دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272122420190622Interpretation of the Image of Body in a number of Bahman Mohasses’ Works, According to Marleau-Ponty's Philosophy of Embodimentتفسیر تصویر بدن در چند اثر از بهمن محصص بر اساس فلسفه بدنمندی مرلوپونتی51873810.30480/vaa.2019.738FAمریمبختیاریاناستادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.فیروزهشیبانی رضوانیاستادیار گروه هنر، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.Journal Article20200413In Merleau-Ponty's phenomenological approach, the relationship between the body and the world is so intertwined that their separation is not possible. Human’s perception is possible through her/his body. Painter as a researcher discovers the complex connection of the subject and object or human and the world because the painter can reveal it by focusing on the relationship between man and the world and by bracketing (epoche) the obscure aspects of phenomena. Mohassess’ works seem to be a kind of description and interpretation of the relationship between man and the world, away from an objective representation focused on similarity. As Merleau-Ponty’s attempts to resolve the issue between the subject and the object through his own approach, Mohassess also works with the production of the painting effect to solve this duality. Mohasses’ some of works have an ability for new reading according to Merleau-Ponty’s philosophy. As a phenomenologist, Mohasses focuses on the human position in the world and takes away from similarity which was dominant in classical aesthetics. The body in his painting is not a representation of the appearance of man but it represents a concept about human position. He attempts to make visible with his hands, brush and mind for the audience on painting canvas everything that is hidden from eyes. In this way in his paintings, subject and object are intertwined and they have equally important, also there is a dialectical relationship between them. Accordingly, Mohasses takes into account the form and the content that incorporates modern humans into the industrial world. He tries to bring the audience closer to the aesthetic pleasure through understanding the new meanings. According to Merleau-Ponty’s method, the well-known phenomenologist technique has been created to lighten up and clarify the relationship between man and the world, that is, epoch or suspend. Therefore, it is impossible to describe Mohassess as a formalist or conceptual artist. By revealing how to achieve personal style, the creation of characters, the role of ambiguity and suspension in the creation of meaning, the place of color in the creation of meaning and the perception between the artist and the audience, it was revealed to us that, in the view of Mohassess, as well as the language of Merleau-Ponty is. It is noteworthy in his representations on the one hand, represent Descartes, and on the other hand, to Merleauy-Ponty’s approach to apparent appearances, the most important of which is how faces appear and how they can be understood. In this research, we describe and analyze the derived data from library study of Merleau-Ponty’s theory and we compare Mohasses’ selected works with embodiment theory in order to extend our aesthetic experience from his paintings.در رویکرد پدیدارشناختی مرلوپونتی رابطه بدن و جهان چنان درهمتنیده شده است که جدایی هر یک از دیگری امکانپذیر نیست. انسان با بدنش دیده میشود و میبیند، این همان درهمتنیدگی سوژه و ابژه است که نقاش همچون یک محقق میتواند با تعلیق نمودهای ابهامآفرینِ پدیدهها آن را آشکار سازد. در این پژوهش چند اثر از محصص انتخابشده که بدن را بهصورتی ویژه فاقد صورت مشخص، بدون هویت و تَک افتاده نمایش میدهند که بر مبنای نظریه بدنمندی مرلوپونتی قابلیت خوانشی نو دارند. محصص همانند یک پدیدارشناس با تمرکز بر موقعیت انسان در جهان، بازنمایی در معنای کلاسیک را کنار میگذارد و با بدنی که در خود مستحیل شده است، فرمگرایی و مفهومگرایی را جمع میزند. بهاینترتیب در کار او سوژه و ابژه در رابطهای دیالکتیکی به یک اندازه نقش تعیینکننده دارند. این یعنی، علاوه بر ویژگیهای فرمی اثر، توجه به رابطه انسان با جهان و صنعت نیز میتواند مخاطب را به معنا و لذت نزدیک سازد. هدف اصلی پژوهش این است که با التفات به توصیف و تحلیل دادههای برآمده از مطالعه کتابخانهای آرای مرلوپونتی و تطابق آنها با عناصری برگزیده از آثار محصص، ابعاد معنایی تازهای از کارهای محصص مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شود.