تحلیل نشانه‌شناختی عکس‌های جف وال بر اساس رمزگان پنج‌گانه رولان بارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران

2 استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران

10.30480/vaa.2024.4873.1844

چکیده

نشانه‌شناسی، اثر هنرمند را به متنی سرشار از نشانه‌هایی تبدیل می‌سازد که می‌توان آن‌ها را از طریق رمزگشایی، بازتعریف کرد. رولان بارت با استفاده از نشانه‌شناسی، علاوه بر تبیین معنای پیام‌های این ساخته‌های فرهنگی، به بررسی نیت، نحوه تولید و هویت تولیدکنندگان آن‌ها نیز می‌پردازد. بارت مدلی را تحت عنوان «رمزگان پنج‌گانه» (هرمنوتیک، نمادین، پروآیرتیک، معنایی، ارجاعی یا فرهنگی) ارائه می‌نماید که توسط آن نشانه‌ها را به نظام‌های معنادار تبدیل می‌سازند. مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی عکس‌های صحنه‌پردازی شده جف وال، هنرمند معاصر کانادایی، بر اساس رمزگان پنج‌گانه بارت است. هدف اصلی، خوانش آثار وال بر اساس رویکرد بارت است. این پژوهش از نوع نشانه‌شناسی از مجموعه روش‌های کیفی است. گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه‌ای و مشاهده تصاویر است. تحلیل با روش کیفی بر اساس نشانه‌شناسی بارت است. نمونه‌گیری گزینشی غیرتصادفی است. در بررسی این عکس‌ها، به طور ضمنی این نتیجه حاصل گردید که عکس‌های جف وال قابلیت خوانش، تفسیر و رمزگشایی بر اساس رمزگان پنج‌گانه بارت را دارا است، زیرا از یک سو، عکاس، با روایت بصری اثر خویش مخاطب را با خود همراه ساخته و از سوی دیگر، مخاطب را به خوانش و تفسیری تازه بر مبنای پونکتوم شخصی خویش وادار می‌سازد؛ به‌گونه‌ای که معنا از سطح تصویر صحنه‌پردازی شده فراتر رفته و موجب خلق معنایی شخصی و تازه اثر می‌گردد. آثار جف وال مخاطب را مجبور می‌کند که بر اساس پونکتوم شخصی او آن را بخواند و تفسیر کند که منجر به ایجاد معانی جدید و شخصی می‌شود. چنین است که به‌واسطه آنچه بارت آن را پونکتوم نامیده است، عکس‌های جف وال تبدیل به متنی می‌شوند که معنای آن‌ها وابسته به معانی است که مخاطب پیوسته و آگاهانه، با ارجاع به دانش و تجربه زیستی خویش می‌آفریند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Semiotic Analysis of Jeff Wall's Photos Using the Five Codes of Roland Barthes

نویسندگان [English]

