مقاله پژوهشی
رویکردی به تاریخنگاری عکاسی معاصر ایران: از بی رسانگی عکس در دهۀ ١٣٦٠ تا بیش رسانگی عکس در دهۀ ١٣٨٠

شهاب الدین عادل؛ آرام محمدی؛ محمدرضا مریدی

دوره 15، شماره 35 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2496.1384

چکیده
  تاریخنگاری عکاسی معاصر ایران تاکنون بیشتر به شرح رویدادهای سیاسی و اجتماعی، و تأثیرشان بر روند عکاسی پرداخته است. در حالی که شرح این روند نمیتواند رویدادنگارانه باشد، بلکه باید بتوان تحولات تصویر و زبان بصری عکس، که خود متناظر با سیاست و حیات اجتماعی در حال دگرگونی بوده است، را هم مورد مطالعه قرار داد. به این منظور، در مقالۀ حاضر، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی سیر تحول انگشتری ها در دوران سلجوقی، تیموری و صفوی

علیرضا شیخی؛ الهه رضانژاد یزدی؛ عطیه جهانیان

دوره 15، شماره 35 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2728.1422

چکیده
  هدف، شناخت ساختار بصری و محتوای انگشتری‌های دوره‌های سلجوقس، تیموری و صفوی به‌عنوان سه دوره درخشان در هنر فلزکاری است. بنابراین شیوه ساخت، فرم، تزیینات انگشتری‌ها چه سیر تحولی را پشت سر گذاشته است و چه محتوایی بر آنها حکاکی شده است؟ رویکرد تحقیق، کیفی و روش، توصیفی، تحلیلی و تطبیقی با تکیه ‌بر مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
گونه‌شناسی شکل قاب و تحلیل تاثیر آن بر حسن‌وضع در کتیبه‌های نستعلیق بناهای دوره صفوی

فرهاد خسروی بیژائم

دوره 15، شماره 35 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3672.1608

چکیده
  بخش قابل توجهی از آثار خوشنویسی ایران، در قالب کتیبه‌نگاری نستعلیق دیده می‌شود که در تزئینات معماری دوره صفوی با پیشرفت‌هایی همراه بوده‌است. از وجوه قابل تامل این آثار، تنوع شکل قاب‌بندی‌ها است که ناخواسته بر بخشی از اصول و قواعد خوشنویسی مانند حسن‌وضع تاثیرگذار بوده‌است. پرسش‌های پژوهش بدین قرار است: شکل قاب‌بندی‌های کتیبه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«پرسپکتیو معکوس» در نگاره‌های ارمنی جلفای‌نو در قرن هفدهم میلادی

عبدالله آقائی

دوره 15، شماره 35 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3744.1627

چکیده
  تولید نسخ خطی و مصور کردن آن‌ها برای مهاجرانِ ارمنیِ ساکنِ جلفای‎نو در قرن هفدهم میلادی اهمیتی مضاعف داشته است. نگاره‌های تولیدشده در جلفای‌نو در طول قرن هفدهم از تنوع سبک‌شناختی بسیاری برخوردارند. هدف این پژوهش بررسی بنیادهای مشترک این آثار در شیوة ترکیبِ زوایای دید و فضاسازی مبتنی بر آن است. در این زمینه از پیشینة تحلیلی نظریه‌پردازان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل رویکردهای انتقادی نقاشی نوگرای معاصر ایران در بازخوانی نگارگری سنتی

محمود وطن‌خواه خانقاه؛ محمد کاظم حسنوند

دوره 15، شماره 35 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3753.1628

چکیده
  از زمان طرح رویکرد بومی‌گرایی در اوایل سدة حاضر در ایران، شاهد استفادة گسترده و متنوع از نقشمایه‌های هنرهای سنتی در آثار هنر معاصر بوده‌ایم. در این میان مواجهة هنرمندان نقاشی نوگرای معاصر نیز با نگارگری سنتی به شیوه‌ها و رویکردهای مختلفی شکل‌گرفته که هرکدام پایگاه فکری و اجتماعی ویژه‌ای داشته و تابع گفتمان‌های متفاوتی است. لذا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأملی بر گسترۀ معنا و مصادیق "جامه" در تاریخ بیهقی

محسن ناصری؛ زینب صادقی

دوره 15، شماره 35 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3760.1630

چکیده
  تاریخ بیهقی به مدد اتخاذ شیو‌ه‌ای بی‌بدیل در روایت اخبار، در خلال نَقل احوال حاکمان و رویدادهای حکومتی، بستر رخدادِ وقایع را نیز چنان به تفصیل توصیف کرده است که حاوی مجموعه‌ای بی‌نظیر از نکاتِ بسیار ظریف و نادر مربوط به آداب و رسوم متداول زمانۀ خود گشته است. از اینرو، می‌توان آن را منبع دست ‌اول معتبری برای پژوهش در باب فرهنگ و ...  بیشتر