Document Type : Original Article

Authors

1 MA in Islamic Art, Shahed University, Tehran , Iran

2 Assistant professor, Art Faculty, Shahed University, Tehran , Iran

قرآن کریم.
آژند، یعقوب. (1384). سیمایسلطان‏محمدنقاش. فرهنگستان هنر، تهران.
ابوعلی سینا. (1366). معراج‏نامه. تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروی. مشهد: بنیاد پژوهش‏های اسلامی آستان قدس رضوی.
بلخاری قهی، حسن. (1388). اورنگ. تهران: سوره مهر.
بورکهارت، تیتوس، و همکاران. (1370). جاودانگی و هنر. ترجمه محمدآوینی. تهران: برگ.
پاکباز، رویین. (1393). دایره المعارف هنر (نقاشی، پیکره سازی، گرافیک). تهران: فرهنگ معاصر.
تهرانی، رضا. (1389). «بررسی تطبیقی عناصر ساختاری در معراج‏نامه احمد موسی و معراج‏نامه میرحیدر». نگره. (شماره 14)، ‌37-23.
دادور، ابوالقاسم، و همکاران. (1396). «بررسی تطبیقی نگارۀ «در راه اورشلیم» و نگارۀ «معراج» اثر سلطان محمد (با تأکید بر پیامبر، جبرئیل و براق)». پژوهش در هنر و علوم انسانی. (شماره 5)، 66 -41.
دستغیب، سید عبدالحسین. (1385). معراج (تفسیر سوره نجم)، مقدمه و تصحیح محمد هاشم دستغیب. قم: دارالکتاب، قم.
دهخدا، علی‎اکبر. (1346). لغت‌نامه. تهران: دانشگاه تهران.
سهروردی، شهاب‎الدین یحیی. (1372). مجموعه مصنفات. ج3-1. با تصحیح و مقدمه هانری کربن. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سگای، ماری‏رز. (1385). سفر معجزه‏آسای پیامبر. ترجمه مهناز شایسته‏فر. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
شایسته‎فر، مهناز. (1388). «حضور نمادین پیامبر در معراج‏نامۀ شاهرخی». کتاب ماه هنر. (شماره 123)، 23-14.
صحیفه سجادیه. (1393). ترجمه ابوالحسن شعرانی. تهران: بین‌الملل.
صفرزاده، نغمه. (1393). «مقایسۀ تطبیقی تصویر فرشتگان در نگاره‏های (اسلامی) ایران با نقاشی (دوره‏های بیزانس و رنسانس) در اروپا». چیدمان. (شماره 6)، 65-54.
طباطبایی، محمدحسین. (1374). المیزان فی‏تفسیرالقرآن. ترجمه محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعه‎ مدرسین حوزه علمیه.
عکاشه، ثروت. (١٣٨٠). نگارگری اسلامی. ترجمه غلامرضا تهامی. تهران: حوزه هنری.
قریشی، سید علی‌اکبر. (1372). قاموس قرآن. ج2. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
کامرانی، بهنام. (1379). «رمزشناسی معراج جبرئیل، همایش‏های ایران». مجموعه مقالات همایش نخستین دوسالانه بینالمللی نقاشی جهان اسلام، 277-246.
کری‏ولش، استورات. (1375). «نگارگری نسخ خطی در ایران». ترجمه محمد طریقی. هنر. (شماره 30)، 168-101.
کلینی، ثقۀ‏الاسلام. (1379). اصول کافی. ترجمه محمدباقر کمره‎ای. تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
کمره‏ای، علیرضا. (1391). «وحی رسالی از دیدگاه ابن عربی». حکمت عرفانی. (شماره 3) 138-105.
مجلسی، محمدباقر. (١٣٥١). آسمانوجهان (جلد 14 بحار‏الانوار). ج٣. ترجمه محمدباقر‏کمره‏ای. تهران: اسلامیه.
مددپور، محمد. (1386). حکمت انسی و زیبایی‌شناسی عرفانی هنر اسلامی. تهران: سوره مهر.
مددپور، محمد. (1390). آشنایی با آرای متفکران (مسیحی و مسلمان) دربارۀ هنر، ج4-3. تهران: سوره مهر.
موسوی، سید محسن. (1393). «نام‎های جبرئیل». رشد آموزشمعارفاسلامی. (شماره 94).‎50-52.
مولوی، مریم. (1392). «بررسی جبرئیل در حکمه‏الاشراق سهروردی و هنر نگارگری ایرانی». نقش‏مایه. (شماره 14)، 78-65.
نصر، سید حسین. (1394). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه رحیم قاسمیان. تهران: حکمت.
نعمت‏الله، یوسفیان. (1390). «از زلال صحیفه سجادیه شرح دعای سوم». حصون. (شماره 34)، 35-19.
واعظ­کاشفی، مولانا حسین. (1350). فتوت­نامه سلطانی. به اهتمام محمدجعفر محجوب. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
Somayeh Ramezanmahi & Bolkhari Ghehi, Hasan. (2012). “The Manifestation of Fire and Lightin the Icons of Mir-Heidar’s Miraj Nameh”. International Journal of Arts. (vol 2), 16-25.