مطالعه کاربران ایرانی به منظور طراحی اپلیکیشن مشارکتی جستجوی تخصصی و خرید منابع مطالعاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکده ی هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.30480/vaa.2021.3626.1602

چکیده

یکی از دلایل کاهش سرانه مطالعه در سال های اخیر که در تحقیقات مرتبط به وفور به آن اشاره شده است، نداشتن اطلاعات کافی در خصوص کتاب ها و محتوای آن ها و همچنین عدم توانایی در جستجوی صحیح کتب تألیفی و ترجمه شده است. در نتیجه هدف اصلی این پژوهش، مطالعه و نیازسنجی از کاربران ایرانی به منظور طراحی سامانه‌ای کاربر‌محور است که از طریق آن، قشر وسیعی از کاربران بتوانند در زمینه‌های تخصصی و غیر‌تخصصی، به شیوه‌ای سهل‌الوصول به جستجوی منابع مطالعاتی پرداخته و بنابر اطلاعات کافی به خرید کتاب بپردازند. در این پژوهش با استفاده از فرآیند طراحی کاربر‌محور، عوامل مؤثر بر زمینه استفاده از اپلیکیشن بررسی شده؛ همچنین پس از انجام مطالعه میدانی، استخراج وجوه اشتراک و تمایز پرسوناها و اولویت‌بندی نیازمندی‌های آن‌ها، ایده پردازی به روش بارش‌فکری و سناریو‌پردازی انجام پذیرفته و بر اساس دستورالعمل‌های منتج از ابزارهای مختلفِ فرآیند طراحی کاربر‌محور، قابلیت‌های اصلی و فرعی اپلیکیشن و فرایند تعامل کاربر، طراحی و در قالب نمونه قابل آزمون ارائه گردیده است. نتایج بررسی و آزمون طرح نشان می‌دهد که طراحی اپلیکیشن کاربر‌محور بر مبنای مطالعه و نیازسنجی از کاربران، با ایجاد بستری مناسب برای آن ها که بتوانند شیوه ای از جستجوی منابع مطالعاتی را در قالب فرآیندی جدید تجربه نمایند، جستجوی تخصصی ِمنابع مطالعاتی و خرید آن‌ها را سهولت می‌بخشد. این سامانه این امکان را فراهم می سازد تا با بهره گیری از ساختاری خلاقانه، کتاب ها و موضوعات بین رشته ای به سادگی قابل تشخیص و دستیابی باشند و مزایای ارزشمندی را نیز برای ناشران به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Iranian users in order to design a participatory mobile application for advanced search and purchase of study resources

نویسندگان [English]

  • Roya Attarian 1
  • Ebrahim Bagheri Taleghani 2
1 MA in Industrial Design, Applied Arts Faculty, Art University, Tehran, Iran.
2 Semnan University
چکیده [English]

According to the decrease of reading rate in recent years, the decrease of general and specialized knowledge of the community can be predictable. Too many reasons are known as the causes of reading rate decrease, but one of the most important of them, according to the related researches, is lack of information about books. The low ability of users to search for books, can be another reason of the proposed problem. Furthermore, economic problems of the publishers in informing and advertising of new published documents can be listed in the main causes of reading rate changes.
Thus, the main goal of this research is studying Iranian users for designing a mobile application in order to make an opportunity for them to search the academic and non- academic documents efficiently, effectively and in a new attractive experience. By using this service and application, the users can become aware of all kinds of book information, purchasing ways, the relevant publishers, books table of content, selling rate and the level of reader satisfaction. Moreover, a creative and cost effective solution for economic problems in book advertising is another purpose of this research.
The research hypothesis is that user's needs assessment and designing this application in an effective and user- centered way can lead a useful book searching process as well as making a good purchasing facility for the users. This study by purpose is practical and the required information was collected in a library and field study manner through observation and questionnaire. Also, the process of data analysis has been done by qualitative and quantitative methods.
According to UCD Process, the context of use has been specified and used in design process. Afterwards, user requirements have been recognized accurately in order to be utilized in ideation phase. The ideation process has been done according to research goals and user requirements. Subsequently, by using user- centered design approach and related tools, the process of idea development has been done precisely too. So, various tools such as brainstorming, task- function mapping, function allocation, scenarios of use, user journey map, and information architecture have been used wherever needed. In the following steps, paper prototype and wireframes were made and became ready for the test. In this section, an entire evaluation has been done by two different groups of users and publishers and the evaluation results were used to finalize the design. Thus, the latest version of the design was obtained.
The results of this research show that design of this effective and user- centered application, facilitates advanced book searching process and book purchasing. This application provides various benefits to the publishers and users. Easy retrieval of academic and non-academic books and resources, view and access to useful features of each document, finding the interdisciplinary resources, and being able to purchase them using various means are some of the system’s accomplishments for the users. Also increase of sales rate, direct and indirect marketing, and decrease of advertising costs are some of the beneficial results for the publishers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • User- centered design
  • User experience design
  • User interface design
  • Book selling application
  • Participatory system
  • ابراهیمی، مجتبی؛ میرحسینی، زهره (1393). بررسی میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران (موانع و راهکارها). نشریه دانش شناسی، (24)، 25-40.
  • امتی، الهه؛ علیپور، اکرم (1395). عناصر مهم در طراحی رابط کاربری، قابلیت استفاده و مسائل فنی پایگاه داده ها. مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، 2(2)، 59-72.
  • امیدعلی، قاسم؛ نور محمدی، حمزه علی (1394). الگوهای سنجش و اندازه گیری سرانه مطالعه در ایران. فصلنامه نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 6(1و2)، 67-80.
  • جعفرپور، محمود؛ رحمان سرشت، حسین (1388). ارایه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن در دانشگاه های کشور. نشریه پژوهشنامه بازرگانی، (52)، 211-248.
  • حاجی حیدری، نسترن؛ بختیار نصرآبادی، محمد؛ سلطانی دلگشا، محمد و اسماعیلی گیوی، حمیدرضا (1386). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فروش محصولات فرهنگی (کتاب) در ایران. نشریه مطالعات مدیریت صنعتی، (17)، 23-48.
  • دادگران، محمد؛ خرازی آذر، زهرا و دبلشکی، فرحناز (1396). نقش شبکه های اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی (مطالعه موردی: دنبال کنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام). نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی، (22)، 109-128.
  • رجوعی، مرتضی؛ عزت زاده، مستوره و سعیدی، سمیه (1394). تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتب الکترونیک. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، (72)، 255-276.
  • رشیدی، بهمن؛ زرین آبادی، زرین و طالبی، اکرم (1391). راهنمای استفاده از پایگاه های اطلاعاتی. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان.
  • سعیدی، مرتضی؛ رجوعی، سمیه (1392). تجزیه و تحلیل عوامل چهارگانه اثربخش بر موفقیت بازاریابی وب در فروش کتب الکترونیک از دیدگاه ناشران. نشریه پژوهشنامه چاپ و نشر، (6)، 75-87.
  • مظفری، عظیمه؛ حیاتی، زهیر و مظفری، افسانه (1397). ارایه مدل ترکیبی به منظور پیش بینی نوع نیاز مشتری در فروش اینترنتی کتاب (مطالعه موردی: فروشگاه اینترنتی آدینه بوک). مجله اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، (94)، 88-112.
  •