دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219A Study of “Title” Function in Visual Conceptual Artمطالعه کارکرد «عنوان » در آثار تجسمیِ هنر مفهومی52237110.30480/vaa.2017.371FAبهروزسهیلی اصفهانیدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر شاهد، دانشگاه شاهدمحسنمراثیاستادیار، عضو هیئت علمی دانشکده هنر شاهد، دانشگاه شاهد،0000-0001-5107-2811Journal Article20161126By paying more attention to “concept” of artwork in Postmodern and Contemporary Art, and with the advent of Hermeneutic and Intertextual topics in art, attentions to “title” effects on transferring and turning of concept have increased. Conceptual Art has concerned with these effects more than the other movements because, “concept” is its central pillar. The “title” has an important and undeniable value in visual conceptual artworks due to “language” and “writing” importance in these works. The authors have based Edward Lucie Smith definition of Conceptual Art for identifying visual conceptual art. Although basic and traditional art categories are out of date in Conceptual Art, but in this study the authors have drawn a presumptive boundary and separated the artworks that are mostly based on basic art media like painting, sculpture and photography from the others. This part of Conceptual Art has been considered as the research domain. The purpose of this study is identifying of “title” function in visual conceptual art and its role in forming and transferring of these works “concept”. The article has been conducted on the basis of Analytical-Descriptive method. In the first step the researchers have studied “title” qualitatively and then subdivided conceptual artworks into 3 categories: Entitled by the Author, Untitled, Without Title-Entitled. In the second step, they have considered “title” functions in these 3 categories of visual conceptual artworks on the basis of Bahman Namvar Motlagh thoughts. In the third one, they have inspected “title” effects by deleting it from conceptual artworks. The researchers have studied both of Persian and foreign visual conceptual artworks “titles”. In this study, 3 important keywords in conceptual art which are “title”, “idea” and “concept” have been defined in order to avoid mixing their meanings. The results show that “title” in a visual conceptual artwork is considered the part of a work itself and it’s not something separate from it. Furthermore, “title” involves in forming and transferring visual conceptual artworks concept and can change their concept. The results also prove that “title” can be appeared as a factor of “conceptualizer” in some conceptual artworks so that changes an object or a visual artwork into visual conceptual art and if the “title” be deleted from a visual conceptual artwork, it may go out of Conceptual Art circle and fall down to ordinary object or common artwork. Language has been used as one of the two mechanisms in Conceptual Art and has been applied in two kinds in visual conceptual art: first, using text in own of artwork, Second, using title. “Title” plays last role in completing the refer circle of artwork to itself in some visual conceptual artworks which made based on Tautology. As Bahman Namvar Motlagh has introduced three basic functions for titles of artworks which are “artwork identifier”, “advertising and making relationship for artwork”, “first step of making relationship between artwork and audience”, the authors in this research have added one more function for title to previous ones which called “effect on forming of final concept of artwork.در هنر پست مدرن و معاصر، با بیشتر مورد توجه قرار گرفتن مفهومِ پنهان در اثر هنری، توجه به نقش<br />«عنوان » در انتقال مفهوم افزایش می یابد. در این میان، هنر مفهومی، بیش از سایر گرایش های هنری موجود،<br />بدان اعتنا نموده است؛ چرا که مفهوم در این گونه هنری، از ارکان اصلی محسوب م یشود. چگونگی شک لگیری<br />و انتقال «مفهوم » این آثار به مخاطب، موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نگارندگان<br />قصد دارند جایگاه «عنوان » را در آثار تجسمیِ مفهومی به روش توصیفی-تحلیلی مطالعه نموده و کارکردهای<br />«عنوان » در این آثار را بررسی نمایند. پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سوالات است که آیا «عنوان » در<br />انتقال مفهوم آثار تجسمیِ مفهومی دخالت دارد؟ آیا «عنوان » در یک اثر تجسمیِ مفهومی بخشی از اثر محسوب<br />می شود یا مجزا از آن است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که «عنوان » می تواند در برخی آثار مفهومی، به منزله<br />یک عامل «مفهومی ساز » که اثر تجسمی یا یک شئ را تبدیل به اثر تجسمیِ هنر مفهومی می کند، عمل نماید و<br />با حذف آن، مفهوم اثر هنری تغییر خواهد کرد. نتایج همچنین بیان می دارند که «عنوان » در انتقال مفهوم آثار<br />تجسمی مفهومی دخالت دارد و بخشی از خودِ اثر محسوب گشته و جدا از آن نمی باشد.http://vaa.journal.art.ac.ir/article_371_5302ca3f49343eafa48bc07934f309fa.pdfدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219Influences of Society and Culture on the Form of Sialk's Pre-historic Potteryجامعه و فرهنگ و تاثیر آن بر فرم سفالِ پیش از تاریخ سیلک233237210.30480/vaa.2017.372FAرسولاسکندریکارشناس ارشد پژوهش هنر، پردیس باغ ملی، دانشگاه هنرِ تهرانمحمد تقیآشوریدانشیار گروه پژوهش هنر، پردیس باغ ملی، دانشگاه هنر،Journal Article20161005<strong> </strong>Most archaeological sites of Iran have had the art of pottery. Pottery has a fundamental importance in the study of cultures. Special features of pottery caused to be intact through theincidents. There is no doubt a part of our knowledge about the prehistoric cultures of Iran has obtained through the study of pottery. This paper is about the study of relation between cultural elements and the forms of Sialk's pottery from the beginning to the 6<sup>th</sup> era. Iran's pre-historic pottery is examined through two main categories: motifs and forms. While our knowledge about the culture, ideology and environment has been achieved through the study of motifs, the form has been studied limitedly. In fact the concepts, thoughts and life of prehistoric human has considered by motifs, while the study of forms has declined to the method of production, techniques and materials. On the other hand we know one of the most important features of pottery in Iran is the diversity of form as every culture has had its special style in making pottery. Also one of the most important problems of pottery is a trend towards the constant production of some forms in a pre-historic culture. For instance at the third period in Sialk, had been a strong trend towards the constant production of goblets. There is absolute different between the form of fourth period and the third. In this period we have a sort of jug that the same type of this vessel had not been in the previous period. Also from the sixth period some teapots with long tube has explored that is different from the previous period’s vessels. The main intention of this paper is to gain information about the pre-historic culture of Sialk through a new approach to the pottery form. The main question of this paper is that what relation can exist between the constant production of pottery forms and cultural elements in Sialk? <br /> The relation between form and culture has considered through three categories: agriculture, religion and social classes. Cultivation of some crops like barley and dairy products had great influences upon the structure of vessel. In some cultures the special ideology or ritual had great influences upon the form of pottery. In religion context the rim, mouth, base and the size of vessel had changed in the third, fourth and sixth era as has analyzed in this paper. As the archaeological documents show the social classes of prehistoric culture had their special vessels. For instance the King in some relief and inscriptions had a small goblet in his hand while the servants has depicted with a big jug on their shoulders. The form and structure of each of these vessels indicate to the situation of these classes. <br /> Sialk's pottery has compared with some pre-historic cultures of Iran and Mesopotamia because we know it has been communication between Iran and Mesopotamia’s cultures. This comparison has done in order to obtain reasonable answer. For instance there is a similarity between the diet of Sialk’s third era and Ubaid culture. The results of this paper indicate that the similarity between the form of pottery vessels of these cultures related to the diet and religion. The results indicate a strong trend towards the constant production of a form in an era is not accidental and these elements had great influences on pottery form. Along the development of agriculture and appearance of new crops and appearance of religion, pottery form fundamentally had changed. The method of this research is based on analytical and descriptive approach. Study of myths and religious text is inevitable. Hence the intertextual approach is used in this paper. پژوهش پیش رو در مورد بررسی رابطه میان عناصر فرهنگی و فرم سفال های سیلک، از آغاز تا