نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته ی گرافیک و هنرهای تجسمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام (ره)، شهرری، تهران، ایران
2 دانشیار، دانشکده ادبیات ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 استادیار، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
4 استاد، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در دیدگاه ویتگنشتاین متأخر، زبان امری اجتماعی و غیرخصوصی است و در این صورت معناداری الفاظ بر اساس انطباق با قواعدی خواهد بود که مورد تأیید یک جامعه زبانی است. لیکن به دلیل تعدد شیوههای زندگی افراد، قواعد حاکمه بر این جامعهها گوناگون بوده و این قواعد، معنای الفاظ را نشان میدهند، در نتیجه یک لفظ به تعداد نحوههای زندگی کـه در آن کاربرد دارد معنا خواهد داشت. بدیهی است که اساسیترین مؤلفه شهری که میتواند این تنوع جامعههای زبانی را توصیف نماید گرافیک شهری آن مکان و در نگاه نخست عنصر رنگ است. عنصر رنگ نه تنها بر درک موقعیتهای کوچکتر مانند طراحی یک فروشگاه تأثیر میگذارد، بلکه تأثیر گستردهتری در هویتبخشی به محیطهای وسیع شهری دارد. لذا هدف این پژوهش، تجزیه و تحلیل درک هویت مکانی جامعه شهروندی، در فرآیند پویای مکانسازی از طریق رنگ با تأکید بر خصوصی بودن زبان در نظریه مذکور است. تحقیق حاضر از حیث هدف بنیادی نظری بوده و اطلاعات لازمه از طریق مطالعات به شیوه توصیفی-تحلیلی و کتابخانهای از منابع معتبر بهدست آمدهاند. نتایج حاصله نشان میدهند به جهت نفی زبان خصوصی، درک محیط از طریق حس تعلق افراد به محتوای گرافیک محیطی، عمومیت پیدا کرده که از این طریق میتوان به نقطه مرجع رنگی قابل خوانش برای عموم شهروندان دست یازید. با تکیه بر این دیدگاه این نتیجه حاصل گردید که تصویر عمومی با حفظ حافظه فردی، جایگزین تصویر از خود شده و علاوه بر حفظ سلایق رنگی فرد، با مشارکت در زیست افراد، امکان ارائه الگوی رنگی جمعی قابل قبول برای گرافیک شهری وجود خواهد داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Concept of Private Language in Art as a Social Matter with a View to Wittgenstein's Play-Linguistic Theory (With Emphasis on the Element of Color in Urban Graphic Design)
نویسندگان [English]
- marjan salavati 1
- mohammad Akvan 2
- Parnaz Goodarzparvari 3
- mohammad khazaei 4
1 Graphics and Visual Arts, Faculty of Arts, Islamic Azad University, Imam Rah Memorial Branch, Shahreri, Tehran, Iran
2 Faculty member: Associate Professor, Department of Literature, Faculty of Literature, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Faculty member: Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
4 Faculty member: Professor, Department of Graphics, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the late Wittgenstein's view, language is a social and non-private matter, and in this case, the meaning of words will be based on compliance with the rules approved by a linguistic community. But due to the multiplicity of people's ways of life, the rules governing these societies are diverse and these rules show the meaning of words, as a result, a word will have the same meaning as the number of ways of life in which it is used. It is obvious that the most basic urban component that can describe this variety of language communities is the urban graphics of that place and at first glance the element of color. The element of color not only affects the understanding of smaller situations such as the design of a store, but also has a wider effect in giving identity to large urban environments. Therefore, the purpose of this research is to analyze the understanding of the spatial identity of the citizen society in the dynamic process of place-making through color, emphasizing the privacy of language in the aforementioned theory. The present research is theoretical in terms of its fundamental purpose, and the necessary information has been obtained through descriptive-analytical and library studies from reliable sources. The obtained results show that in order to negate the private language, the understanding of the environment through the sense of belonging of the people to the environmental graphic content has become general, and in this way, a color reference point that can be read by the general citizens can be reached. Relying on this point of view, the conclusion was reached that the public image has replaced the self-image by preserving individual memory, and in addition to preserving individual color tastes, by participating in people's lives, it will be possible to present an acceptable collective color pattern for urban graphics.
کلیدواژهها [English]
- private language
- urban graphics
- color
- Wittgenstein's language game
- urban identity