نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30480/vaa.2012.259

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Genetic Criticism Approach towards the Mural on Khorramshahr Mosque

چکیده [English]

نقد تکوینی نقدی است که مراحل پیش از تولید یک اثر ادبی- هنری را بررسی و مطالعه می‌کند و معمولاً با رویدادهای بعدازآن کاری ندارند. ازآنجاکه در طول تاریخ همواره مهم‌ترین عنصر برای مطالعه یک اثر، متن بوده است، نقد تکوینی نیز با تکیه‌بر متن مراحل شکل‌گیری و فرآیند تولید یک اثر را بررسی می‌کند تا عوامل مؤثر در شکل نهایی آن را پیدا کند. در این حال چرک‌نویس‌ها و اسکیس‌هایی که همیشه دور انداخته می‌شود، گاه از خود متن مهم‌تر است. اساس کار نقد تکوینی هنر که بر شکل‌گیری اثر هنری مؤثر است به‌اختصار شامل پیرامتن‌ها، فرا متن‌ها، پیش متن‌ها و پیشامتن‌ها است. این مقاله با تمرکز بر نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر، ضمن بررسی عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری آن به شیوه نقد تکوینی، روند و سیر تحول و تکوین آن را موردبررسی قرار می‌دهد. نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر از آثار ارزشمند دوران جنگ و آزادسازی خرمشهر بوده و از کارهای ماندگار و تأثیرگذار ناصر پلنگی از هنرمندان معاصر ایران است. در این خصوص، با تمرکز بر انگیزه خلق اثر و ذهنیت نقاش بر روند شکل‌گیری، مراحل تحول و تکوین این اثر مطالعه شده است. این نوشتار با تکیه‌بر منابع مکتوب، مصاحبه‌ها و دسترسی به‌پیش طرح‌های این دیوارنگاره، شامل اتودها، اسکیس‌ها، طرح‌های رنگی و عکس‌های آن زمان شکل‌گرفته است. با اجرای نقاشی دیواری مراحل مطالعه تکوینی آن نیز به اتمام می‌رسد. بررسی این اثر با شیوه تکوینی، روشنگر روند حرکت‌های خلاقانه دوران جنگ و تأثیر آن بر هنرمندان این دوره خواهد بود.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Genetic Criticism
  • Naser Palangi
  • Wall Painting
  • Khorramshahr