ORIGINAL_ARTICLE
تفسیر تصویر بدن در چند اثر از بهمن محصص بر اساس فلسفه بدنمندی مرلوپونتی
در رویکرد پدیدارشناختی مرلوپونتی رابطه بدن و جهان چنان درهمتنیده شده است که جدایی هر یک از دیگری امکانپذیر نیست. انسان با بدنش دیده میشود و میبیند، این همان درهمتنیدگی سوژه و ابژه است که نقاش همچون یک محقق میتواند با تعلیق نمودهای ابهامآفرینِ پدیدهها آن را آشکار سازد. در این پژوهش چند اثر از محصص انتخابشده که بدن را بهصورتی ویژه فاقد صورت مشخص، بدون هویت و تَک افتاده نمایش میدهند که بر مبنای نظریه بدنمندی مرلوپونتی قابلیت خوانشی نو دارند. محصص همانند یک پدیدارشناس با تمرکز بر موقعیت انسان در جهان، بازنمایی در معنای کلاسیک را کنار میگذارد و با بدنی که در خود مستحیل شده است، فرمگرایی و مفهومگرایی را جمع میزند. بهاینترتیب در کار او سوژه و ابژه در رابطهای دیالکتیکی به یک اندازه نقش تعیینکننده دارند. این یعنی، علاوه بر ویژگیهای فرمی اثر، توجه به رابطه انسان با جهان و صنعت نیز میتواند مخاطب را به معنا و لذت نزدیک سازد. هدف اصلی پژوهش این است که با التفات به توصیف و تحلیل دادههای برآمده از مطالعه کتابخانهای آرای مرلوپونتی و تطابق آنها با عناصری برگزیده از آثار محصص، ابعاد معنایی تازهای از کارهای محصص مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شود.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_738_8465dd9d9fbff856a558318ecb195ab7.pdf
2019-06-22
5
18
10.30480/vaa.2019.738
مرلوپونتی
پدیدارشناسی
بدنمندی
محصص
نقاشی
مریم
بختیاریان
bakhtiarian@srbiau.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فیروزه
شیبانی رضوانی
firoozehsheibani@gmail.com
2
استادیار گروه هنر، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
AUTHOR
پاکباز، رویین. (1378). دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ هنر معاصر.
1
پریموزیک، دنیل تامس. (1387). فلسفهومعنا. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: مرکز.
2
سبزکار، اسما. (1396). مرلوپونتی و تحلیل آثار نقاشی. تهران: هرمس.
3
خلعتبری، آرمان. (1396). بَهمَن درباره بهمن محصص. امریکا: لوک.
4
کانت، ایمانویل. (1377). نقد قوه حکم. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
5
کشمیرشکن، حمید. (1393). هنر معاصر ایران. تهران: نظر.
6
ماتیوس، اریک. (1387). درآمدیبراندیشههایمرلوپونتی. ترجمه رمضان برخورداری. تهران: گام نو،.
7
مرلوپونتی، موریس. (1375). «اولویتهای ادراک و پیامدهای آن». ترجمه مراد فرهاد پور. فرهنگ. (شماره 18)، 149-124.
8
Brough Martin. (2010). Handbook of Phenomenological aesthetics. (Ed). Hans Raner Seep & lester embree. London & New York: Springer.
9
Crowther, P. (1993). Art and Embodiment. Oxford: Oxford University Press.
10
Johnson, Galen. (1993). Phenomenology and Painting Cezann’s Doubt, The Merleau-Ponty Aesthetics Reader. Evanston: The Northwestern University.
11
Merleau-Ponty, M. (1993). “Eye and Mind”. In Johnson, Galen (Ed). The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. M. Smith (Trans.). Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
12
Merleau-Ponty, M. (1993). Cézanne’s Doubt, the Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Eds. Johnson and M.B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University Press, 59-75.
13
Merleau-Ponty, M. (1969). The Visible and The Invisible. A. Lingis (Trans.). Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
14
Merleau-Ponty, M. (2008). Phenomenology of Perception. C. Smith (Trans.). New York and London: Routledge.
15
Selvaggi, Guosepe. (1977). Bahman Mohaases. Italya: Trec.
