دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
08
23
تحلیل شمایلنگاشتی بزم طرب و بزم شکار در سرلوحهی مونس الاحرار فی دقایق الاشعار (۷۴۱ هجری)
5
23
FA
غلامعلی
حاتم
استاد دانشگاه هنر، تهران
yasin.phd.art@gmail.com
امیر
مازیار
دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران
maziar1356@gmail.com
ازاده
لطیف کار
دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه هنر، تهران
10.30480/vaa.2018.670
بر سرلوحهی دستنویس مونس الاحرار فی دقایق الاشعار (۷۴۱ هجری) جلوس زوجی سلطنتی بازنمایی شده که پژوهشگران آن را به پیروی از تفسیر معمول از مجالس مصور در افتتاحیهی نسخ بهعنوان بازنمایی حامی ناشناس این نسخه تفسیر کردهاند. در این مقاله با روش شمایلنگاشتی و با تمرکز بر مجاورت این مجلس با بزم شکار به واکاوی محتوای سرلوحهی مونس الاحرار در بستر تاریخی خلق آن و چرایی ظهور آن بهعنوان مجلس سرلوحه در ابتدای این نسخه پرداختهایم. دادههای بهدستآمده از متون تاریخی و ادبی و بررسی محتوای بصری آثار برجایمانده تا سدهی هشتم هجری، سرلوحهی مونس الاحرار را به گسترهای از مفاهیم و مضامین متداول در فرهنگ درباری و ادبیات فارسی پیوند میدهد که نِمود آن در هنرهای تصویری «زنجیرهی شاهانه» نامیده شده است و به نمایش شاه و اعمال شاهانهی وی تحت عنوان کلی بزم و رزم اختصاص دارد. بدین ترتیب مشاهده میشود که سرلوحههای مصور بیان بصری سنت مدح و ثنای شاهان در ابتدای کتب به شمار میروند و در سرلوحهی مونس الاحرار این کارکرد با جزئیات شمایلنگاشتی متداول در تبریزِ عهد ایلخانی، ترکیببندیهای مجالس بر تخت نشستن در دورهی سلجوقی و سنت ایرانیِ بازنمایی زنجیرههای شاهانه بهعنوان جانمایهی هنر درباری درهمآمیخته است.
مونس الاحرار فی دقایق الاشعار,سرلوحهی مصور,بزم و رزم,ایلخانان,آل اینجو
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_670.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_670_8fee60c4f32a3a9cfe2a7ad0972379c4.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
08
23
چارچوب شبکه کسب و کار نهادی هنرهای تجسمی مبتنی بر رویکرد فراترکیب
25
50
FA
محمود
محمدیان
استادیار گروه مدیریت بازرگانی - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
mohammadiann@gmail.com
بهنام
کامرانی
استادیار گروه نقاشی - عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر
kamranib@gmail.com
حامد
دهقانان
استادیار گروه مدیریت بازرگانی - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
dehghanan@atu.ac.ir
یاسمن
گیاهی
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
ysmn.giahi@gmail.com
10.30480/vaa.2018.671
فهم اینکه بازارهای هنر چگونه پدید میآیند، برای محققان بازاریابی یک چالش اساسی باقی مانده است. بازار هنر، از یک سو به ارتقا و شناخت هرچه بیشتر آثار هنری و هنرمندان کمترشناخته شده منجر میشود و از سوی دیگر، تجارت را در فرهنگ و هنر ترغیب میکند. سوال اینجاست که چه کسانی، طی چه فرایندی بازار هنرهای تجسمی و تجارت آثار را هدایت میکنند و چه نقشهایی برعهده دارند. این مقاله به مکانیسم ورود افراد به جامعه هنری و مشروعیت یافتن آنها به عنوان هنرمند در طول فرایند تایید میپردازد. به این منظور، از متدولوژی کیفی فراترکیب استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بازار هنر متشکل از اعضای شبکه نهادی کسب و کار شامل چهارده عضو یا نهاد هنر است که هنر را تعریف کرده و با برعهده گرفتن نقشهای مختلف در دو سطح بازار اولیه و ثانویه و طی چهار مرحله ایجاد، معرفی، رشد و بلوغ، دوره عمر هنری یک هنرمند را تا زمان تثبیت او در بازار هنر، هدایت میکنند. درنهایت چارچوبی به عنوان شبکه کنشهای متقابل دنیای هنر ارائه شد که این سه بعد در کنار هم نشان داده است و در آن، حضور شبکهای از متخصصان تعیین میکند چه کسی در دنیای هنر ماندگار شود.