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272122420190622Studying the photographic confrontation with the American middle-class’s cultural values in Diane Arbus’ workبررسی تقابل عکاسانه با ارزشهای فرهنگی طبقۀ متوسط در آثار دایان آربوس193673710.30480/vaa.2019.737FAمحمدخدادای مترجمزادهدانشیار گروه عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایرانسید وحیدطباطباییکارشناس ارشد عکاسی دانشگاه هنر، تهران، ایرانJournal Article20200413 The present paper looks upon one of the most influential periods in the history of the world and especially the United States; the revolutionary 60’s. It is most probable that among all the artists whose names are tied to this decade, Diane Arbus has the most ambiguous relation with the political atmosphere surrounding her. She never pointed her camera at the protests and the major figures during those years and instead devoted herself to shooting photographs of people who were marginalized by the society due to their physical or psychological characteristics. The present paper aims at this very ambiguous state of the relation between Arbus’ works and the sixties as well as an endeavor to reduce the intensity of this ambiguity or at least present some appropriate questions regarding it. For the purposes of this paper, library findings about Arbus’ works and the political atmosphere of the sixties were investigated using a critical method. The results demonstrated that there is agreement between Arbus and the protests during the sixties regarding how both of them turned away from the society dominating its outcasts. However, unlike the 60’s revolutionaries who considered this tendency as a chance to make a fundamental change, Arbus found it as a surrender and feeling of frustration in making changes.مقاله پیشرو نگاه خود را به سمت یکی از تعیینکنندهترین برهههای تاریخ آمریکا گرفته است؛ دهه انقلابی 60. در میان هنرمندانی که نامشان با این دهه گرهخورده شاید این دایان آربوس است که مبهمترین رابطه را با فضای سیاسی پیرامونش دارد. او هرگز دوربینش را به سمت اعتراضات این سالها نگرفت و در عوض خود را وقف عکاسی از افرادی ساخت که بهواسطۀ ویژگیهای جسمی و روانی به حواشی جامعه راندهشده بودند. همین وضعیت گنگ رابطه میان آثار آربوس و دهه 60 و تلاش برای زدودن ابهام آن اصلیترین هدف این نوشتار است که در مسیر تحقق آن، یافتههای کتابخانهای دربارۀ آثار آربوس و فضای سیاسی سالیان 60 با روشی توصیفی-تحلیلی و با بهره از رویکردی انتقادی بررسی میشود. درنهایت آنچه حاصل آمد این نکته بود که آثار آربوس که تقریباً همیشه از دایرۀ نگاههای سیاسی خارج ماندهاند، یکی از قابلتوجهترین نمودهای فرازوفرودهای سیاسی دهه 60 هستند. باوجود هماهنگی آربوس با اعتراضات دهه 60 در این نکته که هر دو در اعتراض به جامعۀ مسلط به مطرودین از آن روی آوردند، اما برخلاف انقلابیون دهه 60 که این گرایش را نقطهای برای ایجاد تحول مییافتند، برای آربوس، بنا بر بررسی عکسهایش در متن پیش رو، حاصل این کار گونهای تسلیم و حسی حاکی از ناکامی برای تغییر بود.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272122420190622Analysis the Factors Affecting the Choice of Children and Teenagers Visual Book Format Based on Criteria of Publishers in Iranتحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان بر اساس معیارهای ناشران در ایران374873510.30480/vaa.2019.735FAسمیراصفاریکارشناسی ارشد، ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایرانشهریاراسدیمربی، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعلی اکبرشریفی مهرجردیاستادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20200413<span>The people’s interest in reading books is conjectured to be decreased in future with the decrease in the mean study rates countrywide and considering the descending trend of study time as a result of which the publication industry would encounter a new challenge. The diversity of the audiovisual media and weakness in study culture are the other reasons having given rise to the decline in book sales. One way of creating attractiveness for enhancing the study is creation of changes in