16
Sranford Encyclopedia of Philosophy, Maurice Merleau-Ponty, first published, Wed Sep, 14, 2016, Available: https://plato.stanford.edu
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تقابل عکاسانه با ارزشهای فرهنگی طبقۀ متوسط در آثار دایان آربوس
مقاله پیشرو نگاه خود را به سمت یکی از تعیینکنندهترین برهههای تاریخ آمریکا گرفته است؛ دهه انقلابی 60. در میان هنرمندانی که نامشان با این دهه گرهخورده شاید این دایان آربوس است که مبهمترین رابطه را با فضای سیاسی پیرامونش دارد. او هرگز دوربینش را به سمت اعتراضات این سالها نگرفت و در عوض خود را وقف عکاسی از افرادی ساخت که بهواسطۀ ویژگیهای جسمی و روانی به حواشی جامعه راندهشده بودند. همین وضعیت گنگ رابطه میان آثار آربوس و دهه 60 و تلاش برای زدودن ابهام آن اصلیترین هدف این نوشتار است که در مسیر تحقق آن، یافتههای کتابخانهای دربارۀ آثار آربوس و فضای سیاسی سالیان 60 با روشی توصیفی-تحلیلی و با بهره از رویکردی انتقادی بررسی میشود. درنهایت آنچه حاصل آمد این نکته بود که آثار آربوس که تقریباً همیشه از دایرۀ نگاههای سیاسی خارج ماندهاند، یکی از قابلتوجهترین نمودهای فرازوفرودهای سیاسی دهه 60 هستند. باوجود هماهنگی آربوس با اعتراضات دهه 60 در این نکته که هر دو در اعتراض به جامعۀ مسلط به مطرودین از آن روی آوردند، اما برخلاف انقلابیون دهه 60 که این گرایش را نقطهای برای ایجاد تحول مییافتند، برای آربوس، بنا بر بررسی عکسهایش در متن پیش رو، حاصل این کار گونهای تسلیم و حسی حاکی از ناکامی برای تغییر بود.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_737_751b900486492f097dfb7c75b7e26d57.pdf
2019-06-22
19
36
10.30480/vaa.2019.737
عکاسی
آمریکا
دیگری
طبقه متوسط
محمد
خدادای مترجمزاده
mkh.motarjemzadeh@art.ac.ir
1
دانشیار گروه عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سید وحید
طباطبایی
vtabatabaii@gmail.com
2
کارشناس ارشد عکاسی دانشگاه هنر، تهران، ایران
AUTHOR
ادگار، اندرو، و پیتر سجویک. (1387). مفاهیم بنیادی نظریۀ فرهنگی. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
1
پین، مایکل. (1389). فرهنگ اندیشۀ انتقادی. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
2
روسو و دیگران. (1392). نشانههای شر. ترجمه شهریار وقفیپور. تهران: زاوش.
3
سونتاگ، سوزان. (1390). دربارۀ عکاسی. ترجمه نگین شیدوش. تهران: حرفه هنرمند.
4
سونتاگ، سوزان. (1394). «سی سال بعد». ترجمه فرزانه قوجلو. کاروان. (شماره 1)، 78-70.
5
هابسبام، اریک. (1388). عصر نهایتها. ترجمه حسن مرتضوی. تهران: آگه.
6
Arbus, Diane. (1972). Diane Arbus. London: Gordon Fraser.
7
Arbus, Diane. (1995). Untitled, London: Thames & Hudson.
8
Davies, David. (2008). “Susan Sontag, Diane Arbus, and the Ethical Dimensions of Photography”. Hagberg, 211-228.
9
-Cavallo, Dominick. (1999). A Fiction of the Past: the Sixties in American History. New York: St. Martin’s Press.
10
Cotkin, George. (2016). Feast of Excess: a Cultural History of the New Sensibility. NewYork: Oxford University Press
11
Green, Jonathan. (1984). American Photography: a Critical History 1945 to the Present. New York: Harry N. Abrams.
12
Gross, Frederick. (2012). Diane Arbus’s 1960s: Auguries of Experience. Minneapolis: the University of Minnesota Press.
13
Hagberg, Garry. (2008). Art and Ethical Criticism. Malden: Blackwell Publishing.
14
Hume, Christopher. (Jan 11, 1991), “Photography's Tragic Poet of the Bizarre”. Toronto Star.
15
Kesey, Ken. (1963). One Flew Over the Cuckoo's Nest. New York: Signet.
16
Kozloff, Max. (Jun. 1973). “The Uncanny Portrait: Sander, Arbus, Samaras”. Artforum, 58-66.
17
Maisano, Laurie. (December 2005). “Exploring Two Works by Diane Arbus and Their Connection to the 60’s”, Visited 16 April 2016 from http://www.americansuburbx.com
18
Monteith, Sharon. (2008). American Culture in the 1960s. Edinburgh: Edinburgh University Press.
19
Rubinfien, Leo. (Oct. 2005). “Where Diane Arbus Went?”. Art in America, 65-77.
20
Salinger, J. D. (1991). The Catcher in the Rye, Little. Boston: Brown and Company.
21
Turner, Peter. (1985). American Images: Photography 1945-1980. New York: Viking Penguin Inc.
22
Tyler May, Elaine. (2008), Homeward Bound. New York: Basic Books
23
Walker, Benjamin. (1978). Encyclopedia of Metaphysical Medicine. London: Routledge.
24
https://www.tate.org.uk
25
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان بر اساس معیارهای ناشران در ایران
تصور میشود که با کاهش میانگین مطالعه در سطح کشور و همچنین سیر نزولی زمان مطالعه، علاقه مردم به خواندن کتاب در آینده نیز کاهش پیداکرده و صنعت نشر را با یک چالش جدید روبرو نماید. تنوع رسانههای دیداری و شنیداری و ضعف فرهنگ مطالعه نیز از علل نزول فروش کتاب است. یکی از راههای ایجاد جذابیت جهت افزایش مطالعه، ایجاد تغییرات در ظاهر کتابها، بخصوص در بخش کودک و نوجوان است که باعث جذابیت بصری شده و از عادتزدگی دیداری جلوگیری مینماید. در این پژوهش یافتن عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان، از دیدگاه ناشران به روش تحقیق کاربردی موردبررسی قرارگرفته سپس جمعآوری اطلاعات با دو روش کتابخانهای و میدانی، با فیشبرداری و پرسشنامه انجامگرفته است. به جهت ساخت پرسشنامه استاندارد جهت روایی آن از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید تا متغیرهای مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان به دست بیاید. برای بررسی متغیرها و یافتن موضوعات مهم در قطع کتاب تصویری، آزمونهای آماری آزمون کولمگروف- اسمیرنوف و آزمون tتک نمونه مستقل و آزمون فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از دیدگاه ناشران، مؤلفههای تأثیرگذار بر انتخاب قطع کتاب کودکان، به ترتیب، مدتزمان استفاده، شکل ظاهری، سبک بودن، کاربرد، هزینههای تولید، فضای داستان، تعداد صفحات و موضوع است. در تولید کتاب نوجوان، شاخصهای مدتزمان استفاده، رنگ و طراحی، کاربرد، موضوع، هزینههای تولید و تعداد صفحات در اولویت هستند.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_735_e2319a1cd0227ad1b6be850ea3559e6d.pdf
2019-06-22
37
48
10.30480/vaa.2019.735
قطع
کتاب تصویری کودک و نوجوان
ناشر
صنعت نشر
سمیرا
صفاری
saffarisamira@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
شهریار
اسدی
shahriar.asadi@gmail.com
2
مربی، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
AUTHOR
علی اکبر
شریفی مهرجردی
sharifimehr@yazd.ac.ir
3
استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
اپستاین، جین. (1388). کار و کسب کتاب، گذشته، حال و آینده نشر؛ نیمقرن تجربههای ناشران بزرگ. ترجمه نازنین قائممقام فراهانی. تهران: قدیانی.