  • Vahid Babaei 1
  • Javad Amin Khandaqi 2
1 Master's student, Faculty of Art, Architecture and Urban Planning, Eqbal Lahoori Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Dramatic Literature, Faculty of Arts, Ferdows Higher Education Institute, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Semiotics transform the artist's work into a text full of symbols that can be reinterpreted through decoding. Roland Barthes uses semiotics, in addition to explaining the meaning of the messages of these cultural creations, he also investigates the intention, the way of production, and the identity of their producers. Barthes explains how signs are transformed into meaningful systems through the use of 'Five codes' (hermeneutics, symbolic, poetic, semantic, referential, or cultural). This research is aimed at analyzing the staged photographs of Jeff Wall, a Canadian contemporary artist, using Barth's five codes. The primary objective is to read Wall's works using Barthes's approach. The type of research used in this study is semiotics and involves qualitative methods. Gathering information through a library method and viewing images. Analysis with qualitative method is based on Barthes semiotics. Selective sampling is non-random. According to this research, Jeff Wall's privileged position in the world of fine art photography is achieved through the use of symbols and the reproduction of understated concepts from art history. After using Bart's five codes to examine the photos, it was discovered that the text was read by the photographer, Bart's codes, and the audience. In codes dedicated to reading text with studious and explicit meanings, the role of the reader is weak, and in codes dedicated to written text with punctuation and implied meanings of the image, the reader has the role of creating the text. Jeff Wall's photographs can be read, interpreted, and decoded based on Barth's five codes, because on the one hand, through visual narration of his work, the photographer takes the audience with him, and on the other hand, he leads the audience to new reading and interpretation based on punctum. He forces himself; in such a way that the meaning goes beyond the level of the staged image and causes the creation of a personal and new meaning by the audience facing the work. This study suggests that more research be done on the semiotic analysis of Jeff Wall's photos. By conducting this research, we can gain a deeper understanding of the concepts and connections in Jeff Wall's photographs and gain a better understanding of their significance in contemporary art. Also, the relationship of Jeff Wall's photographs with other works of art such as painting, cinema, and literature can be examined and help us to understand the impact and differences of Jeff Wall's photographs with other works of art. Additionally, it is important to consider the significance of Jeff Wall's photographs in shaping culture and society. By examining the impact of these works on the ideals, values, and attitudes of society, it is possible to understand how Jeff Wall's photographs affect the interaction with culture and society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • staged photography
  • Jeff Wall
  • Roland Barthes
  • semiotics
  • five codes
فهرست منابع
-تهران: مرکز. های تصویری تا متن.از نشانه .)1۳99احمدی، بابک (
-نظر، تهران: کتابخانه فروردین.ترجمه ثریا پاک های فرهنگ عامه،ای بر نظریهمقدمه .)1۳92استریناتی، دومینیک(
-ترجمه پیام یزدان جو، تهران: مرکز. روالن بارت. .)1۳92آلن، گراهام(
-ترجمه نیلوفر معترف. تهران: چشمه. اسی.کهایی درباره عاتاق روشن، اندیشه .)1۳84بارت، روالن(
-ز.کترجمه پیام یزدان جو. تهران: مر روالن بارت نوشته روالن بارت. .)1۳8۵بارت، روالن(
-ترجمه شیرین دخت دقیقیان. تهران: مرکز. اسطوره، امروز. .)1۳98بارت، روالن(
-پور تهران: افراز.ترجمه سپیده شکری اس زد. .)1۳99بارت، روالن(
-شناسی عناصر بازنمایی هویت آنالین (مطالعه). نشانه1۳9۵جهرمی، حسین و نحوی نظام آبادی، مرضیه( بصیریان
40ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő۱۴۰۳ | بهار 4۳ فصلنامۀ علمی - پژوهشی دانشگاه هنر | شمارۀ
.28-۵ ،)27 سال چهارم (شماره رسانه، دار ایرانی در اینستاگرام).کاربران پرطرف
-کاوانه فضای خالی در عکاسی انتزاعی). «تحلیل روان1401پاکدل، الهام، امین خندقی، جواد و صدیقی فرد، مرتضی(
.18-۵ ،)4 سال بیست و هفتم (شماره هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، مبتنی بر فضای بالقوه (مورد مطالعاتی: اوتا بارت)».
-های مد ریچارد اودون برشناسی (موردپژوهی: بررسی عکستحلیل عکاسی مد با رویکرد نشانه .)1۳9۳پاینده، نوشین(
ارشد. دانشگاه علم و فرهنگ.نامه کارشناسیپایان بارت). شناسی روالناساس نظریه نشانه
-ترجمه مهدی پارسا. تهران: سوره مهر. شناسی.مبانی نشانه .)1400چندلر، دانیل(
