سیر تطور بازنمایی حضرت سلیمان در نگارگری ایران (سده های هفتم تا دهم هجری قمری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

10.30480/vaa.2023.4327.1755

چکیده

سلیمان به عنوان یک پیامبر-پادشاه یکی از شخصیت های مهم در فرهنگ اسلامی است که جن و وحوش و طیور و باد نیز به فرمان او درآمدند. گرچه کهن ترین تصاویر بر جای مانده از سلیمان در هنر اسلامی به سدۀ هفتم هجری بر می گردد، از اواخر سدۀ نهم به بعد، نقاشی های او به طور گسترده ای در هنر ایران بازتاب یافته است. این مقاله با بهره گیری از مطالعۀ کتابخانه ای و نسخه شناختی و با روش های توصیفی - تحلیلی و تاریخی به بررسی قدیم ترین نگاره های باقی مانده از سلیمان در هنر ایران در بازۀ زمانی سده های هفتم تا دهم هجری قمری می پردازد. از سئوالات اصلی پژوهش می توان به این موارد اشاره نمود که دلیل اهمیت سلیمان در فرهنگ و هنر ایران چه بوده است و نیز تصاویر او در گذار از سدۀ هفتم تا دهم هجری چه سیر تطوری داشته است؟ یافته ها نشان می دهند که در نمونه های دورۀ ایلخانی عموماً تعداد پیکرهای انسانی و دیوها محدود است و به جز شیرهایی که زیر تخت سلیمان جای دارند، هیچ گونه جانور و پرنده ای دیده نمی شود. از اواخر سدۀ هشتم تعداد پیکرهای انسانی و فرشتگان افزایش یافته و انواع جانوران واقعی و افسانه ای ترسیم شده اند. درج گستردۀ تصاویر سلیمان در صفحات آغازین کتاب ها از نیمۀ سدۀ نهم هجری به بعد حکایت از اهمیت سلیمان در فرهنگ مسلمانان به عنوان شخصیتی دارد که دو جنبۀ پیغمبری و پادشاهی را توأمان داشت. این ویژگی، مطلوبِ بسیاری از حاکمان ایران در سده های میانی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Evolution of the Images of Solomon in Persian Painting (13th- 16th Centuries)

نویسنده [English]

  • Mohamad Reza Ghiasian
Islamic Art Dept., Faculty of Art and Architecture, University of Kashan, Kashan, Iran.
چکیده [English]

