انسان کشف کنند. این دسته از محققان غالباً مدعی هستند که علم نورواستاتیک توانایی کشف منشأ لذت زیبایی در مغز و همچنین پاسخگویی به مسئله ادراک هنری، خلق هنر، حلق هنر، و تعیین معیارهای آن را دارد. دستاوردها و نتایج این آزمایش‌ها تاکنون دارای تناقضات و نقصان‌هایی بوده است که نشان می‌دهد دانشمندان هنوز به نظریه‌ای منسجم دست نیافته‌اند. این تحقیق در تلاش است که محدوده این علم را مشخص کرده و چالش‌هایی که بر این ادعا وارد است را بیان می‌کند. نتیجه این تحقیق با استفاده از بررسی نتایج آزمایش‌های نورواستتیک و نقدها و آرای نظریه‌پردازان صورت گرفت بیانگر این است که ادراک هنری، یک ادراک بصری صرف نبوده بلکه متغیرهایی چون عوامل تاریخی، فرهنگی و درک مفهومی از اثر در فهم هنری تأثیرگذار است.}, keywords_fa = {نورواستتیک,هنر,ادراک زیبایی,مغز بصری,زیبای یشناسی}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_251.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_251_cd90b59d41ab1ccac2468f397bbb9579.pdf} } @article { author = {}, title = {An Investigation of Hegel’s and Gilbert Durant’s Views of Imagination and Visualization and Their Reflection in the Iranian Miniature}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {47-64}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.252}, abstract = {}, keywords = {Imagination and visualization,form and conception,Mssociation and metaphor}, title_fa = {بررسی عنصر تخیل و تجسم از منظر هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران}, abstract_fa = {ازآن‌رو که نیروی تخیل و تجسم در شکل‌گیری هنرهای گوناگون (هفت‌اقلیم هنر) نقشی اساسی دارند و چه‌بسا بدون قوای مذکور اثری به وجود نمی‌آید، تحقیق درزمینهٔ قوای مطروحه ضروری به نظر می‌رسد. لذا برای روشن نمودن «ساختار» نیروی تخیل و تجسم از منظر ویلهلم فدریش هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران- که هدف اصلی این پژوهش است- به بررسی آرای اندیشمندان فوق‌الذکر و برخی دیگر چون هانری کربن، سهروردی، ابن‌سینا و غزالی پرداخته می‌شود که نیروی تخیل و تجسم را در وادی «صورت» و «تصور» و یا در حیطه «تداعی معانی» و «استعاره» و یا در چارچوب «تشبیه» و «تعبیر» و یا در حوزه «وحی» و «الهام»- با توجه به امور «مادی» و «معنوی»- می‌بینند. درواقع به آراء و عقایدی نظر انداخته‌شده است که گروهی از فلاسفه و علمای مطروحه با توجه به دیدگاه‌های فوق‌الذکر و جهت شناخت ماهیت و نظام تخیل و تجسم ارائه نموده و متعاقباً ادبا و هنرمندان نیز آن نظریات را در آثار خویش بکار گرفته‌اند. بدین ترتیب، برای آگاهی از آرای آنان و پاسخ به این پرسش که حیات هنری از طریق نیروی تخیل و تجسم شکل می‌گیرد یا ریشه در قوای دیگری دارد؟ ابتدا به اقوال آنان و سپس به بازتاب نظریاتشان که در آثار گروهی از هنرمندان ایرانی نمود می‌یابد، توجهی خاص شده و سرانجام به‌عنوان یافته‌ها و نتایج این تحقیق به تأثیرات «ماورائی» نیروی تخیل و تجسم در بستر هنر نگارگری ایران اشاره می‌شود. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و گردآوری منابع کتابخانه‌ای است. کلیدواژه‌ها: تخیل و تجسم، صورت و تصور، تداعی معانی و استعاره، نگارگری ایرانی، وحی و الهام.}, keywords_fa = {تخیل و تجسم,صورت و تصور,تداعی معانی و استعاره,نگارگری ایرانی,وحی و الهام}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_252.