1
احمدی، بابک. (1382). ساختار تاویل متن. تهران: مرکز.
2
ادیبی، فرزاد. (1380). «فرمالیسم در گرافیک امروز ایران». کتاب ماه هنر. (شماره 38-37)، 25- 24.
3
اصغر نژاد، حسین. (1380). «بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. (شماره 40)، 13-6.
4
افشار مهاجر، کامران. (1389). «کاربرد گرافیک در کتابهای درسی دانشگاهی». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. (شماره 22)، 48-37.
5
آذرنگ، عبدالحسین. (1374). «بحران نشر کتاب در جهان سوم». رسانه. (شماره 21)، 35-32.
6
آذرنگ، عبدالحسین. (1378). شمهای از کتاب، کتابخانه و نشر. تهران: کتابدار.
7
آذرنگ، عبدالحسین. (1388). شمهای از انتشارات در ایران. تهران: کتابدار
8
آمسترانگ، هلن. (1392). تئوریهای طراحی گرافیک. ترجمه مرجان زاهدی. تهران: مشکی.
9
بختیاری فرد، حمیدرضا. (1385). استاندارد گرافیک و چاپ. تهران: فخراکیا.
10
بنیادی، نسرین. (1369). «صفحهآرایی پلی بین نویسنده و خواننده». رسانه. (شماره 1)، 48-46.
11
بیانی، احمد. (1374). نگرش و روش در تحقیق. تهران: دنیای پژوهش.
12
حافظ نیا، محمدرضا. (1380). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
13
دروش، فرانسوا. (1383). «سطراندازی و صفحهآرایی». نامه بهارستان. (شماره 10-9)، 84- 65 .
14
راثی تهرانی، حبیب. (1387). «نقد بر کتاب جامعهشناسی مخاطب در حوزه فرهنگی و هنری». کتاب ماه علوم اجتماعی. (شماره 8)، 62–60.
15
رهبرنیا، زهرا. (1383). «پایگاههای ویژه تجزیه و تحلیل و نقد آثار ارتباط تصویری». هنرهای زیبا. (شماره 17)، 78-69.
16
سهرابی نصیرآبادی، مهین، و همکاران. (1392). «مقایسه رابطه دوسویه محصولات کاربردی و سبک زندگی (نمونه موردی: قیچی در سدههای 12 و 13 ه.ق و دوره معاصر)». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی. (شماره 12)، 127-107.
17
سید اخلاقی، مجید. (1385). «راه و رسم تعیین حروف و انتخاب قطع کتاب». جهان کتاب. (شماره 134-133)، 47–44.
18
صفاری، سمیرا. (1394). «آشناییزدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان». پایاننامه کارشناسی ارشد. یزد: دانشگاه آزاد اسلامی.
19
عفراوی، بهرام. (1384). آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ میدانند. تهران: سی بال هنر.
20
کارگرشورکی، هدایت. (1382). مروری بر مبانی و کاربرد روش تحقیق برای مدیران. یزد: مهاجر.
21
گارتون، آوارد. (1377). سیاست ملی کتاب: راهنمای توسعه کتاب و کتابخوانی. ترجمه محمدجعفر پوینده. تهران: کارنامه.
22
گاردنر، هلن. (1387). هنر در گذر زمان. ترجمه محمدتقی فرامرزی. تهران: آگاه.
23
مطلبی، داریوش. (1387). «سیمای نشر کتاب در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی». کتاب ماه کلیات. (شماره 134)، 97-88.
24
میرزایی، ناصر. (1381). «کاغذ، مهمترین نیاز در صنعت نشر». کتاب ماه کلیات. (شماره 52-51)، 36-33.
25
نظربلند، آزاده. (1382). «بررسی تطبیقی وضعیت نشر کتاب در ایران طی برنامههای دوم و سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
26
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 1377. «متن کامل ضوابط چاپ و نشر کتابهای کودکان و نوجوانان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. (شماره 14)، 16-8.
27
هتلاک، آلن. (1368). برنامهریزی تلویزیون آموزشی. ترجمه محبوبه مهاجر. تهران: سروش.
28
Cawkell, Tony. (2003). Encyclopedia of Library and Information Science. Vol 2. New York: Marcel Dekker.