دوره ششم<br />است. سفالِ پیش از تاریخ ایران غالباً پیرامون دو مقوله فرم )یا شکل( و نقش مایه مورد بررسی قرار گرفته<br />است. پژوهش های انجام گرفته در مورد فرم سفال نیز اغلب محدود به بررسیِ ترکیبات و نحوه ساخت بوده<br />است. از جمله مسائل مهم در مورد فرم سفال در فرهنگ های پیش از تاریخ، گرایش به تکرار یا تولید پیوسته<br />یک یا چند فرم در یک دوره باستان شناسی است. برای نمونه در سیلک سوم تمایل آشکاری نسبت به تولید<br />انواع ساغر یا جام دیده می شود. این در حالی است که فرم ظروف در سیلک چهارم یکسر متفاوت می شود و<br />در سیلک ششم نیز فرم نسبت به دوره های پیش از خود تغییرات اساسی پیدا می کند. در این مقاله هدف این<br />است تا با استفاده از فرم، منتها از منظری متفاوت، شناختی از فرهنگ های پیش از تاریخ حاصل شود. پرسش<br />اصلی این نوشتار این است که چه رابطه ای میان تکرارِ تولید فرم سفال با مسائل فرهنگی جامعه سیلک در<br />پیش از تاریخ بوده است؟ برای رسیدن به پاسخ پرسش مورد نظر رابطه میان فرم سفال با سه مقوله مرتبط با<br />فرهنگ همچون کشاورزی، دین و طبقات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی دقی قترِ مسئله،<br />سفال سیلک با سفالِ تمدن های همزمان خود در نجدِ ایران و بین النهرین و فرهنگ های پیش از تاریخ دیگر<br />مقایسه شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که تکرار فرم یا فرم هایی در یک دوره یا تمدن<br />)مانند سیلک( امری تصادفی نبوده است و همزمان با توسعه کشاورزی و ظهور محصولات جدید و نیز مذهب<br />و روابط اجتماعی فرم سفال دچار دگرگونی و تحول می شده است. شیوه پژوهش بر روش توصیفی-تحلیلی<br />استوار بوده و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است.http://vaa.journal.art.ac.ir/article_372_f84c662327ac23e4e25c879b585dec5b.pdfدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219Features of distinguishing letters in alphabet of Islamic scriptsشاخصه های تشخیص حروف در الفبایِ خط های اسلامی336037310.30480/vaa.2017.373FAکامرانافشار مهاجردانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهرانسودابهصالحیاستادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران،امیرفریددانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه هنر تهران،Journal Article20170103Writing system is considered one of the greatest and probably the most important invention of humanity. That is because not only has it made possible to record history, it has eased communication among people and cultures. In terms of oral features, language has been a natural development for almost all people over the history. Writing however has historically gone through a different line of development. In the initial stages, some cultural groups gave rise to writing to record their transactions. Such writings were first pictographic, that is, the relationship between an object and its writing symbol was so close. This pictorial relationship remained as a mutual alphabet for a long time until the pictures went through some modifications, and the alphabet was born. The meaning in pictogram was obvious to the reader as each picture represented the related object. However, with the gradual replacement of pictures with alphabetic letters over time, each letter was to represent a special sound, and consequently, the created abstraction changed the clarity of meaning to a point where any mistake in writing a letter would lead to lack of understanding of the writer's meaning. As such, true recognition of each letter in various scripts, in order to achieve the goal of writing, gained importance. <br /> <br />Right reading and distinguishing each letter in scripts and calligraphy is dependent on the right and complete expression of the shapes of that writing system. Therefore, each letter is supposed to bear special shape features that when disobeyed, similarity with other letters, thus mistakes in recognizing and reading would be resulted. <br /> <br />Islamic alphabet is characterized by positive aspects and unique features along with some limitations, which are in need of a separate thorough discussion. However, beyond all judgments on limitations and positives of the alphabet, form and shape features of the alphabet need to be taken into consideration. The available literature proves the shortage of basic and fundamental investigations on structure and forms of Islamic script and calligraphy. Therefore, it emphasizes on the necessity to carry out studies in this area. On the other hand, mentioning the drawbacks in Islamic scripts and discussions like the incongruity of this writing system with today's scientific and technological developments have made the emergence of recommendations, criticisms, and even