نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

اختلال یادگیری ریاضی مسبب آسیب های جبران ناپذیری در کودکیست، در شرایطی که استفاده از ابزار آموزشی از سوی درمانگران این کودکان لازمه آموزش به آنها عنوان شده، هنوز به حدکافی چنین محصولاتی طراحی نشده اند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی نیازهای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در دوره کاردرمانی و همچنین استخراج ویژگیهای محصول کمک آموزشی جهت استفاده در زمان تدریس بوده است. در این پژوهش کاربردی، حجم نمونه 129 نفر محاسبه شده است. (78 دانش آموز، 3 درمانگر، 48 نفر از والدین). عدم سهولت ورود به مدارس موجب شد مدارس به شیوه گلوله برفی انتخاب شوند و انتخاب افراد به روش تصادفی انجام گرفت. همچنین سلیقه 20 کودک در انتخاب محصولات کمک آموزشی بررسی شد. پایایی پرسشنامه ها به روش باز آزمایی(با مقدار همبستگی784/0) و آلفای کرونباخ (812/0) مورد تایید قرار گرفته وبرای تحلیل یافته ها به کمک نرم افزار spss22 ، از آزمون کای دو استفاده شد. یافته ها نشان داد امکان آموزش مفاهیم زیربنایی 67/41% و داشتن طرح و رنگ و جنس جذاب 78/34% برترین اولویت ها در طراحی این وسایل برشمرده شد. (p <0.05) در این پژوهش 10 ویژگی وسیله ای کمک آموزشی مختص این کودکان استخراج و بر اساس آن محصولی طراحی گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Needs assessment of requirements in training equipment design for children with math learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Niloofar Shadmehri 1
  • Nasim Karimi 2
  • Mahdie Roshanbin 3

1 assistant professor, Industrial design department, Applied Art Faculty, University of Art, Tehran, Iran

2 MA in industrial design department, Applied Art Faculty, University of ArMA in t, Tehran, Iran

3 MA in Educational Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Mathematical disability is one of learning disorders which affects some of students. These children, despite having a normal IQ, are weak in skills such as reading and writing, or math. This weakness sometimes leads to the failure of these students. As according to official annual statistics in our country, 85 billion Tomans are spent for failure of these students and, of course, the psychological damage is far more than this. The purpose of this study is to identify the needs of the children with math learning disability during the period of occupational Therapy; also, to extract the principals which can be used at designing of an educational assistance product in order to meet these needs. As a sample, 58 students have been chosen (48 students with Mathematical weakness and 10 students with math learning disability). 3 therapists have been observed and interviewed and 48 parents of these children have been answered to the proposed questionnaire. Also 20 children’s taste in choosing the educational assistance products has been examined. The reliability of the survey was approved by intra-rater reliability (correlation coefficient=0.784) and Cronbach’s Alpha coefficient (0.812). For analyzing the data, we used Chi-squared test by SPSS22. The results showed that while using the educational assistance products has been emphasized by the therapists, %79.17 of the parents never used these products and %16.67 used them rarely, and instead of this, they have imposed a binary pressure on the child (p < 0.05). In this study, 10 features of training equipment were extracted in order to optimize mathematical learning (for LD children) and applied strategies for using them in design of such a product. We found that there must be visual attraction in form and shape, so the colors should be warm and bright. The product should create a desire for play so rounded and polished forms should be used. How the product works should be understood so transparent materials should be used as much as possible. The therapist needs to teach mathematical expressions; therefore, it is necessary to train addition and subtraction through the product. The tool should not be decentralized so it should have a simple structure. It should have ease of use for teachers and therapists so it should be easy to install. The product must create the desire to reuse so it should be fun. Also, it should enhance visual and perceptual skills so it must have a color distinction in the product body. This product should enhance eye and eye skills too, so it is imperative that the process of the game requires the use of hands and fingers and also the ability to handle the child. This tool should not hurt the student’s body so anthropometrical data of 6-8 years old children is required.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning disorders
  • Mathematics
  • Training equipment
  • Student

