نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر ، دانشگاه هنر اصفهان، استان اصفهان، شهر اصفهان)

2 استادیارگروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، استان تهران، شهرتهران

3 استادیار گروه گرافیک،دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران

چکیده

رفتار مجسمه‌سازان حرفه‌ای در رسیدن به ایده، نوعی "یافتار پژوهی" محسوب می‌شود؛ آنها به پشتوانه مهارت‌های تجربی خود در درک و تحلیل طراحی یک اثر، در فضای تصویری آثار دیگران به کنکاش عمیق می‌پردازند، و در نهایت به کمک استنتاج قیاسی به یک طرح‌واره مناسب راه پیدا می‌کنند. شکل‌گیری طرح‌واره‌ها را می‌توان حاصل "استدلال قیاسی" و "راهبرد قیاس بصری" در ایده‌پردازی مبتنی بر پیشینه‌های طراحی دانست. با این‌که روش استدلال قیاسی و راهبرد قیاس بصری در طراحی و ایده‌پردازی در فرایند مجسمه‌سازی به شکلی سنتی در رفتار‌ و عملکرد هنرمندان جریان دارد، اما متاسفانه پیشینه پژوهشی آن در هنرهای تجسمی بسیار اندک است. هدف این مقاله، توجه به جایگاه استدلال قیاسی و راهبرد قیاس بصری در تحلیل رفتار مجسمه‌سازان در فرایند طراحی و ایده‌پردازی است. این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ضمن توجه به مباحث نظری پیشینه طراحی و ایده پردازی، با ارائه نمونه‌هایی از آثار مجسمه‌سازی به توضیح رابطه میان مطالعات تصویری پیشینه‌های طراحی و فرایند ایده‌پردازی پرداخته است. نتیجه تحقیق بیانگر این مساله است که،  شیوه استدلال قیاسی و راهبرد قیاس بصری در تحلیل ایده‌پردازی مبتنی بر پیشینه‌های طراحی دارای جایگاهی علمی، پژوهشی و کاربردی است و می‌تواند در آموزش‌ مباحث نظری و کاربردی در مجسمه‌سازی موثر باشد. 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The position of visual analog in the process of Ideation and design in sculpture

نویسندگان [English]

  • Alireza Esfahaniza 1
  • Mansour Hessami 2
  • Soudabe Salehi 3

1

2

3

چکیده [English]

The approach used by professional sculptors to come up with novel ideas is a kind of "Heuristic research". Based on their experimental skills in understanding and analyzing the design of a work, they investigate others' works and finally find the right way using a schema inference. Schemas formation can be considered as results of "deductive reasoning" and "visual analog strategy" in the ideation based on previous works. Although the method of deductive reasoning and visual analog design strategy along with ideation in the traditional way are common in the behavior and performance of artists; unfortunately, there is little academic records in the visual arts.
 
The behavioral studies in the process of creating a work is a part of "research design" studies. The designers create new forms based on the foundation of existing forms in the nature and what they find in the collection of artistic works. It is clear that the combination of visual data requires an understanding of the design and deductive reasoning skills as well. Portions of interdisciplinary studies in architectural design, namely “design studies”, have been done in this regard. The studies in this area have shown that most successful designers use visual stimuli, such as video records, for achieving success in the design process and ideation. Moreover, it has been shown that the use of visual analog design increases the quality of design solutions and ideation. In most cases, the value of a design is attributed to the deductive reasoning, and inductive reasoning is considered as a result of deductive thinking. The deductive thinking means conducting a new situation based on previous similar situations. In this way of thinking, two positions are always defined. The first situation which is a result of the analogous element, represents the old position and it is referred to the element of “analogous origin”. The new, position that the argument is carried on it, is called “analogous purpose”. Each of the analogous elements is representative of a position and the analogous is a systematic relationship among them. The analogous source and target can be represented by images. When the origin position is represented by a packet image in the mind, we get close to “visual analog" as the images could be applied in "understanding" or “problem-solving".
 
