دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170823The Essence And the Goal of Art in FARABI and ABU HAMMED AL
GHAZZALI (the Comparative Study)ماهیت و غایت هنر در اندیشه ابونصر فارابی و ابوحامد محمد غزالی52258310.30480/vaa.2017.583FAمهدیکشاورز افشارهیات علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-9673-8450سمیهجلالیاندانشجوJournal Article20170610Abu Nasr AL FARABI and Abu Hammed AL GHAZZALI are the famous characters in Islamic<br />Philosophy and Islamic world. Most of their opinion is different. AL FARABI is the founder of Islamic<br />Philosophy and he is a peripatetic philosopher. He is called The Second Teacher (after Aristotle who<br />was The First Teacher). But Abu hammed Al GHAZZALI is a theologian with Sufi attitude and<br />also he criticized peripatetic philosophy. Some people think that after him, Islamic philosophy is<br />finished. So the comparative study of them is important. The problem of this paper is to understand<br />The Essence and The Goal of Art in Abu Nasr ALFARABI and Abu Hammed AL GHAZZALI. The<br />subject of “The Essence and The Goal of Art” (Art in modern meaning) was not directly or indirectly<br />considered in their opinion. because this subject was not considerable for them and also for other<br />Islamic philosophers. But we can deduct their idea about art and beauty. Questions of this paper<br />are: 1. What is The Essence and The Goal of ART in Abu Nasr Al FARABI and Abu Hammed Al<br />GHAZZALI? 2. What are the differences in their idea about the essence and the goal of art? 3. What<br />are the reasons of these differences and similarities? The goal of this research is to search The Essence<br />and The Goal of art in Abu Nasr Al FARABI and Abu Hammed Al GHAZZALI. In other hand, the<br />goal of this paper is to study the role of epistemology in the essence and the goal of Art. The method<br />of this research is fundamental , descriptive and comparative . The method of gathering data is from<br />books, articles and interview. results show that the best definition for the concept of Art is not essential<br />definition. The best definitions are nominal definition and descriptive definition , because “ Art ” is not<br />an essential concept . It is not an essence in the way that Aristotle said and It is a relative concept. Art<br />is not in the essence of objects and it is predicated with common technical predication. The meaning<br />of goal in this paper is: ” That to which movement is directed ” . Because the relation between<br />goal and something that has goal isn’t essential. The essence and the goal of Art in the opinion of<br />peripatetic philosopher are different to a theologian - Sufi person. The key factors of The Essence of<br />Art in Abu Nasr ALFARABI are: Mimesis, Pleasure, Intellection , Beauty , and imagination , and the<br />key factors of The Essence of Art in Abu Hammed ALGHAZZALI are : Beauty , Pleasure, reflecting<br />( mimesis ) of ideal beauty , intuition and Religiously . The Goal of Art in Abu Nasr Al FARABI is<br />happiness or felicity. In his opinion art helps people to understand what prophet (philosopher)said and<br />guide them to felicity .and the goal of Art in Abu Hammed Al GHAZZALI is to increase the love of<br />human to God.<br /><br />فارابی و غزالی از تاثیرگذارترین اندیشمندان در جهان اسلام هستند که آراء و اندیشه هایشان تفاوت بسیاری<br />با یکدیگر دارد. فارابی فیلسوفی مشائی و موسس فلسفه اسلامی است، در حالیکه غزالی یک متکلم اشعری<br />با گرایشات صوفیانه و از بزرگترین منتقدان فلسفه مشاء است. از این جهت مقایسه و بررسی دیدگاه این دو<br />بسیار حائز اهمیت است. در آراء این دو اندیشمند می توان نظرات ایشان درباره هنر را جستجو کرد. مسئله<br />این مقاله حول فهم ماهیت و غایت هنر در نزد این دو متفکر شکل می گیرد. بحث ماهیت و غایت هنر )به معنای<br />Art“ ”( به طور مستقل و مستقیم در هیچ یک از آثار این اندیشمندان مطرح نشده است. بنابراین با توجه به آراء<br />ابونصر فارابی و ابوحامد محمد غزالی می توان مباحثی را استنباط کرد. سوالات این تحقیق عبارتند از: 1.<br />ماهیت و غایتِ هنر در اندیشۀ ابونصرِ فارابی و ابوحامد محمدِ غزّالی چیستند؟ 