اســتکی، م، و همــکاران. )1395« .)اثربخشــی تلفیــق روش آمــوزش چنــد حســی و یکپارچگــی حســی بــر عالئــم 
اختــال خوانــدن و نوشــتن دانــش آمــوزان دوره ابتدایــی«. توانمندســازی کــودکان. )شــماره 1 ،)95-106.
بهنـام، ب. )1384« .)فراتحلیـل شـیوع ناتوانیهـای یادگیـری در دانـش آمـوزان ابتدایـی ایـران«. پژوهـش در حیطـه 
کـودکان اسـتثنائی. )شـماره 4 ،)417-436.
جلیلآبکنــار، س؛ و م. عاشــوری. )1392« .)نکتههــای کاربــردی بــرای آمــوزش دانشآمــوزان بــا اختــال 
یادگیــری«. تعلیــم و تربیــت اســتثنایی. )شــماره 3 ،)31-40.
حیـدری، ز؛ و ع. نیکخـواه. )1394« .)بهبـود و تقویـت یادگیـری ریاضیـات در کـودکان دارای اختـاالت یادگیـری«. 
همایـش ملـی مطالعـات و تحقیقـات نویـن در حـوزه علـوم تربیتـی و روانشناسـی ایـران.
خـدادادی، ج؛ و س. موسـویپور. )1392« .)شـیوع اختـاالت ریاضـی در دانـش آمـوزان کالسهـای دوم و چهـارم 
شهرسـتان اراک و راههـای کاهـش آن«. ناتوانیهـای یادگیـری. )شـماره 4 ،)28-44.
.)html.5624-http://www.drkhosrotash.com/extra( .»ریاضی اختالالت درمان(. »1395( .پ، خسروتاش
)24/http://zhilamo.persianblog.ir/post( .»یادگیری اختالالت احتمال علل(. »1394( .س، خسروی
ذوالقــدر نســب؛ و همــکاران. )1394« .)بهرهگیــری از وســایل کمکآموزشــی و تأثیــر مثبــت آنهــا در یادگیــری 
دانــش آمــوزان دوره ابتدایــی«. کنفرانــس ملــی آیندهپژوهــی علــوم انســانی و توســعه. شــیراز.
.
رحمانی، م. )1381 .)آموزش ریاضی و حل مسئله. مشهد: قائم المهدی)عج(
راســخی، س. )1397« .)رابطــه روشهــای فعــال تدریــس و وســایل کمکآموزشــی در پیشــرفت تحصیلــی 
دانشآمــوزان«. مطالعــات مدیریــت و حســابداری. )شــماره 2 ،)166-176.
رســتمزاده، ف. )1394« .)بررســی نقــش اســتفاده کتابهــای کمکآموزشــی بــر رشــد تحصیلــی دانشآمــوزان 
پسـر مقطـع راهنمایـی شهرسـتان کلیبـر از دیـدگاه معلمـان راهنمایـی منطقـه کلیبـر«. دومیـن کنفرانـس بینالمللـی 
پژوهشهــای نویــن در مدیریــت، اقتصــاد و حســابداری. کواالالمپــور.
رنجبــری، ف؛ و همــکاران. )1392« .)اثربخشــی آمــوزش مبتنــی بــر هوشهــای چندگانــۀ گاردنــر بــر میــزان 
خطاهـای امـای دانشآمـوزان بـا ناتوانـی یادگیـری پایـۀ سـوم ابتدایـی شـهر اصفهـان«. ناتوانیهـای یادگیـری. 
.60-45 ،)4 شــماره)
زلفـی، و؛ و ا. رضایـی. )1394« .)اثربخشـی مداخلـه رایانـه یـار حافظـه کاری بـر اضطـراب ریاضـی، حافظـه کاری 
و عملکـرد ریاضـی دانشآمـوزان دارای اختـال یادگیـری ریاضـی«. آمـوزش و ارزشـیابی. )شـماره 30 ،)75-86.
