خوانش روایت صحنه‌ی شکار گراز در سنگ نگاره‌ی تاق‌بستان به‌عنوان اولین مستند - انیمیشن کوتاه سنگی، از منظر زیبایی‌شناسی روایتی نلسون گودمن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

رئیس گروه مطالعات و پژوهش شهرداری کرمانشاه

10.30480/vaa.2023.4744.1833

چکیده

خوانش روایت صحنه شکار گراز در سنگ‌نگاره تاق‌بستان به عنوان اولین مستند- انیمیشنِ کوتاه سنگی، از منظر زیبایی‌شناسی روایتی نلسون گودمن



چکیده:

آثار مصوّر همچون آثار زبانی از قابلیّت‌های روایتپردازی برخودار هستند. تصاویر با بهره‌گیری از عناصر و ابزارها و فنون دیداری خاص همچون رنگ، خطوط، اشکال، ژرفنمایی و غیره، شیوه‌ای متفاوت را برای روایت‌پردازی بکار می‌گیرند. نلسون گودمن از جمله فیلسوفانی است که آراء وی در زیباییشناسی به بسط مطالعات روایتشناسی انجامیده و در بررسی و تحلیل روایتهای تصویری، بستری مناسب برای شناسایی ویژگیهای ساختاری آثار مصوّر ارائه میکند. گودمن با مطالعه رابطه میان «ترتیب وقوع» و «ترتیب روایت کردن» رویدادها، روایت‌های مصور را به چهار دسته عمده تقسیم می کند. علاوه بر این، گودمن در زیبایی‌شناسی خود مدّعی است که دو ترتیب یاد شده لزوماً ساختاری روایتمحور را بوجود نمی‌آورند، چرا که گاهی در عوض خلق یک روایت، «توصیف»، «مطالعه»، یا «سمفونی» ظهور می‌کند. در پژوهش حاضر، نظریه زیبایی‌شناسی گودمن در خوانش سنگ‌نگاره تاق‌بستان مورد استفاده قرارگرفته است. بررسی چگونگی روایتپردازی در این اثر مصور بسیار کهن نه تنها شیوهای نوین در تحلیل این نوع آثار محسوب میشود بلکه عوامل پیش‌برنده و بازدارنده روایت در این تصویر را به شیوه‌ای نو مورد کنکاش قرار میدهد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که پرداخت روایت شکار پادشاه در این صحنه به گونه‌ای است که مفاهیم و معانی مورد نظر دیگری را نیز به تصویر می‌کشد. علاوه براین، استفاده از نظریه گودمن در زیبایی‌شناسی نقش‌برجسته شکار گراز بر آگاهی عمیق و پیچیدگی شیوه‌های روایت‌پردازی بکار گرفته شده توسط خالق این اثر تاکید می‌کند. حجار از چیدمان عناصر در خلق اثر خود به گونه‌ای بهره می‌گیرد تا ضمن خلق مفاهیم و پویایی مورد نظر، پیچیدگی‌های روایی و شکست‌های زمانی را به شکلی بسیار هنرمندانه موجب شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reading the narrative of the Hog Hunting Scene in the Rock Relief of the Taq-e Bostan as the First Short Stone Documentary from Nelson Goodman's Narrative Aesthetic

نویسنده [English]

  • Keyvan Shamshirbeigi
Head of the department of studies and research of kermanshah municipality
چکیده [English]

