نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
رئیس گروه مطالعات و پژوهش شهرداری کرمانشاه
چکیده
خوانش روایت صحنه شکار گراز در سنگنگاره تاقبستان به عنوان اولین مستند- انیمیشنِ کوتاه سنگی، از منظر زیباییشناسی روایتی نلسون گودمن
چکیده:
آثار مصوّر همچون آثار زبانی از قابلیّتهای روایتپردازی برخودار هستند. تصاویر با بهرهگیری از عناصر و ابزارها و فنون دیداری خاص همچون رنگ، خطوط، اشکال، ژرفنمایی و غیره، شیوهای متفاوت را برای روایتپردازی بکار میگیرند. نلسون گودمن از جمله فیلسوفانی است که آراء وی در زیباییشناسی به بسط مطالعات روایتشناسی انجامیده و در بررسی و تحلیل روایتهای تصویری، بستری مناسب برای شناسایی ویژگیهای ساختاری آثار مصوّر ارائه میکند. گودمن با مطالعه رابطه میان «ترتیب وقوع» و «ترتیب روایت کردن» رویدادها، روایتهای مصور را به چهار دسته عمده تقسیم می کند. علاوه بر این، گودمن در زیباییشناسی خود مدّعی است که دو ترتیب یاد شده لزوماً ساختاری روایتمحور را بوجود نمیآورند، چرا که گاهی در عوض خلق یک روایت، «توصیف»، «مطالعه»، یا «سمفونی» ظهور میکند. در پژوهش حاضر، نظریه زیباییشناسی گودمن در خوانش سنگنگاره تاقبستان مورد استفاده قرارگرفته است. بررسی چگونگی روایتپردازی در این اثر مصور بسیار کهن نه تنها شیوهای نوین در تحلیل این نوع آثار محسوب میشود بلکه عوامل پیشبرنده و بازدارنده روایت در این تصویر را به شیوهای نو مورد کنکاش قرار میدهد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که پرداخت روایت شکار پادشاه در این صحنه به گونهای است که مفاهیم و معانی مورد نظر دیگری را نیز به تصویر میکشد. علاوه براین، استفاده از نظریه گودمن در زیباییشناسی نقشبرجسته شکار گراز بر آگاهی عمیق و پیچیدگی شیوههای روایتپردازی بکار گرفته شده توسط خالق این اثر تاکید میکند. حجار از چیدمان عناصر در خلق اثر خود به گونهای بهره میگیرد تا ضمن خلق مفاهیم و پویایی مورد نظر، پیچیدگیهای روایی و شکستهای زمانی را به شکلی بسیار هنرمندانه موجب شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Reading the narrative of the Hog Hunting Scene in the Rock Relief of the Taq-e Bostan as the First Short Stone Documentary from Nelson Goodman's Narrative Aesthetic
نویسنده [English]
- Keyvan Shamshirbeigi
Head of the department of studies and research of kermanshah municipality
چکیده [English]
Similar to written texts, pictorial works have narrative capabilities. A picture uses a distinct approach of narrating by utilizing visual components, tools, and techniques including colour, lines, figures, perspective, etc. Nelson Goodman is one of the philosophers whose aesthetics theories influenced the development of narratology. He provides a sound basis for the identification of structural features of pictorial works in his examination of visual narratives. Goodman classifies the pictorial narratives into four major categories by examining the relationship between “order of occurrence” and “order of narration”: 1. Timeless and instantaneous pictures; a single event in a single moment; 2. Temporal and linear pictures, a series of events in a directional relationship between “order of narration” and “order of occurrence”; 3. Temporal and twisted pictures, “episodic” events with “twisted” structures in their narration; 4. Atemporal/antitemporal and immaterial pictures, symbolic and eternal events. Furthermore, according to Goodman’s aesthetics theory, the two aforementioned orders do not always result in narrative-based structures because “description,” “research,” or “symphony” may instead develop from the two orders. This study employed Goodman’s aesthetics theory to examine Taq-e Bostan’s petroglyphs. Not only is analysing the narrative style in these extremely ancient petroglyphs a modern approach of analysis, but it also offers a fresh look at the narrative’s promoting and restricting elements. The findings indicated that the narration of the king’s hunts in this petroglyph is done in a way that also depicts other concepts and themes. In addition, applying Goodman’s aesthetics theory to the aesthetics of this relief of a boar hunt highlighted the artist’s intricate narrative techniques and in-depth knowledge of him. The sculptor expertly captures the narrative intricacies and temporal fragments in his work by skilfully arranging the components to create the desired concepts and dynamics.
Because artistic images contain a very rich source of technical and cultural information about the time of their creation; This research aims to use the visual research method, which is a qualitative research method for the production and representation of knowledge on visual art works. This method is very useful and popular for understanding and analyzing images and arts such as film, photography, drawing, painting and sculpture.
Because artistic images contain a very rich source of technical and cultural information about the time of their creation; This research aims to use the visual research method, which is a qualitative research method for the production and representation of knowledge on visual art works. This method is very useful and popular for understanding and analyzing images and arts such as film, photography, drawing, painting and sculpture.
Therefore, the present article is trying to examine the constituent elements of this petroglyph, approach the perspective of the creator of the work and provide a fresh look at how to narrate the magnificent and musical ceremony of the king, his musicians and hunters.
کلیدواژهها [English]
- Taq Bostan petroglyph
- boar hunting scene
- visual narratives
- element of time
- visual analysis