2.چه تفاوتی بین آراء این دو در<br />بابِ ماهیت و غایتِ هنر وجود دارد؟ 3.دلیلِ این تفاوت ها و شباهت ها چیست؟ هدف از این پژوهش، بررسی<br />تطبیقی هنر در اندیشه عقل گرایانه فارابی و اندیشه صوفیانه غزالی است. به عبارتی هدف بررسی نقش مبانی<br />معرفت شناختی در شکل گیری تعریف هنر و غایت آن است.روشِ این تحقیق بر اساس هدف بنیادی ، از لحاظ<br />ماهیت و روش توصیفی و به صورتِ تطبیقی انجام میشود .روشِ گردآوریِ اطلاعات به صورت کتابخانه ای<br />و میدانی )به شکل مصاحبه ای( بوده است. بی تردید مفهوم هنر در اندیشه یک فیلسوف با اندیشه یک متکلم<br />با گرایشات صوفیانه تفاوتهایی دارد. نتایج این مقاله نشان می دهد مولفه های ماهیت هنر در اندیشه فارابی<br />عبارتند از محاکات، احساس، زیبایی، لذت وعقل و مولفه های ماهیت هنر در اندیشه غزالی عبارتند زیبایی،<br />انعکاس زیبایی باطنی، لذت، ذوق، شرعی بودن و احساس. همچنین غایت هنر در اندیشه فارابی سعادت و در<br />اندیشه غزالی افزایش دوستی انسان است.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170823The relationship between Kant’s epistemology and The Modern Art theoretical principlesتحلیل رابطۀ شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن233757910.30480/vaa.2017.579FAرضاافهمیدانشگاه تربیت مدرس0000-0003-1405-6702مونسبسکابادیدانشگاه هنر/ دانشکده تجسمیJournal Article20170405Immanuel Kant, the 18th-century philosopher whose works was initiated major changes in the field of epistemology, as many Enlightenment thinkers hold our mental faculty of reason in high esteem. In his works on aesthetics, he argued that our faculty of judgment enables us to have experience of beauty as part of an ordered world with purpose. <br />His main ideas partly based on Baumgarten, who invented the modern use of the term aesthetics in the middle of 18th century. However, unlike Baumgarten beauty had more to do with rational ideas such as order and harmony for him. He holds aesthetic experience in relation to determinate judgments. He discusses particular unique features of aesthetic judgments (four moments) according to his main divisions of the categories. In the fourth moment, Kant was attempting to show that aesthetic judgments must be according to the principle. Everyone must assent to his judgment because it follows from this principle. This point and his emphasis on universality of aesthetic judgement in the second moment had been used by next generation of thinkers as a way of finding the basic principles of understanding beauty through rigid universal principles. Especially the Gestalt theorists, who was discovered the perception principles have been used in many early modern art movements as the universal way of obtaining beauty to any Good eye beholder in any art experience and they believed that it could be used as a secure way of teaching artists. <br />Therefore, this article, instead of the previous ones that had been focused on Kant's aesthetics in the relationship with his ethical or metaphysical philosophy, was tried to investigate the connection between Kant’s epistemology and the Modern Art theoretical basis. Research tries to indicate the Gestalt psychology as the medium of his epistemology and the Modern Art schools curriculum and the principles of the modern visual Art. His arguments in the Critique of Judgment have been used as a bridge between Art and the Kant’s theory of knowledge concepts like priori principles as the main reason of human's similar perception and the role of imagination in his transcendental synthesis. Then the Gestalt psychology was investigated to reveal its link with Kant’s philosophy and the educational system of Modern Art schools like Bauhaus and analytical theories of Rudolf Arnheim and György Kepes. <br />Results show that the modern aesthetics based on the priori principles in Kant’s epistemology as the standpoint of human communication and the creator of mind steady principles of visual understanding are similar with the central concept of Kant's judgment of beauty. In what he called the free play between the cognitive powers of imagination and understanding. Whereas judgments of free beauty are made without having one determinate concept for the object being judged but a judgment of beauty is adherent if we do have such a determined concept in mind. These determined concepts must be based on the universal principles everyone can be understood, as some modern artists believe in it.