opponents against this writing, to a point where the idea of changing the script has gained a special attention in Islamic countries. <br /> <br />We are faced with a variety of shapes and also the similarity of lettering in some letters of Islamic script. If unique structure features of each letter are discovered, clear recognition of letters would be achieved. In order to fulfill this aim, the present study has put forward two questions: Which part of the consisting components of letters in Islamic script has the distinguishing ability of that part? What are the recognizable features of each letter? The study has focused on traditional scripts, and is conducted by using descriptive-analytic methodology. Letters, after being separated, are analyzed in distinct tables using shape comparison among data. The results achieved through such comparisons show the variety in shapes of each letter. In spite of this diversity, distinctive parts can be found for each letter, the preservation of which makes it sufficient to distinguish each letter. خوانش درست متن و شناسایی هر حرف در خط و خو شنویسی، به بیان شکلیِ کامل و درست رس مالخط آن<br />خط وابسته است. از این رو، برای هر حرف می بایست شاخصه های شکلی ویژه ای متصور شد که عدم رعایت<br />آن ها، ه مشکلی حروف با یک دیگر و در نتیجه، اشتباه در تشخیص و خوانش آن ها را به دنبال خواهد داشت.<br />در رسم الخط الفبایِ خطوط اسلامی با گوناگونی شکلی و هم چنین نزدیکی ریختی در برخی از حروف مواجه<br />هستیم. اگر بتوان برای هر حرف، ویژگی های ساختاری منحصر به فرد را یافت، می تواند به تشخیص درست<br />حروف منجر گردد. نوشتار حاضر نیز در مسیر رسیدن به این هدف، پرسشهایی را مد نظر دارد. از جمله<br />اینکه، کدام پاره )جزء( از اجزای تشکیل دهنده ی حروف در الفبای خطوط اسلامی قابلیت تشخیص آن حرف<br />را دارند؟ همچنین شاخصه های قابل تشخیص هر حرف چه می تواند باشد؟ این پژوهش در محدوده خط های<br />سنتی و به روش کیفی وبه شیوه توصیفی، تحلیلی انجام یافته که حروف پس از جدا سازی، به صورت<br />مقایسه شکلی میان داده ها، در جدول های مستقل مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. نتیج هی حاصل از این<br />مقایس هها نشان دهنده تنوع و گوناگونی شکلی در هر حرف می باشد. با وجود این تنوع، می توان پاره های<br />مشخصی را برای شناسایی هر حرف یافت که حفظ تنها آن قسمتها برای تشخیص حرف کافی باشد.http://vaa.journal.art.ac.ir/article_373_3614a272c8010d2bac0db9fb1c312124.pdfدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219Measuring the impact of public art on city beautification and improving the visual quality of urban landscape,case study : murals of Tehranسنجش تاثیر «هنرهای عمومی» در زیباسازی و بهبود کیفیت بصری منظر شهری؛ مطالعه موردی دیوارنگاره های شهر تهران617940610.30480/vaa.2017.406FAفرهنگمظفردانشیاردانشگاه علم و صنعتمهدیحسینیاستاد دانشگاه هنررضاخدادادیپژوهشگر دکترای تخصصی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20161023 <br />Public art is associated with many urban issues and as a viable strategy to be considered in urban communities. The most important goals of public art Specially "Mural Art" beautification and stylized urban landscape and spaces. This visual media can affect aspects of physical and visual urban landscape and create effective public spaces lively and joyful. Therefore, this paper due to the need to understand the role and impact of Murals on the beauty of cities, and with the aim to explain the impact of murals as one of the strategies to improve the landscape and beautification of the Tehran City environment. Although this study uses qualitative and quantitative "mixed methods research", But the emphasis on quantitative studies. Therefore, used Library Studies for data gathering and refers public art and murals concept and definition, how to relate art and the urban landscape is been discussed. But field study, according to the Statistical population of Tehran citizens Simple Random Sampling method and sample size was based on a Cochran's Formula 380 cases. to collect quantitative data used 5 point Likert questionnaire and data analysis was used SPSS software. The results of qualitative research showed that interventions of public art, specially murals, Can eliminate visual problems and reduce the physical aspects of the urban landscape improve. The result of field studies also indicate that Tehran citizens are satisfied with the murals that arise with beautification purposes in Tehran. The citizens believe Tehran's visual quality is improved by murals. the citizens of tehran also believe murals not only beautify urban spaces, but also mural art is a suitable method for the reconstruction of old urban tissue.