The purpose of this article is exploring the visual analog inductive reasoning and strategies to analyze the behavior of sculptors in the design process and ideation. This study, based on the qualitative- analytical approach and provides examples of the works by Henry Moore, Antony Gormley, Jeff Koons, and Richard Deacon. It explains the relationship between visual studies and process design ideation's records. The results of this study indicate that ideation analysis based on deductive reasoning has an academic, research and practical importance which can be helpful in the theoretical and practical training of sculpture.                                      

کلیدواژه‌ها [English]

  • sculpture .Visual analogy. Design Research. analogy reasoning
-  پوتر، نورمن. (‌‌‌‌1391). طراح کیست؟ اشیائ، مکان‌ها، پیام‌ها (‌‌‌‌مهدی خاک زند؛ فرهنگ مظفر، مترجمان). تهران: دانشگاه هنر ( ‌‌‌‌نشر اثر اصلی 2002).
-  تاگارد، پل. (1391). ذهن: در آمدی بر علوم شناختی،(رامین گلشائی، مترجم)، انتشارات سمت، تهران،(نشر اثر                                                                اصلی2005).
- دانشگر مقدم، گلرخ. ( ‌‌‌‌۱۳۸۸). فهم مسئله طراحی در آموزش معماری؛ بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر فهم کافی از مسئله طراحی                 به عنوان آغازگاهی برای طراحان مبتدی. نشریه هنرهای زیبا. 2 ( ‌‌‌‌۳۷)، ٦۸–٥۹.
-  صالحی، جواد؛ محمدی، نوراله؛ اونق، امیر. (1389). نقش استفاده از طرح واره‌های جنبشی در حل مساله قیاسی، تازه‌های     علوم شناختی، سال 12، شماره 3 59 – 72 .
-  لازیو، پل. ( ‌‌‌‌۱۳۸۷). تفکر‌ترسیمی‌برای معماران و طراحان ( ‌‌‌‌سعید آقایی، مترجم). تهران : انتشارات گنج هنر ( ‌‌‌‌نشر اثر اصلی،1981).
-  لاوسون، برایان ( ‌‌‌‌۱۳۸۷). طراحان چگونه می‌اندیشند. ابهام زدایی از فرایند‌‌ طراحی ( ‌‌‌‌حمید ندیمی، مترجم). تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ دوم.
- لوسی اسمیت، ادوارد(1380). مفاهیم و رویکردها درآخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم (علیرضا سمیع‌آذر، مترجم). تهران: موسسه فرهنگی نشر نظر. ( ‌‌‌‌نشر اثر اصلی،1933).
-  محمودی، امیرسعید ( ‌‌‌‌۱۳۷۸). آموزش روند طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا (‌‌‌‌۴و٥)، ۸۰–۷۳.
- میلر، جی، پی(1392). نظزیه‌های برنامه درسی. (محمود مهر محمدی، مترجم). تهران: انتشارات سمت. ( ‌‌‌‌نشر اثر اصلی،1943).
-  ندیمی، حمید. (1389). روش استاد و شاگردی از نگاه دیگر، نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، دوره 2، شماره44 ، صص 27 –32.
 
- Anthony, K(1991), Design juries on trial: the renaissance of design studio, Van Nostrand Reinhold,    New York.
Asimow, M(1962), Introduction to Design. Prentice- Hall.United states of America.  -       
- Chakrabarti. A(2006), Defining and Supporting Design Creativity.International design conference-    Design 2006 Dubrovnik- Croatia, May 15-18, 2006.pp 479-486
-  Cross, N.(1990) , Design Research: A Diseiplined Conversation, Design Issues, 15 (20), 5 –10
 -  Eilouti,B  2009, Design Knoeledge recycling using precedent – based analysis and synthesis             models    Design studies, Vol 30, No 4, pp 340 – 368.
-   Findler,N.V(1981), Analogical reasoning in design process. DesignStudies,2(1), 45-51
-  Goldschmidt, Gabriela( 2011) Visual Analogy - a Strategy for Design Reasoning and Learning.         Design Studies, 15(2), 158-174.
  - Goldschmidt, G; & Tatsa, D.( 2012), How good are good ideas?, Correlates of design creativity,          Design Studies, 26(6), pp593 – 611.
- Jamil , Ali(2009), AModel integrating theories of architecture lectures in architectural desing              studio,in Proceedings of the fourth international conference on architectural education: flexibility     in architectural education, Turkey, Kayseri, May 2009,pp377 – 391.      
- Jonassen,D,H,. & Hernandez – Serrano, J.(2002),Case – based reasoning and instructional design:      Using stories to support problem solving. Educational Technology Research and                                Development,50(2),65 – 77.
- Liikanen, L.,& Perttula, M.(2008), Inspiring design idea generation: insights from a memory –          search perspective, journal of engineering Design. First published on: 27 september 2008(ifirst).    
- Oxman, ER 1994, Precedents in design : acomputational model for the organization of precedent       knowledge, Design Studies, Vol 15, No2, pp 144- 157.
-  Schwartz, Norber (2002), Creative Meta-seeing, JOURNAL OF CONSUMER PSYCHOLOGY, 14(4),        332–348.
-  Taura, T. Nagai, Y(2005), Primitives and Princeples of Synthetic Process for Creative Design, Design Studies 30(6):678-675.