چکیده<br />برخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفۀ هنر کانت، مقاله حاضر در صدد بررسی رابطۀ نظریۀ شناخت<br />کانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهندۀ<br />شناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ۀ<br />شناخت کانت، از یک سو بر مقولات پیشین، تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان، تأکید و از سوی<br />دیگر بر قوه ی تخیل متمرکز و از مباحث کانت در «نقد قوۀ حکم » نیز برای ارتباط دادن هنر و شناخت از منظر<br />وی بهره گرفته شده است. پس از واکاوی این موضوعات، مقاله سعی نموده تا با مشخص نمودن نسبت نظریۀ<br />شناخت کانت و روان شناسی گشتالت، به بررسی تأثیر این روان شناسی بر طیفی خاص از کتب آموزش هنر<br />مدرن بپردازد و نحوۀ تبلور اندیشه وی در هنر مدرن را با مطالعه نظریات جئورگی کپس و رودولف آرنهایم<br />مشخص سازد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی و هدف آن برقراری رابطۀ میان فلسفه کانت<br />و هنر مدرن است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نظریۀ شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن در پذیرش<br />قوانین ثابت ذهنی حاکم بر شناخت «صورت » تشابه دارند و فلسفۀ کانت م یتواند تبیین شناخت-شناسانۀ<br />کامل تری را برای این موضوع فراهم آورددانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170823Lion and “lion trainers” in the works of Qalandar paintersشیر و شیربازان در پردة نقاشان قلندر395958010.30480/vaa.2017.580FAسید مانیعمادی پرمکوهیدانشگاه هنرJournal Article20170419In folk beliefs and literature of Iranian people, name and emblem of lion is more or less connected with Qalandar Dervishes and Futuwwa cult. The lion tattooed on the skin has been favorite for members of traditional gymnasiums (Zurkhaneh) that in fact, were military branch members of Futuwwa cult (named ‘Seyfi’; attributed to sword). Emblem of lion has been associated with the name of Imam Ali (peace upon him), the first Shiit Imam, and the legendary inventor of the most dynasties of Futuwwa in Islamic middle ages. Futuwwa was a kind of sufi chivalry in Islamic countries, and people linked to the cult were mostly of lower social class. In that era, most of craftsmen and artisans were attached to a guild, and ceremony of arriving to a guild was similar to ceremony of arriving to a Futuwwa circle. In addition, some specific chivalry circles of artisans were existed in different social classes; in royal libraries, in team houses of Qalandars (Khaneghah), or even in Gymnasiums. In post-Mughal Iran and India, some of these groups had a lot of experience on showing and training lion. This study is trying to discover and analyze the historical connection between some groups of lion trainers and some specific Persian miniatures; the miniatures that display subjects like “lion in chain”, “Qalandar and lion” and “lion attack”. These painterly works have been repeatedly reproduced in some limited visual forms, and accepted by the people that were deeply attached to the cult or were owned by that. They reflect the world vision of some groups of Futuwwa and Qalandarieh, and at the same time, support and confirm their world vision. “World vision” as a kind of “group consciousness” is the imaginary idealized world of a group of people that its members are in same economic and social conditions. Hidden world vision in these paintings is the same world vision of some circles of Qalandars and Fettian (plural of Fata; means chivalrous), But process of creating these artistic works is aligned with the process of creating in Futuwwa guilds. Certainly, along with this kind of Structural Sociologic approach to the issue, Idealistic and Mystic approaches could be valid too. A scientific approach must answer the question that how a social form transform to a mystic form. This is the question that is not generally answered in idealistic approaches, but this