29
Ingarden, Roman. (1973). The cognition of the literary work of art. Evanston: Northwestern University Press.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نشانهشناسی سیاسی معماری هخامنشی
این پژوهش بر آن است تا با تحلیل ساختار سیاسی معماری هخامنشی و معناکاوی نشانههای محوری آن (نقشمایههای موجودات برساخته)، چگونگی شکلگیری این هنر فراقومی و چرایی بازنمایی نشانههای اسطورهای برگرفته از هنر پیشاهخامنشی فلات ایران و سرزمینهای همجوار را با خوانش نوشتارهای دینی و اساطیری آن دوران واکاوی نماید و با بررسی موزهای و کتابخانهای، به پیجویی تطبیقی و تحلیلی ارتباط میان هخامنشیان با فرهنگهای گردآمده زیر بیرق آنان بپردازد. مهمترین پرسشهای این پژوهش معنای کهنالگویی نمادهای برساخته در معماری هخامنشی و چرایی کاربرد آنها برای شکل دادن به یک هنر فراقومی است. در این راستا مفاهیم نمادین نُه موجود برساخته که در بازماندههای معماری هخامنشی دیده میشوند (مرد بالدار، ماهی - مرد، گاو - مرد، حلقه بالدار، گاو بالدار، شاهین - شیر، گوپت، شیردال و موشخوشو) با واکاوی نوشتارهای اساطیری خاور باستان استخراج و سپس با بهرهگیری از دستهبندی ششبخشی یاکوبسن در فرآیند انتقال معنا نشانهشناسی گردیده است. با بررسی سیاست رواداری فرهنگی هخامنشیان بهنظر میرسد هدف از خلق این معماری تلفیقی و فراملّی، برآوردن هنری ویژه و استحکامبخش برای امپراتوری، از درون فرهنگهای مردمان خاور باستان بوده است تا نمایندگان اقوام که به پارسه یا سایر بناهای هخامنشی گام مینهادند این مکان را آشنا و خود را جزئی از بدنه امپراتوری بدانند.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_736_604f99ac302448d609c4bcd50011358d.pdf
2019-06-22
65
84
10.30480/vaa.2019.736
معماری هخامنشی
نشانهشناسی سیاسی
موجودات اسطورهای
سیاست رواداری فرهنگی
صدرالدین
طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
استادیار گروه پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
پورداود، ابراهیم. (1356). یشتها. ج1،2. تهران: دانشگاه تهران.
1
پیرنیا، محمد کریم. (1386). سبکشناسی معماری. تهران: سروش دانش.
2
تافلر، آلوین. (1364). ورقهای آینده. ترجمه عبدالحسین نیکگهر. تهران: البرز.
3
تفضلى، احمد. (1379). مینوى خرد. تهران: توس.
4
توسلی، غلامعباس. (1374). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت.
5
طاهری، صدرالدین. (1396).نشانهشناسی کهنالگوها در هنر ایران باستان و سرزمینهای همجوار. تهران: شورآفرین.
6
طاهری، صدرالدین. (1397). هنر عصر آهن ایران. تهران: شورآفرین.
7
فرنبغ دادگی. (1380). بندهش. مهرداد بهار. تهران: توس.
8
کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید. (۱۳۷۹). ویلیام گلن، هنری مرتن. ترجمه فاضل همدانی. تهران: اساطیر.
9
کخ، هاید ماری. (1387). از زبان داریوش. ترجمه پرویز رجبی. تهران: کارنگ.
10
کوئن، بروس. (1375). مبانی جامعهشناسی. ترجمه غلامعباس توسلی. تهران: سمت.
11
گیدنز، آنتونی. (1376). جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
12
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
13
هینلز، جان. (1368). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
14
محمدیفر، یعقوب، و شراره میرصفدری. (1393). «سبکشناسی معماری هخامنشی». مطالعات شهر ایرانی-اسلامی. (شماره 16)، 28-19.
15
سنگاری، اسماعیل، و علیرضا کرباسی. (1394). «شکلگیری نخستین بنیادهای جهانیشدن در عصر هخامنشی با رویکردی دینی». پژوهشهای تاریخی. (شماره 1)، 84-63.
16
سید، محمود، مهناز بابایی توسکی. (1393). «بررسی سبک و اسلوب معماری دوره هخامنشیان». پژوهشنامه تاریخ. (شماره 37)، 75-63.
17
قدیمی، ونوس. (1389). «تحلیلی نماد شناختی از ریتونهای هخامنشی در پیوند با آیینهای نوشیدنی ایران باستان». انسانشناسی. (شماره 13). 113-94.
18
Ahonen, Pertti. (1987). “Semiotics of politics and political research”. Semiotische Berichte. (vol11), 143–157.
19
Ahonen, Pertti. (1990). “Semiotics of politics, In Semiotics”. the Individual Sciences. vol 2. Walter A. Koch (ed.). Bochum: Brockmeyer, 583–618.
20
Ahonen, Pertti. (ed). (1993). Tracing the Semiotic Boundaries of Politics. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.
21
Allen, James P. (2003). Oxford Guide: The Essential Guide to Egyptian Mythology. NY: Berkley.
22
Amiet, Pierre. (1966). Élam. Auvers-sur-Oise: Archée éditeur.
23
Bienkowski, P. Alan Ralph Millard. (2000). Dictionary of the Ancient Near East. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
24
Black, Jeremy, Anthony Green. (2003). An Illustrated Dictionary, Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia. London: The British Museum Press.
25
Bottero, Jean. (1994). L'Oriente antico, Dai sumeri alla Bibbia. Bari: Edizioni Dedalo.