the appearance of the books, especially in those published for children and adolescent, that might bring about visual fascination hence preventing visual dishabituation. The present study investigates the factors influencing the selection of pictorial book volumes for children and adolescents as viewed by the publishers based on applied research methodology. Then, the information is collected based on library research and field studies through note-taking and questionnaire. Fuzzy Delphi technique has been the method of choice for constructing a validity-standard questionnaire so that the variables influencing the selection of pictorial book volumes for children and adolescents could be obtained. To examine the variables and find important topics related to pictorial book volumes, Kolmogorov-Smirnov test and independent one-sample t-test and Friedman test were employed. The study results indicated that the indicators influential on the selection of children-specific book volumes from the perspective of the publishers respectively are use duration, appearance, lightness, production costs, story space, number of pages and subject. In the production of adolescent-specific books, such indices as use duration, color and design, application, subject, production costs and number of pages were pinpointed as most superior.</span>تصور میشود که با کاهش میانگین مطالعه در سطح کشور و همچنین سیر نزولی زمان مطالعه، علاقه مردم به خواندن کتاب در آینده نیز کاهش پیداکرده و صنعت نشر را با یک چالش جدید روبرو نماید. تنوع رسانههای دیداری و شنیداری و ضعف فرهنگ مطالعه نیز از علل نزول فروش کتاب است. یکی از راههای ایجاد جذابیت جهت افزایش مطالعه، ایجاد تغییرات در ظاهر کتابها، بخصوص در بخش کودک و نوجوان است که باعث جذابیت بصری شده و از عادتزدگی دیداری جلوگیری مینماید. در این پژوهش یافتن عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان، از دیدگاه ناشران به روش تحقیق کاربردی موردبررسی قرارگرفته سپس جمعآوری اطلاعات با دو روش کتابخانهای و میدانی، با فیشبرداری و پرسشنامه انجامگرفته است. به جهت ساخت پرسشنامه استاندارد جهت روایی آن از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید تا متغیرهای مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان به دست بیاید. برای بررسی متغیرها و یافتن موضوعات مهم در قطع کتاب تصویری، آزمونهای آماری آزمون کولمگروف- اسمیرنوف و آزمون tتک نمونه مستقل و آزمون فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از دیدگاه ناشران، مؤلفههای تأثیرگذار بر انتخاب قطع کتاب کودکان، به ترتیب، مدتزمان استفاده، شکل ظاهری، سبک بودن، کاربرد، هزینههای تولید، فضای داستان، تعداد صفحات و موضوع است. در تولید کتاب نوجوان، شاخصهای مدتزمان استفاده، رنگ و طراحی، کاربرد، موضوع، هزینههای تولید و تعداد صفحات در اولویت هستند.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272122420190622Political Semiotics of the Achaemenid Architectureنشانهشناسی سیاسی معماری هخامنشی658473610.30480/vaa.2019.736FAصدرالدینطاهریاستادیار گروه پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی،
گروه پژوهش هنر،
دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-2507-7533Journal Article20200413This article has tried to look at the political representation of mythical creatures in the Achaemenid architecture to find the semantic roots of them, in the art of ancient Iran and adjacent civilizations, by the method of Jakobson’s six communication functions. By researching their myths and beliefs, and looking at the motifs of their artifacts, we want to shine a flash on relationship between these cultures, and perusing the migration of these symbols. Roman Jakobson defined six functions of a communication act; Sender (with the emotive or affective function), Reciever (with the conative function), Context (with the referential function), Channel (with the phatic function), Code (with the reflexive function) and Message (with the poetic function). In this issue, sender is supposed to be Achaemenid court. Recievers are the political representatives of the Achaemenid states. Context is an intelligent combination of various cultures and religious credences of ancient east’s inhabitants. Channel is the art of stone carving, observed by the court. Code is a selective collection of prevalent