sociological approach responds to the question. In some coffeehouse paintings, the lion lying down in front of Imam Ali’s feet, is the same favorite lion of Luti showmen and Qalandar lion trainers, and is associated with the “lion of god” or “Shir-e Khoda” Imam Ali. Perhaps by contemplation on these pictures, members of the cults found their ideal imaginary world; the pictures that were a kind of social support for the groups attached to Futuwwa and qalandariehدر باورهای عامیانة مردم ایران و هم در منابع ادبی، نام و نشان شیر با نام اهل فتوّت و قلندری گره خورده<br />است. این پیوند به گونه ای است که تصاویر این جانور و جماعات تربی تکننده اش که به شیربازان معرو ف<br />شده اند با داستان جوانمردان ایرانی و شیفتگان علی)ع( )سرسلسلة بیشتر طریقت های فتوّت( پیوند خورده<br />است. در عرصة اجتماعی نیز قلندران در کار معرک هگیری با جانورانی چون شیر، دستی طولانی داشت هاند.<br />کوشش مکتوبِ حاضر، با رویکرد جامع هشناسیِ ساخت گرا، به قصد کشف و تحلیل پیوند میان شیر و<br />شیربازان با نگاره-های ایرانی صورت گرفته، و نقاشی هایی با موضوع «شیر در زنجیر « ،» شیر و شیرباز »<br />و یا «حملة شیر به انسان » که به کرّات در ایران و هند در دوران پسامغول اجرا شده اند را مورد بررسی قرار<br />می دهد. نگارنده معتقد است این آثار که حاویِ محتوای خاصّی هستند، مورد پذیرش مردمانِ وابسته یا دلبسته<br />به طریقت فتوّت و قلندری بود هاند و توسط نقّاشانی نیز خلق شده اند که خود به شدّت متأثر از اندیشه و اعتقاد<br />آن طریقت ها بوده اند. این آثار را می توان به لحاظ محتوایی، نه تنها بازتاب دهنده، بلکه شکل دهنده و مقوِمِ<br />دنیای فکری و مادّی گروههای مذکور نیز دانست. روش تحقیق، تحلیلی تبیینی است و گردآوریِ اطلاعات نیز<br />شامل مطالعات کتابخانه ای می شود..دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170823The Study of the Impact of Pictorial Metaphor on the Human Figures of Ardashir Mohassessمطالعه تاثیر استعاره تصویری بر پراکندگی معنا در پیکره های انسانی اردشیر محصص617258110.30480/vaa.2017.581FAنیراحمدپورمدرس / آموزشکده فنی و حرفه ای دختران ارومیهمحسنمراثیعضو هیات علمی دانشکده هنر شاهد0000-0001-5107-2811Journal Article20170524Metaphor always has been one of the important issues of rhetoric. New cognitive studies believe that human beings thinks in a metaphorical way and metaphor is not just verbal. Following this theory scholars such as Noel Carroll, John Kennedy and Charles Forceville brought up pictorial metaphor. Mapping the meaning from the target to the source is the common ground of their definition of pictorial metaphor. In the pictorial metaphor there is a derivation from common situation which causes to motivate one or more meanings. Ardashir Mohassess caricatures hold these characteristics; derivation from common reality of human body. The aim of this research is to study the way of reaching to meaning in Ardashir Mohassess unusual figures biased on pictorial metaphor. The concept of leaving human essence from human perfection as target, is portrayed as losing her/his usual appearance, in the caricatures, as source. The main content of his caricatures is to keep active the mind of audience. In the artworks of Ardashir Mohassess the meaning and interpretation cannot be achieved easily, and there is an accumulation of concept; so a constant cycle and a return to the artwork happens. The methodology is descriptive- analytical and in the data collection library-based studies and observation of artworks are used.استعاره همواره یکی از مهمترین مباحث بلاغت برای تاثیر کلام بوده است. امروزه علوم شناختی جدید باور<br />دارد که انسان استعاری می اندیشد و استعاره فقط لغوی نیست. درپی این نظریه، اندیشمندان مبحث استعاره<br />تصویری را مطرح نمودند، که از جمله آنها نوئل کارول، جان کندی و چارلز فورس ویل است. نقطه مشترک<br />تعاریف آنها از استعاره تصویری، نگاشت مفهوم از مبدأ به مقصدِ تصویری است. تصویر استعاری، انحرافی<br />از وضعیت معمول است که باعث برانگیختن یک معنی یا معانی مختلف می شود. در این تحقیق این پرسش<br />مطرح است که چه رابطه ای بین انحراف از واقعیت معمول در اندام های انسانی کاریکاتورهای اردشیر<br />محصص و استعاره تصویری وجود دارد، چگونه این انحراف از وضعیت معمول در کاریکاتورهای او باعث<br />برانگیختن یک معنی یا معانی مختلف م