26
Briant, Pierre. (2002). From Cyrus to Alexander: A History of the Persian Empire. Warsaw: Eisenbrauns.
27
Drechsler, Wolfgang. (2009). “Political semiotics”. Semiotica, (vol 173), 73–97.
28
Gadd, Cyril John. (1936). The Stones of Assyria: the surviving remains of Assyrian sculpture, their recovery, and their original positions. London: Chatto and Windus.
29
Goblet d'Alviella, Eugène. (1894). The migration of symbols. London: A. Constable and Co.
30
Godley, A. D. (1920). Herodotus, The Histories. Cambridge: Harvard University Press.
31
Hedetoft, Ulf. (1995). Signs of Nations: Studies in the Political Semiotics of Self and Other in Contemporary European Nationalism. Aldershot: Dartmouth.
32
Hinz, Walther. (1976). Darius und die Perser, Eine Kulturgeschichte der Achämeniden. Baden Baden: Holle Verlag.
33
Janowski, Bernd, Daniel Schwemer (ed.) (2013). Texte aus der Umwelt des Alten Testaments. Guetersloher: Verlagshaus.
34
Jakobson, R. (1987). “Linguistics and Poetics”. in Language in Literature. Ed. Krystyna Pomorska and Stephen Rudy, Cambridge: Belknap Press.
35
Jones, Lindsay. (ed.) (2005). Encyclopedia of religion. vol. 9 (2nd ed.), Detroit: Thomson Gale.
36
Kent, Ronald G. (1953). Old Persian Grammar, Texts, Lexicon. 2nd rev. ed. New Haven: American Oriental Society.
37
Ker Porter, Robert. (1822). Travels in Georgia, Persia, Armenia, ancient Babylonia, &c. &c. during the years 1817, 1818, 1819, and 1820. London: Longman, Hurst, Rees, Orme and Brown.
38
Kuhrt, Amélie. (1983). “The Cyrus Cylinder and Achaemenid Imperial Policy”. Journal for the Study of the Old Testament. (vol 8), 83-97.
39
Lobban, Richard A. (2003). Historical Dictionary of Ancient and Medieval Nubia. Lanham: Scarecrow Press.
40
MacKenzie, Donald A. (1915). Myths of Babylonia and Assyria. Glasgow: The Gresham Publishing Company.
41
MacKenzie, D. N. (1990). A concise Pahlavi dictionary. Reissue, with corrections. London: Routledge.
42
Man, John. (2007). The Terracotta Army. London: Bantam Press.
43
Peirce, Charles Sanders (1931-58). Collected Writings. (8 Vols.), Cambridge: Harvard University Press.
44
Pritchard, James B. (1969). Ancient Near Eastern texts relating to the Old Testament. Princeton: Princeton University Press.
45
Slavicek, Louise Chipley. (2005). The Great Wall of China. Philadelphia: Chelsea House Publishers.
46
Stolper, Matthew W. (1992). In the Royal City of Susa, Ancient Near Eastern Treasures in the Louvre. New York: The Metropolitan Museum of Art.
47
Ussher, John. (1865). A Journey from London to Persepolis; including wanderings in Daghestan, Georgia, Armenia, Kurdistan, Mesopotamia, and Persia. London: Hurst and Blackett.
48
Wiggermann, F. A. M. (1992). Mesopotamian Protective Sprits: The Ritual Texts. Groningen: Styx Publication.
49
Zabkar, Louis. (1968). A Study of the Ba Concept in Ancient Egyptian Texts. Chicago: University of Chicago Press.
50
www.chn.ir
51
ORIGINAL_ARTICLE
گونهشناسی شمشیرهای دوره قاجار در قالب کاربرد فرم، نقوش و فنون تزئینی
در دوره قاجار، باوجود کاربردیتر بودن سلاحهای گرم، سلاحهای رزمی گذشته کمتر تولید میشدند. شمشیر، یکی از کارآمدترین سلاحهای سرد در دوران تاریخی و اسلامی به شمار میآید که با داشتن فرمهای متنوع و تزئین با نقوش و فنون مختلف، در جنگها و میهمانیهای رسمی مورداستفاده قرار میگرفت. هدف این مقاله، معرفی و طبقهبندی شمشیرهای دوره قاجار و متعاقباً بررسی نقوش، مضامین و فنون تزئینی آنها و نیز بررسی وجوه تمایز شمشیرهای جنگی و تشریفاتی با استفاده از نقاشیها و عکسهای این دوره در بررسیهای تطبیقی است. این پژوهش با رویکرد تاریخی-توصیفی-تطبیقی از روشهای کتابخانهای و میدانی بهره گرفته است. بر مبنای یافتههای حاصل از پژوهش بر 50 نمونه شاخص از شمشیرهای این دوره، تیغۀ شمشیرها ازلحاظ میزان انحنا شامل تیغههای منحنی، نیمهمنحنی، مستقیم و تقریباً مستقیم با انحنای کم هستند. فرمهای کروی و مخروطی، شکل رایج بلچاقها و فرم بادامی، شکل رایج وربندها بودهاند. در تزئین شمشیرها نقوش گیاهی-هندسی، انسانی-جانوری و کتیبهای با مضامین گوناگون و اغلب با فنون طلاکوبی، قلمزنی و آبکاری صورت گرفتهاند. فنون تزئینی گرانقیمت برخی شمشیرها، کاربردشان را در مراسم رسمی و درباری بهعنوان سلاح تشریفاتی نمایان میسازند که در همین زمینه، نقاشیها و عکسهای بهجامانده میتوانند به افزایش اطلاعات کمک کنند.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_739_c647cf48cec2b384823e239743881e87.pdf
2019-06-22
85
107
10.30480/vaa.2019.739
قاجار
شمشیر
فرم
تیغه
بلچاق
میترا
شاطری
shateri.mitra@lit.sku.ac.ir
1
استادیار گروه باستانشناسی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
LEAD_AUTHOR
پرستو
قاسمی
parastooghasemi69@gmail.com
2
کارشناس ارشد، گروه باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابنبابویه، محمد بن علی. (1380). علل الشرایع. ترجمه محمدجواد ذهنی تهرانی. ج1. قم: مؤمنین.
