نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری طراحی صنعتی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران

5 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه ایالتی نیویورک، اسوگو، آمریکا

10.30480/vaa.2023.4638.1809

چکیده

خلاقیت، مهارتی است که قابل بررسی، سنجش، استفاده و آموزش است. بنابراین، سنجش کارایی هر محتوای آموزشی در طراحی و ارایه نتایج تجربه های آموزش، می تواند در بهبود و کیفیت آموزش تاثیر گذار باشد. در این پژوهش، آموزش مبتنی بر شاخص های خلاقیت (سیالی، بسط، اصالت و انعطاف پذیری) در دروس طراحی صنعتی مورد توجه است. به همین منظور، ضمن اشاره به مفهوم آموزش طراحی با رویکردی تحلیلی، به ارایه برخی الگوهای آموزشی در این زمینه و روش های آموزش خلاق پرداخته شده است. همچنین تجربه آموزش با هدف تعیین اثر بخشی تدریس در قالب فرایند آموزش خلاق بر خلاقیت دانشجویان در حل مسئله طراحی انجام شده است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری20 دانشجوی سال سوم مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا تهران در سال تحصیلی 1399-1400 است که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای سنجش، آزمون سنجش خلاقیت عابدی و پرسش نامه فرم الف تورنس است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از میانگین، انحراف استاندارد و وارایانس به عنوان شاخص های آماری توصیفی و از آزمون تی مستقل در آمار استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد بین دانشجویان گروهی که با روش فرایند تفکر خلاقیت، آموزش دیده بودند و گروه کنترل که فاقد این فرایند آموزش بوده اند؛ از نظر میزان خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد و روش آموزش فرایند تفکر خلاق موجب افزایش خلاقیت در دانشجویان می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the teaching model of the creative thinking process in design before and after training

نویسندگان [English]

  • Marzieh Allahdadi 1
  • Maryam Habibi 2
  • Maryam Khalili 3
  • Mohsen Safar dezfoli 4
  • Bahareh Nejati 5

1 Department of Industrial Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Doctoral student of Industrial Design, School of Fine Arts, University of Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Industrial Design, School of Fine Arts, University of Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Industrial Design, Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology, Iran

5 Department of Computer Science, State University of New York, Oswego, New York, 13126, USA

چکیده [English]

Organization of creativity education and appropriate processes in design education, especially in the field of industrial design, helps students' potential creativity. Undoubtedly, education is one of the useful methods for improving people's creative performance. However, the field of educational technology has not shown much interest or paid little attention to the importance of creativity in design education. Creativity is a skill that can be examined, measured, used, and taught. Therefore, measuring the efficiency of each educational content in designing and presenting the results of educational experiences can be effective in improving the quality of education. This research considers education based on creativity indicators (fluidity, expansion, originality, and flexibility) in industrial design courses. For this purpose, several educational models and creative teaching strategies in the field have been proposed while referring to the concept of design education with an analytical approach. Also, the teaching experience has been conducted with the aim of determining the effectiveness of teaching in the form of a creative education process on students' creativity in solving design problems. The research is practical in terms of its purpose, and the method is semi-experimental research of pre-test-post-test type with a control group. The statistical population is 20 third-year undergraduate students in the field of industrial design at Alzahra University, Tehran, in the academic year 2020-2021 who was selected by the available sampling method and divided into two groups of 10 people, test and control. In order to prevent the spread of the Covid-19 virus, the experimental group was trained in the creative education process model, and the control group did not receive any special training. At the end of the training courses, both groups were given a post-test. The measurement tools are Abedi's creativity test and Torrance's Form A questionnaire. To analyze the data, mean, standard deviation, and variance was used as descriptive statistical indicators, and an independent t-test was used for inferential statistics. To analyze the data, mean, standard deviation, and variance was used as descriptive statistical indicators, and an independent t-test was used for inferential statistics. The analysis's findings indicated a significant difference in the level of creativity between the trained students' group who used the creative process method and the control group, which did not receive this type of training. The analysis's findings indicated a significant difference in the level of creativity between the trained students' group who used the creative process method and the control group, which did not receive this type of training. This finding suggests that the creative process training approach fosters students' creativity. The results of the research show the importance and impact of teaching creativity in an educational environment, which helps professors to provide the basis for improving students' problem-solving skills by using its methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity Education
  • Design
  • Creativity Assessment Tools
  • Abedi and Torrance
  • Creative Thinking