روایت شناسی دیداری: تحلیل روایت های ایستا و متوالی در تصاویر بر پایۀ روش «گینگر هوروت»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

اختلاف بر سر روایت های دیداری بویژه روایت پردازی در تصاویر ایستا، تا سال 1980م مانع از رشد روایت شناسی دیداری شده بود. روایت شناسان زبانی بر مبنای 2 شاخصۀ مهم روایت زبانی: تکرار عناصر در توالی زمان و نظم علّی رویدادها، هرگونه تفسیر ایجابی از روایت را نفی می کردند. مورخین هنر با رویکردی ایجابی و تأکید بر تمایز بنیادین روایت زبانی و تصویری، نشان دادند، روایت های زبانی در تجزیه زمانی (روایت متوالی) و روایت های دیداری در تلفیق زمانی(روایت ایستا) بهتر عمل می کند. این مقاله ضمن بررسی مطالعات گونه شناختی روایت در تاریخ هنر، با هدف بررسی انواع روایت های دیداری در هنر غیراروپایی؛ 3 نمونۀ مطالعاتی از دیوارنگاره های ارامنۀ جلفای اصفهان مورد بررسی قرار می دهد: تا اولاً بوسیلۀ شاخص های تجربی دخیل در معنای روایت(« اپیزودها» و «رفرنس ها») در روش «تحلیل ارجاعی گینگر هوروت»، روایت های دیداری ایستا و متوالی در نمونه های مطالعاتی مورد تحلیل قرار گیرد. سپس علاوه بر شاخص های بصری سازندۀ معنای روایت در روش هوروت، شاخص های پیشنهادی نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد شاخص های «گفتگوگری» و «نگاه» را می توان بعنوان علائم ارجاعی به شاخص های تشخیصی درجدول رفرنس ها افزود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Visual narratology: analysis of static and consecutive narratives in images based on the " Gyongyver Horvath" method.

نویسندگان [English]

  • Ahad Variji 1
  • Iraj Dadashi 2
1 PhD Student in Art Studies - Faculty of theories and art studies - University of Arts-Tehran-Iran
2 Assistant Professor of Philosophy of Art-Faculty of theories and art studies - University of Arts-Tehran-Iran.
چکیده [English]

Disagreements On visual narratives, especially Still narratives, had hindered the development of visual narratology until the 1980s. Linguistic narratologists rejected any positive interpretation of the narrative based on two important characteristics of linguistic narrative: the repetition of elements in the sequence of time and the causal order of events. Art historians, with a positive approach and emphasizing the fundamental distinction between linguistic and visual narrative, have shown that linguistic narratives work better in temporal analysis (sequential narrative) and visual narratives in temporal integration (Static narrative). This article examines the typological studies of narrative in the history of art, with the aim of examining the types of visual narratives in non-European art; Examines 3 examples of studies of Armenian murals in Isfahan Julfa: first, by experimental indicators involved in the meaning of the narrative ("episodes" and "references") in the method of " Gyongyver Horvath`s reference analysis", static and Sequential visual narratives To be analyzed in study samples. Then, in addition to the visual indicators that make up the meaning of the narrative in the Horvath method, the proposed indicators were also examined. The results show that the indicators of "conversation" and "Gaze" can be added to the diagnostic indicators in the reference table as “reference signs”.



Disagreements On visual narratives, especially Still narratives, had hindered the development of visual narratology until the 1980s. Linguistic narratologists rejected any positive interpretation of the narrative based on two important characteristics of linguistic narrative: the repetition of elements in the sequence of time and the causal order of events. Art historians, with a positive approach and emphasizing the fundamental distinction between linguistic and visual narrative, have shown that linguistic narratives work better in temporal analysis (sequential narrative) and visual narratives in temporal integration (Static narrative). This article examines the typological studies of narrative in the history of art, with the aim of examining the types of visual narratives in non-European art; Examines 3 examples of studies of Armenian murals in Isfahan Julfa: first, by experimental indicators involved in the meaning of the narrative ("episodes" and "references") in the method of " Gyongyver Horvath`s reference analysis", static and Sequential visual narratives To be analyzed in study samples. Then, in addition to the visual indicators that make up the meaning of the narrative in the Horvath method, the proposed indicators were also examined. The results show that the indicators of "conversation" and "Gaze" can be added to the diagnostic indicators in the reference table as “reference signs”.