یشود، همچنین استعاره و پراکندگی معانی چگونه سبب بازگشت<br />مخاطب به خود اثر هنری می شود. از اهداف این پژوهش مطالعه استعاره تصویری در پیکره های تلفیقی<br />اردشیر محصص است که پراکندگی معنایی و تناقض های رندانه ای را در این طرح ها خلق می کند. به علاوه،<br />مسیر رسیدن به معنا در پیکره های غیرمتعارف ارشیر محصص براساس استعاره تصویری مورد بررسی<br />قرار گرفته است. معنای درونی خارج شدن ذات انسان از کمال انسانی به عنوان مبدأ استعاره )مستعارله(؛<br />به صورت خارج شدن شکل ظاهری او از حالت عادی به عنوان مقصد )مستعارمنه( در کاریکاتورها تصویر<br />شده است. فعال نگه داشتن ذهن مخاطب، مضمون اصلی کاریکاتورهای اوست. در کارهای اردشیر محصص<br />معنا و تفسیر به راحتی به دست نمی آید و انباشت مضمون وجود دارد؛ به همین علت یک دور و بازگشت<br />مداوم به خود اثر اتفاق می افتد. در این مقاله روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و در گردآوری اطلاعات<br />از روش کتابخانه ای و مشاهده آثار استفاده شده است. رویکرد مورد استفاده در این مقاله تحلیل محتوای<br />کیفی استقرایی است.دانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170823The cultural of respect and successful aging; underlying approach for participatory-oriented lifestyleفرهنگ احترام و سالمندی موفق؛ زمینه ساز سبک زندگی مشارکت-محور برای سالمندان759158210.30480/vaa.2017.582FAمحسنآهی اندیدانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، استان تهرانمحمدرزاقیدانشگاه هنرJournal Article20170712 <br />Population aging is rising in both MEDC (More Economically-Developed Countries) & even LEDC (Less Economically-Developed Countries) due to various factors including an increase of life expectancy and also declining birth rates. Successful Aging (SA) has been brought to scientists and gerontologists’ attentions and thrown into the picture of population aging. According to the definition of SA, one should have physical, mental and social well-being to be considered as a successful elderly. However, various studies show that other factors such as the elderly’s socio-economic status, educational level, living environment and lifestyle have to be involved in the definition of SA. Serious attention was also paid by Iranian scientists to Iran’s aging population. However, despite the large number of studies in the area of Iran’s aging population, no research has been taken on aging with an emphasis on Iranian culture and the role of design in the elderly’s social interactions. This research addresses the concept of “Respect”, as one of the key cultural characteristics of the Iranian, with regards to the concept of SA. A group of 25 aged male and female peoples voluntarily participated in the study. Both structured & non-structured in-depth interviews were administered to see if the idea of “respect” can be traced in their utterances. The results provide some support for the elderly’s definition of being successful, on the basis of retaining social respect & dignity. Accordingly, a conceptual urban furniture was also developed for sharing their very own life experiences with the younger groups. This product, in turn, is believed to facilitate more interactions for the elderly, contributing to their physical and social well-being.چکیده<br />ساختار جمعیتی جوامع به دلایل مختلفی، از جمله بالارفتن سطح سلامت عمومی به سمتی پیش می رود که<br />افزایش قابل توجه جمعیت سالمند را به دنبال داشته است. چنین تغییراتی موجب شده بسیاری از محققین<br />و کارشناسان توجه بیشتری را معطوف به مسئله سالمندی و سلامت سالمندان در دوره های پایانی زندگی<br />داشته باشند. در این حوزه در کشورمان نیز مطالعات فراوانی انجام پذیرفته که دامنه گسترده ای از علوم<br />مختلف را به خود معطوف کرده است. اما آن چه که اهمیت پژوهش در زمینه سالمندی را بالا می برد در نظر<br />داشتن ویژگی های فرهنگی و الگوهای سبک زندگی سالمندان ایرانی است. اگرچه دیدگاه جهانی اعتقاد دارد<br />برای رسیدن به موفقیت در دوران سالمندی، سه شاخصه سلامت بدنی و روانی و نیز تعاملات سازنده<br />اجتماعی برای سالمند ضروری است لیکن، بررسی ها در بستر فرهنگی جوامع نشان داد که سایر عوامل<br />مانند وضعیت اقتصادی، سطح سواد، محیط و سبک زندگی، همگی در چگونگی تعریف سالمند از موفقیت<br />دخیل هستند. این پژوهش حول موضوع «احترام »، )به عنوان