مقاله پژوهشی
نسبت میان سنت تصویری بودیسم تبتی و نگاره‌های دوره‌ی ایلخانی و تیموری

نغمه خرازیان؛ ایرج داداشی

دوره 16، شماره 40 ، تیر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2883.1459

چکیده
  چکیدهدر میان نگاره‌های متعلق به دورة ایلخانی و تیموری شخصیت‌ها، عناصر و نقشمایه‌هایی دیده می‌شود که نه تنها نمی‌توان هیچ نشانی از آنها در دوره‌های پیشتر یافت، بلکه رجوع به منابع اثرگذار بر نقاشی ایرانی همچون نقاشی پیش از اسلام، هنر مانوی، نقاشی سغدیان، نقاشی چینی و هنر مسیحی نیز کمکی به بررسی و شناخت آنها نمی‌کند. بودیسم تبتی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
جایگاه فرهنگ مردمی در طراحی گرافیک تبلیغاتی پست‌مدرن

نیکا قاسمی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 16، شماره 40 ، تیر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4240.1738

چکیده
  در نیم قرن اخیر، جهان توجه زیادی به رویکرد پست‌مدرن داشته؛ اما مباحث زیبایی‌شناسی آن ابهام دارد. پست‌مدرن، به نفی وجود و زیبایی ذاتی پرداخته و در قضاوت و توانایی فکری انسان، تردید می‌کند. لذا، پست‌مدرن در تعارض با نظریه‌های وجودشناسی و معرفت‌شناسی، معیار مُتقنی برای زیبایی‌شناسی ارایه نکرده است. کثرت‌گرایی، از اصول شناخته شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
سیر تطور بازنمایی حضرت سلیمان در نگارگری ایران (سده های هفتم تا دهم هجری قمری)

محمدرضا غیاثیان

دوره 16، شماره 40 ، تیر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4327.1755

چکیده
  سلیمان به عنوان یک پیامبر-پادشاه یکی از شخصیت های مهم در فرهنگ اسلامی است که جن و وحوش و طیور و باد نیز به فرمان او درآمدند. گرچه کهن ترین تصاویر بر جای مانده از سلیمان در هنر اسلامی به سدۀ هفتم هجری بر می گردد، از اواخر سدۀ نهم به بعد، نقاشی های او به طور گسترده ای در هنر ایران بازتاب یافته است. این مقاله با بهره گیری از مطالعۀ کتابخانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
شناسایی استعاره‌های مفهومی در کمپین‌های تبلیغاتی تصویرمحور چاپی منتخب بر اساس دیدگاه‌های جورج لیکاف

علی عبدی؛ سارا رسولی

دوره 16، شماره 40 ، تیر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3618.1605

چکیده
  در سال‌های اخیر طراحان گرافیک در تلاش روزافزون برای جذب مخاطب، سعی دارند تا هرچه بیش‌تر از روش‌های خلاقانه و تأثیرگذار در آثار خود بهره ببرند. از این رو، پرداختن به مقولاتی همچون استعاره‌های مفهومی که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و او را به تأمل وا می‌دارد و در راستای طراحی آثاری تأثیرگذار امکانات بسیاری را در اختیار طراحان قرار می‌دهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
بهبود تعاملات کاربر در سیستم طراحی با به کارگیری نظریة سقلمه (نمونه موردی دستگاه سوخت گیری در جایگاه سوخت رسانی)

محمدرضا عیوضی؛ سید علی فارغ

دوره 16، شماره 40 ، تیر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4378.1766

چکیده
  طراحی برای تغییر رفتار به عنوان یک زیر شاخه‌ی نوظهور در طراحی، به دنبال تاثیر بر رفتار انسانی است. علی‌رغم توانایی طراحی بر تغییر رفتار، این مبحث به اندازه کافی درک نشده و چارچوب‌های محدودی برای اجرای موثر آن وجود دارد. در این پژوهش سعی شده است تا با شناخت نحوه کارکرد و محدودیت های ذهن، شکل‌گیری رفتار و خطاهای انسانی؛ نظریه سقلمه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
عجایب المجالس؛ مطالعه عجایب‌نگاری در نسخ چاپ سنگی کتاب تحفة المجالس

مریم یغمائیان؛ یعقوب آژند

دوره 16، شماره 40 ، تیر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4792.1825

چکیده
  تصویرگری دینی، که جولان‌گاه اسطوره و رمز است، در آثار چاپ سنگی ایرانی نمونه‌هایی بدیع خلق می‌کند که گوشه‌ای از این آفرینش را می‌توان در نسخه‌های تحفة المجالس یافت. این کتاب که راوی معجزات معصومین(ع) است، به‌سبب آکنده بودن از رخدادهایی خارقِ عادت، بستری مناسب برای ظهور عجایب‌نگاری به‌نظر می‌رسد. پژوهش حاضر، بر آن است تا با بررسی ...  بیشتر