گفتمان بازنمایی عیّاران در نقاشی عصر صفوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 عضو هیات علمی دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

3 عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

10.30480/vaa.2022.4370.1767

چکیده

در شماری از نقاشی های عصر صفوی، شاهان و پهلوانان اسطوره‌ای و تاریخی ایران و گاه بانویی والامقام سوار بر اسب دیده می شوند، در حالی که پیاده ای که، عیّار، شاطر، جلودار یا مهتر خوانده می شده و در زمره جوانمردان بوده، پیشاپیش سوار قرار دارد و در برخی از نمونه ها، همان پیاده را در حال مراقبت از اسب مخدومش می بینیم. بازسازی گفتمانی که شخصیت یاد شده به آن تعلق داشته، هدف پژوهش حاضر است و پرسش اصلی ما معطوف به یافتن معانی و دلالت های ملّی، دینی و سیاسی این نگاره برای مردم عصر صفوی است. پژوهش حاضر، در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی ون‌دایک، به توصیف و تحلیل داده های مرتبط با اصطلاح عیّار در زبان فارسی و تصویر عیّار در نقاشی های عصر صفوی می پردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند که اگر نقاشان عصر صفوی عیّاران را به تصویر کشیده اند، در عمل نیز چنین مردانی در خدمت شاهان صفوی بوده اند و ظاهرا تبرائیان تبرداری که در جریان تحولات مذهبی دوران شاه اسماعیل، در نقشی خشونت بار ظاهر شدند، همین عیّارانی بوده اند که تصویرشان را در نقاشی‌ها می‌بینیم. در پاسخ به پرسش های پژوهش می توان گفت که نگاره عیّار به بافتی تعلق دارد که اندیشه های دوبنی ایران باستان، دیویسنی، مهرپرستی، مزدکی گری، خرمدینی، جوانمردی، تصوف، ملامتی گری، باطنی گری، علوم باطنی، خلیفه ستیزی، ایران گرایی، حلولی گری و تشیع غالیانه، در شکل گیری ساختار آن نقش داشته اند و قدر مسلم اینکه اهمیت عیّاران در روزگار صفوی، آنقدر بود که به رغم سکوت فردوسی در مورد این طایفه، نقاشان صفوی، نگاره عیّار را در تصویرهای شاهنامه جای دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Representation of Ayyars in Safavid Paintings: A Descursive reading

نویسندگان [English]

  • keivan Haghnazari 1
  • Alireza Khajeh Ahmad Attari 2
  • behzad Barekat 3
1 ART UNIVERSITY OF ISFAHAN
2 Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Guilan, Iran.
چکیده [English]

In the aftermath of Arab conquest of Persia, Iranians were afflicted with some feelings of inferiority. The first important political activity of Iranians after Sasanid collapse, was their participation in Mokhtar’s uprising, to avenge the murder of third Shiite Imam. Anti-Ummayad movement of Iranians, continued and reached to the point of replacing Ummayads with Abbasids. The most powerful leaders of Abbasid revolution in the eve of victory were Abu Salama and Abu Moslem, and the former was to bring Alids to the power instead of Abbasids. Therefore, Abbasids in the first year of their rule, ordered Abu Moslem to kill him and some years later, they killed Abu Moslem too. Abu Moslem passed away but his name remained alive, as a Javānmard in futuwwa culture and as an Ayyār in folk literature. Afterwards in the third century of Hijra, a javānmard artisan whose name was “yaqub ibn al- layth”, quitted his job as an artisan and became Ayyār which means bandit in this context. He gradually became commander, ruler and finally the most powerful man of the caliph, but in some point he stopped obeying the caliph and finally invaded his army. He was the first Persian king to invade a caliph after Sassanid collapse.