یک شاخص ه فرهنگی مهم نزد سالمندان ایرانی(<br />و با تاکید بر شناخت شاخصه های فرهنگ-محور برای ایجاد زمینه های مشارکت بیشتر ایشان در فضاهای<br />شهری برنامه ریزی شد. در گام نخست، دیدگاه های سالمندان از مفهوم «موفقیت » اخذ شده، با تحلیل محتوایی<br />پاسخ ها، میزان اهمیت احساس ناشی از وجود یا عدم وجود احترام اجتماعی مشخص شدند. نتایج پژوهش<br />تاکید دارند که موضوع احترام و حفظ منزلت سالمندان، یکی از مه مترین مشخصه های منتج از تعاملات<br />سازنده اجتماعی)مثلاً در فضاهای شهری( است و در صورت لحاظ شدن آن، عاملی است موثر در تحقق ایده<br />سالمندی موفق در بستر فرهنگی ایران. این پژوهش در گام بعدی، با انجام یک فاز تکمیلی خلاقه در طراحی<br />کانسپت یک عنصر مبلمان شهری )بر اساس رویکرد طراحی فراگیر(، محصولی را صرفاً با هدف زمینه سازی<br />تعاملات اجتماعی و مشارکت بیشتر سالمندان پیشنهاد م ینمایددانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170823The effect of the soft decay destructive effect on the historical wooden doors made of the plane located in Beit-o-Lahm church in Isfahanبررسی اثر تخریبی پوسیدگی نرم بر روی درِچوبی تاریخی، ازگونه چنار واقع درسرداب محراب کلیسای بیت اللحم اصفهان9310857810.30480/vaa.2017.578FAمحدثهحسینی صومعهکارشناسی ارشد مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی،صمدسامانیاندانشیار، گروه آموزشی صنایع دستی، دانشگاه هنر،مریمافشار پوراستادیار پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران،Journal Article20170501Wood is one of the raw materials used in the monument of Beit-o-Lahm church in Isfahan. The wooden door is in the altar of the church and the door opens to the cellar. The wooden door is made of plane and soft decay by fungi has decreased its strength. The purpose of the research is to examine the destructive effects of soft decay for reducing the strength of the historical wooden door made of plane in the cellar of the altar of Beit-o-Lahm church in Isfahan. In addition, physical, chemical, and mechanical strengths and structural changes of the wooden door are evaluated. For this purpose, documentation, statistical software, experimental studies, microscopic observations and FTIR and SEM are used to examine the chemical changes of the wood structure and morphological observations of the wood surface under the soft decay by fungi. The results of the tests show that fungi in the structure of the plane wood have destroyed the cell walls, increased the moisture, decreased density, cellulose and lignin and finally, they have declined the bending strength, compressive strength and impact strength and have reduced the resistance of the wood. The lack of the strengths has destroyed the historical wooden doorچوب از جمله مواد خامی است که در بنای تاریخی کلیسای بیت اللحم اصفهان به کار رفته است. بر روی<br />محراب این کلیسا درِچوبی قرار گرفته است که به سرداب محراب باز می شود. این درِ چوبی از گونه<br />چنار می باشد،که آسیب پوسیدگی نرم توسط قارچ ها منجر به کاهش استحکام آن شده است. هدف این<br />پژوهش، بررسی تاثیرات مخرب عامل پوسیدگی نرم در کاهش مقاومت درِچوبی تاریخی از جنس چنار واقع<br />درسرداب محراب کلیسای بیت اللحم اصفهان می باشد. ضمن این بررسی، مقاومت فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی<br />و تغییرات ساختاری این درِچوبی ارزیابی می شود. در این راستا، روش های مستند نگاری، نرم افزار های<br />آماری، مطالعات آزمایشگاهی، مشاهدات میکروسکوپی، آنالیز های دستگاهی SEM ,FTIR به ترتیب برای<br />بررسی میزان تغییرات شیمیایی در ساختار چوب تاریخی و مشاهدات مرفولوژی سطح چوب تحت تاثیر قارچ<br />پوسیدگی نرم استفاده می شود. نتایج حاصل از آزمون ها نشان می دهد، عامل آسیب رسان پوسیدگی<br />نرم در ساختار چوب پهن برگانی همچون چنار موجب تخریب دیواره های سلولی، افزایش رطوبت، کاهش<br />دانسیته،سلولز و لیگنین شده اند که در نهایت منجر به افت مقاومت خمشی، فشاری، ضربه و کاهش سختی<br />چوب تاریخی می شوند. که به دنبال افت مقاومتی و عدم استحکام، تخریب اثر چوبی تاریخی را در پی دارددانشگاه هنرنامه هنرهای تجسمی و کاربردی2717-1272101920170522The relationship between figures and their use
