ORIGINAL_ARTICLE
قرائت و فهم اثر هنری و ادبی به مثابه متن از منظر گادامر
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_304_25e44384cf33863e7e3f705cef920d3c.pdf
2016-02-20
5
21
10.30480/vaa.2016.304
اثر هنری
متن
فهم
تفسیر
قرائت
زبان
علیرضا
رازقی
1
دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
AUTHOR
سید موسی
دیباج
2
استادیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجسم احساس در اندیشه ژیل دلوز: بررسی نقاشیهای فرانسیس بیکن
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_305_47d441aa2cfb3c9caca14ccd5846867f.pdf
2016-02-20
23
44
10.30480/vaa.2016.305
حسین
اردلانی
1
استادیار گروه نقاشی،دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
LEAD_AUTHOR
همایون
سلیمی
2
استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران،
AUTHOR
مجید
اکبری
3
استادیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
AUTHOR
حجت
گودرزی
4
مربی گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان،
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قابلیتهای بیانگری بیوآرت در هنر امروز
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_306_f1ea920a0e7ffbfe8f9d0dc1d22d87a7.pdf
2016-02-20
45
57
10.30480/vaa.2016.306
لیلا
گودرزی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه هنر،
AUTHOR
بهنام
کامرانی
2
استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاه، به مثابه ی یک منبع نشانه ای در نگارگری ایرانی (تا اواسط دوران صفوی)
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_307_0d7f90d74f707c8167a3d676f3949ded.pdf
2016-02-20
59
69
10.30480/vaa.2016.307
مریم
خیری
ma_kheiry@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا)س(،
AUTHOR
اشرف
موسو ی لر
2
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا)س(،
LEAD_AUTHOR
فرزان
سجودی
3
دانشیار گروه تئاتر، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی ویژگیهای تصویرنگاری و نسخهشناسی کلیله و دمنه آلاینجو و آل-مظفر
این پژوهش به تطبیق ویژگیهای بصری نسخهایی از کلیله و دمنه مکتب شیراز آلاینجو (0707ه.ق - محفوظ در کتابخانه ملی بریتانیا) و نسخهایی از کلیله و دمنه مکتب شیراز آلمظفر (اواخر سده هشتم هجری- محفوظ در کتابخانه ملی فرانسه) میپردازد و تحولات روی داده در معیارهای تصویرگری مکتب شیراز سده هشتم هجری را در فاصله زمانی تصویر شدن این دو نسخه کلیله و دمنه تبیین میکند و در پی یافتن تحولات روی داده در شیوه و سیاق کار، بازنمود تداوم سنتهای تصویری مکاتب گذشته و یا تأثیرپذیری از مکاتب هم عصر، در مؤلفههای تصویری نسخهایی واحد متعلق به دو مقطع تاریخی مکتب شیراز است. روش پژوهش توصیفی- تطبیقی و گردآوری اطلاعات با بهرهگیری از منابع کتابخانهایی و پایگاههای مجازی موزهها صورت گرفته است. یافتههای حاصل از پژوهش، موکد ملهم بودن شاخصههای تصویری کلیله و دمنه آلاینجو از آثار مکاتب بغداد و سلجوقی است. این الگوهای تصویری در کلیله و دمنه آلمظفر (در خلال فاصله تقریبی 85 سال) متأثر از تحولات اجتماعی و رخدادهای سیاسی شهر شیراز با دگرگونیهای وسیعی در عرصه نگارگری و تذهیب همراه گشته است که تعامل و تلفیق با سنتهای تصویری نُسَخ تبریز آلجلایر به صورت بارزی در آن هویداست.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_337_1786df5bf1854d283cc4f39e29cb9617.pdf
2016-02-20
71
89
10.30480/vaa.2016.337
کلیله و دمنه
نگارگری
مکتب شیراز
آلاینجو
آلمظفر
آژند، یعقوب، (1387)، مکتب نگارگری شیراز، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
1
آداموا،آدل تیگرانوا ؛ گیوزالیان، لئون تیگرانویچ، (1386)، نگارههای شاهنامه، مترجم زهره فیضی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
2
باسورث، کلیفورد ادموند، (1390)، سلجوقیان، ترجمه یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی.
3
بیات، عزیزالله، (1384)،تاریخ تطبیقی ایران با کشورهای جهان:از ماد تا انقراض سلسله پهلوی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
4
برکت رضایی، مرضیه؛ خزایی، محمد، (1391)، "بررسی تطبیقی مصور سازی نمونههای کهن کتاب کلیله و دمنه با یکی از نگارههای مصور آن در دوره معاصر"، کتاب ماه هنر، شماره 171، 68-74.
5
بلر، شیلا؛ بلوم، جاناتان، هنر و معماری اسلامی، مترجم یعقوب آژند، تهران: انتشارات سمت.
