مقاله پژوهشی
روایت شناسی دیداری: تحلیل روایت های ایستا و متوالی در تصاویر بر پایۀ روش «گینگر هوروت»

احد وریجی؛ ایرج داداشی

دوره 16، شماره 39 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3157.1501

چکیده
  اختلاف بر سر روایت های دیداری بویژه روایت پردازی در تصاویر ایستا، تا سال 1980م مانع از رشد روایت شناسی دیداری شده بود. روایت شناسان زبانی بر مبنای 2 شاخصۀ مهم روایت زبانی: تکرار عناصر در توالی زمان و نظم علّی رویدادها، هرگونه تفسیر ایجابی از روایت را نفی می کردند. مورخین هنر با رویکردی ایجابی و تأکید بر تمایز بنیادین روایت زبانی و تصویری، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مفهوم زبان خصوصی در هنر به مثابه امری اجتماعی با نگاهی به نظریه بازی‌ زبانی ویتگنشتاین (با تأکید بر عنصر رنگ در طراحی گرافیک شهری)

مرجان صلواتی؛ محمد اکوان؛ پرناز گودرزپروری؛ محمد خزایی

دوره 16، شماره 39 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3685.1612

چکیده
  در دیدگاه ویتگنشتاین متأخر، زبان امری اجتماعی و غیرخصوصی است  و در این صورت معناداری الفاظ بر اساس انطباق با قواعدی خواهد بود که مورد تأیید یک جامعه زبانی است. لیکن به دلیل تعدد شیوه­های زندگی افراد، قواعد حاکمه بر این جامعه­ها گوناگون بوده و این قواعد، معنای الفاظ را نشان می­دهند، در نتیجه یک لفظ به تعداد نحوه­های زندگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هارپی یا همای؟ تحلیلی بر پیدایی نقش هارپی در هنر ایران و ترکیه با تکیه بر اساطیر ترک

زهره طاهر؛ هاشم حسینی

دوره 16، شماره 39 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3952.1680

چکیده
  هارپی نقشی ترکیبی است که ریشه در بینش اساطیری تمدن‌های اولیه داشته و ابتدا از طریق هنر اورارتویی، به صورت انسان-پرنده به هنر ایران وارد شده و سپس در هنر عیلامی و آشوری مفاهیمی ‌مقدس به‌خود گرفته است و با ورود اسلام به ‌ایران، در فرمی جدید و به شکل زن- پرنده در هنر دوره سلجوقی ظاهر می‌شود. همانطور که هنر ایران با ورود اسلام فرم را از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
گونه‌شناسی جیقه‌های سلطنتی ایران در دورۀ قاجار

الهام سیاهی؛ محمدصادق میرزاابوالقاسمی

دوره 16، شماره 39 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3971.1682

چکیده
  «جیقه» یا «جقّه» یکی از گونه‌های رایج جواهرات سلطنتی ایران در دورۀ قاجار محسوب می‌شود. جیقه‌های سلطنتی غالباً جزو زیورآلات مردانه شناخته می‌شود و مختص آرایش و پوشش مقام پادشاه یا شاهزادگان در مراسم تاجگذاری، سلام نوروز، بارعام و نظایر آن بوده است. ازاین‌رو گاه در کنار تخت و تاج و شمشیر به عنوان اسباب سلطنت معرفی شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی آرایه‌های هندسی در ازاره‌های کاشی‌ بناهای دورة تیموری ایران

زهرا راشدنیا؛ احمد صالحی کاخکی

دوره 16، شماره 39 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4098.1715

چکیده
  ازاره، به بخش پایینی دیوار، از کف تا ارتفاع حدود یک متری اطلاق می‌گردد و اغلب دارای تزییناتی متمایز، نسبت به سایر قسمت‌های دیوار است. ازاره‌ها، در ادوار مختلف، غالباً با تزییناتی همچون: آجرکاری، حجاری، کاشی‌کاری، تلفیق سنگ و کاشی و... و با طرح‌ها و نقوشِ گیاهی و هندسی متنوع، به اجرا در آمده است. ازاره‌های کاشی‌ بناهای دورة تیموری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر نحله نقشبندیه بر تولید و تجارت منسوجات ابریشمی در دوره تیموری با تاکید بر شهر یزد

علیرضا شیخی؛ محمد سواری

دوره 16، شماره 39 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3421.1556

چکیده
  هدف بررسی وضعیت نساجی دوره تیموری، خاصه شهر یزد و شیوه عملکرد خواجگان نقشبندی در رسیدن به انحصار چرخه اقتصادی و انعکاس آن در دوره صفوی است. بنابراین وضعیت کشاورزی و تجارت ابریشم در شهر یزد دوره تیموری چگونه بوده است؟ و نقشبندیان چه تاثیری در رونق تجارت منسوجات دوره تیموری به خصوص یزد داشتند؟ رویکرد تحقیق کیفی، از نظر هدف، کاربردی ...  بیشتر