mythical beliefs in the states of the kingdom. However, the most important function is the message: imperial art is transnational. We reviewed nine archetypal symbols in the Achaemenid architecture. First, a bas-relief in Pasargadae, most likely a resemblance of Cyrus himself, possessing four wings shown in an Assyrian style, dressed in Elamite traditional clothing, with the Egyptian Hemhem crown. A fish-man on the walls of palace “S” in Pasargadae may refer to an Apkallu, one of the seven Mesopotamian sages or demigods who are said to have been created by the god Enki. Beside that, we can find a Bull-Man, maybe Kusarikku, an ancient Mesopotamian mythological demon. Winged Bulls on the walls of Apadana palace in Susa are maybe symbols of Tishtar (god of rain) in his battle with Apush (demon of drouth), or just mighty protectors of the palace. Achaemenid winged globes are derived from an Egyptian origin, placed above the entrances to all the temples in order to commemorate the victory won by Horus over Set. This pattern turned to the symbol of god Assur in the Assyrian art. The battle between a king and a beast in the entrance of Tachara palace is presumably connected with a bas-relief from the Ninurta temple in Nimrud, that Ninurta with his thunderbolts pursues Anzu (Imdugud). Gopat (winged bull or lion with human face with a great emphasis in the Avestan literature) and Shirdal (eagle-head lion) have used in all the ancient eastern arts. Man, eagle, lion and bull each have their magical power and territory. When they combine, the result would be an unconquerable guardian for shrines. The mythical creature found on the walls of Tomb-e Ajori must be mušḫuššu, the sacred animal of Marduk and his son Nabu depicted on the Ishtar Gate of the city of Babylon. Achaemenid diplomacy was based on political, cultural and religious tolerance; therefore, it’s not unexpected for their art to be combined and transnational.این پژوهش بر آن است تا با تحلیل ساختار سیاسی معماری هخامنشی و معناکاوی نشانههای محوری آن (نقشمایههای موجودات برساخته)، چگونگی شکلگیری این هنر فراقومی و چرایی بازنمایی نشانههای اسطورهای برگرفته از هنر پیشاهخامنشی فلات ایران و سرزمینهای همجوار را با خوانش نوشتارهای دینی و اساطیری آن دوران واکاوی نماید و با بررسی موزهای و کتابخانهای، به پیجویی تطبیقی و تحلیلی ارتباط میان هخامنشیان با فرهنگهای گردآمده زیر بیرق آنان بپردازد. مهمترین پرسشهای این پژوهش معنای کهنالگویی نمادهای برساخته در معماری هخامنشی و چرایی کاربرد آنها برای شکل دادن به یک هنر فراقومی است. در این راستا مفاهیم نمادین نُه موجود برساخته که در بازماندههای معماری هخامنشی دیده میشوند (مرد بالدار، ماهی - مرد، گاو - مرد، حلقه بالدار، گاو بالدار، شاهین - شیر، گوپت، شیردال و موشخوشو) با واکاوی نوشتارهای اساطیری خاور باستان استخراج و سپس با بهرهگیری از دستهبندی ششبخشی یاکوبسن در فرآیند انتقال معنا نشانهشناسی گردیده است. با بررسی سیاست رواداری فرهنگی هخامنشیان بهنظر میرسد هدف از خلق این معماری تلفیقی و فراملّی، برآوردن هنری ویژه و استحکامبخش برای امپراتوری، از درون فرهنگهای مردمان خاور باستان بوده است تا نمایندگان اقوام که به پارسه یا سایر بناهای هخامنشی گام مینهادند این مکان را آشنا و خود را جزئی از بدنه امپراتوری بدانند.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272122420190622Typology of Qajar's Swords in Terms of Function, Form; Decorative Motifs and Techniquesگونهشناسی شمشیرهای دوره قاجار در قالب کاربرد فرم، نقوش و فنون تزئینی8510773910.30480/vaa.2019.739FAمیتراشاطریاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0001-7210-7171پرستوقاسمیکارشناس ارشد، گروه باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانJournal Article20200413Iran was always vulnerable to foreign attacks due to the strategic and geometrical features of the country. Therefore, having a powerful army was vital for rulers since their stability or decline relied heavily on the power of the forces and the way they utilized their military tools. During the Islamic era, the weapons industry thrived thank to the stability and peace brought by the Safavid government. Time period studied in this research is the Qajar period; Qajar kings ruled over Iran after the Zand dynasty from 1925 to 1794 A.D. In Qajar period, despite