تبیین چگونگی جایگزینی ابژه و سوژه در عکاسی از منظر ژان بودریار (مطالعه موردی: مجموعه عکس "پارادوکس نهایی" اثر ژان بودریار )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

3 استاد گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

10.30480/vaa.2023.4908.1853

چکیده

بودریار، در مقام فیلسوف-عکاس، عکاسی را دارای شگفتی فراوان می‌داند، زیرا دنیا در درون تصویر عکاسی غیب می‌شود و عکس، به‌جای نشان دادن واقعیت، غیاب آن را ترسیم می‌کند. بواسطه‌ی این غیاب و فقدان ابژکتیویته‌ی جهان، عکاسی دارای رابطه‌ی دوسویه، بین ابژه و سوژه می‌باشد. تحلیل این جابجایی ابژه و سوژه در عکاسی، از دغدغه های بودریار است که از نظر تئوری بسیار به آن پرداخته‌ است. از آنجا که دیدگاه‌های فلسفی بودریار در آثار عکاسی وی مشهود است و عکس-هایش پیوندی مستقیم با آرا فلسفی‌اش دارد، موضوع بسیاری از عکس های او نمایش غیاب ابژه است. به گمان وی هدف عکاسی، به‌هم پیوستن سوژه و ابژه و یکی شدن عکاس با موضوع نمایش داده شده در عکس می‌باشد. این پژوهش به تبیین تئوریک نظریه حادواقعیت و سپس تشریح شواهد تجربی در مجموعه عکس"پارادوکس نهایی" بودریار می‌پردازد، تا به این سوالات پاسخ دهد که چگونه در عکاسی، جابجایی ابژه و سوژه رخ می‌دهد و این جابجایی، چگونه عکس را دارای شگفتی می‌کند؟ با شیوه‌ی توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری مطالب بصورت منابع معتبرکتابخانه‌ای منجمله مقالات و کتب، به بررسی جزییات عکس‌های مورد‌نظر پرداخته می‌شود و سپس روند تئوریک جایگزینی ابژه و سوژه در عکاسی از منظر بودریار را، شرح می‌دهد. هدف اصلی این پژوهش، خوانش نظریه حادواقعیت و تحلیل چگونگی جایگزینی سوژه و ابژه در عکاسی، از منظر بودریار می‌باشد. نتایج حاصله از این پژوهش نشان می‌دهد که تمرکز اصلی بودریار، بعنوان خالق عکس‌های موردنظر، ثبت همین جایگزینی در عکس، بمنظور ثبت دنیایی است که به اعتقاد او، در برابر حقیقت، در حال اضمحلال است و اصولا عکاسی، از دید بودریار، آن زمان دارای توانایی عجیبی از نمایش می‌شود که بتواند از قید زیبایی‌شناسی رایج رها شود و بیننده را وادار به نگریستن به دنیا با شیوه‌ی جدید کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining how to replace object and subject in photography from Baudrillard's point of view (Case Study: Jean Baudrillard’s photo collection; “Ultimate paradox”)

نویسندگان [English]

