نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه عکاسی، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران

10.30480/vaa.2025.5669.1966

چکیده

این پژوهش به تحلیل مفهوم مکان و نامکان در مجموعه عکس "پامنار" اثر مهدی وثوق‌نیا می‌پردازد. مسئله اصلی تحقیق، بررسی بازنمایی فضاهایی است که یا دارای هویت، تاریخ و ارتباطات اجتماعی معنادار "مکان" هستند یا فاقد این ویژگی‌ها بوده و به عنوان "نامکان" تعریف می‌شوند. هدف این مطالعه، تبیین و تحلیل نحوه‌ی بازنمایی این دو مفهوم در عکاسی شهری است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات از طریق منابع کتابخانه‌ای گردآوری شده است. برای تحقق اهداف پژوهش، از رویکرد مارک اُژه در بحث مکان‌نگاری استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عکس‌های وثوق‌نیا، با تمرکز بر تضادها و نازیبایی‌های شهری، به خوبی مفهوم نامکان را نشان می‌دهند و تغییرات و تحولات فضای شهری مدرن و تأثیرات آن بر هویت، تاریخ و ارتباطات اجتماعی را آشکار می‌سازند.روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات از طریق منابع کتابخانه‌ای گردآوری شده است. برای تحقق اهداف پژوهش، از رویکرد مارک اُژه در بحث مکان‌نگاری استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عکس‌های وثوق‌نیا، با تمرکز بر تضادها و نازیبایی‌های شهری، به خوبی مفهوم نامکان را نشان می‌دهند و تغییرات و تحولات فضای شهری مدرن و تأثیرات آن بر هویت، تاریخ و ارتباطات اجتماعی را آشکار می‌سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Representation of Place and Non-place in Urban Photography Based on Marc Augé's Theory (Case Study: The Photo Series "Pamenar" by Mehdi Vosoughnia)

نویسندگان [English]

  • Pejman Dadkhah 1
  • Hamid Jalalian 2

1 Assistant Professor, Iqbal Lahori Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

2 Master's degree student in photography, Iqbal Lahori Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

چکیده [English]

This study analyzes the concepts of place and non-place in the photo series "Pamenar" by Mehdi Vosoughnia. The main focus is on examining the representation of spaces that either possess meaningful identity, history, and social connections ("place") or lack these characteristics and are defined as "non-place." The aim of the study is to explain and analyze how these two concepts are represented in urban photography.
The research method is descriptive-analytical, and the data have been collected through library resources. To achieve the research objectives, Marc Augé's approach to ethnography has been utilized. The findings indicate that Vosoughnia’s photographs effectively depict the concept of non-place by emphasizing urban contrasts and disharmonies, while also revealing the changes and transformations of modern urban spaces and their impact on identity, history, and social connections.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Place
  • Non-place
  • Urban Photography
  • Marc Augé’s Theory
  • Mehdi Vosoughnia