مقاله پژوهشی
گفتمان بازنمایی عیّاران در نقاشی عصر صفوی

کیوان حق نظری؛ علیرضا خواجه احمد عطاری؛ بهزاد برکت

دوره 16، شماره 41 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.4370.1767

چکیده
  در شماری از نقاشی های عصر صفوی، شاهان و پهلوانان اسطوره‌ای و تاریخی ایران و گاه بانویی والامقام سوار بر اسب دیده می شوند، در حالی که پیاده ای که، عیّار، شاطر، جلودار یا مهتر خوانده می شده و در زمره جوانمردان بوده، پیشاپیش سوار قرار دارد و در برخی از نمونه ها، همان پیاده را در حال مراقبت از اسب مخدومش می بینیم. بازسازی گفتمانی که شخصیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازتاب مراودات فرهنگی با غرب در نقاشی‌های دیواری خانه‌های قاجاری تبریز

طاسین کریمی عواطفی؛ کامران افشار مهاجر

دوره 16، شماره 41 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3674.1610

چکیده
  در دورۀ قاجار، نوع و شیوة روز افزون ارتباط شاهان و به دنبال آن سایر طبقات بالا دست جامعه و هنرمندان ایرانی با اروپا به همراه ورود امکانات و ابزارهای جدید ارتباطی، تأثیرات شگرفی بر نوع نگرش سفارش‌دهندگان و نقاشان آن دوره گذاشت. نقاشی دیواری در شهر تبریز که به‌ سبب ولیعهدنشینی، یکی از مراکز مهم تحولات فرهنگی و هنری و دروازۀ اصلی ارتباط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تجزیه و تحلیل ساختار حاشیه در قالی های باغی با نظر به قاعده همانندی

ناهید تقی نژاد؛ سمانه کاکاوند؛ محمدرضا خیرالهی

دوره 16، شماره 41 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3591.1595

چکیده
  مطالعه شاخصه‌ها و ویژگی‌های مشترک طرح‌های قالی باغی به منظور درک شباهت‌های طرح، مسئله پژوهش پیش‌رو است. قاعده همانندی در قالی باغی نشان از تکرار مضامین قدیمی در نمونه‌های جدید دارد. شناخت عناصر بصری مشترک در حاشیه قالی‌های باغی هدف مقاله است. نمونه‌های قالی باغی از قرن دهم تا سیزدهم باقی مانده است. الگوی هنری حاکم در هر دوره تاریخی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تبیین چگونگی جایگزینی ابژه و سوژه در عکاسی از منظر ژان بودریار (مطالعه موردی: مجموعه عکس "پارادوکس نهایی" اثر ژان بودریار )

ریحانه تقی یاری؛ حسین اردلانی؛ ابوالفضل داوودی رکن آبادی

دوره 16، شماره 41 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4908.1853

چکیده
  بودریار، در مقام فیلسوف-عکاس، عکاسی را دارای شگفتی فراوان می‌داند، زیرا دنیا در درون تصویر عکاسی غیب می‌شود و عکس، به‌جای نشان دادن واقعیت، غیاب آن را ترسیم می‌کند. بواسطه‌ی این غیاب و فقدان ابژکتیویته‌ی جهان، عکاسی دارای رابطه‌ی دوسویه، بین ابژه و سوژه می‌باشد. تحلیل این جابجایی ابژه و سوژه در عکاسی، از دغدغه های بودریار است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
خوانش روایت صحنه‌ی شکار گراز در سنگ نگاره‌ی تاق‌بستان به‌عنوان اولین مستند - انیمیشن کوتاه سنگی، از منظر زیبایی‌شناسی روایتی نلسون گودمن

کیوان شمشیربیگی

دوره 16، شماره 41 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4744.1833

چکیده
  خوانش روایت صحنه شکار گراز در سنگ‌نگاره تاق‌بستان به عنوان اولین مستند- انیمیشنِ کوتاه سنگی، از منظر زیبایی‌شناسی روایتی نلسون گودمنچکیده:آثار مصوّر همچون آثار زبانی از قابلیّت‌های روایتپردازی برخودار هستند. تصاویر با بهره‌گیری از عناصر و ابزارها و فنون دیداری خاص همچون رنگ، خطوط، اشکال، ژرفنمایی و غیره، شیوه‌ای متفاوت را برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
سنجش الگوی آموزش فرایند تفکر خلاقیت در طراحی قبل و بعد از آموزش

مرضیه اله دادی؛ مریم حبیبی؛ مریم خلیلی؛ محسن صفار دزفولی؛ بهاره نجاتی

دوره 16، شماره 41 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4638.1809

چکیده
  خلاقیت، مهارتی است که قابل بررسی، سنجش، استفاده و آموزش است. بنابراین، سنجش کارایی هر محتوای آموزشی در طراحی و ارایه نتایج تجربه های آموزش، می تواند در بهبود و کیفیت آموزش تاثیر گذار باشد. در این پژوهش، آموزش مبتنی بر شاخص های خلاقیت (سیالی، بسط، اصالت و انعطاف پذیری) در دروس طراحی صنعتی مورد توجه است. به همین منظور، ضمن اشاره به مفهوم ...  بیشتر