تحلیل رویکردهای انتقادی نقاشی نوگرای معاصر ایران در بازخوانی نگارگری سنتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

از زمان طرح رویکرد بومی‌گرایی در اوایل سدة حاضر در ایران، شاهد استفادة گسترده و متنوع از نقشمایه‌های هنرهای سنتی در آثار هنر معاصر بوده‌ایم. در این میان مواجهة هنرمندان نقاشی نوگرای معاصر نیز با نگارگری سنتی به شیوه‌ها و رویکردهای مختلفی شکل‌گرفته که هرکدام پایگاه فکری و اجتماعی ویژه‌ای داشته و تابع گفتمان‌های متفاوتی است. لذا این رویکردها ارتباط مشخصی با تحولات و جریانات اجتماعی در تاریخ معاصر ایران دارند و لزوم صورت‌بندی روشمند آنها بر اساس رویکرد و دلالت‌های معنایی ساختاری آثار هنری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این رویکردها، رویکرد «انتقادی» است که طیف متنوعی از آثار هنری قابل مشاهده و دسته‌بندی است. لذا هدف این پژوهش با فرض وجود نوعی رویکرد انتقادی، بازشناخت و تحلیل ویژگی‌های آثار شکل‌گرفته با این رویکرد در دو گروه خودانتقادی و خاورمیانه‌ای است که به بازخوانی نگارگری سنتی پرداخته‌اند. این پژوهش کیفی که با روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی منابع کتابخانه‌ای انجام گرفته، در پی پاسخ به این پرسش برآمده که صورت‌بندی مواجهة انتقادی نقاشی معاصر ایران با نگارگری سنتی، به چه نحو است و آثار ملهم از آن با چه ویژگی‌هایی خلق شده است؟ نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نه تنها تعامل نقاشان نوگرای معاصر ایران با نگارگری سنتی، فراتر از غرب‌گرایی یا سنت‌گرایی صرف از طریق رویکردهای متنوعی اعم از انتقادی شکل گرفته، بلکه این رویکرد انتقادی، خود شامل گروه‌بندی متفاوتی شامل خودانتقادی و خاورمیانه‌ای است و آثار ذیل هر گروه، حائز ویژگی‌های ساختاری و تشخص گفتمانی است که سبب‌ساز استقبال یا انتقاد داخلی و خارجی نیز گشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Critical Approaches of the Contemporary Iranian Modern Painting in Readout of Traditional Negargari (Persian Painting)

نویسندگان [English]

  • Mahmood Vatankhah Khaneghah 1
  • Mohammad Kazem Hassanvand 2
1 Ph.D. candidate, Department of Islamic Art, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate professor, Department of Painting, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