Solomon, as a prophet-king, who could command demons, wild animals, birds and wind, is one of the most important figures in Islamic art and culture. Although the earliest surviving paintings of Solomon in the Islamic world date back to the thirteenth century, from the late fifteenth century onwards, his images have been widely reflected in Persian art. Solomon was a symbol of justice and a legitimate kingdom in historical and literary texts as well as in the visual arts. This paper examines the earliest surviving images of Solomon in Persian art from the thirteenth to the sixteenth centuries. The most important questions of this research are the reason for the importance of Solomon in Iranian culture and also the evolution of his images in medieval Persian art.
Early fourteenth-century examples show a simple composition of Solomon among human figures and demons. It can be said that in the examples of the Ilkhanid period, the number of the personages and demons is limited and almost no animals or birds are seen except the lions depicted under Solomon’s throne. From the end of the fourteenth century onwards, the number of human bodies and angels has increased, and a variety of real and mythical animals have been depicted. From the middle of the fifteenth century, the images of Solomon and the queen of Sheba were inserted in the double page frontispieces of the manuscripts. In contrast to the majority of the manuscript illustrations in the Persianate world, none of these miniatures is actually embedded within a text describing such an image. The extensive inclusion of Solomon’s images in the opening pages of manuscripts indicates Solomon’s importance in the Muslim culture as a figure who possessed both aspects of prophethood and monarchy, namely religious and secular. This was a desirable feature for many of the Persian rulers of the medieval period.
During the Safavid period, images of Solomon became more widespread in different regions of Iran, especially in Shiraz. The main reason for the widespread popularity of Solomon’s images in Shiraz lies under the fact that some of the rulers of Shiraz had titles such as “varith-i mulk-i Sulayman (inheritor of the kingdom of Solomon)”. They employed this title, showing that they and the people of city, considered Solomon as their ancestor. On the other hand, In addition, the painters considered themselves as the heirs of Asif, who decorated Solomon’s throne and was skilled in painting, and thus, they sought to increase their social status. In terms of the number of scenes depicted of Solomon’s life, it should be said that most of the images depict him sitting on a throne among various creatures. After that, Solomon’s trick to see the legs of Bilqis and the death of Solomon are in the next positions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ilkhanid art
  • Timurid Painting
  • Safavid Shiraz Painting
  • Solomon and Bilqis
  • آل داوود، سید علی (1399). اتابکان فارس، در: دایرة­المعارف بزرگ اسلامی، https://cgie.org.ir/fa/article/225169/اتابکان-فارس (دسترسی: خرداد 1401)
  • ابن بلخی (1385). فارسنامه، تصحیح گای لیسترانج و رینولد آلن نیکلسون. تهران: اساطیر.
  • اصطخری، ابواسحق ابراهیم (1340). مسالک و ممالک، به­کوشش ایرج افشار. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
  • بوداق منشی قزوینی (1388). بخش احوال خطاطان و نقاشان از کتاب جواهر الأخبار (محفوظ در کتابخانۀ آکادمی علوم سن­پترزبورگ، به­خط مؤلف)، به­کوشش کفایت کوشا، نامۀ بهارستان، سال دهم، دفتر 15: 107-120.
  • حاج منوچهری، فرامرز (1377). اسرائیلیّات، در: دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ج 8: 294-290. تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
  • حافظ ابرو، عبدالله‌بن‌لطف‌‌الله (1398) «مجمع‌‌التواریخ» در: جامع‌‌التواریخ رشیدالدین فضل‌‌الله همدانی (کتابت 714 هـ ق) و مجمع‌‌التواریخ حافظ ابرو (کتابت 829 هـ ق)، ج 1، مقدمه و پژوهش: محمدرضا غیاثیان، تهران: میراث مکتوب.
  • حسینی فسائی، حاج میرزاحسن (1378). فارسنامۀ ناصری، تصحیح منصور رستگار فسائی. تهران: امیرکبیر.
  • طبری، محمد بن جریر (1375). تاریخ طبری یا تاریخ الرّسل و الملوک. ج 1، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.
  • طوسی سلمانی، محمد بن محمود بن احمد (790ق). عجایب­المخلوقات و غرایب­الموجودات، دستنویس شمارۀ pers. 33، کتابخانه ملی فرانسه.
  • عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد (1385). منطق الطیر، تصحیح سیدصادق گوهرین. تهران: علمی و فرهنگی.