In some Safavid paintings, mythological and historical kings and knights of Iran or a high-ranking lady, are seen riding a horse, while an axe holding footman, named Ayyār and Shāter , serves as their forerunner, and in some cases, this man is looking after his master’s horse. The purpose of the present article is to reconstruct the discourse that such men were related to, through tracing for the nationalistic, religious and political meanings and implications of the image of Ayyār for the people of Safavid era .The research, in the framework of Vandijk’s Critical Discourse Analysis, tends to describe and analyze the data related to the term Ayyār in Persian language and the image of Ayyār in Safavid paintings. It concludes that, if Safavid painters depicted Ayyārs in their works, Safavid kings had such men among their servants, and the axe wielding men who played a violent role in the religious transformations of Shah Ismail’s reign, were apparently the same axe holding Ayyārs depicted in Safavid paintings. Men whose axes are reminiscent of “Abu Muslim’s” axe, claim to be taught by the prophet Khidr, or having esoteric sciences, to legitimize their violent deeds. The image of Ayyār , for the people of Safavid era, who were culturally aware of the matter, was the symbol of a discourse rooted in pre-Islamic Iran, and thus related to Shiism in an ambiguous way. Tending to rebuild the Persian identity and authority in post-Islamic period, this discourse developed in a culture coming out of the above-mentioned image. Ayyārs were well-known in Safavid era, to the extent that, despite Ferdowsi’s silence about them, Safavid painters depicted Ayyārs in Shāhnāmeh illustrations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Ayyār"
  • "Futuwwa"
  • "Esotericism"
  • "Safavid Paintings"
  • "Persian Nationalism"
فهرست منابع
-. برگردان سید حسین روحانی. تهران: اساطیر.7. جتاریخ کامل .)1383ابن اثیر، علی بن محمد (
-. به تصحیح عباس اقبال و با اهتمام محمد رمضانی. تهران:1. جتاریخ طبرستان .)13۲0ابن اسفندیار، محمد بن حسن (
کالله خاور.
-. بیروت: دار صادر.8 . جالکامل فی التاریخ ق). 1385ابن االثیر، علی بن محمد (
-ق). تلبیس ابلیس. بیروت: دارالفکر.14۲1ابن الجوزی، ابوالفرج (
-در ترجمه احوال و اقوال کرامات شیخ صفی الدین اردبیلی. مقدمه صفوه الصفا. .)1373ابن بزار اردبیلی، درویش توکلی (
و تصحیح: غالمرضا طباطبایی مجد.
-. المحقق: احسان عباس. بیروت: دار6 . جوفیات االعیان و انباء ابناء الزمان .)1900ابن خلکان، شمس الدین احمد(
صادر.
-. القاهره: مکتبه الخانجی؛ بیروت: دارالفکر.7ج حلیه االولیاء وطبقات األصفیاء. ق). 1394ابونعیم االصفهانی، احمد(
-مجموعه مقاالت ). مفهوم فضای اتمیستی در آثار رضا عباسی. پایه گذار مکتب نقاشی اصفهان.1385احمدیان، مهرداد (
.74-35 ). صفحات1385. به کوشش انتشارات فرهنگستان هنر.(نگارگری مکتب اصفهان
-ق). للمولف من القرن الثالث الهجری. تحقیق: الدکتور عبدالعزیز1391( اخبارالدوله العباسیه و فیه اخبار العباس و ولده
الدوری، الدکتور عبدالجبار المطلبی، بیروت: دارالطلیعه للطباعه و النشر.
گفتمان بازنمایی عیاران، در نقاشی عصر صفوی27ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő
-. با مقدمه و تصحیح پرویز ناتل خانلری. تهران: آگاه.1 . جسمک عیّار .)136۲ارجانی، فرامرز بن خداداد (
-. با مقدمه و تصحیح پرویز ناتل خانلری. تهران: آگاه.3و۲ ج . سمک عیّار.)1363ارجانی، فرامرز بن خداداد(
-).تهران: دایره المعارف بزرگ405 -388 ( صص۲۲ ج . دایره المعارف بزرگ اسالمی.). خضر1394ارسنجانی، حمیرا (
اسالمی.
-تهران: سازمان چاپ و انتشارات سازمان اوقاف- فرهنگستان هنر. . مکتب نگارگری اصفهان.)1393آژند، یعقوب (
-تهران: فرهنگستان هنر. مکتب نگارگری تبریز و «قزوین-مشهد»، .)1394آژند، یعقوب (
-تهران: ترجمه عربعلی شروه. انتشارات مینیاتورهای نسخه های خط جامی در قرن شانزدهم. .)1388اشرفی، مقدمه (
شباهنگ.