During the early decades of the 14th S.H century, the Iranian nationalist movement inspired the widespread and diverse use of traditional art themes and motifs in contemporary art. Although Iranian painting had been under a process of modernization since the late Safavid period, during the Qajar period and again after the second Pahlavi reached its peak of the conflict, exchange, and interaction. Among them are Iranian nationalism, Westernism, Return to Self, Identityism, Neo-traditionalism, and etc. Furthermore, the interaction of contemporary modernist painters with traditional Negargari (Persian painting or Miniature) has developed in various ways and under different approaches, each of which is rooted in a deeply rooted social and intellectual logic and subject to a wide range of discourses. As a result, these approaches have a specific relation to contemporary developments and social currents in Iran's history. "Critical approaches" are among the most important of these; They are broadly categorized into two groups: "formalist" and "middle eastern"; and have served as a source of inspiration for artists. The two critical approaches developed during two different periods of contemporary Iranian history. Throughout the 20th and 30th decades of the 14th century S.H., the formalist critical approach emerged more with the Saqqakhaneh movement and lasted until the following decades. As the geopolitical evolutions in West Asia took place in the 70th century (2000 BC), the Middle Eastern critical approach also developed and expanded. Thus, as their name suggests, formalist critical approaches focused primarily on formal aspects of traditional Negargari, whereas middle east approaches focused on society and the identities of the Middle East, highlighting their socio-political aspects. Accordingly, this qualitative research has employed a descriptive-analytical approach and has given special attention to critical theory. The aim of this research is to answer the question, 'What is the formulation of the critical encounter of contemporary Iranian painting with traditional Negargari, and what are the characteristics of works inspired by the critical approach? In this study, using library resources and Internet images, we discuss 12 examples of artworks that are related to both formalist and Middle Eastern approaches, in order to examine how the discourse affecting those artworks is framed. Finally, this study shows that the interaction of contemporary Iranian modern painters with traditional Negargari, beyond Westernism or traditionalism, has been formed through various approaches including critical. Moreover, this critical approach includes both formalists and Middle Eastern groups, and each group's works differ in structural or discoursive characteristics. In addition to all this, these features have been praised or criticized both in Iran and internationally. Because of the ambiguity and inaccuracy of the Iranian art economy today, it can serve currents, experts, and institutions that value contemporary art, especially in the field of Iranian modern contemporary painting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern Iranian Painting
  • Negargari
  • Critical Approach
  • Traditional Art
  • Contemporary Iranian Art
گیری). «تحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکل۱۳۸۹ابوالحسن تنهایی، حسین، راودراد، اعظم و محمدرضا مریدی. (
.۴0-۷ سال دوم، (شماره دوم)، جامعه شناسی هنر و ادبیات، قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران».
-. تهران: نشر مرکز.مدرنیته و اندیشه انتقادی .)۱۳۷۳احمدی، بابک. (
-.۶ . دوره چهارم، شمارهاندیشه و هنر )، «نقاشی».۱۳۴آغداشلو، آیدین. (2
-. مراد فرهادپور و امید مهرگان، مترجم. تهران: گام نو.دیالیتیک روشنگری .)۱۳۸۹آدورنو، تئودور، و ماکس هورکهایمر. (
-.۹۴-۱۱0 ،فصلنامه تخصصی تئاتر ). «بازتولیدپذیری آثار کالسیک در تئاتر مدرن».۱۳۹۴افشار، حمیدرضا. (
-یاسر همتی، مترجم. تهران: رخداد نو.
های غالب بازار هنر معاصر ایران در). «تحلیل انتقادی گرایش۱۳۹۸السادات افضل طوسی. (پورمند، فاطمه و عفت
.۴۸-۳۱ ،)۷، (شماره 0۱۶ دوره باغ نظر، رویکرد به هویت فرهنگی».
-). «بررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه۱۳۹۱حسینی راد، عبدالمجید و مریم خلیلی. (
.۱۷-۵ ،)۴۹ ، (شمارههنرهای زیبا - هنرهای تجسمی نقاشی نوگرای ایران».
-). «بازنمایی هویت معاصر ایرانی - اسالمی در هنر معاصر ایران».۱۳۹۷خراسانی، کاظم و اصغر کفشچیان مقدم. (
.۳0-2۳ ،)2۱ ، سال ششم، (شمارهفصلنامه هنر و تمدن شرق
-. تهران: نشر نظر.تحوالت تصویری هنر ایران (بررسی انتقادی) .)۱۳۹۹زنده، سیامک. (لد 
-. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسالمی.شناسیشرق .)۱۳۹۵سعید، ادوارد. (
-.)۱۷ ، (شمارهفصلنامه هنر ). «سخن نو آر که نو را حالوتی است دگر».۱۳۶۸پور، جلیل (ضیاء
-). «واکاوی نظریه انتقادی در گفتمان هنر۱۳۹۹السادات و حسینعلی نوذری. (طاهری، محبوبه، افضل طوسی، عفت
.۱۶-۵ ،)۱ ، (شماره2، دوره ۵هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی اجتماعی-سیاسی پست مدرن».
-گیری نقاشی نوگرا در هنر معاصر ایران».). «نقدی بر روند شکل۱۳۹۳کشوری کامران، راضیه و بهنام جاللی جعفری. (
.۱0۳-۹2 ،)۷ ، سال سوم، (شمارهچیدمان
-تهران: نشر چشمه. ی انتقادی در تاریخ هنر.درآمدی بر نظریه و اندیشه .)۱۳۹۶کشمیرشکن، حمید. (
-تهران: نشر نظر. های نوین.ها و دیدگاههنر معاصر ایران: ریشه .)۱۳۹۴کشمیرشکن، حمید. (
-). «بازخوانی آثار نقاشان سقاخانه از منظر آشنازدایی شکلوفسکی۱۳۹۹گروسی، عاطفه و اصغر کفشچیان مقدم. (
. دوره نهم. شماره 22.نامه پیکرهفصل (منتخب آثار اویسی، قندریز و تبریزی)».
-. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.جوی هویت در نقاشی معاصر ایرانوجست  .)۱۳۸۵گودرزی، مرتضی. (
-). «مواجهه با نقـوش سنتـی در هنـر معاصـر ایـران». اپیزود پانـزدهـم پادکست تاریخ و هنر. گالری۱۳۹۹مازیار، امیر. (
ایرانشهر.
-شناسی نقاشی ایرانهای هنری ایران: کندوکاوی در جامعههای فرهنگی و جریانگفتمان .)۱۳۹۸مریدی، محمدرضا. (
. تهران: نشر کتاب آبان.معاصر
-فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات های هنر ملی در ایران».). «گفتمان۱۳۹۱زادگان. (مریدی، محمدرضا و معصومه تقی
.۱۶0-۱۳۹ ،)2۹ ، سال هشتم، (شمارهفرهنگی و ارتباطات
-،چیدمان ه.ش)». ۱۳۴۵-۱۳های جریان نقاشی نوگرای ایران (20). «تبیین ریشه۱۳۹۳مقبلی، آناهیتا و شیما گلچین. (