شبکه کسب و کار نهادی هنر,بازار هنر,مراحل رشد هنرمند,اعضای نهادی,نقشهای اعضای بازار هنر
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_671.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_671_b3b47b5205e354530155fd0b7774c182.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
06
22
تحلیل رابطه میان زیباشناسی بصری در معماری و هنرهای تجسمی (مطالعه موردی: خانهی بروجردیها)
51
68
FA
معصومه
گودرزی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، بروجرد، ایران
mas.radmehr@yahoo.com
محمد
هادیان پور
دکتری معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
m.hadiyanpour@modares.ac.ir
10.30480/vaa.2018.672
بحث دربارهی زیبایی در هنرهای تجسمی و نیز معماری، همواره از دغدغههای هنرمندان، معماران و حتی فلاسفه بوده است، و نظرات متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد. در اوایل قرن بیستم و در پی جنبشهای هنری پیش آمده در جهان، هنرمندان زیادی برای تعریف اصول زیبایی در هنرهای تجسمی تلاش کردند که ما امروزه این دانش را با نام مبانی هنرهای تجسمی میشناسیم. این پژوهش با انتخاب خانهی بروجردیها که در سال 2015 توسط گردشگران، به عنوان نمونهی برتر یونسکو معرفی شده است و تحلیل بصری آن بر اساس اصول نُهگانهی چارلز جنسن برای بالندگی بصری که عبارتند از: 1- تناسب، 2- تباین (کنتراست)، 3- تعادل، 4- هماهنگی (کمپوزیسیون)، 5- تنوع، 6- ریتم، 7- تنوع در ریتم، 8- حرکت و 9- غالب بودن نقطهی تمرکز، سعی دارد به صورت تصویری رعایت این اصول را در بنای مورد نظر اثبات نماید تا به دلیل انتخاب آن برسد. به این منظور تصاویر بر اساس اصول گفته شده و به روش توصیفی تحلیلی آنالیز شدهاند و برای اثبات اصل تناسب نیز از نرمافزار ریاضی PhiMatrix که یابندهی نسبت زرین میباشد؛ استفاده شده است. بر مبنای تحلیلهای به دست آمده، اصول مورد نظر به شکل نیرومندی در طراحی بنا رعایت شدهاند.
: خانهی بروجردیها,اصول هنر تجسمی,زیبایی در معماری,خانهی سنتی,معماری ایرانی
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_672.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_672_e157b6f6e9300b811fc2809091422d8a.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
06
22
بررسی بصری رابطه نقطه و فضا در گرافیک خط نستعلیق، شیو ههای صفوی و معاصر (با تأکید بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی)
69
83
FA
روح الله
اسحاق زاده
مدرس مدعو دانشگاه هنر اصفهان، استان اصفهان، شهر اصفهان
isaqzadeh@gmail.com
حمید
صادقیان
هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنرهای تجسمی، استان اصفهان، شهر اصفهان
h.sadeghian@aui.ac.ir
الهام
روحانی اصفهانی
کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه هنر اصفهان، استان اصفهان، شهر اصفهان
elham.rohani69@yahoo.com
10.30480/vaa.2018.673