-به تصحیح محمد مشیری. تهران: امیر کبیر. رستم التواریخ. .)1348آصف، محمد هاشم (
-. تهران: چشمه.چهارده رساله در باب فتوت و اصناف .)1381افشاری، مهران؛ مداینی، مهدی (
-. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه، سی رساله .)138۲افشاری، مهران (
-. تهران: فرهنگستان هنر.. دیوار نگاری عصر صفویه در اصفهان)1386آقاجانی اصفهانی، حسین؛ و اصغر جوانی (
-. حققه و وضع فهارسه مصطفی السقا، ابراهیم االبیاری،کتاب الوزراء والکُتّاب ق).1357الجهشیاری، محمد بن عبدوس (
عبدالحفیظ شلبی. القاهره: مطبعه مصطفی البابی الحلبی و اوالده.
-. محقق: صفوان عدنان الداودی. دمشق: دارالقلم؛المفردات فی غریب القرآن ق).141۲الراغب االصفهانی، الحسین (
بیروت: دارالشامیه.
-. المحق: عبدالرحمن بن یحیی المعلمی الیمانی. حیدرآباد: مجلس دایره1۲. جاالنساب .)196۲السمعانی، عبدالکریم (
المعارف العثمانیه.
-. لیدن: مطبعه بریل.. تاریخ االمم و الملوک)1879الطبری، محمد بن جریر (
-. تصحیح عبدالله اسماعیل الصاوی. بغداد: مکتبه المثنی.التنبیه و االشراف ق).1357المسعودی، علی بن الحسین (
-). برداشتی از رموز حمزه. به کوشش فرید مرادی، تهران: ثالث.1393( امیر حمزه صاحبقران
-ترجمه نورالدین الله دینی، تهران: نامک. تشیّع: ریشه ها و باورهای عرفانی. .)1393امیر معزی، محمد علی (
-تهران: معین. زبان، فرهنگ و اسطوره. .)1396آموزگار، ژاله (
-. تهران: اختران.تاریخ و فرهنگ زورخانه و گروه های اجتماعی زورخانه رو .)1386انصاف پور، غالمرضا (
-). کهن ترین سرودها و متن های ایرانی. گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه. تهران: مروارید.1385( اوستا
-، تالیفدر مقاالت افزوده شده به آئین جوانمردی ). عیاران و جنبشهای اجتماعی.1383باستانی پاریزی، محمد ابراهیم (
هانری کربن، ترجمه احسان نراقی. تهران: سخن.
-با تصحیح و مقدمه هانری کوربن، ترجمه مقدمه از محمد علی امیر شرح شطحیات. .)1394بقلی شیرازی، روزبهان (
معزّی، تهران: طهوری.
-. به کوشش ایرج افشار و مهران افشاری. تهران: چشمه.فیروزشاه نامه .)1388بیغمی، محمد (
-، تالیف هانری کربن، ترجمه احسان. در مقاالت افزوده شده به کتاب آئین جوانمردی). جوانمردی1383بهار، محمد تقی (
نراقی. تهران: سخن.
-، مجموعه گزارش های. دین مهر در جهان باستان). میترا و میان رودان. در جان هینلز(ویراستار)1393بیوار، آدریان دیوید (
). ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران: توس.405-4۲۲ اولین کنگره بین المللی مهرشناسی (ص ص.
-. به کوشش جهانگیر قائم مقامی. تهران: انتشارات ارتش.. زین ابزار)1347پورداود، ابراهیم (
-). ویراسته جعفر مدرس صادقی. تهران: مرکز.138۲( تاریخ سیستان
-، طرز زندگی و آداب ورسوم درباری و اوضاع اداری و اجتماعی و اقتصادی و. سفرنامه تاورنیه)1336تاورنیه، ژان باتیست (
صنایع ایران در دوران صفویه. ترجمه ابوتراب نوری(نظم الدوله)، اصفهان:کتابفروشی تایید.
28ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő1402 | پاییز ۴1 فصلنامۀ علمی - پژوهشی دانشگاه هنر | شمارۀ
-تالیف هانری کربن، در مقاالت افزوده شده به کتاب آئین جوانمردی، ). فتوت در کشورهای اسالمی.1383تیشنر، فرانتس (
ترجمه احسان نراقی. تهران: سخن.