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_252_41f830f0c8869c02914df2b25353b737.pdf} } @article { author = {}, title = {The Tuti Nama of Cleveland Museum of Art as the Base of Maturation of the Hmaza Nama’s Mughal Style in Miniature Painting}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {65-76}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.253}, abstract = {}, keywords = {Miniature,Indian Mughal,Hamza Nama,Tuti Nama}, title_fa = {طوطی نامه موزه کلیولند بستر تکامل سبک مغولی نگارگری حمزه نامه}, abstract_fa = {حمزه نامه یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای نگارگری اسلامی و مهم‌ترین اثر دربار گورکانی هند است، لیکن به نظر می‌رسد که سبک نگارگری بکار رفته در آن تا رسیدن به این درجه از کمال در نسخه‌های دیگری همچون طوطی نامه موزه کلیولند مراحل تحول و پختگی خود را آزموده است. طوطی نامه اثر دیگری از کتابخانه سلطنتی گورکانی است که در خلق نگاره‌های آن از پنج سبک کاراپنکاشیکا، کاندایانا، هندوایرانی، راجپوت و مغولی استفاده‌شده است و بیشترین تصاویر دوره گذار به سبک مغولی را در خود محفوظ دارد. با بررسی نگاره‌های این دو اثر می‌توان به تشابه‌های بسیاری دست‌یافت، هرچند که نگاره‌های حمزه نامه ازنظر سبک‌شناختی طوطی نامه از نر سبک‌شناختی صورت تکامل‌یافته‌تری دارد، لیکن با بررسی ویژگی‌های سبک‌شناختی طوطی نامه می‌توان چنین نتیجه گرفت که جلوه فاخر سبک مغولی نگارگری هند تا پیش از ظهور در نسخه سترگ حمزه نامه در نگاره‌های طوطی نامه مراحل تکوین خود را طی نموده است. لذا هدف از این مقاله ریشه‌یابی سبک مغولی نگاره‌های حمزه نامه در نسخه طوطی نامه است که با توصیف و تحلیل ده نگاره از میان نگاره‌های هر یک از دو نسخه صورت می‌گیرد و نتیجه حاصل از مقایسه این دو نسخه نشان می‌دهد طوطی نامه موزه کلیولند را می‌توان بستری برای شکل‌گیری سبک منسجم مغولی حمزه نامه برشمرد.}, keywords_fa = {نگارگری,گورکانیان هند,سبک مغولی,حمزه نامه طوطی نامه}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_253.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_253_bf114f4798ed38be19a175bf3bb625f6.pdf} } @article { author = {}, title = {Cognitive Mythological and Iconographical Study on the Motifs of Three Goddesses in Iran (Plant, Fish and Water Goddesses, 3200-1500 BC)}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {77-92}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.254}, abstract = {}, keywords = {Goddess,Plant,Fish-woman,Water Goddess,Elam}, title_fa = {مطالعه تحلیلی- اسطوره شناختی تصاویر سه ایزدبانو ماهی، گیاهان و آب در ایران (1500 تا 3200 قبل از میلاد)}, abstract_fa = {  تأکید بر مفاهیم حاصلخیزی سبب شده الهه‌گان نباتات، گیاهان و آب همواره موردتوجه باشند. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی در جمع‌آوری اطلاعات، نگاه تحلیلی به نقوش مرتبط با الهه آب، انسان- ماهی و انسان- گیاه در آثار و اشیاء عیلام دارد. برای تحلیل تصاویر از شیوه آیکونوگرافی و با تکیه‌بر روش پانوفسکی استفاده‌شده است. شمایل‌شناسی یکی از روش‌های متداول در مطالعه مجموعه بازنمایی‌های اتفاق افتاده درباره یک موضوع یا مضمون می‌پردازد. روش پانوفسکی به تحلیل هر شمایل در سه سطح سنخ شناسی، الگوشناسی و سبک نمایش می‌پردازد. قدیمی‌ترین تصاویر به‌دست‌آمده از ایزد بانوی گیاهان همواره در کنار ایزدبانو دیگری به تصویر درآمده است که بنا بر مطالعه حاضر تصور می‌رود نوعی از دو امشاسپندان ایرانی یعنی امُرداد (اَمِرِتات) و خرداد (هئوروَتات) باشد. همان مفهومی که زمانی در قالب ایزدبانو شالا و همسرش اَدَد مورد تقدس و احترام بوده است. علاوه بر این ظهور ایزد بانوی مؤنث آب‌ها در کنار انسان-ماهی مؤنث نشانگر ارتباط نمادین و مفهومی این دو ایزدبانو با یکدیگر است. می‌توان هر دو ایزدبانو را با توجه به نقوش به‌دست‌آمده بر روی استل اونتاش گال، تجلی‌هایی از یک الهه مؤنث برتر دانست که به‌طور حتم در قرون بعدی در قالب ایزدبانو آناهیتا تجلی می‌یابد.