نگارش خط نستعلیق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبیات و همچنین نمود جلوه های بصری ویژه، قرن ها استمرار<br /> پیدا کرده است. این خط می تواند به عناصر اولیه تجزیه شود که اولین و مه مترین عنصر آن «نقطه » است.<br /> نقطه علاوه بر نیاز کلمه در خواندن، نقش مهمی در هماهنگی و تقابل بین انرژی های تصویری در کلمه و سطر<br /> دارد؛ لذا اهمیت نقش بصری نقطه بسیار مشهود است. هدف اصلی این مقاله عبارت است از بررسی نقش<br /> نقطه از منظر اصول و مبانی هنرهای تجسمی در مقایسه ی آثار خط میرعمادالحسنی )هنرمند دوره صفوی)<br /> و غلامحسین امیرخانی )شیوه غالب معاصر(، با توجه به مؤلفه هایی از قبیل( محور نقطه 2( شیب نقطه )در<br /> دونقطه و س هنقطه( 3( وزن بصری نقطه. در این راستا به سؤالاتی نظیر: چگونگی توجه بیشتر در نحوه<br /> نقطه گذاری با توجه به اصول و مبانی بصری در هریک از شیوه های مذکور، محور نقطه و همچنین چگونگی<br /> رعایت شیب نقطه و وزن بصری نقطه و تفاوت های آن در دو شیو هی میرعمادالحسنی و غلامحسین امیرخانی<br /> پاسخ داده شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله توصیفی- تحلیلی، از نوع مقایسه ای و از نظر<br /> هدف کاربردی است. گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و تحلیل نگارندگان با مقایسه تصویری آثار دو<br /> هنرمند نامبرده صورت پذیرفته است. نتایج بررسی های پژوهش حاضر نشان می دهد که نحوه قرار گرفتن<br /> محور نقطه ها، میزان شیب دونقطه و سه نقطه و همچنین وزن تصویری آن ها در شیوه میرعماد کاملاً منطبق<br /> بر اصول و مبانی زیباشناسی بصری است که همین امر باعث افزایش حضور و تأثیر نقطه ها بین کلمات و<br /> حروف نسبت به شیو ه امیرخانی می گردد؛ به بیان دیگر نقطه ها در خطوط میرعماد از شأن و منزلتی هم تراز<br /> با حروف و کلمات برخوردارند.
خط نستعلیق,نقطه,میرعمادالحسنی,غلامحسین امیرخانی
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_673.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_673_593082384f1fd93bbd167d4f2f014507.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
08
23
بررسی نقش گیلگمش بر هنر مفرغ کاری لرستان
85
100
FA
یوسف
منصورزاده
عضو هیات علمی و رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی
mansoorzade@yahoo.com
10.30480/vaa.2018.675
این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری مفرغ های لرستان و تاثیر گیلگمش، اسطوره بین النهرینی برآنها می پردازد. بررسیها از این آثار نشان می دهد که این قوم در این حرفه بسیار ماهر بوده و توانسته است با تاثیرپذیری از هنر هسایگانش، با هنرمندی و ظرافتی خاص در کار خود آنها را عرضه کنند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد تاریخ هنری ، و به شیوه گردآوری کتابخانه ای و میدانی به ارتباط مفرغ های لرستان با فرهنگ و اسطوره های بین النهرین پرداخته و دوران شکوفایی هنر لرستان را مورد بررسی قرار می دهد. هدف از این پژوهش جست و جوی نقش گیلگمش و میزان تاثیر آن بر مفرغ های لرستان است . یافته ها حاکی از این است که اجداد قوم لر یعنی کاسی ها، با توجه به ویژگی های نژادیشان و مدت زمانی که بر بخشهایی از سرزمین های بین النهرین حکومت کرده اند، این هنر را به اوج زیبایی خود رسانده اند. نتایج این تحقیق ارتباط دیرینه کاسی ها با بابلی ها، سومریان و آشوریان را نشان می دهد . و آثار به دست آمده بیانگر آن است که نقش گیلگمش از ارکان اصلی هنر مفرغ کاری لرستان محسوب می شود.