2
احسانی، محمدتقی. (1390). هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
3
اسکندرنژاد، غزل، و محمدرضا خاکی. (1394). «تأثیر عوامل اجتماعی-تاریخی ایران در عصر قاجار در شکوفایی تعزیه عهد ناصری». مطالعات تطبیقی هنر. (شماره 10)، 119-109.
4
اسلامی، مونا؛ رهنمون، پوپک. (1391). میناکاری روی فلز. تهران: سمت.
5
اعتمادالسلطنه، محمدحسن بن علی. (1367). تاریخ منتظم ناصری. مصحح محمد اسماعیل رضوانی. ج3. تهران: دنیای کتاب.
6
اعتمادالسلطنه، محمدحسن. (1362). مطلع الشمس: تاریخ ارض اقدس و مشهد مقدس. به اهتمام تیمور برهان لیمودهی. ج1،2. تهران: فرهنگسرا.
7
آصف، محمد هاشم. (1352). رستم التواریخ. تصحیح و تحشیه از محمد مشیری. تهران: سپهر.
8
آلکساندر، دیوید. (1387). مجموعه هنر اسلامی: ابزارآلات جنگ. ترجمه غلامحسین علی مازندرانی. ج9. تهران: کارنگ.
9
آلن، جیمز. (1381). هنر فولادسازی در ایران. ترجمه پرویز تناولی. تهران: یساولی.
10
بارنز، آلکس. (1366). سفرنامه بارنز: سفر به ایران در عهد فتحعلیشاه قاجار. ترجمه حسن سلطانیفر. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
11
بنجامین، س. ج. و. (1369). ایران و ایرانیان. ترجمه محمدحسین کردبچه. تهران: جاویدان.
12
تحویلدار اصفهانی، میرزا حسین. (1388). جغرافیای اصفهان: جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر. به کوشش الهه تیرا. تهران: اختران.
13
توحیدی، ناصر. (1364). سیر تکامل تولید آهن و فولاد در ایران و جهان. تهران: امیرکبیر.
14
تویسرکانی، حسین. (1379). خواص و مهندسی مواد. تهران: دانشگاه صنعتی اصفهان.
15
حاجی، اشرف. (1388). «جنگافزارهای ایران در عصر قاجار از آغاز تا 1313ق». پایاننامه کارشناسی ارشد. ری: دانشگاه آزاد اسلامی.
16
خیام نیشابوری، عمر بن ابراهیم. (1312). نوروزنامه: رسالهای در منشاء و تاریخ و آداب جشن نوروز. به کوشش مجتبی مینوی. تهران: مطبعه روشنایی کتابخانه کاوه.
17
دالمانی، هانری رنه. (1335). سفرنامه از خراسان تا بختیاری. ترجمه فرهوشی. تهران: گیلان.
18
دروویل، گاسپار. (1367). سفر در ایران. ترجمه منوچهر اعتماد مقدم. تهران: شباویز.
19
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه دهخدا. زیر نظر دکتر محمد معین و دکتر سید جعفر شهیدی. ج 8 و 9. تهران: دانشگاه تهران.
20
دوپنچا، رومانوفسکی. (1345). «تاریخچه اسلحههای سرد در ایران». بررسیهای تاریخی. (شماره 5)، 100-77.
21
زکی، محمدحسن. (1363). تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام. ترجمه محمدعلی خلیلی. تهران: اقبال.
22
ساروی، محمد فتحالله بن محمدتقی. (1371). تاریخ محمدی یا احسن التواریخ. به اهتمام غلامرضا طباطبایی مجد. تهران: امیرکبیر.
23
سپهر، عبدالحسین. (1368). یادداشتهای ملک المورخین و مرآت الوقایع مظفری. مقدمه عبدالحسین نوائی. تهران: زرین.
24
سید صدر، سید ابوالقاسم. (1386). دایره المعارف هنرهای صنایعدستی و حرف مربوط به آن. تهران: سیمای دانش.
25
سیف، هادی. (1369). نقاشی قهوهخانه. ترجمه سیروس کرباسی. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
26
شریفزاده، سید عبدالمجید. (1386). «فلزکاری در ایران». رشد آموزش هنر. (شماره 1): 9-4.
27
طبری، محمد بن جریر. (1363). تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک. ترجمه ابوالقاسم پاینده. ج3. تهران: اساطیر.
28
طلوعی، محمود. (1378). هفتپادشاه: ناگفتهها از زندگی و روزگار سلاطین قاجار. ج1. تهران: علم.
29
فاطمی، محسن. (1378). گنج پنهان: صنایعدستی استان اصفهان. تهران: کانون تبلیغاتی نماد ایران.
30
کارآمد، زهرا. (1387). «ساختارشناسی تیغههای فولادی جوهردار و ارائه طرح درمان و مرمت». پایاننامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه هنر.
