نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته ی پژوهش هنر، دانشکده پردیس بین الملل فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.30480/vaa.2021.3222.1517

چکیده

در این مقاله اثاث خانه‌موزۀ سیمین و جلال با ترکیب چهارچوب نظری هره و بودریار در روایت با روش روایت‌پژوهی وبستر و مرتوآ بررسی شد. برای این منظور، نامه‌ها، آگهی‌‌های تبلیغاتی دهه‌های 40 و 50، اثاث خانه و آرشیو نهادها، دست‌مایۀ اصلی اسناد مورد نیاز در روایت‌پژوهی قرار گرفت. اشیای این خانه را می‌توان باتوجه به کارکردهای بالقوه یا بالفعل‌شان در شکل‌گیری انواع رویدادهای بیرونی، درونی و خصوصی طبقه‌بندی کرد. برخی از اشیا با شعار ایجاد استحاله و ارتقای طبقۀ اجتماعی یا واسطه‌گی در تولید رویدادها مشارکت می‌کنند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که گرچه تبلیغات و تلاش برای هم‌رنگ شدن با جامعه در زمان حیات ساکنان خانه در گردآوری اثاث این خانه موثر بوده، ولی اغلب روحیۀ بازگشت به خویشتن و مقابله با مصرف‌گرایی غالب بوده است؛ جلال آل‌احمد مدام وسایل خانه را تعمیر می‌کرد و سیمین دانشور نیز با استفادۀ طولانی‌مدت از وسایل به جای پیروی از مد با مصرف‌گرایی مقابله می‌کرده‌اند. خرید اثاث در این خانه بیشتر متأثّر از نیازهای ساکنان (رویدادهای درونی و خصوصی) بوده است و ترویج مصرف‌گرایی و سبک زندگی جدید (که رویدادهای بیرونی و متاثر از تبلیغات مطبوعاتی در آن دهه و جامعه روشنفکری بوده است) بر انتخاب‌های ایشان تاثیر کمتری داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Narrative Inquiry of Furniture in the House-Museum of Simin and Jalal

نویسندگان [English]

  • Monireh Sadat Naghavi 1
  • Afsaneh Kamran 2

1 Art Research group, Farabi International Pardis Faculty, Art University, Tehran, Iran

2 Design group, Architecture & Art Faculty, Kharazmi University

چکیده [English]