هنرهای عمومی با بسیاری از مسائل شهری در ارتباط است و از یکی ترفندهای زیست پذیری در جوامع شهری به شمار می آید. از مهم ترین اهداف هنر عرصه های عمومی به ویژه «دیوارنگاری» زیبا سازی، بازپیرایی و تلطیف فضاها و منظر شهری است. این هنر رسانه یِ دیداری می تواند ساحت کالبدی و دیداری منظر شهری را متاثر سازد و در ایجاد فضاهای سرزنده و با نشاط موثر باشد. لذا مقاله حاضر با توجه به ضرورت بازشناسی نقش و تاثیر دیوارنگاری در زیباسازی جداره ها و نماهای شهر و با هدف تبیین تاثیر دیوارنگاره ها به عنوان یکی از راهکارهای بهبود منظر دیداری شهر و تلطیف محیط شهر تهران نگارش شده است. اگر چه در پژوهش حاضر از «روش های تحقیق ترکیبی»[1] کیفی وکمی بهره برداری شده اما اولویت با پژوهش کمی است. بدین جهت برای گردآوری داده کیفی از منابع کتابخانه ای استفاده شده و ابتدا چیستی هنرهای عمومی و دیوارنگاری و به رابطه این هنر با منظر شهری مورد بحث قرار گرفته است اما در مطالعات میدانی با توجه به جامعه آماریِ شهروندان تهران روش نمونهگیری تصادفی است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر از بوده است؛ گردآوری داده های کمی به وسیله پرسشنامه 5 نقطهای لیکرت و تجزیه و تحلیل آماری دادهها با نرم افزار SPSS انجام شده است. نتایج کلی تحقیق کیفی، نشان میدهد که مداخلات هنری در عرصه های عمومی به ویژه دیوارنگاره ها می توانند با از بین بردن اشکالات دیداری و کاهش نابسامانی های بصری ساحت کالبدی و دیداری محسوس منظر شهری را بهبود بخشند. برآیند مطالعات میدانی نیز بیانگر رضایت شهروندان تهران از دیوارنگاره هایی است که با مقاصد زیباسازی در تهران اجرا می شوند. به باور بسیاری از مردم کیفیت بصری شهر تهران با وجود دیوارنگاره ها بهبود یافته است. همچنین شهروندان تهران معتقدند دیوارنگاره ها نه تنها در زیباسازی فضاهای شهری نقش موثری دارند بلکه راهکاری برای بهینه سازی و بازپیرایی نماها نیز هستند.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] Mixed Methods Researchhttp://vaa.journal.art.ac.ir/article_406_3d36832a936d466cd48d379961aaace2.pdfدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219A study in importance and operation of the illustration of history in Safavid eraمطالعهی اهمیت و کارکرد تصویرگری تاریخ در عصر صفوی8110042010.30480/vaa.2017.420FAسمیرارویاندانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه هنر.صمدسامانیاندانشیار دانشگاه هنر تهرانJournal Article20161224The number of illustrated historical manuscripts which survived from Safavid time, are very few in comparison with other illustrated literary works of this era and also the illustrated historical texts of their Muslim neighbors-Ottoman and Mughal of India. So, Scholars believe that Safavids were not interested in the illustration of their history, and that it shows a break from Iranian tradition of illustrating history which came back at least to Sasanids. Scholars consider this unwillingness to the illustrating of history as a result of the qualities of Safavid painting, such as following common models and avoiding realism, which separated their painting from their counterparts. In respect, the scholarly writings on picturing history in Safavid era are also rare in comparison with the surveys on other artistic products of Safavid history, and the importance and function of Safavid historical pictures are almost unstudied. So, this article besides introducing scholars’ approaches to the illustrating of history in Safavid time, and evaluating their comments on this issue, tries to give a better vision to illustrating history in Safavid Persia by surveying where and why they illustrated their history. Through the written and visual collected data and with a descriptive-analytic method, we will prove that, contrary to the common approach, Safavids were not reluctant to picturing their history, but they had so many ways for doing this. Illustrating Nonhistorical manuscripts (especially <em>Shahnama</em>), wall painting and single page painting are the mostly used grounds for Safavids to illustrate their history. To some extent, Wall paintings and single page paintings by historical themes, in the second half of Safavid era, replaced the illustrated historical manuscripts in earlier times, which may cause the fewer number of survived illustrated historical manuscripts. By the way we will show that the number of remained illustrated manuscripts cannot show that Safavids hadn’t illustrated their histories, because many environmental or human factors may Couse damage or loss of these products. <br />In fact what made Safavid illustration of history different, was not the number of illustrated historical manuscripts