دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
معرفی شاهنامه مصور مورخ 1044 ه.ق. کابل برای نخستین بار
5
18
FA
10.30480/vaa.2012.257
نسخه خطی، تصویری و تاریخی و آثار مکتوبی که در موزه ملی یک کشور نگهداری میشوند جزو داراییهای فرهنگی و معنوی آن کشور به شمار میآیند و معرفی این آثار برای سایر ملل و آیندگان بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا بر همگان واجب است که در حد توان گامی درخور برای معرفی این آثار فرهنگی و هنری بردارند. در این مقاله سعی شده است تا گوشهای از فرهنگ، تاریخ و آثار ادبی کشور افغانستان معرفی گردد چراکه ارائه آثار این کشور برای کشورهای همجوار بهویژه ایران – که از اشتراکات فرهنگی – تاریخی و زبانی بیشتری با آن برخوردارند – امری ضروری به نظر میرسد. لذا ضمن معرفی نسخه مذکور و با ارائه چند داستان از آن به توصیف نگارههایی چند نیز پرداخته میشود. این شاهنامه مورخ 1044 هجری قمری بوده و دارای 140 تصویر با نگارگری محمد سمیع محمد شفیع و با خوشنویسی ارزندۀ عبدالرزاق ابن عطاالله تهیهشده که تاکنون به جامعه ادبی و هنری جهان معرفی نشده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تاریخی است.
فردوسی,شاهنامه,نگاره,عبدالرزاق ابن عطالله,محمد سمیع محمد شفیع
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_257.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_257_d881bf85e1a7461ecb610aa9f75ffc83.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
واکاوی رازهای تداوم هزار ساله تصویر «بهرام گور و آزاده »
19
35
FA
10.30480/vaa.2012.258
تصویر بهرام گور و آزاده با یکشکل بندی کمابیش یکسان بر آثار هنری گوناگون بهجای مانده از یک سده پیش از هجرت تا سده نهم هجری قمری (سده پنجم تا پانزدهم میلادی) نقش بسته است. این تصویر در طول قرنها در عرصه هنر دوره پیشااسلامی و اسلامی ایران رواجی چشمگیر یافته و حیاتی بدون گسست داشته است. این تداوم، پرسشهایی چند را به ذهن متبادر میسازد که این نوشتار نیز در پی یافتن پاسخهای آنها است. چرا در میان انبوه نقوش و مضامین مورداستفاده هنرمندان در پیش از اسلام، این طرح تا سدههای میانه اسلامی همچنان بدون تغییر همچنان بازتولید میشد؟ آیا بعد از اسلام نیز مفهوم این تصویر همانند دوره ساسانیان بوده است؟ چرا ظهور حکومتهایی بیگانه در ایران نهتنها بر این تداوم اثیر نگذاشته، بلکه آن را تقویت نیز کرده است؟ مبنای کار این جستار ازلحاظ نظری، نظریههای مربوط به مشروعیت سیاسی است و اطلاعات جمعآوریشده به روش توصیفی – تحلیلی موردبررسی قرارگرفتهاند. هدف در این پژوهش، یافتن علل اصلی ماندگاری هزارساله این تصویر در گستره هنر ایران حتی در زمان استیلای حکومتهای غیر ایرانی است، نتیجه آنکه به نظر میرسد اغراض سیاسی و مشروعیت طلبی حکمرانان در دوره اسلامی از دلایل عمده دیرپایی این نقش باشد و مفهوم آن بیش از زیبایی، موردنظر پدیدآورندگان بوده است.
کلیدواژهها: هنر ایرانی، بهرام گور، آزاده، شاهنامه، مشروعیت.
