Document Type : Original Article
Authors
1 Assistant professor, graphic design and illustration department. Visual Arts Faculty, Art University, Tehran, Iran
2 Faculty member graphic design and illustration department. Visual Arts Faculty, Art University, Tehran, Iran
3 MA in Book Illustration, graphic design and illustration department. Visual Arts Faculty, Art University, Tehran, Iran
Abstract
در ایرانِ قرن نُهم هجری، مصادف با سلطنت سلطان حسین بایقرا در هرات، چهرههای درخشانی در حوزههای مختلف از جمله نگارگری درخشیدند که در میان این هنرمندان، آثار هنرمندی شهیر به محمد سیاهقلم شیوهای بدیع و متفاوت از سنت مرسوم نگارگری را دنبال میکند. او مدتی سرپرستی کتابخانۀ امیرعلی شیرنوایی، شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجستۀ دورۀ تیموریان، را بر عهده داشت و به نگارگری و طراحی پرداخته و بعدها شیوۀ خاصی را در طراحی و مصورسازی برای خود برگزیند. تحقیقات بسیاری در خصوص هویت و ویژگی آثار محمد سیاهقلم صورت گرفته، اما نقش اقتباس در آفرینشهای هنری از روی آثار محمد سیاهقلم توسط هنرمندان معاصر کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است.
این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی آثار دو هنرمند، یکی ایرانی و دیگری انگلیسیتبار، یعنی احمد امیننظر و ریچارد بارتل، به شیوههای گرتهبرداری از آثار سیاهقلم در آثار این دو هنرمند بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که هنرمندان موردبررسی به چه شیوههایی از آثار سیاهقلم تاثیر پذیرفتهاند. بر اساس یافتههای این پژوهش هنرمندان موردبررسی در بخشهایی چون فضای رعبآور، رنگگزینی محدود، زمینهسازی (فضا) خلوت، ترکیببندی متمرکز، ویژگیهای ظاهری و فضای گروتسک، بیشترین تأثیر را از آثار سیاهقلم گرفتهاند. در این میان امیننظر از شیوۀ طراحی خطی متفاوتی استفاده کرده و بارتل در چندوجهنگاری و سایهپردازی از سیاهقلم پیروی نکرده و شیوۀ متفاوتی را برگزیده است.
در ایرانِ قرن نُهم هجری، مصادف با سلطنت سلطان حسین بایقرا در هرات، چهرههای درخشانی در حوزههای مختلف از جمله نگارگری درخشیدند که در میان این هنرمندان، آثار هنرمندی شهیر به محمد سیاهقلم شیوهای بدیع و متفاوت از سنت مرسوم نگارگری را دنبال میکند. او مدتی سرپرستی کتابخانۀ امیرعلی شیرنوایی، شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجستۀ دورۀ تیموریان، را بر عهده داشت و به نگارگری و طراحی پرداخته و بعدها شیوۀ خاصی را در طراحی و مصورسازی برای خود برگزیند. تحقیقات بسیاری در خصوص هویت و ویژگی آثار محمد سیاهقلم صورت گرفته، اما نقش اقتباس در آفرینشهای هنری از روی آثار محمد سیاهقلم توسط هنرمندان معاصر کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است.
این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی آثار دو هنرمند، یکی ایرانی و دیگری انگلیسیتبار، یعنی احمد امیننظر و ریچارد بارتل، به شیوههای گرتهبرداری از آثار سیاهقلم در آثار این دو هنرمند بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که هنرمندان موردبررسی به چه شیوههایی از آثار سیاهقلم تاثیر پذیرفتهاند. بر اساس یافتههای این پژوهش هنرمندان موردبررسی در بخشهایی چون فضای رعبآور، رنگگزینی محدود، زمینهسازی (فضا) خلوت، ترکیببندی متمرکز، ویژگیهای ظاهری و فضای گروتسک، بیشترین تأثیر را از آثار سیاهقلم گرفتهاند. در این میان امیننظر از شیوۀ طراحی خطی متفاوتی استفاده کرده و بارتل در چندوجهنگاری و سایهپردازی از سیاهقلم پیروی نکرده و شیوۀ متفاوتی را برگزیده است.
در ایرانِ قرن نُهم هجری، مصادف با سلطنت سلطان حسین بایقرا در هرات، چهرههای درخشانی در حوزههای مختلف از جمله بهچندوجهنگاری و سایهپردازی از سیاهقلم پیروی نکرده و شیوۀ متفاوتی را برگزیده است.
Keywords
- "Painting in Timurid Era"
- "Mohammad Siyāh Qalam"
- "Appropriation"
- "Ahmad Amin Nazar"
- "Richard Bartle"
Main Subjects