or even the number of miniatures in the whole manuscript, but were the aim and operation of these pictures in their visual system. They didn’t show historical details and were totally ignorant about the facts. They didn’t show the real face of real individuals, but the ideal portrait of ideal heroes. Safavid historical illustrations, unlike those of Ottomans and Mughals of India, were not the exact visual documents of history which show everything in the way it looks, instead, they were visual representations of the glory and might of the court or anyone who supported the illustrating project. So they were really important in showing of prestige and dignity and also projecting the visual ideals of visible things, such as the king or things related to him. تعداد نسخ تاریخی مصور به جا مانده از عصر صفوی در قیاس با سایر نسخ مصور آن عصر و همچنین در قیاس با نسخ تاریخی مصور همسایگان مسلمان صفویان، عثمانیان و مغولان هند، نسبتاً ناچیز است. همین امر سبب شده است که پژوهشگران صفویان را نسبت به تصویرگری تاریخ بیتوجه قلمداد کنند و این ویژگی را گسستی نسبت به سنت تصویرگری ایران بدانند. از آنجا که مطالعات زیادی در زمینهی تصویرگری تاریخ در عصر صفوی صورت نپذیرفته است، این مقاله ضمن معرفی و ارزیابی آرای پژوهشگرانی که در این راستا نظریه پردازی کردهاند، و اشاره به کاستی های رویکرد موجود، اهمیت تصویرگری تاریخ نزد صفویان و کارکرد این تصاویر در نظام صفوی را تبیین مینماید. این پژوهش که با استناد به منابع کتابخانهای و اسناد تصویری به روش توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته، ثابت میکند صفویان نه تنها به تصویرگری تاریخ بیتوجه نبودند، بلکه علاوه بر تصویرگری نسخ خطی، ابزارهای دیگری نیز برای تصویرگری تاریخ در اختیار داشتند و تعداد آثار بجا مانده معیار مناسبی برای قضاوت رویکرد آنان به تصویرگری تاریخ نیست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آنچه تصویرگری تاریخ نزد صفویان را متمایز ساخته است، نه در کمیت، بلکه در کیفیت و کاربرد این تصاویر است.http://vaa.journal.art.ac.ir/article_420_6611dfc176804624b0c142e394bc6d22.pdfدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219The Role of Intentionalism in Conservation-Restoration Interventionsبررسی جایگاه “قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی- تاریخی10111958410.30480/vaa.2017.584FAعادلهمحتشمدانشجوی دکتری مرمت اشیاء فرهنگی- تاریخی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهرانJournal Article20170102In the process of conservation and restoration of cultural and historical objects, it is necessary to ensure complete understanding of the objects. So it is necessary to identify, study and interpretation of the object. The role of "Hermeneutics" in this process is undeniable. Intentionalism is a way to understanding the meaning. In this paper, the importance of artist′s intention in conservation and restoration interventions, has been studied. The research method was analytic-descriptive. The data collection was done through review of written sources. The conclusions were made through data analysis and reasoning. Absolute intentionalism, exclusive intentionalism, and hypothetical intentionalism, had no place in this process. Inclusive intentionalism was consistent nearly with conventional methods in the field of conservation and restoration. Balanced intentionalism, was more suitable than other types of intentionalismدر فرآیند حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی، حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار، پیش از هر اقدامی، بایسته<br />به شناخت و درک راستین سوژه است و به شناسایی، مطالعه و «تفسیر » هر آنچه به گونه ای با اثر تاریخی<br />پیوسته و همبسته است، می پردازد. از این روی نقش «هرمنوتیک » در این فرآیند انکارناپذیر است. استناد به<br />«نیت مؤلف » یا «قصد هنرمند » از راه های شناخت معنا و تفسیر یک اثر در نقد ادبی و هنری است. این پژوهش<br />به مطالعه در جایگاه قصد هنرمند در مداخلات حفاظتی و مرمتی پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی-<br />تحلیلی، گردآوری داده ها از طریق بررسی منابع مکتوب و نتیجه گیری از طریق تحلیل داده ها و استدلال بوده<br />است. در ابتدا به مفهوم قصدگرایی در نقد هنر، ضد قصدگرایی، و انواع آن پرداخته شد. انواع قصدگرایی<br />عبارت بودند از: قصدگرایی مطلق، قصدگرایی متعادل، قصدگرایی انحصاری، قصدگرایی شمولی و قصدگرایی<br />فرضی. در ادامه انواع قصدگرایی در بستر حفاظت و مرمت آثار تاریخی تحلیل شد. قصدگرایی های مطلق،<br />انحصاری و فرضی، جایگاهی در این فرآیند نداشتند. قصدگرایی شمولی با رویکرد رایج در حفاظت و مرمت<br />آثار، نزدیکی داشت. در نهایت دو دیدگاه ارائه شد: ۱.