زلکـه، س. )2004« .)اختاللهـای یادگیـری در ریاضیـات )مـروری بـر مباحـث و عملکـرد کـودکان در آزمونهـای 
ریاضـی(«. ترجمـه نصـراهلل عرفانـی. تعلیـم و تربیـت اسـتثنایی. )شـماره 79 ،)18-35.
ســادوک، ب؛ و و. ســادوک. )2007 .)خالصــه روانپزشــکی کاپــان و ســادوک. ترجمــه فرزیــن رضایــی. تهــران: 
ارجمنـد.
سـیدی، ف؛ و ر. بـدری. )1394« .)اثـر آمـوزش خودنظارتـی توجـه بـر عملکـرد حـل مسـئله ریاضـی دانشآمـوزان 
پسـر ابتدایـی دچـار ناتوانـی ریاضـی«. آمـوزش و ارزشـیابی. )شـماره 29 ،)9-20.
شــریفی، ط؛ و م. ربیعــی. )1391« .)کاربــرد چهارمیــن ویرایــش آزمــون هوشــی کســلر کــودکان در تشــخیص 
اختــال زبــان نوشــتاری و ریاضــی«. ناتوانیهــای یادگیــری. )شــماره 2 ،)75-59.
شـکوهی یکتـا، م؛ و همـکاران. )1395« .)اثربخشـی برنامـۀ آموزشـی پویـش بـر عزتنفـس کـودکان بـا مشـکالت 
یادگیـری«. توانمندسـازی کـودکان اسـتثنایی. )شـماره 20 ،)6-18.
صالحــی، م؛ و همــکاران. )1392« .)بررســی تأثیــر اســتفاده از وســایل کمکآموزشــی و تکنولــوژی آمــوزش بــر 
یادگیـری و کیفیـت تدریـس«. یازدهمیـن همایـش ملـی حسـابداری ایـران. مشـهد.
علیپـور، ا؛ و همـکاران. )1391« .)شـیوع اختـال یادگیـری ریاضـی در دوره ابتدایـی«. روانشناسـی تحولـی. )شـماره 
.353-343 ،)32
عینیپور، ج. )1393« )عوامل بروز اختالل یادگیری«. سپید دانایی.
کاظمی، م. )1394« )نقش وسایل کمکآموزشی در یادگیری درس ریاضی«. گیالن امروز. )شماره 4178 ،)4.
لرنر، ژ. )2002 .)ناتواناییهای یادگیری. ترجمه عصمت دانش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
محمــودزاده، ا. )1394« .)آشــنایی بــا اختــاالت یادگیــری در دانشآمــوزان و راههــای درمــان آن«. 
)110-http://ebrahim-mahmoudzadeh.blogsky.com/print/post(
محمــودی، م. )1391« .)بــا کودکانــی کــه درس ریاضیــات را بهدشــواری میآموزنــد چــه کنیــم؟« معلــم. )شــماره 
.30-28 ،)2
معتمـدی، ع؛ و همـکاران. )1391« .)مقایسـه اثربخشـی سـه شـیوه آمـوزش مسـتقیم، آمـوزش بـه کمـک کامپیوتـر و 
ترکیبـی بـر کاهـش مشـکالت دانشآمـوزان دارای اختـال ریاضـی«. ناتوانیهـای یادگیـری. )شـماره 2 ،)76-100.
نریمانــی، م؛ و همــکاران. )1391« .)بررســی تأثیــر بیوفیدبــک EEG در کاهــش عالئــم نارســا خوانــی«. ایرانــی 
کــودکان اســتثنایی. )شــماره 1 .)21-34.
نقــش، ز؛ و همــکاران. )1396« .)وضعیــت اجتماعی-اقتصــادی و عملکــرد دانشآمــوزان دارای اختــال یادگیــری: 
بررســی نقــش واســطهای درگیــری والدیــن«. توانمندســازی کــودکان اســتثنایی. )شــماره 22 ،)6-14.
هاالهان، د؛ و ج. کافمن. )1996 .)اختاللهای یادگیری. ترجمه ح علیزاده و همکاران. تهران: ارسباران.