دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220An Introduction to Comparative Study of the Arts, as a Research Field in
Art Studiesدرآمدی بر مطالعات تطبیقی هنر در مقام یکی از گونه های مطالعاتی حوزه پژوهش هنر52925010.30480/vaa.2014.250FAJournal Article20131001دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220Neuroesthetics and its Challengesنورواستتیک (زیبایی شناسی عصب محور) و چالش های پیش روی آن294625110.30480/vaa.2014.251FAJournal Article20131021نوراستتیک زمینه علمی جدیدی در حوزه تحقیقات ادراک زیبایی و همچنین خلق هنر است. این علم به ارتباط بین نواحی از مغز انسان و سیستمهای عصبی با ادراک زیبایی میپردازد. محققان و نظریهپردازان نورواستتیک ادراک زیبایی را دارای بنیانی بیولوژیک میدانند. آنها در آزمایشها و مطالعات خود با استفاده از روشهای تجربی و علمی و نظرسنجی از شرکتکنندگان در مورد ادراک بصری و تصویربرداری مغزی و بهکارگیری روشهایی چون MRI,EEG,MEG,FMRIدر تلاش هستند تا واکنش فیزیولوژیکی را به ادراک زیبایی در انسان کشف کنند. این دسته از محققان غالباً مدعی هستند که علم نورواستاتیک توانایی کشف منشأ لذت زیبایی در مغز و همچنین پاسخگویی به مسئله ادراک هنری، خلق هنر، حلق هنر، و تعیین معیارهای آن را دارد. دستاوردها و نتایج این آزمایشها تاکنون دارای تناقضات و نقصانهایی بوده است که نشان میدهد دانشمندان هنوز به نظریهای منسجم دست نیافتهاند. این تحقیق در تلاش است که محدوده این علم را مشخص کرده و چالشهایی که بر این ادعا وارد است را بیان میکند. نتیجه این تحقیق با استفاده از بررسی نتایج آزمایشهای نورواستتیک و نقدها و آرای نظریهپردازان صورت گرفت بیانگر این است که ادراک هنری، یک ادراک بصری صرف نبوده بلکه متغیرهایی چون عوامل تاریخی، فرهنگی و درک مفهومی از اثر در فهم هنری تأثیرگذار است.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220An Investigation of Hegel’s and Gilbert Durant’s Views of Imagination
and Visualization and Their Reflection in the Iranian Miniatureبررسی عنصر تخیل و تجسم از منظر هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران476425210.30480/vaa.2014.252FAJournal Article20131124ازآنرو که نیروی تخیل و تجسم در شکلگیری هنرهای گوناگون (هفتاقلیم هنر) نقشی اساسی دارند و چهبسا بدون قوای مذکور اثری به وجود نمیآید، تحقیق درزمینهٔ قوای مطروحه ضروری به نظر میرسد. لذا برای روشن نمودن «ساختار» نیروی تخیل و تجسم از منظر ویلهلم فدریش هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران- که هدف اصلی این پژوهش است- به بررسی آرای اندیشمندان فوقالذکر و برخی دیگر چون هانری کربن، سهروردی، ابنسینا و غزالی پرداخته میشود که نیروی تخیل و تجسم را در وادی «صورت» و «تصور» و یا در حیطه «تداعی معانی» و «استعاره» و یا در چارچوب «تشبیه» و «تعبیر» و یا در حوزه «وحی» و «الهام»- با توجه به امور «مادی» و «معنوی»- میبینند. درواقع به آراء و عقایدی نظر انداختهشده است که گروهی از فلاسفه و علمای مطروحه با توجه به دیدگاههای فوقالذکر و جهت شناخت ماهیت و نظام تخیل و تجسم ارائه نموده و متعاقباً ادبا و هنرمندان نیز آن نظریات را در آثار خویش بکار گرفتهاند. بدین ترتیب، برای آگاهی از آرای آنان و پاسخ به این پرسش که حیات هنری از طریق نیروی تخیل و تجسم شکل میگیرد یا ریشه در قوای دیگری دارد؟ ابتدا به اقوال آنان و سپس به بازتاب نظریاتشان که در آثار گروهی از هنرمندان ایرانی نمود مییابد، توجهی خاص شده و سرانجام بهعنوان یافتهها و نتایج این تحقیق به تأثیرات «ماورائی» نیروی تخیل و تجسم در بستر هنر نگارگری ایران اشاره میشود. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و گردآوری منابع کتابخانهای است.
کلیدواژهها: تخیل و تجسم، صورت و تصور، تداعی معانی و استعاره، نگارگری ایرانی، وحی و الهام.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220The Tuti Nama of Cleveland Museum of Art as the Base of Maturation of
the Hmaza Nama’s Mughal Style in Miniature Paintingطوطی نامه موزه کلیولند بستر تکامل سبک مغولی نگارگری حمزه نامه657625310.30480/vaa.2014.253FAJournal Article20131026حمزه نامه یکی از بزرگترین شاهکارهای نگارگری اسلامی و مهمترین اثر دربار گورکانی هند است، لیکن به نظر میرسد که سبک نگارگری بکار رفته در آن تا رسیدن به این درجه از کمال در نسخههای دیگری همچون طوطی نامه موزه کلیولند مراحل تحول و پختگی خود را آزموده است. طوطی نامه اثر دیگری از کتابخانه سلطنتی گورکانی است که در خلق نگارههای آن از پنج سبک کاراپنکاشیکا، کاندایانا، هندوایرانی، راجپوت و مغولی استفادهشده است و بیشترین تصاویر دوره گذار به سبک مغولی را در خود محفوظ دارد.
