Document Type : Original Article

Authors

1 Painting department, Visual Arts Faculty, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 Assistant professor, Cinema department, Art Faculty, Damghan University, Damghan, Iran

3 Assistant professor, Graphic design department, Art Faculty, Tarbiyat-e Modarres University, Tehran, Iran

Abstract

Painting is known as one of the oldest arts and has an important place in the birth and even survival of one of the last humankind arts, cinema. The relationship, similarities and differences between these two arts are not only interesting but also controversial. German expressionism which is known as a style today, has an important role in evolution of artworks and styles. Expressionism is significant in cinema history as well as in painting. Expressionist cinema has had direct and indirect effects on the cinematic genres of horror, crime, and noir. The Cabinet of Dr. Caligari by Robert Wiene (1920) is the most famous and important expressionist film which includes all factors of expressionism. It seems that this genre is mainly based on expressionist painting. This study by library sources and descriptive- analytic method tries to survey the impact of expressionist painting on expressionist films and at the same time study the Cabinet of Dr. Caligari in the basis of expressionist factors in painting.

Keywords

الستی، احمد، و همکاران. (1393). «تأثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین». کیمیای هنر. (شماره 12)، 109-99.
بازن آندره. (1373). «نقاشی، سینما». ترجمه مهران مهاجر. کلک. (شماره 50-49)، 247-243.
بردول، دیوید، و کریستین تامپسون. (1386). تاریخ سینما. ترجمه فتاح محمدی. تهران: مرکز.
سیدحسینی، رضا. (1398). مکتب‌های هنری. ج2. تهران: نگاه.
رحیمیان، بهزاد. (1370). اکسپرسیونیسم آلمان و پیشگامان سینما. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رحیمیان، مهدی. (1389). سینما: معماری در حرکت. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
طوسی، مریم، و همکاران. (1395). «تأثیرات متقابل معماری و سینما در دوران معاصر؛ بررسی تطبیقی سبک‌های معماری معاصر و سینما». چهارمین کنگره بین‌المللی عمران، معماری و توسعه شهری. دانشگاه شهیدبهشتی تهران
عادل، شهاب‌الدین، و سپیده توحیدی. (1394). «بررسى خصوصیات بنیادى سینماى تکنوآر». هنرهای زیبا. (شماره 2)، 92-83.
کیسبی‌یر، الن. (1383). درک فیلم. ترجمه بهمن طاهری. تهران: چشمه.
مرزبان، پرویز. (1388). خلاصه تاریخ هنر. تهران: علمی فرهنگی.
موناکو، جیمز. (1385). چگونگی درک فیلم. ترجمه حمیدرضا احمدی لاری. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
دوبه، ولف دیتر. (1394). «اکسپرسیونیسم آلمان: هنر و جامعه». ترجمه غزاله ابراهیمی. حرفه هنرمند. (شماره 58)، 109.
Wieland Schemed. (1985). GermanArt in the 20thCentury:Painting and Sculpture 1905-1985. Munich: Prestel.
URL1: www.culturematters.org.uk/index.php/arts/visual-art/item/2616-never-agian-war-the-life-work-of-kaethe-kollwitz
URL4:https://en.opisanie-kartin.com/description-of-the-painting-by-vasily-kandinsky-moscow-the-red-square