هنر ایران,نقاشی ایرانی,بهرام گور,آزاده,شاهنامه,مشروعیت
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_258.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_258_4b43b7f9108fc77795d402d2b51005e3.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
رویکردی به نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر به شیوه نقد تکوینی
37
52
FA
10.30480/vaa.2012.259
نقد تکوینی,ناصر پلنگی,نقاشی دیواری,خرمشهر
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_259.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_259_dafc6974e8992fa0d22e943b35a10e18.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
بررسی آرمان های ذن در تصویرسازی ژاپن
53
70
FA
10.30480/vaa.2012.260
ذن,ژاپن,تصویرسازی
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_260.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_260_58cf63277185302c570e374ddf2e4bca.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
بیان مفهومی برند و جوهرۀ آن در گسترۀ ارتباطات: مورد پژوهی برند اپل
71
92
FA
10.30480/vaa.2012.261
پژوهش حاضر به منظره بررسی و شناخت جوهرۀ برند و چگونگی بهکارگیری آن در گسترۀ ارتباطی و تبلیغاتی آن برند صورت گرفته است و دیدگاههای مرسوم در این مورد را مطرح میکند.شیوه تحقیق در این پژوهش از نوع کیفی و غیرتعاملی است و در آن از روش مورد پژوهی استفادهشده است.در این تحقیق یکی از نمونههای انتخابشده بهعنوان موردپژوهش برند اپل بوده که استراتژیهای ارتباطی مبتنی بر جوهرۀ برند آن موردبررسی و ارزیابی قرارگرفته است. اطلاعات زمینهای موردنیاز برای تحلیل موردپژوهش از طریق مرور منابع مکتوب چاپی و الکترونیکی حاصلشده است که برندهای موفق، استراتژیهای خود را در پیوند با مخاطب بر اساس تعهد و جوهرۀ آن برند تدوین مینمایند و همچنین استدلال میکند که نحوۀ تدوین و خلق مفهوم. جوهرۀ یک برند میتواند در متمایز و منحصربهفرد نمودن آن نقشی اساسی ایفا کند. درواقع یک برند حق انحصاری بدون زمان را برای خود و از طریق این استراتژیها تعریف مینماید
طراحی گرافیک,بیان مفهومی,جوهرۀ برند,ارتباطات برند,تبلیغات,برند اپل
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_261.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_261_faaf0f0520ff27e75c267af4f035e6c9.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
طرح و نقش در بافته های کُرمانجی، در خراسان شمالی
93
118
FA
10.30480/vaa.2012.262
کوچنشینان کُرد خراسان شمالی که بر اساس زبان گفتاریشان به کرمانج [1] مشهورند، با جمعیتی بیش از دیگر قومیتهای استان، حجم عظیمی از دستیافتههای انسان را تولید میکنند.هدف اصلی این مقاله بررسی طرح و نقش بافتههای کرمانجی خراسان شمالی از گذشته تا امروز است. این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی و گردآوری دادهها با مطالعات میدانی، به بررسی طرحها و نقوش اصیل دست بافتههای این قوم و مفهوم آنها و نیز بافتههایی که در حال منسوخ شدناند، میپردازد. این مقاله به این نتایج رسیده است که مهمترین ویژگی نقوش کرمانجی، فرم هندسی و شکسته آنهاست. در هیچیک از این بافتهها – جز چند استثنا-چیزی به نام طرح در کار نیست و نقشمایهها جایگاه محوری دارند. در گلیم بافتِ نگارههای حیوانی غلبه دارند؛ و در جاجیم، بافت نقوش اشیای کاربردی در زندگی روزمره. این قوم در بافت قالی، علاوه بر طرحهای اصیل کرمانجی از طرحها و نقوش سنّتی اقوام همسایه نیز مانند ترکمنها تأثیر پذیرفتهاند. نقوش بافتهشده بر این آثار، یا ریشه در آیینها و باورهای قومی دارند و یا نقشهایی که در زندگی روزمره کاربرد داشتهاند
دست بافته,کرمانج,طرح,نقش,کو چ نشینان,کرد,خراسان
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_262.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_262_1e1f8a8b1d898a0bda4723aa4004fa26.pdf
دانشگاه هنر
نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
2717-1272
2717-1280
5
9
2012
05
21
چاپ پارچه به روش پیچمان و توان کنترل نقش مایه در فرآیند آن
119
131
FA
10.30480/vaa.2012.263
قابلیت ثبت تصاویر واقعیت اجتماعی توسط عکاسی و ورود آن به دنیای مطبوعات یکی از مهمترین دست آوردهای بشر در عصر مدرن بشمار میآید. فتوژورنالیسم در دهه 1920 با اتکا به پیشینه مستندنگاری که از اواسط قرن نوزدهم به مطبوعات راهیافته بود، به شکلی حرفهایتر و جدیتر از طرف عکاسان و صاحبان نشریات دنبال شد و بهتدریج دوران طلایی را در تاریخ عکاسی رقم زد. درواقع عکاسی مطبوعاتی از اواخر دهه 1920 تا اوایل دهه 1960 در عصر نشریات مصور به اوج شکوفایی خود رسید که از این دوران بهعنوان «عصر طلایی فتوژورنالیسم» یاد میشود. مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار در شکلگیری «عصر طلایی فتوژورنالیسم» به بازشناسی این دوران در فاصله زمانی دهههای 20 تا 60 قرن بیستم پرداخته است. نتایج این پژوهش که به کمک روش تحقیق تاریخی و توصیفی انجام پذیرفته نشاندهنده این است که پیشرفت درزمینهٔ ساخت ابزار و تجهیزات عکاسی، پیدایش و رشد نشریات تصویری پیشرفته، تغییر شیوه صفحهآرایی و ارائه تصویر در مطبوعات و سرانجام تشکیل و گسترش آژانسهای عکس ازجمله عوامل مؤثر در پیدایش و شکلگیری «عصر طلایی فتوژورنالیسم» به شمار میآیند.
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_263.html
http://vaa.journal.art.ac.ir/article_263_ebcd7474a284787a5dd82234be06c915.pdf