نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری، مرمت اشیاء فرهنگی- تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مرمت اشیاء فرهنگی- تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

10.30480/vaa.2024.4299.1777

چکیده

نگرش‌های موجود در عرصه‌ی حفاظت و مرمتِ آثار تاریخی–هنری و شیوه‌های حفاظتی، در بنیادی‌ترین وجه آن، دو عنصر" اثر هنری" و "شناسنده" را درنظر دارد. هدف این نوشتار، که با بهره‌گیری از روش توصیفی و تحلیلی فراهم آمده‌است، این است که نحوه اثرگذاری تفسیر شناسنده از اثر و نتایج آن مورد توجه قرارگیرد. همچنین آن بخش از حفاظت و مرمت که ناظر بر پذیرش سوژه-محوری در مداخلات مرمتی در اثرهنری است مورد بررسی قرارگرفته‌است. در این راستا، چگونگی معنابخشی مرمتگر به اثرهنری و اهمیت مؤلفه‌های ناشی از فردیّت انحصاری مرمتگر به‌عنوان شناسنده اثر با نگاه به نظریات نوخاسته در فلسفه و روانشناسی هنر بررسی شده‌است تا بتوان از این رهگذر، کاربرد اخلاق مرمتی کلاسیک در مرمت امروز مورد بازنگری قرار‌گیرد. در این راستا، این مقاله، به مفهوم مخاطب‌محوری در هرمنوتیک نگریسته و نظریات مرتبط با آن، در گستره‌ی مرمت را مورد بررسی قرارداده است. سپس از طریق شناخت چگونگی اثرگذاری مؤلفه‌های ذهنی شناسنده، با تکیه بر آن دسته از تئوری‌های علمی که در شاخه روانشناسی هنر مطرح و آزموده شده‌اند و با استناد به نظریات اروین پانوفسکی و نیز چترجی در ایجاد معنا و دریافت نهایی از اثرهنری، نتیجه گرفته است که با پذیرش فردیت به‌ عنوان یکی‌ از اثرگذارترین عناصر در مرمت ، ضروری است که کارکرد آنچه که تا کنون با عنوان اخلاق مرمتی در قواعد و منشورهای حفاظتی وضع گردیده، مورد بازنگری قرار ‌گیرد. همین‌ طور مرمت مخاطب‌محور که در آن، هدف مخاطب از بازدید و نیز نحوه معنا بخشی آثار موردتوجه قرار می‌گیرد وارد عرصه مرمت کشورمان گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The restorer's interpretation of the work of art and its role in restoration

نویسندگان [English]

  • Nadia Aliani 1
  • Kouros Samanian 2

1 PhD Candidate , Art Conservation, Faculty of Applied Arts, Tehran Art university, Tehran, Iran

2 Faculty Member/associate professor/ Faculty of Art Conservation and Museum Studies/ Tehran University of Arts/Tehran/ Iran

چکیده [English]

Abstract
Existing approaches in the Conservation of historical-artifacts and the formation of the ethics and theorical methods of conservation, in Its most fundamental aspect considers the two basic elements of "Work of art " and "Identifier ". The purpose of this article, which has been prepared by using the descriptive and analytical method, is to pay attention to the effect of the researcher's interpretation of the artifacts and its results. Also, that part of conservation that oversees the acceptance of subject-oriented interventions in works of art has been investigated. In this regard, present research examined, the way restorer gives meaning to the work of art and also the importance of the individuality of the restorer as an identifier of the artifact and a surveys new ideas in the philosophy and psychology of art, in order to review the ethics of restoration.
In this regard, this article looks at the concept of audience-centeredness in hermeneutics and examines related theories in the field of restoration. Then, by knowing the impact of cognitive components of the mind on art conservation, and by using those scientific theories that have been proposed and tested in the field of psychology of art, also by referring to the theories of Erwin Panofsky and Chatterjee, this article has concluded that by accepting individuality as One of the most effective elements in restoration, it is necessary to review the function of what has been established as restoration ethics in conservation rules and charters. In the same way, audience-oriented restoration, in which the audience's purpose of visiting and the way of giving meaning to the works are taken into consideration, should enter the field of restoration in our country. The fundacion of any act of restoration and conservation can be found in two components: the restorer (recognizer) or subject and the work of art (object or subject of recognition). The attitude that governs restoration ethics in the classical way, emphasizes on concepts such as authenticity and substance on the one hand, and the characteristics of the creator of the work or the author, on the other hand and also considers the artwork as a reference for restoration decisions,. and for this reason it is different, from the New ethics and manners, which emphasize the central role and strong impact of the audience in meaning making with art and the final interpretation leading to the restoration of the work of art,.
Although a number of defining titles in the restoration of works of art, such as judgment, , meaning,making, perception and etc., are common among classical and modern theories of restoration, but there is a opposition of attention to the qualities of the material of the artwork against the quality of the mind of the perceiver. , therefore that is the essence which causes the formation of traditional and new views in restoration theories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Preservation and Conservation
  • Hermeneutics
  • Audience-centered
  • Meaning Making
  • Cognitive model