  • reyhaneh taghiyari 1
  • Hossein Ardalani 2
  • abolfazl davodi rokn abadi 3
1 PhD student in Philosophy of Art.Faculty of Art, central Tehran Branch, Islamic Azad Univercity, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Philosophy of Art , Hamedan Branch , Islamic azad University , Hamedan , Iran.
3 Professor, Department of Textile and Clothing Design, Faculty of Art and Architecture, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Baudrillard believes that photography has many amazements as the world can fully vanish in a photo. Hence, an image does not reveal reality to us, rather depicts the absence of the world. Likewise, due to this absence and lack of objectivity in photography, one could witness the mutual relationship between the object and the subject and hence acknowledge the astonishing impact of the image.
Baudrillard’s main problem is the reality in today’s world, a reality that is no longer original and real, since hyperreality has now dominated human life.
From his perspective, the image goes from the stage of a reflecting reality to a stage of concealing reality, and then to the stage of concealing the absence of reality, and in the third stage, has no relationships with reality. In the fourth stage, it reaches the integral reality, a sort of ultra reality that terminates all reality, as well as illusion. Baudrillard’s philosophical views have been shown in his artworks, and his photos have a direct relationship with his philosophy. Baudrillard does not seek the truth that is hidden in the image, rather seeks to introduce the hierarchies that guide our perception of the images of the surrounding world, and his writings are meant to elucidate the unreality around us, which is indeed mistakenly considered to be real. We have the tendency to assume that the subject, referring to the photographer, by choosing the object/issue and photographing him, decides what will appear in the form of the object in the photograph, however, Baudrillard reverses this relationship and describes that it is actually the object that discovers the subject by imposing its presence on the subject, and according to Baudrillard’s view, the photographic object has a desire to become an image and at the moment of choosing the frame and the subject, the photographic object passes this desire to the photographer so that he could replicate this desire in his photography. Therefore, in this research along with a discovery on his philosophy and explaining the ultra reality from his viewpoint, a number of his photo collection “Ultimate paradox”,have been exhibited and presented in the 80s and 90s. The main objective and goal of this research is the analysis and examination of ultra reality photography from Baudrillard’s perspectives. In order to do so, in parallel to a wider recognition of his viewpoints, in regard to photography as art, we aim to raise the question as to how reality can disappear and become invisible in photos. The methodology in practice is a descriptive analytic one, which uses literature of Baudrillard’s viewpoints as the main source of research. By doing so, one arrives at such a conclusion that photography can achieve extraordinary qualities once freed from the known aesthetic factor, opening a new perspective to the observer. Simultaneously, analyzing the formation of the bilateral relationship between the object and the subject in photography.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Photography
  • Baudrillard
  • hyper reality. Ultimat paradox
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. ). «ارزش شناختی در عکاسی».1395، هادی و پورمند، حسنعلی ( آذری ازغندی
.47-54 )، صفحات۲( شماره ۲1 دوره
-،حکمت اسرا ). «روش شناسی بنیادین و بررسی انتقادی اندیشه های بودریار».1397اسکندری، عیسی و پارسانیا،حمید (
.1۲3-151 )، صفحات31 (شماره 10 دوره
-. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر ققنوس. اشارت های پست مدرنیته .)1384باومن، زیگمونت (
-.ترجمه لیال جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: نشر اختران. فرهنگ و زندگی روزمره .)1386بنت، اندی (
86ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő1402 | پاییز ۴1 فصلنامۀ علمی - پژوهشی دانشگاه هنر | شمارۀ
-. ترجمه وحیدالله موسوی. تهران: موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری متن.بودریار در قابی دیگر .)1396( توفولتی، کیم
-).«عکس:چالش داللت عینی و مفهوم ضمنی». نشریه هنرهای زیبا -1395خدادادی مترجم زاده، محمد (
.65-74 )، صفحات67(شماره 21 هنرهای تجسمی، سال
-. ترجمه محمدرضا تاجیک. تهران: نشر نی.راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم .)1382ساراپ، مادن (
-https://www.hamshahrionline.ir/news/761 1399 ). قلمرو فراواقعیت. دی ماه1387کزازی، آناهیت (
91/%D9%82%D9%84%D9%85%D8%B1%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7-
%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA
-. ترجمه مسعود ابراهیمی و مریم لدنی. تهران: فرهنگستانبحران واقعیت در باب عکاسی معاصر .)1392گراندبرگ، اندی (
هنر.
-.151-158 )، صفحات48 (شماره 15 ، سالگفتگو ).«ژان بودریار از واقعیت بیرون افتاد».1386گیالسیان، روزبه (
-.تهران: نشرهمشهری.نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی .)1389مهدی زاده، سید محمد (
- Baudrillard,Jean. )1987(, “Please Follow Me” in Art & Text 23/4, March-April 1987:108.
- --------------------. )1994(, “Simulacra and Simulation”, Michigan, MI: University of
Michigan Press.
- 1997(.-------------------a(, “Objects, Images, and the Possibilities of Aesthetic Illusion”.
In Art and Artifact. Nicholas Zurbrugg )Editor(. London: Sage Publications, 1997:12.
- 1997( .---------------b(, Fragments: Cool Memories III, 1991-95 Paperback – November
17, 1997.
- --------------------. )1997c(, “The Art of Disappearance”, in Nicholas Zurbrugg)ed( Jean
Baudrillard: Art and artifact, London, Thousand Oaks, CA, New Delhi: Sage publications.
- 1999( .------------------(, Photographies 1985 – 1998. Peter Weibel )Ed.(, Hatje-Cantz
and Neue Gallery, Graz.
- ---------------------. )2001(, Impossible Exchange, December 17, 2001 by Verso.
- --------------------. )2005(, the Intelligence of Evil or the Lucidity Pact, oxford and New
York: Berg.
- --------------------. )2006( ‘The writing of the shadows’, C International Photo Magazine,
Number 2, pp. 14–16
- Butler, Rex. )2005(, “Baudrillard’s Light Writing Or Photographic Thought”, Victoria Grace,
Heather Worth and Laurence Simmons. Baudrillard: West of the Dateline. Palmerston North,
New Zealand: Dunmore Press, 2003:245-258.
- G.Smith, Richard. )2018(, “Baudrillard’s Photographic Theory”, Museum of Contemporary Art
of Rome )MACRO(, November 21st
- Searle A. )1998( ‘Pictures of hyperreality’, The Guardian, February 13th, 26–27
- Scheer, Edward. )2006(, “The most delicate of operations”: Baudrillard’s Photographic
Abreactions, Volume 3, Number 1 )January 2006( .
- Zurbrugg, 1997Nicholas. )1997(, “Jean Baudrillard: Art and artifact”, London, Thousand Oaks,
CA, New Delhi: Sage publications