TY - JOUR ID - 794 TI - واکاوی تبدیلِ گفتمانِ مکتوبِ غزوه خیبر به گفتمان بصری در کتاب طوفان البکاء (مطالعه موردی آثار میرزا علی قلی خویی) JO - نامه هنرهای تجسمی و کاربردی JA - VAA LA - fa SN - 2717-1272 AU - بوذری, علی AU - لعل شاطری, مصطفی AD - استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 13 IS - 29 SP - 69 EP - 91 KW - چاپ سنگی KW - میرزا علی‌قلی خویی KW - طوفان البکاء KW - تصویرسازی KW - غزوه خیبر DO - 10.30480/vaa.2020.2392.1363 N2 - تصویرسازی در کتاب‌های چاپ سنگی از اواسط دوره قاجار با انتشار قانون نشان (1252ق/ 1836م) آغاز و در اندک زمانی به‌صورت گسترده در اکثر کتاب‌های این دوره به‌ویژه با درون‌مایه ادبیات در شاخه‌هایی همچون عامیانه، حماسی، عاشقانه و مذهبی ادامه یافت. در این بین طوفان‌ البکاء اثر جوهری با درون‌مایه مذهبی یگانه اثری محسوب می‌گردد که در پی خواستِ فزاینده جامعه از سوی ناشران بیش از شصت بار با تکنیک چاپ سنگی به‌صورت مصور منتشر گردید و گرچه این کتاب در هر چاپ، بنا به دلایل گوناگون در تعداد مجالس مصور دارای تفاوت بود، اما یکی از مجالس که در اکثر این نسخه‌ها وجود دارد، تصویر «محاربه حضرت علی(ع) با مرحب خَیبَری» است. هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش است که میرزا علی‌قلی‌ خویی به‌عنوان چهره شاخص در تصویرسازی این کتاب (3 نسخه چاپ سربی و 4 نسخه چاپ سنگی) تا چه میزان تحت تأثیر روایات تاریخی و حدیثی و گاه بازتاب نسبی آن در اشعار (گفتمانِ مکتوب) در خلق تصویرِ مذکور (گفتمانِ بصری) بوده است. یافته‌ها مبتنی بر مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلِ تطبیقی روایات و تصاویر حاکی از آن است که در کنار سایر موضوعاتِ مؤثر در تصویرسازی این مجلس، گفتمانِ مکتوب عاملی الهام‌بخش و ساختاری برای... UR - http://vaa.journal.art.ac.ir/article_794.html L1 - http://vaa.journal.art.ac.ir/article_794_278722c7e023442de67c3e0321ec203b.pdf ER -