-). به کوشش پگاه خدیش و محمد جعفری(قنواتی). تهران: مازیار.1390( جامع الحکایات
-. با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی.نفحات االنس من حضرات القدس .)1390جامی، نورالدین عبدالرحمن (
تهران: سخن.
-. قم: پژوهشکده حوزه ودانشگاه.1-۲ ج صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست. .)1379جعفریان، رسول (
-، به ضمیمه سه رساله در شرح حدیث دولتنا فی آخرالزمان، رساله مبشّره شاهیهمهدیان دروغین .)1391جعفریان، رسول (
و رساله الهدی. تهران: نشر علم.
-تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروی. تهران: مولی. المصباح فی التصوف. .)1389حمویه، سعدالدین (
-ترجمه مهرداد قدرت دیزجی. تهران: ققنوس. تاریخ و فرهنگ ساسانی. .)1396دریایی، تورج (
-ترجمه فریدون بدره ای. تهران: فرزان روز. تاریخ و سنت های اسماعیلیه. .)1393دفتری، فرهاد (
-مجموعه گزارش های دومین کنگره بین المللی مهر دین مهر در جهان باستان، ). خدای کاله به سر.1385دورنر، الئونور (
). ترجمه مرتضی ثاقب فر. تهران: طوس.630 و 147-154شناسی.(ص ص.
-تهران: حکمت. شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی. .)1393دینانی، غالمحسین (
-تهران و قم: نشر ادیان. جنبش نقطویه. .)1393ذکاوتی قراگزلو، علیرضا (
-به اهتمام محمد امین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی. مرصاد العباد. .)1387الدین (رازی، نجم
-(مجموعه مقاالت). تهران: فرهنگ نشر نو.جنبشهای اجتماعی در ایران پس از اسالم .)1398رضازاده لنگرودی، رضا (
-اسالم آباد: مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان. احوال و آثار و اشعار میر سید علی همدانی. .)1370ریاض، محمد (
-. تهران: امیر کبیر.. دنباله جستجو در تصوف ایران)1389زرین کوب، عبدالحسین (
-تهران: مولی. صفیر سیمرغ. .)1374سهروردی، شهاب الدین (
-با تصحیح و توضیحات مظاهر مصفّا، به کوشش شاهرخ حکمت. دیوان حکیم سنایی. .)1389سنایی، مجدود بن آدم (
تهران: زوّار.
-فرهنگ سلسله های صوفیه. تهران: نشر نی. پشمینه پوشان. .)1389سیدین، علی(
-، آداب و عادات، صنایع و تجارت و نقود ایرانیان. ترجمه محمد عباسی. تهران:4ج سیاحتنامه شاردن، .)1336شاردن، ژان (
امیر کبیر.
-، سازمان نظامی و سیاسی و مدنی ایران. ترجمه محمد عباسی. تهران: امیر8ج سیاحتنامه شاردن، .)1345شاردن، ژان (
کبیر.
-. تهران: موزه هنرهای معاصر تهران.شاهکارهای نگارگری ایران .)1384شریف زاده، عبدالمجید (
-. تهران: سخن.قلندریه در تاریخ .)1387رضا (شفیعی کدکنی، محمد
-. ترجمه افضل الدین ترکه اصفهانی. تصحیح و تحشیهالملل و النحل .)1350شهرستانی، ابوالفتح محمد بن عبدالکریم (
محمد رضا جاللی نائینی. تهران: اقبال.
-تا آغاز سده دوازدهم هجری. ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: تشیع و تصوف، .)1387شیبی، کامل مصطفی (
امیرکبیر.
-، بخش اول، از آغاز سده دهم تا میانه سده دوازدهم. تهران: فردوس.5 ، جتاریخ ادبیات ایران .)1369صفا، ذبیح الله.(
-. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.1 ج تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، .)1383طبری، محمد بن جریر (
-. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.10 ج تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، .)1363طبری، محمد بن جریر (
-. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.13 ، جتاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک .)1380طبری، محمد بن جریر (
-ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر. .14 ، جتاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک .)1380طبری، محمد بن جریر (
گفتمان بازنمایی عیاران، در نقاشی عصر صفوی29ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő
-. به اهتمام منوچهر ستوده. تهران: علمی وعجایب المخلوقات و غرائب الموجودات .)1391طوسی، محمد بن محمود (
فرهنگ.