}, keywords_fa = {ایز دبانو,نباتات,انسان-ماهی,انسان-آب,عیلام}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_254.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_254_f0afc7238007969316feaa4d06b14322.pdf} } @article { author = {}, title = {Studying Photography Utilization for Designing Cinema Posters in 1950s in Iran}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {93-106}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.255}, abstract = {}, keywords = {Poster,Cinema,Photograph,1950s,Iran,Announcement,Graphic}, title_fa = {بررسی کاربرد عکس در طراحی اعلان های سینمایی دهه 30 خورشیدی ایران}, abstract_fa = {عکاسی و طراحی اعلان در بستر تحول تاریخی خود غالباً از هویتی مستقل برخوردار بوده است. اما این ویژگی به معنای انکار تأثیر همجواری و همنشینی این دو بر یکدیگر نیست. با این ذهنیت، در مقاله حاضر تلاش شده است بر پایه منابع تصویری و نوشتاری و به روش توصیفی-تحلیلی، کاربرد عکس در طراحی اعلان سینمایی دهه 30 خورشیدی بررسی گردد. ازاین‌رو شناسایی و معرفی اولین طراح و عکاس فعال در این عرصه، همچنین بازخوانی ویژگی‌های بصری و کاربردی عکس در طراحی این اعلان‌ها، هدف اصلی پژوهش بوده است. از بررسی‌های انجام‌شده این نتیجه حاصل شد که موشق آبراهام آبراهامیان معروف به میشا گراگوسیان طراح اعلان فیلم‌های «شرمسار» و «مستی عشق» اولین طراحی است که در سال 1330 خورشیدی در ایران از عکس در اجرای آثارش بهره گرفته است؛ درنتیجه عکاس دو فیلم مذکور یعنی مهدی انوشفر (رحیم انوشفر) را می‌توان به‌عنوان اولین عکاس ایرانی نام برد که از عکس‌هایش در طراحی اعلان ایران استفاده‌شده است. استفاده چشمگیر از عکس‌های سیاه‌وسفید از ویژگی‌های بارز اعلان‌های بهره گرفته از عکس در این دهه است. چنین به نظر می‌رسد که نمایش چهره شخصیت‌ها، تنها هدف انتخاب و چیدمان عکس‌ها در ساختار اعلان‌های سینمایی بوده است. این ویژگی‌ها در کنار عدم تمایل طراحان به استفاده از عکس موجب می‌شود تا کاربرد عکس در طراحی اعلان‌های سینمایی دهه سی خورشیدی به لحاظ کمی محدود شود کلیدواژه‌ها: اعلان، سینما، عکس، دهه30، ایران، پوستر، گرافیک}, keywords_fa = {اعلان,سینما,عکس,دهه 30,ایران,پوستر,گرافیک}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_255.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_255_6bd14545e3976c249b0ab9b5b2e5d37c.pdf} } @article { author = {}, title = {The Mutual Relationship of Applied Products and Lifestyle (Case Study: Scissors in the 18th and 19th centuries AD and Contemporary Period)}, journal = {Journal of Visual and Applied Arts}, volume = {6}, number = {12}, pages = {107-127}, year = {2014}, publisher = {Tehran University of Art}, issn = {2717-1272}, eissn = {2717-1280}, doi = {10.30480/vaa.2014.256}, abstract = {}, keywords = {Lifestyle,Product design,Scissors,18th and 19th centuries,Contemporary period}, title_fa = {مقایسه رابطه دو سویه محصولات کاربردی و سبک زندگی (نمونه موردی: قیچی در سد ههای 12 و 13 ه.ق و دوره معاصر)}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {سبک زندگی,طراحی محصول,قیچی,قرن 12 و 13 ه.ق,دوره معاصر}, url = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_256.html}, eprint = {http://vaa.journal.art.ac.ir/article_256_32bdeab92dfcc120c8812b296c41fc16.pdf} }