مفرغ های لرستان,کاسی ها,گیل گمش,بین النهرین
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_675.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_675_8ea2af2db79e8af43092861f49997509.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
08
23
مطالعه تطبیقی هنر ایران و ترکیه در بستر تحولات اجتماعی دوران مدرن
101
120
FA
سیدسعید
حسینی
دانشگاه شاهد تهران
sin.saeed@yahoo.com
محمدرضا
مریدی
استادیار، دانشکده مطالعات نظری دانشگاه هنر تهران، استان تهران. شهر تهران
moridi@art.ac.ir
10.30480/vaa.2018.676
<br />سیاست نوسازی و غربی سازی که توسط رضاشاه و آتاتورک در دهه های 1920 و 1930 میلادی اجرا شد،<br />تأثیرات عمیقی در ایران و ترکیه داشت. در پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی تحولات فرهنگی و هنری ایران<br />و ترکیه در بستر رشد و توسعه مدرنیزاسیون خواهیم پرداخت. مدرنیزاسیون در قالب جریانی فراگیر، به<br />تجربه های مشترکی در هنرآفرینی کشورهای پیرامونی منجر شده است. بر این مبنا، در مقاله حاضر این<br />پرسش دنبال خواهد شد که: چگونه جریان های مشترکی در نقاشی ایران و ترکیه در مقطع زمانی مورد اشاره<br />پدید آمد؟ چگونه هنرمندان دو کشور در مقاطع زمانی تقریباً مقارن، گرایش های هنری مشابهی داشت هاند؟<br />یافته های پژوهش نشان می دهد که در دوران توسعه مدرنیزاسیون، سه گرایش عمده در هنر نقاشی ایران<br />و ترکیه به وجود آمده است: گرایش اول، طبیعت گرایی به شیوه آکادمیک اروپایی در قالب نقاشی چهره،<br />منظره و طبیعت بی جان؛ گرایش دوم، نوگرایی با تأثیر از جریان هنر مدرن اروپا در قالب سبک هایی همچون<br />اکسپرسیونیسم و کوبیسم؛ و گرایش سوم، بازگشت به هویت تاریخی و رجوع به عناصر فرمی هنرهای<br />سنتی با بیانی مدرن در قالب انتزاعی. در نتیجه می توان گفت همان گونه که مدرنیزاسیون شک لگیری ساختاری<br />مشترک را در عرصه سیاسی دو کشور در پی داشته، در عرصه جریان های هنری نیز تحول مشترکی را<br />پدیدار کرده است
هنر ایران,هنر ترکیه,نقاشی نوگرا,مدرنیزاسیون
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_676.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_676_c1b0bf5f652d7614ae548ba745ead0aa.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
11
21
2018
08
23
بررسی چگونگی انتقال احساس در طراحی کفش پاشنه بلند با استفاده از روش ابداعی-ادغامی مهندسی کانسی (Kansei) و نمودار درختی تجزیه و تحلیل موفقیت (ETA)
121
137
FA
خشایار
حجتی امامی
.استادیار دانشکده ی هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر،تهران،ایران
khashayar.emami@gmail.com
نازنین
بزرگی زاده
کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
nazanin.bozorgi@gmail.com
سمیرا
حسینی
کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
samira_hoseini69@yahoo.com
10.30480/vaa.2018.685
مقاله ی پیش رو در صدد است با ارائه ی مفاهیم زیبای یشناسی در ساختار کفش پاشنه بلند و بررسی جایگاه<br />هر کدام از عناصر فرم، رنگ و مواد در ایجاد و انتقال احساسی که در روند طراحی، هدف طراح محسوب<br />می گردد، نسبت به مقوله ی طراحی کفش از دیدگاه احسا سگرایی به شناخت وسیع تری دست یابد. پس از<br />انجام مطالعات اولیه، از دو گروه سی نفره مشتریان، دانشجویان و استادان زن رشت هی طراحی صنعتی، در<br />ارتباط با پنج محصول از برند «چارلز اند کیت » با روش پرسشنام هی افتراق معنایی کانسی، نظرسنجی گردید.<br />دلیل گزینش این مخاطبان، پیش فرض نگارندگان مبنی بر دقت و حساسیت آنها نسبت به این محصولات بوده<br />است. بر اساس نتایج پرسشنامه ها در نرم افزار اس پی اس اس، احساسات مشترک با بیشترین مقدار کمّی<br />ب هدست آمده در نمودار ETA قرار گرفت و نقش عناصر فرم، رنگ و مواد به تفکیک بررسی شد و با امتیازدهی<br />آنها، میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل مزبور در انتقال احساس در طراحی هر محصول مشخص گردید.<br />نتایج حاصله، تأکیدی بر تأثیر قابل توجه عنصر فرم نسبت به عناصر رنگ و مواد در خلق احساسی است که<br />کاربر با مشاهده ی محصول دریافت م یکند.
طراحی احسا سگرا,کفش پاشنه بلند,عناصر زیبای یشناختی,مهندسی کانسی,نمودار,ETA
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_685.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_685_a7bde0779469c391b9af780d0ea5c877.pdf