مطالعه کارکرد «عنوان » در آثار تجسمیِ هنر مفهومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر شاهد، دانشگاه شاهد

2 استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده هنر شاهد، دانشگاه شاهد،

چکیده

در هنر پست مدرن و معاصر، با بیشتر مورد توجه قرار گرفتن مفهومِ پنهان در اثر هنری، توجه به نقش
«عنوان » در انتقال مفهوم افزایش می یابد. در این میان، هنر مفهومی، بیش از سایر گرایش های هنری موجود،
بدان اعتنا نموده است؛ چرا که مفهوم در این گونه هنری، از ارکان اصلی محسوب م یشود. چگونگی شک لگیری
و انتقال «مفهوم » این آثار به مخاطب، موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نگارندگان
قصد دارند جایگاه «عنوان » را در آثار تجسمیِ مفهومی به روش توصیفی-تحلیلی مطالعه نموده و کارکردهای
«عنوان » در این آثار را بررسی نمایند. پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سوالات است که آیا «عنوان » در
انتقال مفهوم آثار تجسمیِ مفهومی دخالت دارد؟ آیا «عنوان » در یک اثر تجسمیِ مفهومی بخشی از اثر محسوب
می شود یا مجزا از آن است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که «عنوان » می تواند در برخی آثار مفهومی، به منزله
یک عامل «مفهومی ساز » که اثر تجسمی یا یک شئ را تبدیل به اثر تجسمیِ هنر مفهومی می کند، عمل نماید و
با حذف آن، مفهوم اثر هنری تغییر خواهد کرد. نتایج همچنین بیان می دارند که «عنوان » در انتقال مفهوم آثار
تجسمی مفهومی دخالت دارد و بخشی از خودِ اثر محسوب گشته و جدا از آن نمی باشد.

کلیدواژه‌ها


- احمدی، بابک (1383)، ساختار و هرمنوتیک، گام نو، تهران
- آزبورن، پیتر (1391)، هنر مفهومی، ترجمه: نغمه روحانی، انتشارات مرکب سپید، تهران
- بکر، کاترین (1390)، نمودهای متنیت در هنر معاصر، هنر فردا، شمار 5+28 تابستان، 93-84
- سمیع‌آذر، علیرضا (1392)، تاریخ هنر معاصر جهان: جلد دوم: انقلاب مفهومی، نشر نظر، تهران
- صفوی، کورش (1383)، درآمدی بر معنی‌شناسی، انتشارات سوره مهر، تهران
- عبداله‌آبادی، الهه و مقیم‌نژاد، مهدی (1391)، بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس (عنوان در عکس‌های عکاسان هنری معاصر ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران
- کشمیرشکن، حمید (1393)، هنر معاصر ایران (ریشه‌ها و دیدگاه‌های نوین)، چاپ و نشر نظر، تهران
- ککلن، آن (1394)، نظریه هنر معاصر، ترجمه: بهروز عوض­پور، موسسه انتشارات نگاه، تهران
- لوسی‌اسمیت، ادوارد (1387)، مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم، ترجمه: علیرضا سمیع‌آذر، چاپ و نشر نظر، تهران
- لویت، سل (1392)، جملاتی در مورد هنر مفهومی، آغاز بی‌پایان هنر مفهومی، به کوشش و ترجمه: علیرضا امیرحاجبی، چاپ و نشر نظر، تهران
- معادیخواه، سمانه و نامورمطلق، بهمن (1392)، پیرامتن‌های عنوان و عنوان‌بندی به مثابه آستانه متن در سینما با تأکید بر آثار عباس کیارستمی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان
- نامورمطلق، بهمن (1388)، عنوان‌شناسی آثار هنری و ادبی ایرانی (مطالعه‌ی نشانه‌شناختی عنوان هنری از قرن چهارم تا دوازدهم)، مجموعه مقالات چهارمین هم‌اندیشی‌ نشانه‌شناسی هنر به انضمام مقالات هم‌اندیشی سینما، فرهنگستان هنر، 18، 112-75
- Franklin, Margery B., Becklen, Robert C. and Doyle, Charlotte L. (1993). The Influence of Titles on How Paintings Are Seen. Leonardo. The MIT Press. 26, 2. 103-108
- Ledera, H. Carbona, C. and Ripsasb, A. (2006). Entitling Art: Influence of Title Information on Understanding and Appreciation of Paintings. Acta Psychologica. 121, 2. 176–198
- www.damienhirst.com/the-physical-impossibility-of (access date: 2016/8/7)
- www.tate.org.uk/art/artworks/duchamp-fountain-t07573 (access date: 2016/8/10)
- www.widewalls.ch/joseph-kosuth-art-auctions/ (access date: 2016/8/7)