نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مربی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده
عکس سیاه و سفید بدون رسانه رنگ، توانسته است در قلمداد شدن عکاسی به عنوان یک هنر، نقش بسزایی ایفا نماید. درجات عکس سیاه و سفید و تفکیک آنها، برای قوه ی بینایی ما حائز اهمیت است. از آن جا که هنگام آفرینش این عکس ها، برخی از روش ها می توانند عکاس را در مدیریت آرایش و ترکیب بندی درجات دچار چالش سازند، لذا پرداختن به آن در این مقاله امری ضروری به نظر می آید.
نگارنده در پژوهش حاضر، با انجام آزمایش ودر راستای هدف تحقیق، در تلاش است تا به روش تطبیقی –تحلیلی و با رویکرد کیفی، تمایز و تشابه دو روشِ مورد مطالعه در فرایند آفرینش عکس، یعنی 1- استفاده از کاغذ کنتراست متغیر به جای کاغذ تک شماره ای و 2- کاربست نظام ناحیه ای با استفاده از کاغذ تک شماره ای ، را از حیث آرایش درجات و تأثیر بر کیفیت عکس، مورد ارزیابی قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافی بین آرایش درجاتِ تصویر در این دو روش وجود دارد، و چرا کاربر باید روش پر مشقت نظام ناحیه ای را برگزیند، به این نتیجه رسید که با امکان کنترل و جایگزینی دقیق و هوشمندانه ی درجات و تفکیک آنها در تمام بخش های تصویر هنگام کاربست علم و فن نظام ناحیه ای، این روش، ضامن ارتقاء کیفیت و وضوح عکس(به عنوان مهمترین ویژگی)، در راستای اهداف زیباشناسانه بوده، و کاغذ کنتراست متغیر نمی تواند از این حیث جایگزین مناسبی برای آن باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Arrangement of Black & White Photograph Tonal Between of Using the Variable Contrast Paper and the Zone system
نویسنده [English]
- Alireza Vaez
چکیده [English]
Black and white photograph without the medium of color has played a significant role in recognizing photography as a type of art. Therefore, the structure of these photographs, or tonal, has been majorly considered by the aesthetes and photographers which has led to the development and flourishing of photography art up to now.
The tonal of black and white photograph and their differentiation is crucial for our vision. Since some methods can challenge the photographers in management of tonal arrangement and composition during creation of their photos, it is necessary this issue be taken into consideration in this article.
Accordingly, this research tries to inspect the differences and similarities between the two methods of: 1-using variable contrast paper instead of the monograde paper and 2-using the zone system by utilizing monograde paper, in terms of tonal arrangement and its influence on photograph quality. This research was completed by doing various experiments and using comparative and analytic method with a qualitative approach as well as studying photography theoretical basis.
The research defined that using of variable contrast papers with filter 4 (instead of using development +2 and exposing to the zone system method) changes the valuable tonal of photograph(detailed high lights and shadows) to lower valued tonal(high lights and shadows without details)(picture No 12). Using the variable contrast papers with filter 0(instead of using development -2 and exposing to the zone system method) improperly changed bright and dark tonal to middle gray and caused a density in this section and threw contrast off balance(picture No 13).
Because of possibility to changing of exposure and development of film, and being an influence on arrangement of tonal, the zone system has a convenient function to making of balance in contrast and so keeping the valuable tonal, and eliminating and transfering of lower valued of them. Doing of plus development in zone system method, demonstrated that we can control each three section of tonal(high lights, middle gray and shadows) from the point of view of separation and convenient replacement of tonal(curve No 14).
As a result, the research question investigates whether there are differences in tonal arrangement of the two methods and why the user has to choose the difficult method of the zone system. It is concluded that the possibility of careful and wise control and substitution of tonal and their separation in all parts of the picture by using the zone system guarantees the quality improvement and sharpness of the photograph (as the most significant feature). This choice peruses aesthetical aims and subsequently the variable contrast paper cannot be an appropriate substitute for that.
کلیدواژهها [English]
- black and white photography
- tonal
- zone system
- variable contrast paper
- aesthetics