نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته رشته عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

3 مربی، گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

10.30480/vaa.2024.5004.1877

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی جامعه‌شناختی عکس‌های آلبوم ‌عروسی در نظام خانواده‌ ایرانی است. با مطالعه آلبوم عکس عروسی می‌توان به درک بسیاری از تحوّلات اجتماعی در ساحت فرهنگ تصویری دست یافت. فرایند تحقیق در این پژوهش کیفی به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و بر اساس مطالعه‌ آلبوم‌های عکس مراسم عروسیِ خانواده‌های طبقه متوسط گیلانی از 1360 هجری شمسی تا پایان 1400 هجری ‌شمسی، ارتباط عروسی و عکاسی از منظر جامعه‌شناختی بر اساس نظریه نمایش‌خود در زندگیِ روزمره از اروینگ گافمن واکاوی شد. پرسش‌های پژوهش عبارتند از: شیوه‌های بیان خود و هویت‌سازی در عکاسی چگونه است؟ عکاسی‌عروسی تحت ‌تاثیر چه نیاز اجتماعی‌ به امر متداول در مراسم ازدواج در آمد؟ عکاسی‌ به مثابه رسانه چه نقشی در تحولات مراسم عروسی طی دهه 60 تا اوایل قرن جدید داشته است؟ براساس تحلیل داده‌ها در 12 آلبوم عکس مراسم عروسی، سه تحوّل اساسی فرهنگی در شیوة عکاسی‌عروسی یافت شد: اوّل عکاسیِ عروسی‌ مستندسازانه در بازه‌ زمانی 1360 تا اواسط دهه80 که عکاس نظاره‌گر است. دخل و تصرفی که معنای مراسم و هویت را دگرگون کند در عکس‌ها نمایان نیست و حضار بسیار شبیه به خود واقعی‌شان در تصاویر ثبت شدند، دوّم عکاسی‌عروسی تصویرسازانه است که بازه زمانی اواسط دهه 80 تا قبل از اواسط دهه90 را در بر می‌گیرد و نقش عکاسان آتلیه‌ای پررنگ‌تر می‌شود. در این دوره شاهد تصویرسازی به معنای وجود جلوه‌های فراوان تصویری هستیم که موقعیت عروس و داماد را در موقعیت دروغین یا در جهانی خیالی به تصویر می‌کشد هم‌چنین بر اساس یافته‌های پژوهش، در مسیر طی شده‌ی چند دهه‌ی اخیر، ایده‌های فرهنگ ملی و مذهبی به مرور کم‌رنگ‌تر شده است. سوّم آنکه عکاسیِ عروسی صحنه‌پردازانه به همراه استعاره‌های کلیشه‌ای، بازه زمانی اوایل دهه 90 تا اوایل قرن جدید را در بر می‌گیرد. و هرچقدر از دهه‌های گذشته به جلو آمدیم ایده‌آل‌سازی مذهبی و سیاسی ناپیدا‌تر شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A research on the cultural evolution of wedding photography in the wedding albums of Guilan province using the opinions of Erving Goffman (1980-2022 )

نویسندگان [English]

  • Amirhosein Golpour navidehinezhad 1
  • Mohammad Khodadadi motarjemzadeh 2
  • Mohammad Hoseini markhali 3

1 Department of Photography, Faculty of Visual Arts, Tehran University of Art, Iran

2 Department of Photography, Faculty of Visual Arts, University of Arts, Tehran, Iran

3 Department of Photography, Faculty of Visual Arts, Tehran University of Art, Iran

چکیده [English]

albums, as a form of social representation, are influenced by the ongoing political, social, and cultural changes in each country and region, portraying these transformations in various ways through images. By studying wedding photo albums, one can gain insight into many social developments within the realm of visual culture. This research, based on the study of wedding photo albums of middle-class Gilani families from 1980 to 2021, explores the relationship between weddings and photography from a sociological perspective, drawing upon Erving Goffman's theory of self-presentation in everyday life.Through data analysis of 12 wedding photo albums, three key cultural transformations in wedding photography were identified:
First, documentary wedding photography, from 1980 to the mid-2000s, where the photographer is an observer, And interference to change the meaning of the ceremony and identity is not seen in the photos.The photographer faithfully looks at the ceremony in the designated environment, even outside the ceremony, the photographer is indifferent to the changes that can be made. However, photographic curiosities can be found in the albums, such as photos of informal scenes as well as behind-the-scenes images of weddings where relatives are busy cooking the wedding dinner. One of the consequences of the documentary approach in wedding photography is the photography of wedding rituals that can be found in albums. For this reason, we see unusual images such as acts of misunderstanding and even entering the hidden parts of the ceremony and behind the scenes.
Second, illustrative wedding photography, covering the period from the mid-2000s to the late 2010s, with studio photographers playing a more prominent role. During this period, we observe imagery in the sense of abundant visual effects. with the introduction of the digital system in photography, effects (effects, effects) and montages that depict the position of the bride and groom in an imaginary world are becoming more widespread. In this period, we see visualization in the sense of many visual effects. also, regarding the makeup of the bride's face, in this period of time, thick makeup is discussed at the level of fashion magazines and cosmetics advertisements. Getting out of the official space of the wedding ceremony and recording part of the action in the space outside the celebration environment can be seen as the beginning of using natural scenery and finding the right place
Third, Staged wedding photography, accompanied by clichéd metaphors, encompasses the period from the early 2010s to the early 2021s. This method became popular as a ritual in wedding ceremonies. As mentioned earlier, the increase in the use of natural landscapes and finding ideal spaces can be seen in the 2010s. In the wedding photo frame of this decade, there is no trace of the image of others, even the bride and groom have drawn themselves in the awe of unattainable heroism by taking ideal and mythical poses

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural developments
  • Society display
  • ceremonial
  • wedding photography
  • Guilan