31
گاردان، کنت آلفردو. (1362). خاطرات مأموریت ژنرال گاردان در ایران. ترجمه عباس اقبال آشتیانی. به کوشش همایون شهیدی. تهران: گزارش فرهنگ و تاریخ ایران.
32
مجلسی، محمدباقر. (1363). بحارالانوار: قسمت سوم از جلد پانزدهم. ترجمه ابوالحسن موسوی همدانی. ج2،1. تهران: کتابخانه مسجد حضرت ولیعصر(عج).
33
مدرسی، یحیی و دیگران. (1380). فرهنگ اصطلاحات دوره قاجار: قشون و نظمیه. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
34
مرزبان، معصومه. (1390). «بررسی تطبیقی ویژگیهای فنی و هنری جنگافزارهای سرد ایران در دوره صفوی و قاجار». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه هنر.
35
مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی. (1382). هزار جلوه زندگی: تصویرهای ارنست هولتسر از عهد ناصری. به کوشش فریبا فرزام. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
36
معطوفی، اسدالله. (1382). تاریخ چهارهزارساله ارتش ایران: جنگ و جنگآوری بر فلات ایران از تمدن ایلام تا 1320 خورشیدی. ج2. تهران: ایمان.
37
مفتون دنبلی، عبدالرزاق. (1351). مآثر سلطانیه: تاریخ جنگهای ایران و روس. به اهتمام غلامحسین صدری افشار. تهران: ابنسینا.
38
مین، وی. بی؛ تشینگام، ای دی. (1355). جواهرات سلطنتی ایران. ترجمه مهرداد نبیلی. تهران: بانک مرکزی ایران.
39
نسخه الکترونیکی کاتالوگ موزه جواهرات ملی ایران. (1387). گواهان تاریخ. کارگردان خسرو سینایی. تهران: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
40
نفیسی، سعید. (1383). تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوران معاصر. تهران: اهورا.
41
نیری، حمید. (1369). زندگینامه مستوفیالممالک. با همکاری سعید وحیدنیا. تهران: وحید.
42
هدایت، رضا قلی. (1339). تاریخ روضه الصفای ناصری: در ذکر پادشاهان دوره صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه. ج9. قم: مرکزی، خیام، پیروز.
43
هدایت، رضا قلی. (1373). فهرس التواریخ. به تصحیح و تحشیه عبدالحسین نوایی و میر هاشم محدث. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
44
وقایع اتفاقیه. (1373). ج1. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
45
وولف، هانس. ای. (1372). صنایعدستی کهن ایران. ترجمه دکتر سیروس ابراهیمزاده. تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
46
Alexander, G. David. (1999). “Dhu'l-faqar and The Legacy of the Prophet: Mirath Rasul Allah”. Gladius. XIX, 157-187.
47
Arun, Singh & Moshtagh Khorasani, Manouchehr. (2011). “An Analysis of Qur'anic Inscriptions on Safavid, Afsharid, Zand and Qajar Period Iranian Arms and Armour”. Quaderni Asiatici. (vol96), 129-162.
48
Egerton, hon. Lord. (1825). A Description of Indian and Oriental Armour. London: W. H Allen & Co.
49
Larocca, Donald. J. (1996). The Gods of War: The Sacred Imagery and Decoration of Arms and Armor. New York: The Metropolitan Museum of Art.
50
Moshtagh Khorasani, Manouchehr. (2006). Arms and Armor from Iran: The Bronze Age to the End of the Qajar Period. Germany: Legat.
51
Moshtagh Khorasani, Manouchehr. (2013). “Analysis of a Persian shamshir from the Qajar Period. Marlik” Iranian Studies Journal: Archaeology and Related Subjects. (Second Year, Nos. 3-4), 3-13.
52
URL 1: www.cio-museums.ir, access date (10/ 11/2016)
53
URL 2: www.christies.com, access date (5/5/2017)
54
URL 3: www.britishmuseum.org, access date (15/2/2016)
55
URL 4: www.oriental-arms.com, access date (16/5/2016)
56
URL 5: www.deadlyweapons-army.blogspot.com, access date (13/7/2017)
57
URL 6: www.moshtaghkhorasani.com, access date (26/9/2016)
58
URL 7: www.sothebys.com, access date (5/5/2017)
59
URL 8: www.hermitagemuseum.org, access date (18/2/2016)
60
URL 9: www.caravanacollection.com, access date (26/9/2016)
61
URL 10: www.metmuseum.org, access date (15/2/2016)
62
URL 11: www.arcimboldo.cz.org, access date (5/11/2016)
63
URL 12: www.shahnama.caret.cam.ac.uk, access date (9/4/2016)
64
URL 13: www.malekmuseum.org, access date (2/5/2017)
65
URL 14: www.iichs.org, access date (30/3/2017)
66
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت آموزش طراحی کودکمحور در رشته طراحیصنعتی