the increasing use of fire arms and the more appropriate use of them, past combat weapons were still produced in limited quantity. During this period, various kinds of cold weapons were used in battlefields, such as bladed weapons, knockers and pounders, throwing weapons, and some tools for capturing castles. The subject matter of the research is examining and classification of swords in this period. Sword is one of the most important and most effective arm of cold weapons during the historical and Islamic era, which was used in various forms and decorations with different motifs and techniques in wars and official celebrations. The purpose of this article is introduction and classification of Qajar’s swords; studying their motifs, themes and their decorative techniques; studying distinction aspects of war and ceremonial swords; and use of paintings and photos of this period in comparative studies. In this regard, these questions were considered that are included: How is the typology of the Qajar’s swords in term of form? What decorative motifs, themes and techniques were used for beautification of Qajar’s swords? What kinds of the functions were for swords and what differences are between the war and the ceremonial swords of this period? How the remained paintings and photos help us in recognizing the swords? This research was conducted by a historical - descriptive and comparative approach; and by combining the method of studying library resources and field studies on 50 distinctive samples of the swords, which are mainly held in interior museums and some museums and collections abroad. Based on the findings of the research, blade of the swords in term of curvature contains curved, semi - curved, straight and almost straight with low curvature. Circular and conical shapes were common forms of quillon; and almond shape were common form of scabbard fittings. The swords are decorated with vegetal - geometrical, human - animal and inscriptive motifs with various themes, and often decorated by gilded working, engraving and etching techniques. The expensive decorative techniques (for examples: inlaying and enameling) of some swords show their use at official ceremonies as ceremonial weapons that in this context, paintings and photos can help us to increase information.در دوره قاجار، باوجود کاربردیتر بودن سلاحهای گرم، سلاحهای رزمی گذشته کمتر تولید میشدند. شمشیر، یکی از کارآمدترین سلاحهای سرد در دوران تاریخی و اسلامی به شمار میآید که با داشتن فرمهای متنوع و تزئین با نقوش و فنون مختلف، در جنگها و میهمانیهای رسمی مورداستفاده قرار میگرفت. هدف این مقاله، معرفی و طبقهبندی شمشیرهای دوره قاجار و متعاقباً بررسی نقوش، مضامین و فنون تزئینی آنها و نیز بررسی وجوه تمایز شمشیرهای جنگی و تشریفاتی با استفاده از نقاشیها و عکسهای این دوره در بررسیهای تطبیقی است. این پژوهش با رویکرد تاریخی-توصیفی-تطبیقی از روشهای کتابخانهای و میدانی بهره گرفته است. بر مبنای یافتههای حاصل از پژوهش بر 50 نمونه شاخص از شمشیرهای این دوره، تیغۀ شمشیرها ازلحاظ میزان انحنا شامل تیغههای منحنی، نیمهمنحنی، مستقیم و تقریباً مستقیم با انحنای کم هستند. فرمهای کروی و مخروطی، شکل رایج بلچاقها و فرم بادامی، شکل رایج وربندها بودهاند. در تزئین شمشیرها نقوش گیاهی-هندسی، انسانی-جانوری و کتیبهای با مضامین گوناگون و اغلب با فنون طلاکوبی، قلمزنی و آبکاری صورت گرفتهاند. فنون تزئینی گرانقیمت برخی شمشیرها، کاربردشان را در مراسم رسمی و درباری بهعنوان سلاح تشریفاتی نمایان میسازند که در همین زمینه، نقاشیها و عکسهای بهجامانده میتوانند به افزایش اطلاعات کمک کنند.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272122420190622The Importance of Child-Oriented Design Education in Industrial Designضرورت آموزش طراحی کودکمحور در رشته طراحیصنعتی496374310.30480/vaa.2019.743FAآزادهیوسفیگروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایراننیلوفرشادمهریاستادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران0000-0002-6935-7791Journal Article20200419Children’s products should be designed according to their age characteristics and culture and provide them with the opportunities to learn, explore and experiment. These products should also enhance children’s creativity, imagination, manual and mental dexterity. Regarding