کوچنشینان کُرد خراسان شمالی که بر اساس زبان گفتاریشان به کرمانج [1] مشهورند، با جمعیتی بیش از دیگر قومیتهای استان، حجم عظیمی از دستیافتههای انسان را تولید میکنند.هدف اصلی این مقاله بررسی طرح و نقش بافتههای کرمانجی خراسان شمالی از گذشته تا امروز است. این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی و گردآوری دادهها با مطالعات میدانی، به بررسی طرحها و نقوش اصیل دست بافتههای این قوم و مفهوم آنها و نیز بافتههایی که در حال منسوخ شدناند، میپردازد. این مقاله به این نتایج رسیده است که مهمترین ویژگی نقوش کرمانجی، فرم هندسی و شکسته آنهاست. در هیچیک از این بافتهها – جز چند استثنا-چیزی به نام طرح در کار نیست و نقشمایهها جایگاه محوری دارند. در گلیم بافتِ نگارههای حیوانی غلبه دارند؛ و در جاجیم، بافت نقوش اشیای کاربردی در زندگی روزمره. این قوم در بافت قالی، علاوه بر طرحهای اصیل کرمانجی از طرحها و نقوش سنّتی اقوام همسایه نیز مانند ترکمنها تأثیر پذیرفتهاند. نقوش بافتهشده بر این آثار، یا ریشه در آیینها و باورهای قومی دارند و یا نقشهایی که در زندگی روزمره کاربرد داشتهاند
. (1391). طرح و نقش در بافته های کُرمانجی، در خراسان شمالی. نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 5(9), 93-118. doi: 10.30480/vaa.2012.262
MLA
. "طرح و نقش در بافته های کُرمانجی، در خراسان شمالی", نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 5, 9, 1391, 93-118. doi: 10.30480/vaa.2012.262
HARVARD
. (1391). 'طرح و نقش در بافته های کُرمانجی، در خراسان شمالی', نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 5(9), pp. 93-118. doi: 10.30480/vaa.2012.262
CHICAGO
, "طرح و نقش در بافته های کُرمانجی، در خراسان شمالی," نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 5 9 (1391): 93-118, doi: 10.30480/vaa.2012.262
VANCOUVER
. طرح و نقش در بافته های کُرمانجی، در خراسان شمالی. نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 1391; 5(9): 93-118. doi: 10.30480/vaa.2012.262