با بررسی نگارههای این دو اثر میتوان به تشابههای بسیاری دستیافت، هرچند که نگارههای حمزه نامه ازنظر سبکشناختی طوطی نامه از نر سبکشناختی صورت تکاملیافتهتری دارد، لیکن با بررسی ویژگیهای سبکشناختی طوطی نامه میتوان چنین نتیجه گرفت که جلوه فاخر سبک مغولی نگارگری هند تا پیش از ظهور در نسخه سترگ حمزه نامه در نگارههای طوطی نامه مراحل تکوین خود را طی نموده است. لذا هدف از این مقاله ریشهیابی سبک مغولی نگارههای حمزه نامه در نسخه طوطی نامه است که با توصیف و تحلیل ده نگاره از میان نگارههای هر یک از دو نسخه صورت میگیرد و نتیجه حاصل از مقایسه این دو نسخه نشان میدهد طوطی نامه موزه کلیولند را میتوان بستری برای شکلگیری سبک منسجم مغولی حمزه نامه برشمرد.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220Cognitive Mythological and Iconographical Study on the Motifs of Three
Goddesses in Iran (Plant, Fish and Water Goddesses, 3200-1500 BC)مطالعه تحلیلی- اسطوره شناختی تصاویر سه ایزدبانو ماهی، گیاهان و آب در ایران (1500 تا 3200 قبل از میلاد)779225410.30480/vaa.2014.254FAJournal Article20140115
تأکید بر مفاهیم حاصلخیزی سبب شده الههگان نباتات، گیاهان و آب همواره موردتوجه باشند. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی در جمعآوری اطلاعات، نگاه تحلیلی به نقوش مرتبط با الهه آب، انسان- ماهی و انسان- گیاه در آثار و اشیاء عیلام دارد. برای تحلیل تصاویر از شیوه آیکونوگرافی و با تکیهبر روش پانوفسکی استفادهشده است. شمایلشناسی یکی از روشهای متداول در مطالعه مجموعه بازنماییهای اتفاق افتاده درباره یک موضوع یا مضمون میپردازد. روش پانوفسکی به تحلیل هر شمایل در سه سطح سنخ شناسی، الگوشناسی و سبک نمایش میپردازد. قدیمیترین تصاویر بهدستآمده از ایزد بانوی گیاهان همواره در کنار ایزدبانو دیگری به تصویر درآمده است که بنا بر مطالعه حاضر تصور میرود نوعی از دو امشاسپندان ایرانی یعنی امُرداد (اَمِرِتات) و خرداد (هئوروَتات) باشد. همان مفهومی که زمانی در قالب ایزدبانو شالا و همسرش اَدَد مورد تقدس و احترام بوده است. علاوه بر این ظهور ایزد بانوی مؤنث آبها در کنار انسان-ماهی مؤنث نشانگر ارتباط نمادین و مفهومی این دو ایزدبانو با یکدیگر است. میتوان هر دو ایزدبانو را با توجه به نقوش بهدستآمده بر روی استل اونتاش گال، تجلیهایی از یک الهه مؤنث برتر دانست که بهطور حتم در قرون بعدی در قالب ایزدبانو آناهیتا تجلی مییابد.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220Studying Photography Utilization for Designing Cinema Posters in 1950s
in Iranبررسی کاربرد عکس در طراحی اعلان های سینمایی دهه 30 خورشیدی ایران9310625510.30480/vaa.2014.255FAJournal Article20131203عکاسی و طراحی اعلان در بستر تحول تاریخی خود غالباً از هویتی مستقل برخوردار بوده است. اما این ویژگی به معنای انکار تأثیر همجواری و همنشینی این دو بر یکدیگر نیست. با این ذهنیت، در مقاله حاضر تلاش شده است بر پایه منابع تصویری و نوشتاری و به روش توصیفی-تحلیلی، کاربرد عکس در طراحی اعلان سینمایی دهه 30 خورشیدی بررسی گردد. ازاینرو شناسایی و معرفی اولین طراح و عکاس فعال در این عرصه، همچنین بازخوانی ویژگیهای بصری و کاربردی عکس در طراحی این اعلانها، هدف اصلی پژوهش بوده است. از بررسیهای انجامشده این نتیجه حاصل شد که موشق آبراهام آبراهامیان معروف به میشا گراگوسیان طراح اعلان فیلمهای «شرمسار» و «مستی عشق» اولین طراحی است که در سال 1330 خورشیدی در ایران از عکس در اجرای آثارش بهره گرفته است؛ درنتیجه عکاس دو فیلم مذکور یعنی مهدی انوشفر (رحیم انوشفر) را میتوان بهعنوان اولین عکاس ایرانی نام برد که از عکسهایش در طراحی اعلان ایران استفادهشده است. استفاده چشمگیر از عکسهای سیاهوسفید از ویژگیهای بارز اعلانهای بهره گرفته از عکس در این دهه است. چنین به نظر میرسد که نمایش چهره شخصیتها، تنها هدف انتخاب و چیدمان عکسها در ساختار اعلانهای سینمایی بوده است. این ویژگیها در کنار عدم تمایل طراحان به استفاده از عکس موجب میشود تا کاربرد عکس در طراحی اعلانهای سینمایی دهه سی خورشیدی به لحاظ کمی محدود شود
کلیدواژهها: اعلان، سینما، عکس، دهه30، ایران، پوستر، گرافیکدانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-127261220140220The Mutual Relationship of Applied Products and Lifestyle
(Case Study: Scissors in the 18th and 19th centuries AD and
Contemporary Period)مقایسه رابطه دو سویه محصولات کاربردی و سبک زندگی (نمونه موردی: قیچی در سد ههای 12 و 13 ه.ق و دوره معاصر)10712725610.30480/vaa.2014.256FAJournal Article20140122