Similar to written texts, pictorial works have narrative capabilities. A picture uses a distinct approach of narrating by utilizing visual components, tools, and techniques including colour, lines, figures, perspective, etc. Nelson Goodman is one of the philosophers whose aesthetics theories influenced the development of narratology. He provides a sound basis for the identification of structural features of pictorial works in his examination of visual narratives. Goodman classifies the pictorial narratives into four major categories by examining the relationship between “order of occurrence” and “order of narration”: 1. Timeless and instantaneous pictures; a single event in a single moment; 2. Temporal and linear pictures, a series of events in a directional relationship between “order of narration” and “order of occurrence”; 3. Temporal and twisted pictures, “episodic” events with “twisted” structures in their narration; 4. Atemporal/antitemporal and immaterial pictures, symbolic and eternal events. Furthermore, according to Goodman’s aesthetics theory, the two aforementioned orders do not always result in narrative-based structures because “description,” “research,” or “symphony” may instead develop from the two orders. This study employed Goodman’s aesthetics theory to examine Taq-e Bostan’s petroglyphs. Not only is analysing the narrative style in these extremely ancient petroglyphs a modern approach of analysis, but it also offers a fresh look at the narrative’s promoting and restricting elements. The findings indicated that the narration of the king’s hunts in this petroglyph is done in a way that also depicts other concepts and themes. In addition, applying Goodman’s aesthetics theory to the aesthetics of this relief of a boar hunt highlighted the artist’s intricate narrative techniques and in-depth knowledge of him. The sculptor expertly captures the narrative intricacies and temporal fragments in his work by skilfully arranging the components to create the desired concepts and dynamics.

Because artistic images contain a very rich source of technical and cultural information about the time of their creation; This research aims to use the visual research method, which is a qualitative research method for the production and representation of knowledge on visual art works. This method is very useful and popular for understanding and analyzing images and arts such as film, photography, drawing, painting and sculpture.

Because artistic images contain a very rich source of technical and cultural information about the time of their creation; This research aims to use the visual research method, which is a qualitative research method for the production and representation of knowledge on visual art works. This method is very useful and popular for understanding and analyzing images and arts such as film, photography, drawing, painting and sculpture.