محصولات کودکان باید با فرهنگ و ویژگیهای سنی کودکان تناسب داشته باشند و آنها را برای تعاملی سازنده، ایفای نقش مؤثر در جامعه و نیز فائقآمدن بر چالشهای اجتماعی امروز آماده سازند. در این راستا طراحانصنعتی در صورت بهرهمندی از آموزشهای مرتبط با این حیطه میتوانند با خلق چنین محصولاتی از یک سو در روند رشد و توسعه کودکان و از سوی دیگر در پیشبرد بازار محصولات داخلی موثر واقع شوند. در این پژوهش ضرورت اجرای آموزش طراحی کودکمحور در دانشگاهها به منظور ایجاد تحولی مثبت در طراحی محصولات داخلی بررسی شد و اطلاعات مورد نیاز از چهار حوزه، پایاننامههای دانشجویان طراحی صنعتی، فروشندگان محصولات کودکان، مدیران صنایع مربوط به کودکان و استادان طراحیصنعتی دانشگاههای سراسری ایران، بهدست آمد. بر اساس نتایج این پژوهش اهمیت کیفیت طراحی محصولات کودکان با دریافت میانگین 8.52 از 10 بسیار زیاد ارزیابی شد، همچنین 54.9% محصولات کودک در داخل تولید میشود درحالیکه اکثر این تولیدکنندگان فاقد طراح تخصصی محصول کودکاند. از سویی با دانستن اینکه بهطور میانگین % پایاننامهای کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در حیطه محصولات کودکان انجام میگیرد، میزان رغبت و ضرورت پرداختن آکادمیک به آن در قالب تکدرس اختیاری در مقطع کارشناسی کاملاً احساس میشود.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_743_ab5ea115bced93f1b769c00d767952e6.pdf
2019-06-22
49
63
10.30480/vaa.2019.743
آموزش
طراحی صنعتی
طراحی کودکمحور
محصولات کودک
آزاده
یوسفی
azad.y1977@gmail.cm
1
گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
AUTHOR
نیلوفر
شادمهری
shadmehri.id@gmail.com
2
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اسمی، رضا و اسماعیل سعیدیپور و حسن اسدزاده (1389)، رابطه تماشای آگهیهای تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان نوجوانان تهرانی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال هفدهم، شماره 1 ، صص 93-117.
1
درستکار، علیرضا، (1393). صنعت اسباببازی در ایران و جهان، مجله تخصصی رشد آموزش فنی و حرفهای و کار و دانش، دوره نهم، شماره 4.
2
رزاقی، محمّد (1388). خاستگاه فرهنگی نوآوری در تمایز محصولات. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، سال دوم، شماره3، ص103.
3
شانان، گابریل و فرانسیس، هیزل(1984). اهمیت فرهنگی اسباببازیها و بازیها(معصومه جمشیدی مترجم). پل فیروزه، سال سوم، شماره نهم، ص 59.
4
شورای عالی انقلاب فرهنگی(1393). آسیب شناسی، تحلیل و بررسی صنعت اسباببازی، بازیابی آبان 1394، از سایت: www.sccr.ir/Pages/?current=news&gid=27&Sel=640640
5
محفوظ، فاطمه (1382). یک نگاه یک تجربه: شیء خانه، مکانی برای بازیهای فرهنگی با کودکان. فصلنامه پل فیروزه، سال سوم، شماره نهم، ص 85 .
6
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی مرکز آمار ایران (1390). گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، بازیابی آذر94، از سایت: www.amar.org.ir/Portals/0/sarshomari90/n_sarshomari90_2.pdf
7
Anschutz, D & Engels, R (2010). The effects of playing with thin dolls on body image and food intake in young girls, Sex Roles, 63(9-10): 621–630.
8
Byrne, Ch. (2005). Hot toys are dead- long live hot products, Young Consumers, 7(1): 8-13.
9
Cairns, W. (2007). Booster-seats, pies and twenty-first century childhood, Young Consumers, 8(3): 172-176.
10
Clavio, J & Fajardo, A (2008). Toys as instructional tools in developing problem-solving skills in children, Education Quarterly 66(1), 87-100.
11
Crosby, R. (2006). Kids today and tomorrow, Young Consumers, 7(1): 60-67.
12
Davies, P & Surridge, J (2007), Superhero-related injuries in paediatrics: a case series, Archives of Disease in Childhood, 92(3), 242-243.
13
Dittmar, H, Halliwell,E & Ive, S (2006), Does Barbie Make Girls Want to Be Thin? The Effect of Experimental Exposure to Images of Dolls on the Body Image of 5- to 8-Year-Old Girls, Developmental Psychology, 42(2), 283-292
14
Euromonitor International, (2011). Consumer Lifestyles in Iran, Retrieved: Jan. 16, 2012, from http://www.euromonitor.com/iran.
15
Gielen, M (2010), Essential concepts in Toy Design Education: aimlessness, empathy and play value, International Journal of Arts and Technology, 3 (1) p 4-16.
16
Ginsburg, K (2007), The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent-Child Bonds, American Academy of Pediatrics, 119(1)
17
Gould, S. (2010), Toys Make A Nation: A History of Ethnic Toys in America (chapter one), Submitted Doctoral Dissertation, University of Michigan, Michigan.
18
International Trade Administration (2012). U.S. Department of Commerce Industry Report, Dolls, Toys, Games, and Children’s Vehicles, NAICS Code 33993, Retrieved: Dec.2011, from http://ita.doc.gov/td/ocg/2012%20toy%20report.pdf
19
Marshal, D. (2010), Understanding Children as Consumers (pp. 28-32), London: SAGE Publications Ltd.
20
Martin, J (2007), Children’s attitudes toward superheroes as a potential indicator of their moral understanding, Journal of Moral Education, 36(2), pp. 239–250
21
Melhuish, E. (2005). Design for young children and what research tells us. Motta di Livenza, Italy; Magis Retrieved: Jan. 1, 2016,
22
http://www.magismetoo.com/history/melhuish_eng.pdf
23
Richardson, Ph (2008), Designed for kids, London: Thames & Hudson.
24