-). مقدمه تصحیح و تعلیق اصغر منتظر صاحب. تهران: علمی و فرهنگی.1388( عالم آرای شاه اسماعیل
-). به کوشش یدالله شکری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.1350( عالم آرای صفوی
-، به اهتمام علینقی منزوی و عفیف عُسیران.۲ . جنامه ها ی عین القضات .)1387عین القضات، عبدالله بن محمد (
تهران: اساطیر.
-، اندیشه سیاسی عرفانی در ایران، از مکتب اصفهانحکمت، معرفت و سیاست در ایران .)1393فدایی مهربانی، مهدی (
تا حکمای معاصر. تهران: نی.
-دوره ی دو جلدی بر پایه ی چاپ مسکو. تهران: هرمس.. شاهنامه.)138۲فردوسی (
-ترجمه ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. تهران: رساله قشیریه. .)1383قشیری، عبدالکریم(
علمی و فرهنگی.
-. به اهتمام محمد جعفر محجوب. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.فتوت نامه سلطانی .)1350کاشفی، حسین واعظ (
-. ترجمه رشید یاسمی. ویراستار: حسن رضایی باغ بیدی. تهران: صدایایران در زمان ساسانیان .)1390کریستنسن، آرتور(
معاصر.
-ترجمه ی مهدی حسینی. تهران: انتشارات دانشگاه هنر. نقاشی ایرانی. .)1389کن بای، شیال. (
-مترجم: مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر. موسسه متن. مروری بر نگارگری ایرانی..)1390گرابر، اولک(
-. تصحیح و تحشیه و تعلیق: عبدالحی حبیبی. تهران: دنیای کتاب.تاریخ گردیزی .)1363گردیزی، ابوسعید عبدالحی (
-. ترجمه نازیال خلخالی. زیر نظر دکتر ژاله آموزگار. تهران: نشر و پژوهشکتیبه های هخامنشی.)1386لوکوک، پی یر (
فرزان روز.
-ترجمه ضیاالدین دهشیری. تهران: جامی. مصائب حالج، .)139۲ماسینیون، لوئی(
-؛ نقد حال، گزاره آرا، و گزیده آثار فارسی عین القضات همدانی. تهران: نشرخاصیت آینگی .)1397مایل هروی، نجیب (
نی.
-. مجموعه مقاالت درباره ی افسانه ها و آداب و رسوم مردم1-۲ ج ادبیات عامیانه ی ایران. .)1387محجوب، محمد جعفر (
ایران. به کوشش دکتر حسن ذوالفقاری. تهران: چشمه
-، تهران.98-88 ، صص.۲9 . شمارهنامه فرهنگستان ). میره و پیوند آن با جوانمردان و عیاران.1385مختاریان، بهار (
-ای از چهلستون. در محسن محمدی). آیکونوگرافی جلودار در نگاره1391مختاریان، بهار، و کیوان حق نظری (
. تهران:349-331 . صص۲، جمجموعه مقاالت نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان فشارکی(ویراستار)،
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
-. با اهتمام عبدالحسین نوائی. تهران: امیر کبیر.تاریخ گزیده .)1387مستوفی، حمدالله (
-. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: علمی و فرهنگی.۲، جمروج الذهب .)138۲مسعودی، علی بن حسین (
-؛ مقدمه، با ترجمه و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران، نشرآگهآفرینش و تاریخ .)1374مقدسی، مطهر بن طاهر (
-جنبش ملی ایرانیان در برابر خالفت اموی و عباسی، تهران: کتابهای جیبی. نهضت شعوبیه، .)1370ممتحن، حسینعلی (
-). مجموعه آثار حالج. تهران: یادآوران.1379میر آخوری، قاسم (
-.61-50 ، صص1356 ،174 شماره هنرومردم، میرجعفری، حسین، شاطری و شاطر دوانی در عصر صفویه،
-آبادی، تهران: وزارت امورتصحیح محمد اسماعیل مارچینکوفسکی. ترجمه علی کرد دستورالملوک. .)1385میرزا رفیعا (
خارجه.
