نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استادیار گروه سینما، دانشکده هنر، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

3 استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

از زمان تولد سینما در اواخر قرن نوزدهم میلادی، ارتباط بین نقاشی و سینما در حوزه‌های زیباشناسی موضوع بحث بوده است. رابطه، شباهت و تفاوت‌های این دو هنر نه‌تنها جذاب، بلکه بحث‌برانگیز است. جنبش اکسپرسیونیسم آلمان که امروزه از آن به‌عنوان یک سبک یاد می‌کنند، نقش مهمی در تحول و تکامل آثار و سبک‌های هنری داشته است. اکسپرسیونیسم به همان اندازه که در تاریخ نقاشی جایگاه رفیعی دارد، در تاریخ سینما نیز بسیار حائز اهمیت است. سینمای اکسپرسیونیستی بر جریان و سبک‌های سینمای زیادی همچون ژانرهای وحشت، جنایی و نوآر تأثیر مستقیم و غیرمستقیم گذاشته است. مطب دکتر کالیگاری ساخته رابرت وینه (1920) مهم‌ترین و مشهورترین فیلم اکسپرسیونیستی است که تمام عناصر اکسپرسیونیسم را در خود دارد. به نظر می‌رسد این سبک سینمایی، بیش از هر چیز وامدار نقاشی اکسپرسیونیستی باشد. پژوهش حاضر به‌صورت توصیفی-تحلیلی صورت گرفته و منابع آن به روش کتابخانه‌ای گردآوری شده است.در این مقاله تأثیر سینمای اکسپرسیونیستی از نقاشی اکسپرسیونیسم مورد مطالعه بوده و برای این مقصود، فیلم مطبدکتر کالیگاری که یکی از برجسته‌ترین آثار سینمای جهان است و موجب پدید آمدن جریانی به نام کالیگاریسم گردیده است، براساس عناصر اکسپرسیونیستی در نقاشی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می­دهد که فیلم مطب دکتر کالیگاری به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های اکسپرسیونیستی به‌طور مستقیم از نقاشی اکسپرسیونیستی الهام گرفته است و عناصری همچون دکور، بازیگری، شخصیت‌پردازی و استفاده از نور و سایه در این فیلم، وامدار هنرنقاشی اکسپرسیونیستی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Experssionist painting on the Film (Dr.Caligari"s Office)

نویسندگان [English]

  • Javad Nobahar 1
  • Asadallah QolamAli 2
  • Behnam Zangi 3

1 Painting department, Visual Arts Faculty, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 Assistant professor, Cinema department, Art Faculty, Damghan University, Damghan, Iran

3 Assistant professor, Graphic design department, Art Faculty, Tarbiyat-e Modarres University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Painting is known as one of the oldest arts and has an important place in the birth and even survival of one of the last humankind arts, cinema. The relationship, similarities and differences between these two arts are not only interesting but also controversial. German expressionism which is known as a style today, has an important role in evolution of artworks and styles. Expressionism is significant in cinema history as well as in painting. Expressionist cinema has had direct and indirect effects on the cinematic genres of horror, crime, and noir. The Cabinet of Dr. Caligari by Robert Wiene (1920) is the most famous and important expressionist film which includes all factors of expressionism. It seems that this genre is mainly based on expressionist painting. This study by library sources and descriptive- analytic method tries to survey the impact of expressionist painting on expressionist films and at the same time study the Cabinet of Dr. Caligari in the basis of expressionist factors in painting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cinema
  • Painting
  • Expressionism
  • the Cabinet of Dr Caligari
الستی، احمد، و همکاران. (1393). «تأثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین». کیمیای هنر. (شماره 12)، 109-99.
بازن آندره. (1373). «نقاشی، سینما». ترجمه مهران مهاجر. کلک. (شماره 50-49)، 247-243.
بردول، دیوید، و کریستین تامپسون. (1386). تاریخ سینما. ترجمه فتاح محمدی. تهران: مرکز.
سیدحسینی، رضا. (1398). مکتب‌های هنری. ج2. تهران: نگاه.
رحیمیان، بهزاد. (1370). اکسپرسیونیسم آلمان و پیشگامان سینما. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رحیمیان، مهدی. (1389). سینما: معماری در حرکت. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
طوسی، مریم، و همکاران. (1395). «تأثیرات متقابل معماری و سینما در دوران معاصر؛ بررسی تطبیقی سبک‌های معماری معاصر و سینما». چهارمین کنگره بین‌المللی عمران، معماری و توسعه شهری. دانشگاه شهیدبهشتی تهران
عادل، شهاب‌الدین، و سپیده توحیدی. (1394). «بررسى خصوصیات بنیادى سینماى تکنوآر». هنرهای زیبا. (شماره 2)، 92-83.
کیسبی‌یر، الن. (1383). درک فیلم. ترجمه بهمن طاهری. تهران: چشمه.
مرزبان، پرویز. (1388). خلاصه تاریخ هنر. تهران: علمی فرهنگی.
موناکو، جیمز. (1385). چگونگی درک فیلم. ترجمه حمیدرضا احمدی لاری. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
دوبه، ولف دیتر. (1394). «اکسپرسیونیسم آلمان: هنر و جامعه». ترجمه غزاله ابراهیمی. حرفه هنرمند. (شماره 58)، 109.
Wieland Schemed. (1985). GermanArt in the 20thCentury:Painting and Sculpture 1905-1985. Munich: Prestel.
URL1: www.culturematters.org.uk/index.php/arts/visual-art/item/2616-never-agian-war-the-life-work-of-kaethe-kollwitz
URL4:https://en.opisanie-kartin.com/description-of-the-painting-by-vasily-kandinsky-moscow-the-red-square