unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
این پژوهش به تطبیق ویژگیهای بصری نسخهایی از کلیله و دمنه مکتب شیراز آلاینجو (0707ه.ق - محفوظ در کتابخانه ملی بریتانیا) و نسخهایی از کلیله و دمنه مکتب شیراز آلمظفر (اواخر سده هشتم هجری- محفوظ در کتابخانه ملی فرانسه) میپردازد و تحولات روی داده در معیارهای تصویرگری مکتب شیراز سده هشتم هجری را در فاصله زمانی تصویر شدن این دو نسخه کلیله و دمنه تبیین میکند و در پی یافتن تحولات روی داده در شیوه و سیاق کار، بازنمود تداوم سنتهای تصویری مکاتب گذشته و یا تأثیرپذیری از مکاتب هم عصر، در مؤلفههای تصویری نسخهایی واحد متعلق به دو مقطع تاریخی مکتب شیراز است. روش پژوهش توصیفی- تطبیقی و گردآوری اطلاعات با بهرهگیری از منابع کتابخانهایی و پایگاههای مجازی موزهها صورت گرفته است. یافتههای حاصل از پژوهش، موکد ملهم بودن شاخصههای تصویری کلیله و دمنه آلاینجو از آثار مکاتب بغداد و سلجوقی است. این الگوهای تصویری در کلیله و دمنه آلمظفر (در خلال فاصله تقریبی 85 سال) متأثر از تحولات اجتماعی و رخدادهای سیاسی شهر شیراز با دگرگونیهای وسیعی در عرصه نگارگری و تذهیب همراه گشته است که تعامل و تلفیق با سنتهای تصویری نُسَخ تبریز آلجلایر به صورت بارزی در آن هویداست.
unavailable
unavailable