قصدگرایی متعادل، با احترام به اصالت مادی و معنوی<br />اثر، شامل اصالت کاربرد، ماده، شکل، و محیط، رویکردی متناسب تر از سایر انواع قصدگرایی در فرآیند<br />حفاظت و مرمت آثار ارائه می دهد. ۲.اثر تاریخی موجودیتی است دارای هویتی پویا و مستقل که ورای نیت<br />هنرمند سازنده به سیر حیات خود در طول تاریخ ادامه می دهد.http://vaa.journal.art.ac.ir/article_584_4d70ac5ccb372503dcf49e27ee4192d1.pdfدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127291820170219Industrial design curriculum requirements in Iranالزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در ایران12113540810.30480/vaa.2017.408FAجوادحاتمیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسمصطفیشاهمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهرانوحیدچوپانکارهاستادیار دانشگاه تهرانمرضیهیادگار تیرانیدانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهرانJournal Article20160925Considering the 30-year history of industrial design education in Iran and after 18 years of the last curriculum in this field, there is a need for a new curriculum design for this field. This research aims to explain the factors affecting the design of industrial design curriculum in the undergraduate degree in Iran with a qualitative and phenomenological approach and content analysis method. The populations studied were faculty members in the field of industrial design (at least in professor assistant grade) at Tehran universities. By theoretical sampling method up to reaching data saturation, 16 persons were considered. Data collection was made by deep unstructured interview. Expressions and statements of interviewees were determined as the unit of content, accordingly, 604 significant codes were found that finally by code reduction, 10 main themes in two categories were apparent: 1. Curriculum 2. Reform. There were six curriculum themes, effective components in curriculum, content, teaching-learning, educational environment, evaluation and four themes emerged in the category of reform, updating, reviewing and changing, crediting and establishing new fields. Consequently, in order to design an industrial design curriculum, the necessity of redefining the industrial design discipline in Iran and determining the objectives of the curriculum based on the needs assessment, professional development of curriculum, and the use of the 30-year experience in this field, strategies for transferring knowledge and achievement an indigenous model of industrial design, selection of learning strategies in the field and group learning in the teaching-learning process, diverse educational spaces, ongoing evaluation and curriculum reform, review and updating of curriculum, accreditation to industrial design, and development of new fields of study in undergraduate degree were introduced as suggestions for redesigning the curriculum of the discipline.با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران <strong>و</strong> با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای هیات علمی رشته طراحی صنعتی(حداقل با مرتبه استادیاری) در دانشگاه های تهران بودند. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا رسیدن به حد اشباع داده ها، تعداد 16 نفر بررسی شدند. گردآوری داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق صورت گرفت و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل ها انجام شدند. مضامین بدست آمده در جلسهی میزگرد صاحبنظران بررسی و نتایج نهایی تحقیق، مشخص شدند. در راستای هدف پژوهش، 604 کد معنادار یافت شد که در انتها، ده مضمون اصلی به عنوان الزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی آشکار گشت، که در دو حیطه برنامه درسی و اصلاحات جای گرفتند. در حیطه برنامه درسی، شش مضمون هدف گذاری، مؤلفه های مؤثر در برنامه درسی، محتوا، یاددهی- یادگیری، فضای آموزشی، ارزشیابی و در حیطه اصلاحات، چهار مضمون بهروز رسانی، تغییر و بازنگری، اعتبار و ضرورت ایجاد گرایش قرار گرفتند. نتیجتاً بر اساس بایدهای آشکار شده به منظور طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی، لزوم بازتعریف ایرانی رشته طراحی صنعتی و تعیین اهداف برنامه درسی بر اساس نیازسنجی، تدوین تخصصی برنامه درسی و استفاده از تجربه30 سالهی آموزش این رشته، تدوین راهبردهایی برای انتقال دانش و دستیابی به مدل بومی رشته طراحی صنعتی، انتخاب راهبردهای یادگیری در عرصه و یادگیری مشارکتی در فرایند یاددهی-یادگیری، ضرورت فضاهای آموزشی متنوع، ارزشیابی مداوم و اصلاحات برنامه درسی، بازنگری و به روز رسانی برنامه درسی، اعتبار بخشی رشته طراحی صنعتی و ایجاد گرایش در مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی به عنوان پیشنهادهایی برای طراحی مجدد برنامه درسی این رشته بعد از 20 سال ارائه گردید.http://vaa.journal.art.ac.ir/article_408_f1ac9a656a6449141955bf58c1b73534.pdf