-مدرن با تأکید بر آرای تئودور آدورنو و معرفی آثار گئورگ بازلیتس، جف وال وبررسی هنر پست .)1۳9۵حسامی، منصور(
ارشد. دانشگاه الزهرا (س).نامه کارشناسیپایان مارینا آبراموویچ.
-.108-101 ،)8 سال چهارم (شماره مایه،نقش ). «ماهیت وجودی استودیوم و پونکتوم در عکس».1۳90پور، محمد(حسن
-باغ نظر. نگاری مدرن»،ساز شمایل ). «عکاسی، دستگاه تداوم1۳98پور، محمد، الستی، احمد، و بلخاری، حسن(حسن
.28-17 ،)7۳ سال شانزدهم (شماره
-تهران: گیلگمش. عکاسی سیال. .)1400حکیم جوادی، پریسا(
-پردازی شده).(مطالعه موردی: عکاسی صحنه ۱۹۶۰ کاربرد روایت در هنر معاصر پس از .)1۳9۳خادمی، شیرین(
ارشد. دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکزی.نامه کارشناسیپایان
-بررسی و تحلیل مفهوم زندگی روزمره در عکاسی معاصر (نمونه پژوهشی: جف وال، الک سوث، .)1۳9۶دهقانی، آرش(
ارشد. دانشگاه هنر تهران.نامه کارشناسیپایان پل گراهام).
-تهران: شناسی.اندیشی نشانهمجموعه مقاالت هفتمین هم ). «مکان، جنسیت و بازنمایی سینمایی».1۳9۳سجودی، فرزان(
سخن.
-تهران: علم. شناسی کاربردی.نشانه  .)1۳87سجودی، فرزان(
-تهران: دایره المعارف بزرگ اسالمی. ای و نقش آن در تحلیل هنر.شناسی الیهنشانه .)1۳9۵سجودی، فرزان(
-گیری مفهوم خود و دیگری در انیمیشن). «واکاوی نحوه شکل1۳97شایگان فر، نادر؛ سجودی، فرزان و تورجی، قاسم(
سال بیست و پنجم (شماره های ارتباطی.پژوهش بر روش فنی (جان فیسک) و پنج سطحی (روالن بارت)».بن تن باتکیه
.1۵4-129 ،)2
-پردازی شده با نگاهی به آثار). «بررسی عنصر روایت در عکاسی صحنه1۳9۳زاده، محمدرضا و خادمی، شیرین. (شریف
.۳7-۳2 ،)7 (شماره چیدمان. جف وال و سندی اسکاگلند»،
-). «خوانش بارتی از بازسازی مرگ ناموران تاریخ معاصر ایران».1۳9۵فر، اصغر(شیخ مهدی، علی؛ خبیری، فروغ و فهیمی
.۵1-29 ،)1 سال هشتم، (شماره شناسی هنر و ادبیات،جامعه
-ی عملی ازی روالن بارت با نمونهگانه). «توضیح و معرفی متدولوژی رمزگان پنج 1۳91صفیئی، کامبیز و سالمی، مسعود(
.1۶2-140 ،)2۵ و 24 سال ششم، (شماره مطالعات نقد ادبی، ها اثر فریدریش دورنمات».ی فیزیکداننمایشنامه
-تهران: قصه. شناسی هنر.درآمدی بر نشانه .)1۳82ضمیران، محمد. (
-تهران: شورآفرین. جوار.های همالگوها در هنر ایران باستان و سرزمینشناسی کهننشانه .)1۳9۶طاهری، صدرالدین(
-نامهپایان بر نظریه روالن بارت.های دو دهه اخیر، باتکیهبررسی روایتگری در عکاسی خودنگاره  .)1۳98فاطمی، مریم(
المللی فارابی.ارشد. دانشگاه هنر تهران، پردیس بینکارشناسی
-.142-12۵ ،)20 و 19 ترجمه مژگان برومند، (شماره ارغنون. ). «فرهنگ تلویزیون»،1۳80فیسک، جان(
-تهران: های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در عکس.عکاسی و نظریه: بررسی تطبیقی نظریه .)1۳97مقیم نژاد، مهدی(
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسالمی.
-ترجمه سجاد غالمی. تهران: آوند دانش. روالن بارت. .)1۳99موریارتی، مایکل(
-ارشد. دانشگاه تهران.نامه کارشناسیپایان بیانگری و نماد آینه در هنر مدرن و معاصر. .)1۳9۵وجدانی، نیلوفر(
گانه ...های جف وال بر اساس رمزگان پنجشناختی عکستحلیل نشانه41ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő
- Barthes, R. )1981(. Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Macmillan.
- Bell, G. W1985. . Evocations of the everyday: The Street Pictures of Jeff. Master of Arts. The
University of Oregon.
- Egan, S. )2013(. “Storytellers: Jeff Wall and Edward S. Curtis”. Visual Resources, 29)3(, 216-
245.
- Ellison, R. )1995(. Invisible Man. New York: Vintage International.
- Furst, L. R. )1988(. “Realism and its code of accreditation”, Comparative Literature Studies, 25,
101-126.
- Galassi, P., Wall, J., Beneza, N., & Rondeau, J. )2007(. “Jeff Wall: an exhibition organized by
Peter Galassi, The Museum of Modern Art, Neal Beneza”. San Francisco Museum of Modern Art,
New York: Museum of Modern Art.
- Gibson, S. )2004(. Jeff Wall and the Painter of Modern Life: Modernity, Contemporary
Photography and the Challenge of Postmodernism. Master’s thesis. The University of Montreal.
- Modigliani, L. )2018(. “Jeff Wall’s Picture for Women )1979( and The Destroyed Room
)1978(: colonizing the space of gendered discourse”. Engendering an Avant-garde. Manchester:
Manchester University Press, 22-48.
- Newman, M. )2007(. Jeff Wall: Works and Collected Writings. Barcelona: Ediciones Poligrafa.
- Oliver, A. )2013(. “Illuminating obscurity: An interpretation of the relationship between Jeff
Wall and Édouard Manet”. Journal of Visual Art Practice, 12)1(, 109-115.
- Palmer, D. )2020(. Photography and Collaboration: From Conceptual Art to Crowdsourcing.
New York: Taylor & Francis.
- Präkel, D. )2010(. The Fundamentals of Creative Photography. London: Bloomsbury Academic.
- Sava, S. )1996(. Cinematic Photography, Theatricality, Spectacle: The Art of Jeff Wall. Ph.D.
Thesis. Simon Fraser University.
- Scholes, R. )1985(. Structuralism in Literature. New Heaven and London: Yale University Press.
- Vasudevan, A. )2007(. “The photographer of modern life›: Jeff Wall›s photographic materialism”.
Cultural Geographies, 14)4(, 563-588.