Problem Statement: This essay is about the furniture of the Simin and Jalal’s house-museum. We know that the new lifestyle has been spread through buying new the products during 1960’s and 1970’s Ad. . In this essay we have observed how Simin Daneshvar and Jalal Al-ahmad have faced with the spreading of new lifestyle in ads. First, we have gathered the data of this assay through visiting this house-museum, then by reading Simin and Jalal’s writings and letters we found their idea about the furniture, and finally, we asked from the archive of Tehran Beautification Organization for more data.
Research Objectives: Finding the impact of the ads on the Simin and Jalal’s lifestyle is the main idea of this assay and observing the Simin add Jalal’s manners for dealing with the new life style is another aim of this essay. We want to know whether they had been buying new products for their house or not and how they had faced with modernity as an intellectual couple.
Research Method: We have used the theories of Baudrillard and Harre about objects as our theoretical structure. Then, we have used the narrative inquiry method from Webster and Mertova for analyzing details. So, we have gathered the ads of furniture and products from 60’s to 70’s, the letters of Simin and Jalal, and some photo from the archive of Tehran Beautification Organization. We found out some furniture had been mentioned in Simin or Jalal’s letters. By following the narration of each pieces of furniture we could observe the role of new furniture in their lives.
Results: We have found out that we can divide the furniture and objects of this house-museum according to the Harre’s idea. He suggested to divide objects according to their usages in the narration. So, some objects have potential usages. These objects can be used in future situation. Other objects have practical usages, they are used just for their usages. In addition, some of the furniture belongs to inner happenings. Some personal events are inner happenings that are marked with some objects. But other objects take part into outer happenings. Meanwhile, other objects try change the narration path. These objects can change lifestyle and the social class. The results showed that although ads and propagandas were affected the residents of this house, they have bought a piece of furniture for personal reasons, usually. In fact, Simin and Jalal were care about returning to self-values and preventing from consumerism. Finally, we have understood that although Simin and Jalal used to buy modern furniture and change their social class, they also bought according to their needs at inner or outer happenings. They less care about ads or propaganda for spreading new lifestyle during 1960’s and 1970’s years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Furniture
  • Social substance
  • House-museum
  • Narrative inquiry
  • Semiotics
کتابها:
آبراهامیان، یرواند (1389). ایران بین دو انقلاب، مترجمان: احمد گل­محمدی و محمدابراهیم فتاحی، تهران: نی.
آل­احمد، جلال (1389). سنگی بر گوری. تهران: ژکان.
آل­احمد، جلال (1343). مثلاً شرح احوالات، در یک چاه و دو چاله، تهران: رواق.
آل­احمد، جلال (1341). غربزدگی، تهران: رواق.
ابوت، اچ. پورتر (1398). سواد روایت (مترجم: رویا پورآذر و نیما م. اشراقی). تهران: اطراف.
بارت، رولان (1384). امپراتوری نشانه­ها (مترجم: ناصر فکوهی). تهران: نی.
بودریار، ژان (1394). نظام اشیا (مترجم: پیروز ایزدی). تهران: ثالث.
پارسی­کیا، فرشید (1393). صد آگهی مطبوعات دهه 20 تا 50. تهران: ایده خلاقیت.
ترکمن، شاهین (1396). سرخ و سیاه سی سال تبلیغات به روایت سیته. تهران: سیته.
جعفری، مسعود (1384). نامه­های سیمین دانشور و جلال آل احمد ج1 و 2. تهران: نیلوفر.
حبیبی، سید محسن (1385). شرح جریان های فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر. تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
دانشور، سیمین (1380). جزیرۀ سرگردانی. تهران: خوارزمی.
دانشور، سیمین (1371). غروب جلال. قم: خرّم.
مدنی پور، علی (1381). تهران، ظهور یک کلانشهر (مترجم: حمید زرآوند) تهران: شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
وبستر، لئونارد؛ مرتوآ، پاتریس (1398). روش تحقیق روایت­پژوهی: آشنایی با به­کارگیری تحلیل روایتی، رویدادهای کلیدی در پژوهش روایت (مترجمان: حسن بودلایی و نرگس قلی­زاده) تهران: اندیشه احسان.
مقالات:
اکبری، کمال و لطفی خاچکی، بهنام (1397). تحلیل نشانه­شناختی آگهی­های بازرگانی تلوزیون جمهوری اسلامی ایران از منظر سبک زندگی. رسانه­های دیداری و شنیداری. پاییز 1397 (27)، 150-186.
بسکی، سهیلا (1376). گاه شمار تحولات شهرسازی جدید در ایران. آبادی، سال هفتم (26). 24 – 4.
زندی، لیلا (1397). قلمرو خانه­موزه‌ی سیمین و جلال. فرهنگ موزه، بهار و تابستان 1397(16و17). 121-127.
مالمیر، مهدی و نصرتی، روح­ا...(1392). تحلیل نشانه­شناختی الگوهای مصرف در آگهی­های بازرگانی تلویزیون. پژوهش‌های انسان­شناسی ایران. پاییز و زمستان 1392، (ش2). 58-77.
متولی، عبدالله و شعبانی، امامعلی و قنواتی، ماندانا (1394). آسیب­های اجتماعی-فرهنگی ناشی از آگهی­های تبلیغات در نشریات عصر قاجار، مطالعات تاریخ فرهنگی: پژوهش­نامۀ انجمن ایرانی تاریخ. تابستان 1394. (24). 115-140.
نجیبی، سید احمد (1397). نگاهی به مطالعات اولیه‌ی خانه­موزه‌ی سیمین و جلال؛ تولد یک خانه­موزه. فرهنگ موزه. بهار و تابستان 1397 (16و17). 112-120.
Harre, R. (2002). Material objects in social worlds, Theory, Culture and Society. 19(5/6):23-33
هفته­نامۀ تماشا، شماره­های 262، 265، 277، 279 براساس استعلام از کتابخانه‌ی ملی این شماره­ها در بازه‌ی زمانی خرداد ماه تا تیر ماه 1355 به چاپ رسیده­اند.