Therefore, the present article is trying to examine the constituent elements of this petroglyph, approach the perspective of the creator of the work and provide a fresh look at how to narrate the magnificent and musical ceremony of the king, his musicians and hunters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Taq Bostan petroglyph
  • boar hunting scene
  • visual narratives
  • element of time
  • visual analysis
فهرست منابع
-پژوهشی چاپ و . علی معصومی. چاپ سوم. تهران: موسسه فرهنگیشناسی هنرروش .)139۲آدامز، لوری اشنایدر (
نشر نظر.
-سروش. . محمدرضا لیراوی. تهران:روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره .)1380آسابرگر، آرتور (
-مرکز. . چاپ بیست و هفتم. تهران: نشرهای فلسفه هنرحقیقت و زیبایی: درس .)139۲احمدی، بابک (
-فارابی. . ابوالفضل حرّی. تهران: بنیاد سینماییشناختی بر روایتدرآمدی نقادانه–زبان  .)1383توالن، مایکل (
-فر. تهران: ققنوس.. هدی نداییشناسی گودمنزیبایی  .)1394جووانلّی، اَلساندرو (
-نو.. مهشید نونهالی. تهران: گام زمان و حکایت: پیکربندی زمان در حکایت داستان .)1383ریکور، پل (
-. چاپ اول. تهران: نشر نقش جهان.مبانی فلسفی نقد و نظر در هنر .)1393ضیمران، محمّد (
-های تصویری: درآمدی بر، خوانش روایت96 میرزایی پرکلی، جعفر و محمّدی کشکولی، سیما، بهار و تابستان
1 ، شماره1۲ یشناسی نلسون گودمن، مجله جهانی رسانه ـ نسخه فارسی، دوره زیبایی
-، سال ششم،های تاریخیبررسی های ایران باستان،)، نقش فیل در جنگ1350آذری، عالءالدین، فروردین و اردیبهشت (
شماره اول
-.کتاب ماه هنر )، سیر تحول و تطور مضمون شکار در هنر ایران،1388احمد پیام، رضوان، مرداد (
بستان به عنوان ...نگاره تاقخوانش روایت صحنه شکار گراز در سنگ105ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő
-،59 ، شمارهمجموعه مقاالت نشریه داخلی بستان،، چنگ ایرانی در تاق 1388 جرج فارمر، هنری، فروردین و اردیبهشت
-، دوره اول، شماره اولمدری هنر گاه هنر،بستان جلوه، تاق1381 حاتم، غالمعلی، پاییز
-4 های تاریخی، سال یکم، شمارهبستان، بررسی، تاق1345 حاکمی، علی، دی ماه
-93 ، شماره یک، دوره اول، شمارهمجله تعلیم و تربیت بستان،، تاق 1314 اله، فروردینحقیق، فضل
-۲ شماره مجله تعلیم و تربیت، بستان،، تاق 1314 اله، اردیبهشتحقیق، فضل
-فصلنامه علمی پژوهشی ، بررسی و تحلیل نقش شکار در دوره ساسانی،94 وثوق بابایی، الهام و مهرآفرین، رضا، پاییز
3 ، شمارهنگره
-فصلنامه علمی، النهرین، ترجمه: شهین کرمانجی،های کاخی بینبستان و سنت، تاق1385 هارپر، پ، اُ، تابستان و پاییز
41 و 40 ، شمارهفنی و هنری
- Abbott, H. Porter. )2002(. the Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge
University Press.
- Adams, Laurie Schneider. )2011(. A History of Western Art. 5th ed. New York: McGraw-Hill.
- Bal, Mieke. )1997(. Narratology: An Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University
of Toronto Press. p. 182.
- Brooks, Peter. )1984(. Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Cambridge, MA:
Harvard University Press. p. ix.
- Carter, Curtis L. )2009( “Nelson Goodman’s Hockey Seen: A Philosopher’s Approach to
Performance.” Marquette University. 57-67.
- Genette, G´erard. )1982(. Figures of Literary Discourse. Trans.Marie-Rose Logan. New York:
Columbia University Press.
- Goodman, Nelson. )1968(. Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. New York:
The Bobbs-Merrill Company, Inc.
- ---. )1981(. “Twisted Tales; or, Story, Study, and Symphony.” On Narrative )pp. 99-115(.
W.J.T. Mitchell )Ed.(. Chicago and London: The University of Chicago Press.
- ---. )1984(. Of Mind and Other Matters. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Sh. Fukai, K. Kimata, J. Sugiyama, K. Tanabe )1983( TAQ-I BUSTAN. Photogrammetric
elevations. The University of Tokyo.japan
- Mohammadi Kashkooli, Sima. )2016(. An Examination of Narrative-making in the Selected
Paintings of Salvador Dali from Nelson Goodman’s Perspective )M. A. Dissertation(. Available
from IRANDOC database.
- Onega, Susana, & Landa, Jos´e Angel Garc´ıa. )1996(. Introduction. Narratology: An Introduction.
Onega and Landa )Eds.(. London: Longman.
- Prince, Gerald. )1982(. Narratology: The Form and Functioning of Narrative. Berlin: Mouton. p. 4.
- Ricoeur, Paul. )1981(. “Narrative Time.” On Narrative )pp. 165-186(. Ed. W.J.T.
Mitchell. Chicago and London: The University of Chicago Press.
- Spree, Axel. )2009(. “Fiction, Truth, and Knowledge.” From Logic to Art: Themes from Nelson
Goodman )pp. 329-344(. Gerhard Ernst, Jakob Steinbrenner, and Oliver R. Scholz )Eds.(. Vol.
7. Germany: ontos verlag. Print.
- Steinbrenner, Jakob. )2009(. “Art-Samples. On the Connection between Art and S c i e n c e . ”
106ãĕĚýęʭÝ˨ŗ˨ä˙ĠČă˨ãʭŕĚŒŕ˨ũŎʭő1402 | پاییز ۴1 فصلنامۀ علمی - پژوهشی دانشگاه هنر | شمارۀ
From Logic to Art: Themes from Nelson Goodman )pp. 251-268(. Gerhard Ernst, Jakob
Steinbrenner, and Oliver R. Scholz )Eds.(. Vol. 7. Germany: ontos verlag. Print.