Disagreements On visual narratives, especially Still narratives, had hindered the development of visual narratology until the 1980s. Linguistic narratologists rejected any positive interpretation of the narrative based on two important characteristics of linguistic narrative: the repetition of elements in the sequence of time and the causal order of events. Art historians, with a positive approach and emphasizing the fundamental distinction between linguistic and visual narrative, have shown that linguistic narratives work better in temporal analysis (sequential narrative) and visual narratives in temporal integration (Static narrative).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual Narratology
  • Monoscenic & Single Narrative
  • polyscenic & sequential Narrative
  • referential Analysis system
  • اخوّت، احمد. (1371).دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
  • توکلی شاندیز، ابوالفضل و اسلامی اردکانی، سید حسن و فاضلی، احمد. (1395)، «مهمترین رویکردها به تعریف روایت و عناصر آن با نگاهی میان رشته ای». نقد ادبی، سال نهم، ( شماره 36)، 71-41.
  • مکاریک، ایرنا ریما. (۱۳۸۵). دانشنامۀ نظریه های ادبی معاصر. مترجم: محمد نبوی. تهران: نشر آگه.
  • مهر محمدی، منصوره. (۱۳۹۴). »مبانی زیبایی شناسی نگارگری ارامنۀ ایران در قرن ۱۷ میلادی«، (کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش هنر). دانشگاه الزهراء (س)، دانشکدۀ هنر.
  • میرزایی پرکلی، جعفر و محمدی کشکولی، سیما. (۱۳۹۶). «خوانش روایت های تصویری: درآمدی بر زیبایی شناسی نلسون گودمن». مجله جهانی رسانه، 120 -138.
  • نصری، امیر. (۱۳۹۱). «خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی». فصلنامۀ کیمیای هنر، سال اول، (شمارۀ ۶)، ۷-۲۰.
  • نلسون، رابرت و شیف، ریچارد. (1996)، مفاهیم بنیادین تاریخ هنر. مترجم: مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: مینوی خرد.
  • هاید ماینر، ورنن .(2001). تاریخ تاریخ هنر(سیری در تاریخ تکوین نظریۀ هنر). مترجم: مسعود قاسمیان. تهران: سمت.

 

  • Altman, R. (2008). A Theory of Narrative. New York: Cloumbia University Press.
  • Andrews, Lew. (1998). Story and Space in Renaissance Art: The Rebirth of Continuous Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Brush, Kathryn .(1999). German Kunstwissenschaft and the Practice of Art History in America after World War I. Interrelationships, Exchanges, Contexts. The Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft , (Vol 26) , 7-36. 
  • Chatman, Seymour .(1981). What Novels Can Do That Films Can’t (and Vice Versa). In: On Narrative . W. J. Thomas Mitchell (Ed.). Chicago: University of Chicago Press.
    • Dehejia, (1990). On Modes of Visual Narration in Early Buddhist Art. The Art Bulletin ,(Vol 73), 374-392.
  • Finch, A Julia. (2011). BIbles En Image: Visual Narrative and Translation in New York Public

Library Ms 22 and Related Manuscripts. Published Doctoral dissertation. University of Pittsburgh.

  • Greenstein, Jack M. (1992). Mantegna and Painting as Historical Narrative. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Horvath, Gyongyver. (2010). From Sequence to Scenario.The Historiography and Theory of Visual Narration. Published Doctoral dissertation. University of East Anglia School of World Art Studies and Museology.
  • Kemp, Wolfgang .(1998). The Narratives Of Gothic Stained Glass. Cambridge University Press.
  • Pinotti, Andrea .(2011). Silent Story-Telling: Typology of Iconic Narratives. International Colloquium Image in Science and Art. Lisbon.Calouste Glbenkian Foundation, Auditorium 2. 17-19.
  • Speidel, Klaus .(2017). What Narrative Is(Reconsidering definitions based on experiments with pictorial An essay in descriptive narratology). Frontiers of Narrative Studies,(Vol 4), 76–104.
  • Schaeffer, Jean-Mari.(2001). Narration visuelle et interpretation. In: Temps, Narration & Image Fixe. Time, Narrative and the Fixed Image .Jan Baetens /Mireille Ribière (Eds.). Amsterdam: Brill Rodopi; Bilingual edition.
  • Wolf, Werner.( 2003). Narrative and Narrativity: A Narratological Reconceptualization and Its Applicability to the Visual Arts. Word & Image. (Vol 19), 180-197.
  • Whatling, Stuart .(2010).Narrative art in northern Europe, c.1140-1300: A narratological reappraisal. Published Doctoral dissertation. The Courtauld Institute of Art, University of