-زندگی و سخنان او. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. ابراهیم ادهم، .)1379میر عابدینی، ابوطالب (
-). ترجمه احمد تفضلی. به کوشش ژاله آموزگارو مهرداد بهار. تهران: توس.1391(مینوی خرد.
-مجله ادبیات و دانش و هنر امروز. دوره نوزدهم، شماره یک. سخن. .1). آیین عیاری1348ناتل خانلری، پرویز(
30ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő1402 | پاییز ۴1 فصلنامۀ علمی - پژوهشی دانشگاه هنر | شمارۀ
-ترجمه داود بهلولی. قم: ادیان تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی. .)1388نشاطی شیرازی، محمد (
-به کوشش جعفر شعار. تهران: امیر کبیر سیاست نامه. .)1385نظام الملک طوسی(
-تالیف هانری کربن، در مقاالت افزوده شده به آئین جوانمردی، ). فتوت و کتابهای مهم مربوط به آن.1383- نفیسی، سعید (
ترجمه احسان نراقی. تهران: سخن.
-ی هوشنگ صادقی. تهران: کتاب آمهترجمه فئودالیسم در ایران باستان. .)1391- ویدن گرن، گئو (
-ی رهبانی، کاله دلقکجامه ی هارلکن و جامه پژوهشی در خرقه ی درویشان و دلق صوفیان: .)1393- ویدن گرن،گئو (
ها و درویشان. ترجمه و تحقیق بهار مختاریان، تهران: آگه.
-تصحیح محمود عابدی. تهران: سروش. کشف المحجوب. .)1384- هجویری، علی بن عثمان (
-. ترجمه محمد ابراهیم آیتی. تهران: شکت انتشارات علمی و فرهنگی.تاریخ یعقوبی .)1382- یعقوبی، احمد بن اسحاق (
- Achugar, M. )2018(. Critical discourse analysis and history.In J.Flowedrew, &
J.E.Richardson)Ed(. The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. )pp.298-311(.
NewYork:Routledge.
- Boworth, C.E.)1994(.The History of the Saffarids of Sistan and the Maliks of Nimruz)247/861
to 949/1542-3(. Costa Mesa, California and New York: Mazda Publishers in association with
Bibliotheca Persica.
- Fairclough, N. , & Wodak, R .)1997(. Critical Discourse Analysis. In T. van Dijk)Ed(, Discourse
Studies: A Multidisciplinary Introduction.Vol. 2 . pp. 258-284. London: Sage.
- Rigveda. 1896. The Hymns of the Rigveda. Translated by Ralph T. h. Griffith. India: Kotagiri.
- Sabahi,T)2008a(. Gaccia Regale: il tapetto a medalione del Museo Poldi Pezzoli)parte1(.
Ghereh:Rivista Internazzionale del Tapeto & dei Tessili. Anno 16 )n.45(. pp. 4-23.
- Sabahi, T)2008b(. Gaccia Regale: il tapetto a medalione del Museo Poldi Pezzoli)parte2(.
Ghereh:Rivista Internazzionale del Tapeto &dei Tessili. Anno 16 )n.45(. pp. 4-31.
- Taittiriya Sanhita. 1914. The Veda of the Black YajusSchool. Translated by Arthur Berriedale
Keith. Cambridge, Massachusetts: The Harvard University Press.
- -Tor, D. G. )2007(. Violent Order:Religious Warfare , Chivalry, and the Ayyar Phenomenon in
the Medieval Islamic World. Istanbul: Orient- Institute.
- -Van Dijk, T.)1993(. Principals of critical discourse analysis. Discourse & Society. Volume 4
)issue 2(. pp.249-283.
- -Wagner-Durand, E.)2019(. Naration.Description. Reality:The Royal Lion Hunt in Assyria.
In E. -Wagner-Durand, B. Fath & A. Heinemann)Ed(.Image – Narration – Context: Visual
Narration.)pp. 235-272(. Heidelberg: Propylaeum.
- -Wodak, R., & Meyer, M.)2009(. Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and
Methodology. In R. Wodak & M. Meyer)Ed(, Methods of critical discourse analysis. London:
Sage