6
بینیون، لورنس؛ ج.و.س ویلکینسون و گری، بازل، (1383)، سیر تاریخ نقاشی ایرانی، مترجم محمد ایرانمنش، تهران: انتشارات امیرکبیر.
7
حسن، زکی محمد، (1384)، چین و هنرهای اسلامی، مترجم غلامرضا تهامی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
8
خودداری نایینی، سعید، (1393)،" نسخه شناسی: نسخه ای دیگر به خط و تذهیب حسن ابن المکارم"، گزارش میراث، شماره 92، 86- 88 .
9
ریشارد، فرانسیس، (1383)، جلوه های هنر پارسی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
10
زرین کوب، عبدالحسین، (1375)، روزگاران (از حمله اعراب تا پایان عصر تیموریان)، تهران: انتشارات سخن.
11
ستوده، حسینقلی، (1346)، تاریخ آل مظفر، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
12
سودآور, ابوالعلاء، (1380)، هنر دربارهای ایران، مترجم ناهید محمد شمیران، تهران: انتشارات کارنگ.
13
فیزابی، بهمن، (1391)، جلوه های هنری مکتب شیراز (سده های هفتم تا انتهای نهم هجری قمری) ، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
14
مراثی، محسن، (1391)،" تبیین بررسی چگونگی ترکیب نوشته و تصویر و خاستگاه آن در نگارگری مکتب شیراز دورة آلاینجو" نگره، شماره 23، 43- 52.
15
نبئی، ابوالفضل، (1375)، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در قرن هشتم هجری، مشهد: انتشاراتدانشگاه فردوسی.
16
هاشمی، غلامرضا؛ شیرازی، علی اصغر، (1392)، " تأثیر سنت های تصویری ساسانی بر نگارگری مکتب شیراز در عهد آلاینجو"، مطالعات تطبیقی هنر، شماره5 ،1-16.
17
یاحقی، محمد جعفر ،(1386)، فرهنگاساطیروداستانواره ها، تهران:انتشارات فرهنگ معاصر.
18
Adamova, Adel .T, )2004(,"The St.Petersburg Illustrated Shahnama of 733 Hijra (1333 AD) and the Injuid School of Painting",Shahnama: The Visual Language of the Persian Book of King, Robert Hillenbrand, Ashgate Publishing Limited.
19
Cowen, Jill Sanchia, (1989), Kalila wa Dimna: An Animal Allegory of the Mongol Court, University Press, Oxford.
20
Gray, Basil, (1940), "Fourteenth-Century Illustrations of the Kalilah and Dimnah". Ars Islamica7, No2.
21
Ipsiroglu, Mazhar. S, (1980),Masterpiece From The Topkapi Musium, Thames and Hudson Ltd, London.
22
O'khane, Bernard, (2003), Early Persian Painting Kalila and Dimna Manuscript of the Late Fourteenth Century, I.B.Tauris and Co Ltd, london.
23
Sims, Eleanor, B. I. Marshak, and Ernst J. Grube ,(2002), Peerless Images:Persian Painting and Its Sources. Yale University Press, New Haven.
24
Titley, Norah .M, P. Waley, (1985)," an illustrated persian text of kalila and dimna",British Library Journal, spring, 42-61.
25
Titley, Norah .M, (1983), persian miniature painting and hts influence on the art of turkey and india. british library, London.
26
Walzer, Sofie, (1969)," the topkapi saray manuscript of the persian kalila wa dimna", painting from islamic lands, Ralph Pinder-Wilson, 48-84, University of South Carolina Press.
27
Wright, Elaine, (2006),"patronage of the arts of the book under the injuids of shiraz",Beyond the Legacy of Genghis Khan,The Metropolitan Musium of Art.
28
www. gallica.bnf.fr
29
www.bl.uk
30
www.bodley30.bodley.ox.ac.uk
31
www.warfare.uphero.com
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تکوین هویت ایرانی در گرافیک معاصر ایران با رویکرد تحلیل گفتمان
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_309_acc9d2cb70c1cc2c4211ae153a90d5c0.pdf
2016-03-08
91
114
10.30480/vaa.2016.309
لیلا
مرندی
1
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا)س(،
AUTHOR
میترا
معنوی راد
2
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا)س(،
LEAD_AUTHOR
فرهاد
ساسانی
3
دانشیار گروه آموزشی زبان شناسی همگانی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا)س(،
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش فناوری تولید افزودنی در دستیابی به مد پایدار
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_310_4e3fc3d8598eaed269e4a16206cdaedb.pdf
2016-03-08
115
133
10.30480/vaa.2016.310
فریناز
فربود
farinaz.farbod@gmail.com
1
استادیار گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا)س(،
LEAD_AUTHOR
منصوره
نیکوکار
mansoureh.nikookar@gmail.com
2
کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ،
AUTHOR