to the important role of products in elevating children’s life quality, industrial designers could take an active role in child-related industry if they were educated in this field of design and learned how to design for children based on requirements and standards. Child-oriented design is one of the different fields in industrial design that can be taught at universities. <br />This paper Studies the importance of child-oriented design education at universities (industrial design faculties).In this research the data were collected from four different sources. First, the title of all dissertations submitted in industrial design faculties during the last 6 years, were checked. Second, a total of 20 toy sellers were interviewed and their opinions about children’s product were recorded. Third, the questionnaires were sent to 24 managers or top executives in children’s product design companies and the rest of data were gathered through web-based questionnaires from industrial design professors. <br />The research findings showed that a significant number of industrial design students, both undergraduate and postgraduate, are interested in designing for children. According to the survey of dissertation titles, 22 percent of undergraduate students and 24 percent of master students have chosen child-oriented design titles among the various field of industrial design without any prior education. <br />Moreover, all toy sellers interviewed expressed that children and their parents prefer to buy imported products due to their variation and also their qualities. The sellers also said they are not eager to sell Iranian products as they cannot attract their consumers. In addition, the industry survey revealed that more than 95 percent of managers are not familiar with design process as their majors are not related to design or even some of them do not have university education. 20 percent of these companies do not have design sectors and 64 percent of the rest do not have design experts in their design sectors. Although about 55 percent of managers claimed that their products have been fully designed in their companies, there are some examples of products that have been fully or partly copied the concept of some other products. On the whole, there are severe shortcomings in child-related industries, mostly because of the absence of child-oriented design experts. <br />Findings also indicated that industrial design professors believe that child-oriented education can bring significant benefits to child-related industries and flourish Iran’s local market. They think that our products cannot be successful in local market firstly because of their bad qualities and secondly due to their low quantities. They also argued that inaugurating a new elective course with the title of designing for children in undergraduate industrial design program is the first step to start child-oriented design education according to the current condition of universities in Iran.محصولات کودکان باید با فرهنگ و ویژگیهای سنی کودکان تناسب داشته باشند و آنها را برای تعاملی سازنده، ایفای نقش مؤثر در جامعه و نیز فائقآمدن بر چالشهای اجتماعی امروز آماده سازند. در این راستا طراحانصنعتی در صورت بهرهمندی از آموزشهای مرتبط با این حیطه میتوانند با خلق چنین محصولاتی از یک سو در روند رشد و توسعه کودکان و از سوی دیگر در پیشبرد بازار محصولات داخلی موثر واقع شوند. در این پژوهش ضرورت اجرای آموزش طراحی کودکمحور در دانشگاهها به منظور ایجاد تحولی مثبت در طراحی محصولات داخلی بررسی شد و اطلاعات مورد نیاز از چهار حوزه، پایاننامههای دانشجویان طراحی صنعتی، فروشندگان محصولات کودکان، مدیران صنایع مربوط به کودکان و استادان طراحیصنعتی دانشگاههای سراسری ایران، بهدست آمد.<br /> بر اساس نتایج این پژوهش اهمیت کیفیت طراحی محصولات کودکان با دریافت میانگین 8.52 از 10 بسیار زیاد ارزیابی شد، همچنین 54.9% محصولات کودک در داخل تولید میشود درحالیکه اکثر این تولیدکنندگان فاقد طراح تخصصی محصول کودکاند. از سویی با دانستن اینکه بهطور میانگین % پایاننامهای کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در حیطه محصولات کودکان انجام میگیرد، میزان رغبت و ضرورت پرداختن آکادمیک به آن در قالب تکدرس اختیاری در مقطع کارشناسی کاملاً احساس میشود.