نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

2 استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

10.30480/vaa.2023.4233.1737

چکیده

موسیقی به عنوان قلمرویی دست‌نایافتنی و شنیداری به واسطه بعدی ذهنی که مجال بسیاری برای پرواز تخیل فراهم می‌آورد، همواره دارای جاذبه‌ای ذاتی بوده که هنرمندان بسیاری را بر فتح خویش فرامی‌خوانده است. موسیقی به دلیل عدم حضور ماده در شکل‌گیری، به هنر بی‌مکانی تعبیر می‌شود که سیال است و در ذهن جریان می‌یابد. مجاورت تصویر با موسیقی می‌تواند اندیشه را به سوی نوعی عینی ساختن مفاهیم نهفته در پس آثار موسیقی سوق ‌دهد. در پژوهش حاضر به بررسی عناصر تاثیرگذاری از موسیقی می‌پردازیم که توانسته به دنیای تصویر راه یابد، و نقشی مشابه آنچه در قطعه موسیقی داشته در تصویر ایفا کند. عناصر موسیقایی همچون رنگ و طنین‌صدا، ریتم و هارمونی که در مقایسه با عناصر شاخص تصویری همچون خط، رنگ، ریتم و ترکیب‌بندی قابل تحلیل می‌گردند. در این پژوهش از مجموعه تصویرسازی‌های راکهام برای اپرای حلقه، هشت تصویر برای نمونه انتخاب و مورد بررسی قرارگرفته‌اند. در این نوشتار با در نظر گرفتن خصوصیات موسیقی واگنر و ابداعات و اندیشه‌های تاثیرگذار وی در اپرای حلقه، و بررسی ویژگی‌های تصویری راکهام در مجموعه تصویرسازی‌هایش برای اپرا، با در خدمت گرفتن روشی توصیفی- تحلیلی در این جستجوی دو جانبه، برآنیم تا میزان تاثیرپذیری راکهام از فضای موسیقایی، و از اندیشه‌های نهفته در پس عظمت آن را دریابیم و پیوندی میان این دو عرصه برقرار سازیم. و این چنین در می‌یابیم که آثار واگنر و درام موسیقایی‌اش از جنبه‌های دیداری بسیاری برخوردار است. در آثار راکهام نیز، نوع به‌کارگیری، قدرت و پیوستگی خطوط در پهنه تصویر، برگزیدن پالت رنگی مینیمال و لایه‌های سبک رنگ و همچنین فضاسازی‌های انجام شده، بستری را برای هم‌اندیشی و نزدیکی میان موسیقی اپرا و قاب تصاویر فراهم آورده‌ است. و این هم‌نشینی امکانی را فراهم می‌آورد تا از دریچه ذهن تصویرآفرین تصویرگر، قدم به دنیای درونی و ذهنی موسیقی‌ساز گذاشت و دور از دسترسی را دستیافتنی ساخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Musical Feature of Arthur Rackham's Illustrations from Wagner's Ring Cycle Opera

نویسندگان [English]

  • Neda Taheri Boshrooyeh 1
  • Behnam Kamrani 2

1 Illustration, Faculty of Visual Arts, Tehran University of Art

2 , Assiatant Professor Grade 8 Fculty Member, Faculty of Visual Arts, Tehran University of Art.

چکیده [English]

Music, as an unattainable auditory realm, which provides many opportunities for the flight of imagination, has always had an inherent attraction that has called many artists to conquer. Due to the absence of material in formation, music is interpreted as the art without place, which is fluid and flows in the mind. The proximity of the image to the music can leads the thought to a kind of objectification of the concepts behind the works of music. In the current research, we will study the influential elements of music that have been able to enter the image world, and play a similar role in the image as in the piece of music.Musical elements such as sound, color, rhythm and harmony, which can be analyzed in comparison with visual index elements such as line, color, rhythm and composition. In this research, eight images from the collection of Rackham's illustrations for Ring Opera have been selected and analyzed.
In this paper, considering the characteristics of Wagner's music in Ring opera, and studying the characteristics of Rackham's illustrations, using a descriptive-analytical method in this mutual search, we try to understand the extent of Rackham's influence from musical space, and to establish a connection between these two fields.
Studying the features of Rackham's illustration as an English illustrator of the Victorian era shows us the face of a person who uses different styles in his illustrations. He is best known for his detailed illustrations depicting the mystical world of fantasy and fairy tales.By studying Rackham's worksو we feel a suspension between the material and magical worlds. How to use line as rotating shapes influenced by Art Nouveau, Soft and delicate coloring in close-up spectra is similar to Japanese prints. Abstract representation of nature and the characteristic of animism in trees has added grotesque aspect to the images.
Wagner's works and his musical drama have many visual aspects too. The influence of music can be considered in the following aspects in Rackham’s work: The rhythmic and wavy representation of the lines reflects the musical characteristic of the images. Also, the change in the thickness of the lines, which causes heaviness and lightness, is similar to the sound energy, which can be understood in different instruments. Continuous lines are reminiscent of Wagner’s long sentences with no cadence . Gradual changes between colors demonstrate the chromatic intervals in the music. The power and quality of the lines are portrayed as the high intensity of the sounds and the strong dynamics of the music. The sense of musical movement is evident in the inherent nature of Rackham's lines. By using lines, Rackham distances himself from the actual display of volumes, and becomes more akin with the abstraction of music. But Rackham, in the face of the greatness of Wagner's music, has acted fantastically and has become more decorative than psychological. And this is partly due to his lack of understanding of the music space and inability to deal with his sense of fantasy and personal view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Richard Wagner
  • Music
  • Ring Cycle Opera
  • Arthur Rackham
  • Illustration