نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختۀ کارشناسیارشد ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
2 عضو هیئت علمی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
چکیده
عکاسی خبری باتوجه به ماهیت ساختاری و بیانیاش، این قابلیت را دارد که رویدادهای خبری را به صورتی موجز و تأثیرگذار در قالب تصویر بازگو کند، و نیز بر متن خبری صحه گذارد و ارزش خبر را ارتقاء دهد. در تحقیق حاضر هدف اصلی، تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری بر مبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعیِ تصویر است که بهصورت موردی، بر روی نمونههای عکس خبری از خبرگزاری فرانسه مطالعه میشود.نشانهشناسی اجتماعیِ تصویر نیز بهمثابه روش پژوهش و بهمنظور شناسایی و دستیابی به مؤلفههای سازنده و تشکیلدهندۀ عکس خبری در بستر یکی از خبرگزاریهای شاخص جهان، کاربرد پیدا کرده است.به این ترتیب پرسش اصلی پژوهش آن است که وجه ارتباطی و معنایی درساختار بصری و بیانیِ عکسهای خبریِ مربوط به خبرگزاری فرانسه از منظر الگوی نشانهشناسی اجتماعیِ تصویر چه ویژگیهایی دارد؟ نتایج این شناخت از نظر کاربردی چه مواردی را شامل میشود؟ در این تحقیق ضمن بررسی و مقایسۀ نمونهها، از نظر عوامل حسی، اطلاعاتی و روش بیان، ویژگیهای برجستهای درقالب نتایج کلی و جزئی نیز حاصل آمده است. در سطح معنای روایی، کنشِ آنی و واکنشهای رفتاری عناصر، روایت بصری و معنایی را جهت میدهند؛ در سطح معنای تعاملی، اغلب با بهرهگیری از نمای متوسط و استفاده از زوایۀ روبرو، درپی برقراری ارتباط نزدیک با رویداد و نیز عرضهکنندۀ اطلاعات گزیده است؛ و در سطح معنای متنی، رویداد اصلی با برجستهنمایی بصری، کانون صحنه را تصاحب کرده و در نواحی دیگر، عناصر و وقایع در یک محور و خطّ سیری، ارتباط بصری مرتبط و آنی را تشکیل دادهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of Communicative and Semantic Aspects in the Visual and Expressive Structure of News Photos Based on the Visual Social Semiotics Framework (Case Study: Agence France-Presse)
نویسندگان [English]
- Mohsen Afrouzi 1
- Atoosa Azamkasiri 2
1 Graduated from Master of Visual Communication, School of Architecture and Urban Design Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
2 Faculty member of Shahid Rajaee Teacher Training University
چکیده [English]
News photography, given its structural and expressive characteristics, has the ability to narrate news events succinctly and impactfully in the form of images, as well as to corroborate the news text and enhance its value. In this research, the main goal is to analyze the communicative and semantic dimensions within the visual and expressive structure of news photos based on the framework of visual social semiotics. The study is conducted through a case analysis of news photos from Agence France-Presse. Visual social semiotics has also been employed as a research method to identify and access the constructive and constituent elements of news photos within the context of one of the world's leading news agencies. Thus, the research aims to address the following key questions: What are the communicative and semantic characteristics within the visual and expressive structure of news photos from Agence France-Presse according to the visual social semiotics framework? And what practical insights can be derived from this understanding? In this research, by analyzing and comparing the samples in terms of sensory factors, informational content, and methods of expression, notable features have been identified in both general and specific contexts. At the level of narrative meaning, the immediate actions and behavioral reactions of elements guide the visual and semantic storyline. At the level of interactive meaning, employing medium shots and front-facing angles often aims to establish a closer connection with the event and convey curated information. And at the level of textual meaning, the primary event visually dominates the center of the scene, while other elements and occurrences are organized along an axis, creating a coherent and immediate visual linkage.
کلیدواژهها [English]
- News Photography
- Social Semiotics
- Visual Communication
- Action and Reaction