  • غیاثیان، محمدرضا (1399). مطالعه تطبیقی تاریخ پیشدادیان در جامع­التواریخ و مجمع­التواریخ. تاریخ­نگری و تاریخ­نگاری 26: 179-204.
  • غیاثیان، محمدرضا (1400). سیر تکامل تصاویر عوج بن عنق در نگارگری ایران (سده­های هفتم تا دهم هجری). نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
  • قزوینی، زکریا بن محمد (1390). عجایب­المخلوقات و غرایب­الموجودات، مترجم ناشناخته، به­کوشش مسعود غلامیه و یوسف بیگ­باباپور. قم: مجمع ذخائر اسلامی.
  • مستوفی، حمدالله (1362). نزهة­القلوب، تصحیح گای لیسترانج. تهران: دنیای کتاب.
  • مصطفوی، سید محمدتقی (1343). اقلیم پارس. تهران: انجمن آثار ملی.
  • مقدسی، مطهر بن طاهر (1374). آفرینش و تاریخ (مجلد اول تا سوم)، ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگه.
  • وهب ابن منبه (1979). کتاب التیجان فی ملوک حمیر، تصحیح عبدالعزیز المقالح. صنعا: مرکز الدراسات و الابحاث الیمنیه.
  • Bağci, Serpil (1995). “A New Theme of the Shirazi Frontispiece Miniatures: The Dīvān of Solomon”, Muqarnas 12: 101-111.
  • Barthold, Wilhelm (1984). An Historical Geography of Iran. trans. Svat Soucek, ed. C.E. Bosworth. Princeton: Princeton University Press.
  • Berlekamp, Persis (2011). Wonder, Image, and Cosmos in Medieval Islam. New Haven and London: Yale University Press.
  • Brosh, Na'ama and Rachel Milstein (1991). Biblical Stories in Islamic Painting. Jerusalem: The Israel Museum.
  • Farès, Bishr (1959). “Figures magiques,” in: Aus der Welt der islamischen Kunst, ed. Richard Ettinghausen (Berlin: Verlag Gebr. Mann, 154-162.
  • Fitzherbert, Teresa (2001). “Balʿami’s Tabari: An Illustrated Manuscript of Balʿami’s Tarjama-yi Tārīkh-i Ṭabari in the Freer Gallery of Art, Washington (F59.16, 47.19 and 30.21).” PhD. diss., University of Edinburgh.
  • Ghiasian, Mohamad Reza (2018). Lives of the Prophets: The Illustrations to Hafiz-i Abru’s “Assembly of Chronicles.” Leiden, Boston: Brill.
  • Grube, Ernst J., Eleanor G. Sims and John Carswell (Eds.) (1981). Islamic Art: An Annual Dedicated to the Art and Culture of the Muslim World, Vol. 1. New York: The Islamic Art Foundation.
  • Melikian-Chirvani, Assadullah S. (1982). Islamic Metalwork from the Iranian World: 8th-18th Centuries. London: Her Majesty’s Stationery Office.
  • Milstein, Rachel (1999). “The Stories and Their Illustrations”, In: Stories of the Prophets: Illustrated Manuscripts of Qiṣaṣ al-Anbiyāʾ, eds. Milstein, Rachel, Karin Rührdanz and Barbara Schmitz. Costa Mesa, California: Mazda Publishers, 105-184.
  • Milstein, Rachel (2014). “King Solomon’s Temple and Throne as Models in Islamic Visual Culture”, In: Visual Constructs of Jerusalem, eds. Bianca Kühnel, Galit Noga-Banai and Hanna Vorholt. Turnhout: Brepols, 187-194.
  • Milstein, Rachel, Karin Rührdanz and Barbara Schmitz (1999). Stories of the Prophets: Illustrated Manuscripts of Qiṣaṣ al-Anbiyāʾ. Costa Mesa, California: Mazda Publishers.
  • Robinson, Basil W. (1979). “The Turkman School to 1503”, in: The Arts of the Book in Central Asia: 14th–16th Centuries, ed. Basil Gray, 215-247. Paris: Unesco.
  • Soucek, Priscilla P. (1993). “Solomon’s Throne/Solomon’s Bath: Model or Metaphor?”, Ars Orientalis 23, 109–134.
  • Streck, M. (1997). “Iṣṭakhr”, In: The Encyclopedia of Islam, eds. E. van Donzel, B. Lewis and Ch. Pellat. Leiden: Brill, 219-222.
  • Sturkenboom, Ilse (2017). “Links in a Chain of Transfer: Pictorial and Textual Images of Solomon and the Queen of Sheba in the Manṭiq al-Ṭayr”, In: Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie, vol. 5, eds. Markus Ritter, Ilse Sturkenboom and Fernando Valdéz Fernández. Wiesbaden: Ludwig Reichert Verlag, 70-97.
  • Thaʿlabī, Abū Isḥāq Aḥmad ibn Muḥammad ibn Ibrahīm (2002). ʿArāʾis al-Majālis fī Qiṣaṣ al-Anbīyāʾ, or “Lives of the Prophets”. trans. and annot. William M. Brinner. Leiden: Brill.
  • Von Folsach, Kjeld (2008). For the Privileged Few: Islamic Miniature Painting from the David Collection. Humlebaek: Louisiana Museum of Modern Art.
  • Uluç, Lâle (1999). “Ottoman Book Collectors and Illustrated Sixteenth Century Shiraz Manuscripts,” Livres et lecture dans le monde ottoman 87-88, Le persan, Langue de Culture: 85-107.
  • Uluç, Lâle (2006). Turkman Governors, Shiraz Artisans and Ottoman Collectors: Sixteenth Century Shiraz Manuscripts. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • URL 1: https://asia.si.edu/object/F1957.16/ (accessed: June 3, 2022).
  • URL 2: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8422994d?rk=21459;2 (accessed: June 3, 2022).