The pin head of Lorestan bronzeبررسی ارتباط بین نقوش و کاربرد آن ها در سر سنجاق ها ی مفرغی لرستان10912558610.30480/vaa.2017.586FAسیامکعلیزادههیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهوازJournal Article20170628 Archaeologists know the artifacts the result of indigenous art formed a long process and by combining local experience with the art of neighboring cultures (Elamite, Assyrian, Babylonian, Hittite, Urartu) and migrant peoples art like, Kasyan, Guti, Lulubyan, Murray and Scythians. <br />What features have been applied the wrenches from applications and inscriptions viewpoints and whether there was a relationship between their usage and patterns. The results show that the investigated wrench bronze are all based on the type of form and function, divided the two categories. In terms of form, both round and square pin disc, and in term of application, they have religious –belief or cosmetic aspect, this article tries to look at the Lorestan ornaments artifacts to investigate the correlation, separation and classify them based on the type of designs used on the pins. The studied historical museum includes the Bronze and Iron Age in Iran (the third millennium to the first millennium BC. The descriptive studies and information contain documentary and field studies of the museum. On the pins are painting, we see that the beauty and diversity. One of the striking pins its diversity, both in terms of design and form as well as the application and may have been used in several cases. Using this method can be the tombs of this era (Bronze Age). Works derived from such works are more motivated Lorestan graves excavated archaeological groups present. One of the funniest, yet most diverse objects made in this area, metal pins. Pins Lorestan bronze objects which are to be found in all of these things at the beginning of the third millennium BC made (tombs) used was made from the category of cosmetics and decorative objects More women in tombs and temples to be seen. The works of the Lorestan graves, including the edifices, have been the motivation for more excavations by archaeological groups so far. One of the most interesting and most diverse objects in the area, is from metal.Violets are objects that are found in all Lorestan bronze sets, these objects were made at the beginning of the third millennium BC, and the Marian (graves) is also made from this category. These ornamental objects are one of the cosmetics, and they are mostly seen in women and temples.One these stories we see a pastime that enjoys beauty and divers.One of the remarkable features of these pins is their variety, both in terms of design and form, and in terms of application , and possibly in many different ways. It seem like they were originally used for hair dressing, but there are other applications that have been used, such as for keeping and fixing the clothes. The use of this method can be obtained from the graves of this era (Bronze Age). Its other applications have been to decorate the walls of temples.The results show that the investigated bronze are all based on the type of form and function. <br /> باستان شناسان این دست ساخته ها را حاصل هنر بوم یمنطقه می دانند که در فرآیندی طولانی و با در<br />آمیختن تجربه محلی با هنر فرهنگ های همجوار ) ایلام , آشور، بابل، هیتی، اورارتو ( و هنر اقوام مهاجری<br />چون، کاسیان، گوتیان، لولوبیان، موریان و سکاها شکل گرفته است. اما این سرسنجاق ها چه ویژگی از نظر<br />نقوش و کاربرد داشته اند و آیا رابطه ای بین نقوش وکاربرد آن ها وجود داشته است . نتایج نشان می دهد که<br />سرسنجا قهای بررسی شده همگی از جنس مفرغ می باشند که بر اساس نوع فرم و کاربرد , حدود دو دسته<br />طبقه بندی شده اند. از لحاظ نوع فرم، سنجاق های دیسکی به دو صورت مدور و مربع وجود دارند و از لحاظ<br />کاربرد , جنبه اعتقادی - مذهبی و همچنین جنبه آرایشی داشته اند , لذا این نوشتار تلاش دارد با نگاهی به<br />زیورهای مکشوفه از لرستان به بررسی همبستگی و ارتباط , تفکیک و دسته بندی آن ها بر پایه نوع نقوش به<br />کار رفته روی سر سنجاق ها بپردازد.گستره تاریخی آثار موزه ای مورد بررسی شده، دوران برنز و آهن در<br />ایران )هزاره سوم تا هزاره نخست پیش از میلاد( را در بر می گیرد. پژوهش صورت گرفته توصیفی و اطلاعات<br />مورد نظر به شیوه کتابخانه ای , اسنادی و مطالعات میدانی از موزه حاوی این گونه آثار تهیه شده است.